Miksi aukot cv:ssä ovat niin kamala juttu, että ne estävät työllistymisen?
En ymmärrä miten se tekee ihmisestä epäkelvon työntekijän, että hän on joskus ollut työttömänä?
Tuntuu enemmänkin, että kun työpaikkoihin on liikaa hakijoita niin työnantajat ovat keksineet tuon vaan yhdeksi keinoksi karsia hakijoita, kun arpaiset siitä kuka valitaan eivät välttämättä ole toimiva idea.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää, että työntekijä on ollut työtön? Eikä esimerkiksi vankilassa tai mielisairaalassa.
Koska Suomessa on tunnetusti ollut työttömyyttä.
Suomessa on tunnetusti myös vankilassa ja mielisairaalassa olleita. Hakija voi yhtä hyvin kuulua myös heihin.
No osaatko laskea prosenttilaskuja?
Tai lukea ihmistä?
Noilla kummallakaan ei ole mitään merkitystä, jos arvaillaan onko henkilö terve työtön, mielisairaalasta juuri kotiutunut vai vankilasta vapautunut. Vaikka Suomessa olisi yksi vankilasta vapautunut ja kaikki loput olisivat terveitä työttömiä. Juuri se yksi vankilasta vapautunut voi osua hakemaan sinun ilmoittamaasi työpaikkaa.
Myöskään ihmisen lukemisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ei se kovin usein päälle päin näy, onko ihminen ollut vankilassa tai sairaalassa.
Mitä v ittua sä nyt jankkaat tuosta vankilasta tai sairaalasta? Nekö on sitten sellaisia lopullisia tuomioita että niiden jälkeen ei ole enää asiaa työelämään? Jos niin valitaan niin sitten turvat tukkoon jostain sosiaalietuuksilla loisijoista. Ette voi saada kaikkea. Joko annatte niitä töitä tai lopetatte sen naurettavan tossuttamisen yrittämisen.
Onneksi ei ole. Olen ollut yli vuoden mielisairaalassa nuorena ja CV:ssä on monen vuoden aukko. Olin todella huolestunut siitä, työllistynkö ikinä, kun luin näitä juttuja.
Kirjoitin ylioppilaaksi vasta 25 -vuotiaana ja olen suorittanut yliopistotutkinnon. Luojan kiitos sain oman alan töitä! Ja voin vannoa, että olen hyvä ja tunnollinen työntekijä. Työnantaja olisi jäänyt paljosta paitsi, jos olisi tuijottanut pelkkää CV:tä.
Minä aina valehtelen. Milloin laitan sinne tehneeni siivoustöitä, milloin olen ollut hoitoapulainen, joskus taas "ravintola-alalla". Jotain sellaista, mikä ei kiinnosta työnantajaa ja mihin on ainakin teoriassa helppo työllistyä.
Lyhyt työttömyysjakso ei useinkaan ole mikään este. Joskus etukin: hakijan palkkatoive voi olla pienempi.
Mutta sitten kun on näitä yli 35 v hakijoita: opiskeltu sitä sun tätä, oltu vuosia lasten kanssa kotona, muutama alle 6kk työpaikka. Mistä tuollaisesta tietää osaako edes tehdä töitä? Sitten otetaan haastatteluun "jos onkin helmi" ja paikalle ilmestyy ylimielisesti käyttäytyvä hakija ja käyttäytyy kuin tekisi suurenkin palveluksen ilmestyessään paikalle
Vierailija kirjoitti:
Minä aina valehtelen. Milloin laitan sinne tehneeni siivoustöitä, milloin olen ollut hoitoapulainen, joskus taas "ravintola-alalla". Jotain sellaista, mikä ei kiinnosta työnantajaa ja mihin on ainakin teoriassa helppo työllistyä.
Itse olen brutaalin rehellinen, ja siksi en koskaan valehtele. Ehkä sekin on yksi syy miksi olen pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit itse rekrytoimassa jonkun, millä perusteella karsisit hakemuksia?
Kuppikoon perusteella.
t. sikamies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen brutaalin rehellinen, ja siksi en koskaan valehtele. Ehkä sekin on yksi syy miksi olen pitkäaikaistyötön.
