Riitaa vauvan hoidosta - olenko liian herkkä..?
Vauva on nyt 4kk ja yllätyksekseni on ilmennyt, että meillä miehen kanssa onkin aika eriävät näkemykset hoitamisesta. Puheet raskausaikana olivat ihan muuta. Emme kumpikaan ole nuoria, vaan 35+. Tilanne ei tunnu selkiytyvän ollenkaan ja olen aika väsynyt ja stressaantunut. Riitojen aiheita mm. vauvan peseminen, mies haluaa viedä vauvan suihkuun ja myös sukelluttaa sitä suihkussa aamuin illoin niin että joutuu pidättämään hengitystä suihkun alla. Mies myös minulta kysymättä ilmoitti itsensä vauvan kanssa vauvauintiin ja käydään nyt sitten siellä kerran viikossa. Viimeksi vauva itki pesuhuoneessa pois lähtiessä koko pukeutumisen ajan aivan täysiä. Sanoin pukuhuoneen ovelta pariin kertaan että anna vauva minulle syliin mutta mies kieltäytyi. Itse ei saanut vauvaa rauhoittumaan ollenkaan eli paniikki-itku kesti n. 15 minuuttia.
Tätä on nyt puitu muutamaan kertaan ja miehen mielestä vika minussa, vauvat kun kuulemma itkevät ja itkee se kotonakin. Lisäksi totesi että tuskin se minunkaan sylissä olisi rauhoittunut. Huuto oli aivan kauheaa ja voin oikeastaan fyysisesti huonosti kun jouduin kuuntelemaan oman vauvan itkua voimatta tehdä mitään. Mies siis syyttää minua hysteeriseksi ym. Kun kysyin miksi vauva itki mies totesi että ehkei se vai halunnut pois uimasta. Tästä nyt tuskin oli kyse. :( Vauva tällä hetkellä vierastaa kovasti ja jo altaassa oli väsynyt ja hieroi silmiään.
MIes vielä vetosi siihen että jos lapsi 7v itkee ettei halua kouluun niin sanonko ettei tarvitse mennä ja väittää että mm neuvolassa olisi käsketty itkettämään vauvaa (ei pidä paikkaansa). Muutenkin mies valittaa mm. vauvan vaatteista, ei jaksa pukea sitä on nyt syksylläkin laittoi sen kotona sitteriin pelkässä vaipassa vaikka sisällä 20 astetta. Minusta mies on yksinkertaisesti täysin empatiakyvytön ja olen jo pari kertaa sanonut että lähdetäänkö keskustelemaan tästä perheneuvolaan vai mitä teemme. Kun vauva itkee kotona, mies saattaa kysellä siltä että mikä *ituttaa ja laittaa vauvan lattialle. Vauva joskus saattaa jopa hämmentyä niin että hiljenee. Mies on neuvolassakin valittanut kuinka itku turhauttaa kun vauva itkee kuulemma turhaan eikä sillä ole mikään hätä. Olen hävennyt silmät päästäni kuinka idiootti mies on.. En olisi uskonut. Raskausaikana selitti miten on ihanaa vaihtaa vaippaa ym että vauvalla hyvä olo.
Nyt kuitenkin ollaan ihan pattitilanteessa. En halua antaa vauvaa miehen "kynsiin" ilman että olen mukana. Eihän tämä näinkään voi jatkua. Kun kysyin että onko uinti välttämätöntä niin vauva kuulemma tykkää siitä. Ainoat hymyt ovat irronneet kun näkee äidin altaan reunalla. Vedessä vauvalla aika varautunut ilme mikä ehkä normaalia koska ollut mukana vasta joitakin kertoja. Mies kuitenkin väittää kaikille vauvan nauttivan. Myös vanhempani ovat ihmetelleet ettei mies huomioi kuin oman näkemyksensä. Sanoo mm että tottakai vauva nauttii uinnista koska hänkin nauttii.
