Miksi aukot cv:ssä ovat niin kamala juttu, että ne estävät työllistymisen?
En ymmärrä miten se tekee ihmisestä epäkelvon työntekijän, että hän on joskus ollut työttömänä?
Tuntuu enemmänkin, että kun työpaikkoihin on liikaa hakijoita niin työnantajat ovat keksineet tuon vaan yhdeksi keinoksi karsia hakijoita, kun arpaiset siitä kuka valitaan eivät välttämättä ole toimiva idea.
Kommentit (78)
Aukkoon pitää kirjoittaa, että itsensä kehittämistä, vaellus Tiibetissä (älä jää valheesta kiinni), vanhan tädin rappiomaatilan tolpilleen nostaminen tms. Muuten työnantajat luulevat, että olet istunut linnassa tai jotain muuta vastaavaa.
Jos olisit itse rekrytoimassa jonkun, millä perusteella karsisit hakemuksia?
Itseltäni ei työhaastattelussa ole koskaan oltu kovin kiinnostuneita (ainakaan negatiivosessa mielessä) elämänvaiheistani ennen nykyiselle alalle hakeutumistani, mikä tapahtui nelikymppisenä. Ehkä nuoremmilla eri juttu. Myöskin ihmisiä palkatessani olen kiinnostunut relevantista koulutuksesta ja työkokemuksesta, en jokaisesta elämänvaiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Aukkoon pitää kirjoittaa, että itsensä kehittämistä, vaellus Tiibetissä (älä jää valheesta kiinni), vanhan tädin rappiomaatilan tolpilleen nostaminen tms. Muuten työnantajat luulevat, että olet istunut linnassa tai jotain muuta vastaavaa.
Älä jää kiinni että olet jäänyt kiinni?
SMOOTH!
Onhan tää nyky yhteiskunta jotenkin kieroutunut ja ymmärränkyllä yskän, mutta jos voi valita ihmisen jolla on 10 vuoden kokemus ja toisen 5 vuoden kokemuksella niin mitäs luulet kumpi valitaan?
sieltä valitaan se isotissinen ja tiukkapersiinen muija välistä :D
Jos on osaava ja asiansa hoitava ei CV:ssä ole aukkoja. Ei aukko estä työllistymistä, mutta jää aina aukottoman muuten identtisen CV:n taakse.
Jos olen hoitanut iäkästä isääni, (hän ei ole oikeutettu kotihoidon palveluihin ), enkä minä omaishoidontukeen, haluan hoitaa isäni kotona. En ole hakenut yhteiskunnan tukia, vaan olen halunnut antaa isälleni hyvän loppuelämän, niin tämä jakso katsotaan työhistoriassani työttömyydeksi, eikä minua katsota päteväksi esim. vanhustenhoitoon. Olen lähihoitajaksi valmistunut, aikuispuolelta, v .2016.
Ei ole koskaan ollut ongelmia työllistyä, vaikka CV:ssä aukkoja onkin. Vain kerran on haastattelussa aukoista kysytty. Silloin sanoin rehellisesti, että olin työttömänä. Sain kyseisen työn. Työllistymättömyyteesi on todennäköisesti muita syitä kuin ne aukot.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ei niistä aukoista yleensä edes kysellä. Ei työnantajaa kiinnosta niin tarkkaan hakijan taustoja syynätä, jos tällä on soveltuva koulutus ja muuten osoittaa olevansa työhön pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin just kysyä oikeastaan tuohon Tiibetin vaellukseen liittyen, että mitä jos se aukko johtuu siitä, että on halunnut vain heittää hetkeksi vapaalle? Miten se tekee ihmisestä kelvottoman, jos haluaa hengähtää hetken työelämän ulkopuolella? Eikö se jo riittäisi rangaistukseksi, että työkkäri antaa siitä hyvästä 3 kuukauden karenssin? Tai jos rahaa riittää sen verran, ettei hae työttömyysetuuksia ollenkaan, vaan elää täysin omillaan? Että ei tarvitsisi enää rankaista päälle työttömyysnäkymien heikentämisen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se tekee ihmisestä epäkelvon työntekijän, että hän on joskus ollut työttömänä?
Tuntuu enemmänkin, että kun työpaikkoihin on liikaa hakijoita niin työnantajat ovat keksineet tuon vaan yhdeksi keinoksi karsia hakijoita, kun arpaiset siitä kuka valitaan eivät välttämättä ole toimiva idea.