Yleisesti ottaen olenkin rehellinen, mutta koska työnantajatkin valehtelee suvereenisti, niin miksi en sitten minä. Yököttää ne suitsutukset "iloisista tiimeistä" ja "monipuolisista mahdollisuuksista". Todellisuudessa teet hommia kolmenkymmenen kukkoilijan kanssa ja mahdollisuudet on sitä, että sata rautaa pitäisi olla samaa aikaa tulessa.
Työttömyys on ollut AINA parasta aikaa. Mikään taloudellinen turva ei korvaa sitä p*skaa mitä duunit suoltaa palkanlisänä. Ahdistaa jo huominen, mutta onneksi tätä kestää vain vuoden loppuun tällä kertaa.
Itse olen suuressa yrityksessä töissä, ja voin kertoa, että ohjelmistot olivat niin vanhoja, ettei aiempi kokemukseni auttanut ollenkaan. Onneksi ohjelmistot päivitettiin, ja ovat tämän päivän tulokkaille huomattavasti helpompia.
Silmät pyöreinä katsoin miten hitaasti on suuri firma kehittynyt it:n osalta. Päivitetyt ohjelmat vastaavat nyt vuotta 2010..
Mulla on cv:ssä aukkoja kahdesta viikosta viiteen kuukauteen. En niitä selittele työhakemuksessa,koska oletan, että työnantajat iitsekin tietävät, että alallani on vain lyhyitä määräaikaisia sijaisuuksia tarjolla. Hehän nimittäin vain tarjoavat 2-4 kk sijaisuuksia kerrallaan, joten olisihan se outoa jos he sitten ihmettelisivät että miksi minulla on vain lyhyitä työsoppareita. Kun hain Ruotsista töitä, kirjoitin työhakemukseen, että Suomessa on alalla tarjolla ainoastaan pätkätöitä, vrt. RUOTSissa on huutava työvoimapula, ja mulle tarjottiinkin Ruotsisa heti vakituists virkaa
... että ainakaan Ruotsissa aukot cv:ssä eivät olleet mikään ongelma
Mites kun nykyään on sellainen uusi ilmiö, että yliopistosts valmistuu 24-25-vuotiaita maistereita, jotka eivät ole koskaan olleet missään töissä, mutta heti pitäisi päästä oman alan hommiin, joihim on paljon hakijoita?
Vierailija kirjoitti:
Mites kun nykyään on sellainen uusi ilmiö, että yliopistosts valmistuu 24-25-vuotiaita maistereita, jotka eivät ole koskaan olleet missään töissä, mutta heti pitäisi päästä oman alan hommiin, joihim on paljon hakijoita?
Itse valmistun yli kolmekymppisenä. Olen vaihtanut alaa jo kerran, koska edellisellä tutkinnolla työllistyminen alkoi näyttää käytännössä mahdottomalta. En tosiaan tiedä, enkä uskalla edes ajatella, millainen tulevaisuuteni valmistumisen jälkeen on. Ala työllistää vain lukuvuoden aikana, eikä aiemmin hankitusta työkokemuksesta ole mitään hyötyä työnantajien silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Aukkoon pitää kirjoittaa, että itsensä kehittämistä, vaellus Tiibetissä (älä jää valheesta kiinni), vanhan tädin rappiomaatilan tolpilleen nostaminen tms. Muuten työnantajat luulevat, että olet istunut linnassa tai jotain muuta vastaavaa.
No on uskopmattoan typeriä työnantajia/rekrytoijia jos ei tule mieleen että aukot cv:ssa johtuvat työttömyydestä vaan rikoksista tai mielisairaalassa olosta. Kuka nykyään puhuu mielisairaaloista?
Ja turha puhua että psyykkiset sairaudet eivät ole häpeä vaan sairauksia muiden joukossa jos asenne on tuollainen.
Parempi kai että ihminen hakeutuu hoitoon kuin salaa ongelmansa ja hakeutuu töihin pahoista ongelmista kärsien.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt työttömyysjakso ei useinkaan ole mikään este. Joskus etukin: hakijan palkkatoive voi olla pienempi.