Muutaman kerran on ottanut niin päähän että oln jo miettinyt onko miehellä joku luonnehäiriö koska ei tunnu ollenkaan osaavan elää vauvan ehdoilla. Uinnin osaltakin väitti ettei vauvan tarvitse syödä pariin tuntiin ennen uintia vaikka infossa painotettiin että ruoka tuntia ennen. Muutenkan vauvalla menisi lähes 4h ruokailujen välissä mikä meidän vauvalle ainakin aivan liikaa. Mies ei myöskään ymmärrä, että vauva jaksaa virkeänä pari kolme tuntia. Ihmetteli viimeksikin kun palasimme kotiin että miksi se taas nukkuu kun vastahan se nukkui ennen kuin lähdettiin. Lähtemisestä oli siinä vaiheessa jo 3 tuntia.
Kuinka eteenpäin? Onko tällaiset ongelmat enää normaaleita? Välillä tuntuu etten jaksa enää.. :(
Kommentit (312)
Lopeta miehen puolustelu NYT. Hän ei ole terve!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmissa vikaa. Vauva uinti on todella hauskaa, enkä näe miehen tavassa suihkuttaa yhtään mitään vikaa. Kannattaa katsoa, että vauva olisi mahdollisimman virkeä ennen uintia eikä ole nälkäinen.
Vauva ei onneksi ole uinnissa vielä itkenyt, mutta suihkussa mennen tullen. Mies myös ilmoitti meidät uintiin vaikka sanoin että minä en aio osallistua uintiin. Itse uinti sinänsä ei ole se ongelma vaan miehen asenne. Mies täysin sivuuttaa vauvan reaktiot, uimassa mutta myös muulloin. Ap
Jos kerran olet siellä mukana, niin miksi et hoida vauvaa pesutiloista altaalle? Voisit imettää ennen uintia ja välittömästi sen jälkeen. Sitähän se vauva itkee. Nälkäänsä.
En kertakaikkiaan näe kuin positiivista siinä, että isä haluaa harrastaa vauvauintia lapsensa kanssa.
Mitä tämä isä sun mielestä noin niinkuin saisi tehdä sen vauvan kanssa? Jos vauva on ok pelkässä vaipassa sitterissä, niin mikä ongelma? Mikä ongelma, että rauhoittuu siirrettäessä lattialle? En vaan tajua.
Tietenkin jos itkee, niin itkulle pitää yrittää löytää selitys. 4 kk ikäisillä se on yleensä tissin puute.
Mies itse valittaa kylmää, on verkkareissa mutta pitäisi pientä vauvaa alastomana koska bodyissä on rasittavia neppareita. Kuulemma puen vauvaa epämukaviin vaatteisiin eli niihin bodyihin. Pitäisi olla verkkareissa kuten isänsäkin.
Vauvaa en voi viedä altaalle koska en itse mene uimaan. Minua lapsena sukellutettiin väkisin ja koin sen niin epämukavana etten ole sen jälkeen enää uinut. Tästä siis jo lähes 30 vuotta aikaa. Ap
Hyvä, että mies rohkaisee vauvaa olemaan luontevasti vedessä. Ymmärrän, että sinulla on trauma. Jos vanhemmalla itsellään pelkoja, tutkimusten mukaan ne siirretään hyvin usein lapselle. Uimista pelkäävän vanhemman lapsesta kasvaa suurella todennäköisyydellä uimista pelkäävä aikuinen.
Hankkikaa sille vauvalle yhdessä esim. verkkareita ja kunnon puseroita. Ei meilläkään mieheni sormet taipuneet näpertämään bodyjen neppareiden kanssa. Meillä on 3 lasta, ja vauvoillekin löytyy ihan kunnon vaatetta, joka helppo pukea. Meillä oli tytöllä collegehousuja ja tunikoita ja pojilla collegehousuja/velourhousuja ja kunnon puseroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sille vauvalle tekee siellä suihkussa joka päivä kaksi kertaa päivässä?