No työnantajan näkökulmastahan tuo on oikein pätevä perustelu hakemusten karsimiselle. Työkokemus on yksi olennaisimpia asioita työhön otettaessa. Se, jolla on vähemmän työkokemusta, on luonnollisesti heikommassa asemassa kuin se jolla on enemmän kokemusta. Sama juttu vaikkapa kielitaidon tai muun työn kannalta olennaisen taidon kanssa. Enemmän osaava/kokenut on vahvemmalla.
Niistä tietää, että kyseessä on mt-potilas joka tulee saikuttamaan viikkojen ja kuukausien pätkiä toistuvasti 90% varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin just kysyä oikeastaan tuohon Tiibetin vaellukseen liittyen, että mitä jos se aukko johtuu siitä, että on halunnut vain heittää hetkeksi vapaalle? Miten se tekee ihmisestä kelvottoman, jos haluaa hengähtää hetken työelämän ulkopuolella? Eikö se jo riittäisi rangaistukseksi, että työkkäri antaa siitä hyvästä 3 kuukauden karenssin? Tai jos rahaa riittää sen verran, ettei hae työttömyysetuuksia ollenkaan, vaan elää täysin omillaan? Että ei tarvitsisi enää rankaista päälle työttömyysnäkymien heikentämisen muodossa.
Kokemus on valttia. Varsinkin työkokemus. Ei sitä saa vapaalla. Ei vaikka elelisikin omilla rahoillaan.
Aukko ei haittaa, ellei se ole peräaukko.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää, että työntekijä on ollut työtön? Eikä esimerkiksi vankilassa tai mielisairaalassa.
Koska Suomessa on tunnetusti ollut työttömyyttä.
No kummanko itse palkkaisit mieluummin:
Henkilön A, joka on viimeiset kaksi vuotta tehnyt vastaavia töitä vai henkilön B, joka on viimeiset kaksi vuotta ollut poissa työelämästä?
Oletetaan, että muuten nuo hakijat ovat täysin identtisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on osaava ja asiansa hoitava ei CV:ssä ole aukkoja. Ei aukko estä työllistymistä, mutta jää aina aukottoman muuten identtisen CV:n taakse.
Vain yksinkertaisen rekrytoijan toimesta joka ei osaa lukea ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työnantajan näkökulmastahan tuo on oikein pätevä perustelu hakemusten karsimiselle. Työkokemus on yksi olennaisimpia asioita työhön otettaessa. Se, jolla on vähemmän työkokemusta, on luonnollisesti heikommassa asemassa kuin se jolla on enemmän kokemusta. Sama juttu vaikkapa kielitaidon tai muun työn kannalta olennaisen taidon kanssa. Enemmän osaava/kokenut on vahvemmalla.
Kuitenkin näitä "työn sankareita" jotka vaeltavat firmasta firmaan otetaan töihin.
Mitään aitoa osaamista ei löydy, vain isot luulot itsestään.
Olen ollut nyt 3 kk työttömänä, ja nauttinut siitä sen takia koska viimeinen työ tuntui nöyryyttävältä ja ahdistaa kun edes ajattelen kuinka huonosti mulla siellä meni, siis en osannut mitään, olin liian hidas, en oppinut tarpeeksi nopeasti. yritin niin kovasti että pääsisin mukaan rytmiin mutta ei siitä mitään tullut...esimiehen mielestä olin "heikoin lenkki" näillä sanoilla hän minua kuvasi. Ja niin kai sitten olinkin. Tosin sain aika puutteellisen perehdytyksen mielestäni, olisi pitänyt heille sanoa mutta olen sosiaalisesti aika tossukka kun myyjän työstä oli kyse, itse olen hiljainen ja rauhallinen, puhun kun kuuluu puhua. Minut sitten heitettiin ulos yllättäen koeajan puitteissa. kaikille ei kaikki työ sovi vaikka mitä sanoo.
Nyt olen nauttinut ihan äärettömästi työttömyydestäni. En aio hakea turhaa työtä, olen onneksi vielä nuori ja jos CV:ssäni on jokin aukko laitan siihen vaikka sitten että tein jotain freelancer töitä (olen ennenkin tehnyt joten on helppo heittää valkoinen valhe) Hiiteen duuni joka ei minua kiinnosta, haluan oikeasti oppia ja tehdä parhaani. Okean työn löytäminen ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää, että työntekijä on ollut työtön? Eikä esimerkiksi vankilassa tai mielisairaalassa.
Koska Suomessa on tunnetusti ollut työttömyyttä.
Suomessa on tunnetusti myös vankilassa ja mielisairaalassa olleita. Hakija voi yhtä hyvin kuulua myös heihin.