Mutta sitten kun on näitä yli 35 v hakijoita: opiskeltu sitä sun tätä, oltu vuosia lasten kanssa kotona, muutama alle 6kk työpaikka. Mistä tuollaisesta tietää osaako edes tehdä töitä? Sitten otetaan haastatteluun "jos onkin helmi" ja paikalle ilmestyy ylimielisesti käyttäytyvä hakija ja käyttäytyy kuin tekisi suurenkin palveluksen ilmestyessään paikalle
Entäs ne "helmet" jotka vaeltaa työpaikasta toiseen matkassa suuret luulot itsestään.
Äläkä hetkeäkään kuvittele ettei edellisen firman esimies voi pitää suutaan kiinni jotta pääsee eroon tyypistä.
Mitä pidempään on lentänyt soolona, sitä huonommin todennäköisesti sopeutuu palkkatyöläisen tottelevaisuusvaatimuksiin. Jo puolen vuoden työttömyyden aikana voi ehtiä heräämään visio orjuudesta vapaasta elämästä. Pahimmillaan tällainen palkollinen ei ole vain huono työntekijä, vaan saattaa levittää vaarallisia ajatuksia itsenäisestä elämästä ympärilleen ja saastuttaa koko työyhteisön ajatuksillaan paremmasta elämästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mielestäni käsittämätöntä haaskuuta rankaista ihmisiä siitä ettei ole koko ajan edennyt aukottomasti elämässään. Jotenkin ylimielistä ja kapeakatseista toimintaa työnantajilta, ilmiselvää syrjintää.
Sellaista se on kun työnantajilla on vapaus valita ihan itse keitä palkkaavat. Minusta siinä ei ole mitään ylimielistä. Kyllä minäkin työnantajana valitsisin haastateltavat niiden joukosta, joilla on kokemusta. Jollain perusteella se valinta on tehtävä, kun kaikkia ei voi haastatella. Paperilla näkyy kokemus ja koulutus, joten niitä täytyy käyttää valintaperusteina. Paperilla ei näy luonne, joten sitä ei voi käyttää valintaperusteena.
Sillä CV-paperillako ne työtkin tehdään?
Ei mitään ihme että Suomi makaa tässä jamassa kun firmat rekrytoivat noin putkinäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää, että työntekijä on ollut työtön? Eikä esimerkiksi vankilassa tai mielisairaalassa.
Koska Suomessa on tunnetusti ollut työttömyyttä.
Suomessa on tunnetusti myös vankilassa ja mielisairaalassa olleita. Hakija voi yhtä hyvin kuulua myös heihin.
No osaatko laskea prosenttilaskuja?
Tai lukea ihmistä?
Noilla kummallakaan ei ole mitään merkitystä, jos arvaillaan onko henkilö terve työtön, mielisairaalasta juuri kotiutunut vai vankilasta vapautunut. Vaikka Suomessa olisi yksi vankilasta vapautunut ja kaikki loput olisivat terveitä työttömiä. Juuri se yksi vankilasta vapautunut voi osua hakemaan sinun ilmoittamaasi työpaikkaa.
Myöskään ihmisen lukemisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ei se kovin usein päälle päin näy, onko ihminen ollut vankilassa tai sairaalassa.
Jännä että kannat huolta esim vankilassa olleista, mutta et Suomessa todella yleiseen alkoholismiin.
Huumeita käyttävätkin ovat suurempi ryhmä kuin vankila- tai mielenterveyskuntoutustaustan omaavat.
Kumman tahansa edellä mainitun poissulkeminen on muuten syrjintää josta voi saada seurauksia.
Minulla olisi cv:ssä sairauden takia yhdeksän vuoden aukko (joka pitenee vaan koko ajan, kun työnhaku ei vieläkään ole ajankohtaista). Vähäsen lannistaa ja ahdistaa kun miettii minkälaiset mahdollisuudet minulla olisi työllistyä sitten joskus. Miksi pääsisin edes haastatteluun.
Aukko voi myös tarkoittaa pienempää kokemusta. Siksi se on olennainen termi tässä keskustelussa. Ihan yhtä olennainen kuin sinun näkökulmasi, jossa aukko ei tarkoita pienempää kokemusta. Ap, ei määritellyt muuta kuin aukon, joten emme voi kuin olettaa muita ominaisuuksia, joita tällä aukollisella hakijalla on.