Tämän minäkin haluaisin tietää? Kylmäävä ajatuskin. Onko kyseessä tyttö- vai poikavauva? Itkeekö vauva suihkussa isän kanssa ollessaan?
Sukeltavat suihkun alla ja peseytyvät, tosin enhän minä ole näkemässä mutta kuulen kun sanoo vauvalle nyt "Nella" sukeltaa. Miehen sukulainenkin kommentoi ettei hänenkään kumpikaan lapsi oppinut koskaan pitämään sukeltamisesta vaikka uivat kunnes korvakierteet lopetti harrastuksen. Vauva on tyttö. Ja jo tuolla edellä kerroin kuinka suihkukertoja kertyy, minimi on 10 (uintipv ja vkloput 2krt pv, muut arkipvt 1 krt). viikossa jos mies saa päättää. Nyt olen alkanut kylmästi kieltämään nämä käynnit, mutta mies taatusti yrittää viedä vauvaa suihkuun koska ei kunnioita mielipiteitäni pätkän vertaa. Nykyään vauva ei itke enää kovaa kuten alkuun, välillä nyyhkii. Ap
Ja teit lapsen tälllaiselle miehelle siksi että?
Tuossa se avainkohta on. Miehesi ei kunnioita sinua eikä ilmeisesti myöskään "auktoriteetteja", eli neuvolaa.
Tuollaisten miesten kanssa ei voi tehdä muuta kuin sanella niille säännöt ja huolehtia että mies tekee mitä käsketään tai itkee tai tekee.
Vauvauinti on sinänsä ihan fine, ja sinun ap pitäisi aivan ehdottomasti päästä eroon irrationaalisesta vesipelostasi. Kaltaisesi äidit yleensä siirtävät fobiansa lapsilleen, koskivat ne sitten koiria, vettä tai mitä hyvänsä. Ne fobiat pitää hoitaa pois ENNEN kuin lisääntyy. Ei pidä tehdä lapsia ellei ole tasapainoineni ihminen, eikä niitä pidä tehdä muuta kuin toisen tasapainoisen kanssa.
Fobia on eri asia kuin pelko. Jokainen ihminen pelkää jotain. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö täällä kohkaatte???
Ap
Täällä on seassa muitakin kuin ap:n kommentteja, sinun on yksi niistä.
Mutta onhan tämä stoori merkillinen. Välissä jauhetaan samaa asiaa vuolaasti samaa tarinaa toistaen ja esitetään ihan tyhmää. "Onkohan vähän outoa että isä roikottaa lasta." Ja miettikää nyt 4-kuista uimahallin penkillä itkemässä 15 minuuttia. Aivan taatusti olisi joku puuttunut pukuhuoneessa asiaan.
Ehkä ap katosi keskustelusta jo ajat sitten, en tiedä.
Te joiden mielestä"sadisti" on oikea termi kuvaamaan kyseistä miestä niin nyt haloo ja valoja päälle. Turhauttavaa lukea keskustelua missä porukka vaahtoaa aivan järkytyksessä vailla kunnollista keskustelua taitoa, varsinkin kun kyse ei todellakaan ole mistään KIDUTTAMISESTA. Perspektiiviä, maybe?
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä"sadisti" on oikea termi kuvaamaan kyseistä miestä niin nyt haloo ja valoja päälle. Turhauttavaa lukea keskustelua missä porukka vaahtoaa aivan järkytyksessä vailla kunnollista keskustelua taitoa, varsinkin kun kyse ei todellakaan ole mistään KIDUTTAMISESTA. Perspektiiviä, maybe?
Mitä jos sun aamu- ja iltarutiineihin kuuluisi, että joku pitäisi päätäsi väkisin veden alla?
Mua välillä rasittaa, kun töissä vanhukset haluaa pukeutua sukkahousuihin, suoriin housuihin ja esim. kireisiin sukkiin. En todellakaan jaksa niitä kiskoa niiden päälle, onhan ihan ok, että jätän heidät pelkissä vaipoissa tuoliin istumaan päiväksi?!
En ehtinyt lukea ketjua, mutta ap on selvästi herkkä ja jollain tasolla myös traumatisoitunut. Onko niin, että mies tekee tahallaan asioita, jotka järkyttävät ap:ta eli vauvasta on tullut joku sairas vallankäytön väline.
Jos olisin ap, yrittäisin puhua, että olisi kaikkien yhdessä tsempattava, että perheessä on kaikilla kiva ja turvallinen ilmapiiri. Jos siihen ei päästäisi, en ehkä itse pystyisi jatkamaan (olen toinen herkkä ja traumatisoitunut ja yritin viisi vuotta taipua rusetille vaikeassa ihmissuhteessa, jossa toinen ei tullut vastaan eikä ollut kanssani samalla puolella).
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee elävälle olennolle pahaa tarkoituksella eli nauttii siitä, voi hyvin nimittää sadistiksi. Kaikki tietävät, mitä sanalla tarkoitetaan.
Aivan hullu koko ukko, jo tuo että pitää aamua iltaa pestä ja suihkutella, ihan niinkö nauttis kun saa kiusata toisia.
Ota ohjat ja hae apua, ei tuo kuulosta täys päiseltä.äidin ja vauvan tunteet sivuutetaan kokonaan. Ite en hyväksys.
Vierailija kirjoitti:
Jutut ovat paisuneet niin yli äyräiden etten jaksa enää kommentoida. Vauva ei siis aina itkenyt suihkussa, joskus voinut itkeä. Jos niin menin samantien katsomaan ja ollut silloin hoitopöydällä. Nyt suihkut kuitenkin loppu. Suurin ongelma iho, ei itku. Samoin tuo uintiasian käyn läpi sosiaalityöntekijän kanssa. Aika villi mielikuvitus vaan on monilla... Mies enkä minä emme ole idiootteja tai pahoinpitele vauvaa vaan joka tilanteessa mainittu kuinka aurinkoinen ja hyvin kontaktia ottava lapsi. t. ap
Erikoinen ketju tämä ketju. Ensin kerrot esimerkkejä sellaisesta miehesi tekemästä vauvan kohtelusta, jonka jokainen tietää olevan vauvan pahoinpitelyä, kuten pää alaspäin jaloista roikottaminen. Sitten kommentoit tässä viestissäsi, että sinun mielestä se ei ole pahoinpitelyä.
Ja ap, kukaan ei ole väittänyt että sinä pahoinpitelisit vauvaasi. Kommentoijat ovat olleet huolissaan miehesi tavasta kohdella vauvaa. Ja osa kommentoijista on ollut huolissaan sinusta ja siitä, että alistaako miehesi sinua sellaisella tavalla, että et uskalla puuttua vaikkapa tuohon jaloista roikottamiseen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3182851/mieheni-haluaisi-etta-muutamme-…
Tääkin kuulostaisi ap:lta, tosin tässä on anoppi elossa...
Todella ahdistava tapaus, jos ei ole provo.
Anna aina tissiä kun itkee! Ja suoraan uimassa äidin syliin ja tissille!
Kannattaa varmaan itse pukea sitten vauva jos mies ei pue... Mutta kannattaa olla tiukka, ei tarvii suihkua aamuin illoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutut ovat paisuneet niin yli äyräiden etten jaksa enää kommentoida. Vauva ei siis aina itkenyt suihkussa, joskus voinut itkeä. Jos niin menin samantien katsomaan ja ollut silloin hoitopöydällä. Nyt suihkut kuitenkin loppu. Suurin ongelma iho, ei itku. Samoin tuo uintiasian käyn läpi sosiaalityöntekijän kanssa. Aika villi mielikuvitus vaan on monilla... Mies enkä minä emme ole idiootteja tai pahoinpitele vauvaa vaan joka tilanteessa mainittu kuinka aurinkoinen ja hyvin kontaktia ottava lapsi. t. ap
Erikoinen ketju tämä ketju. Ensin kerrot esimerkkejä sellaisesta miehesi tekemästä vauvan kohtelusta, jonka jokainen tietää olevan vauvan pahoinpitelyä, kuten pää alaspäin jaloista roikottaminen. Sitten kommentoit tässä viestissäsi, että sinun mielestä se ei ole pahoinpitelyä.
Ja ap, kukaan ei ole väittänyt että sinä pahoinpitelisit vauvaasi. Kommentoijat ovat olleet huolissaan miehesi tavasta kohdella vauvaa. Ja osa kommentoijista on ollut huolissaan sinusta ja siitä, että alistaako miehesi sinua sellaisella tavalla, että et uskalla puuttua vaikkapa tuohon jaloista roikottamiseen.
Luulenpa, että oikea ap katosi. Hänen allekirjoituksensa ei ollut t:ap, vaan laittoi viestien loppuun Ap. Ehkä tuo on ap:n mies, joka näki keskustelun aiheesta. Tai sitten tämä kierroksia ottanut juttu tapahtui toivon mukaan Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö niin, että sinä menet imemään veljesi penistä ja minä päätän jatkossakin mitä ratkaisuja teen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö niin, että sinä menet imemään veljesi penistä ja minä päätän jatkossakin mitä ratkaisuja teen.
Ap
No ei se ihan niin mene, että sinä vaan päätät, että vauvaa voi kohdella ihan miten vaan. Ei ole mitenkään ok pahoinpidellä ketään, ei äiti siihen lupaa voi antaa. Taidan tehdä ilmoituksen sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että oikea ap katosi. Hänen allekirjoituksensa ei ollut t:ap, vaan laittoi viestien loppuun Ap. Ehkä tuo on ap:n mies, joka näki keskustelun aiheesta. Tai sitten tämä kierroksia ottanut juttu tapahtui toivon mukaan Porvoossa.
Niinpä. Luulen, että ap säikähti sitä että ihan oikeasti on mahdollista selvittää, kuka sieltä kirjoittelee. Ei varmaan ottanut huomioon kyseistä asiaa.
asia niin tai näin vauvat selviytyy aika paljosta ja iho on uusiutuva elin. aika paljon mielikuvitus laukkaa näköjään kun asiasta kerrotaan vain yksi puoli ja sekin aika yksipuolisesti...
Ei liukasta vauvaa kannata sylissä pitää, ohuempi ihokin ei kestä kuumaa vettä
Tommosessa ne jotkut miehet on. Tuo on vallankäyttöä SINUA kohtaan. Vauva kärsimys ei kiinnosta miestä eikä halua /viitsi ajatella asioita vauvan näkökulmasta. Uhmakkaasti tekee omalla tavallaan ja nauttii siitä kun kärsit kun hän ei "mamoile".
Mun miehellä oli samoja piirteitä. Erosin. Ihanaa! Nautinnolliset vauva ja taapero vuodet oli kahdestaan vauvan kanssa.
En osaa kyllä ap neuvoa. Voisitteko mennä johonkin keskustelemaan? Luulen kyllä että de ei auta, koska ei tarvitse olla mikään Einstein että pystyy vähän tarkkailemaan miten vauva reagoi ja yrittää mennä sen nahkoihin.
Kuulostaa siltä, että olet haksahtanut isäsi kaltaiseen mieheen. Tuo ei muutu miksikään. Lapselle tärkeintä on perusturvallisuus, mitkään temput, harrastukset ja kalliit lelut eivät voi sitä korvata. Pidä päiväkirjaa ja kirjoita ylös joka päivä, miten mies on kunakin päivänä edesauttanut lapsen hyvää oloa. Kirjoita ylös pienimmätkin asiat. Kuukauden päästä voit jo tehdä johtopäätöksiä, jos tällä hetkellä tuntuu, ettet pysty.