Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitaa vauvan hoidosta - olenko liian herkkä..?

Vierailija
01.10.2018 |

Vauva on nyt 4kk ja yllätyksekseni on ilmennyt, että meillä miehen kanssa onkin aika eriävät näkemykset hoitamisesta. Puheet raskausaikana olivat ihan muuta. Emme kumpikaan ole nuoria, vaan 35+. Tilanne ei tunnu selkiytyvän ollenkaan ja olen aika väsynyt ja stressaantunut. Riitojen aiheita mm. vauvan peseminen, mies haluaa viedä vauvan suihkuun ja myös sukelluttaa sitä suihkussa aamuin illoin niin että joutuu pidättämään hengitystä suihkun alla. Mies myös minulta kysymättä ilmoitti itsensä vauvan kanssa vauvauintiin ja käydään nyt sitten siellä kerran viikossa. Viimeksi vauva itki pesuhuoneessa pois lähtiessä koko pukeutumisen ajan aivan täysiä. Sanoin pukuhuoneen ovelta pariin kertaan että anna vauva minulle syliin mutta mies kieltäytyi. Itse ei saanut vauvaa rauhoittumaan ollenkaan eli paniikki-itku kesti n. 15 minuuttia.

Tätä on nyt puitu muutamaan kertaan ja miehen mielestä vika minussa, vauvat kun kuulemma itkevät ja itkee se kotonakin. Lisäksi totesi että tuskin se minunkaan sylissä olisi rauhoittunut. Huuto oli aivan kauheaa ja voin oikeastaan fyysisesti huonosti kun jouduin kuuntelemaan oman vauvan itkua voimatta tehdä mitään. Mies siis syyttää minua hysteeriseksi ym. Kun kysyin miksi vauva itki mies totesi että ehkei se vai halunnut pois uimasta. Tästä nyt tuskin oli kyse. :( Vauva tällä hetkellä vierastaa kovasti ja jo altaassa oli väsynyt ja hieroi silmiään.
MIes vielä vetosi siihen että jos lapsi 7v itkee ettei halua kouluun niin sanonko ettei tarvitse mennä ja väittää että mm neuvolassa olisi käsketty itkettämään vauvaa (ei pidä paikkaansa). Muutenkin mies valittaa mm. vauvan vaatteista, ei jaksa pukea sitä on nyt syksylläkin laittoi sen kotona sitteriin pelkässä vaipassa vaikka sisällä 20 astetta. Minusta mies on yksinkertaisesti täysin empatiakyvytön ja olen jo pari kertaa sanonut että lähdetäänkö keskustelemaan tästä perheneuvolaan vai mitä teemme. Kun vauva itkee kotona, mies saattaa kysellä siltä että mikä *ituttaa ja laittaa vauvan lattialle. Vauva joskus saattaa jopa hämmentyä niin että hiljenee. Mies on neuvolassakin valittanut kuinka itku turhauttaa kun vauva itkee kuulemma turhaan eikä sillä ole mikään hätä. Olen hävennyt silmät päästäni kuinka idiootti mies on.. En olisi uskonut. Raskausaikana selitti miten on ihanaa vaihtaa vaippaa ym että vauvalla hyvä olo.

Nyt kuitenkin ollaan ihan pattitilanteessa. En halua antaa vauvaa miehen "kynsiin" ilman että olen mukana. Eihän tämä näinkään voi jatkua. Kun kysyin että onko uinti välttämätöntä niin vauva kuulemma tykkää siitä. Ainoat hymyt ovat irronneet kun näkee äidin altaan reunalla. Vedessä vauvalla aika varautunut ilme mikä ehkä normaalia koska ollut mukana vasta joitakin kertoja. Mies kuitenkin väittää kaikille vauvan nauttivan. Myös vanhempani ovat ihmetelleet ettei mies huomioi kuin oman näkemyksensä. Sanoo mm että tottakai vauva nauttii uinnista koska hänkin nauttii.

Muutaman kerran on ottanut niin päähän että oln jo miettinyt onko miehellä joku luonnehäiriö koska ei tunnu ollenkaan osaavan elää vauvan ehdoilla. Uinnin osaltakin väitti ettei vauvan tarvitse syödä pariin tuntiin ennen uintia vaikka infossa painotettiin että ruoka tuntia ennen. Muutenkan vauvalla menisi lähes 4h ruokailujen välissä mikä meidän vauvalle ainakin aivan liikaa. Mies ei myöskään ymmärrä, että vauva jaksaa virkeänä pari kolme tuntia. Ihmetteli viimeksikin kun palasimme kotiin että miksi se taas nukkuu kun vastahan se nukkui ennen kuin lähdettiin. Lähtemisestä oli siinä vaiheessa jo 3 tuntia.

Kuinka eteenpäin? Onko tällaiset ongelmat enää normaaleita? Välillä tuntuu etten jaksa enää.. :(

Kommentit (312)

Vierailija
1/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä helvetin idiootti mies sulla.

Vierailija
2/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa vikaa. Vauva uinti on todella hauskaa, enkä näe miehen tavassa suihkuttaa yhtään mitään vikaa. Kannattaa katsoa, että vauva olisi mahdollisimman virkeä ennen uintia eikä ole nälkäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIon puhua neuvolassa ongelmasta ensin kaksistaan. Olen arponut uskallanko kertoa "kaiken" mutta kyllä se varmaankin kannattaa. Kysyn siellä mitä tehdä. Olen tavannut kerran myös sosiaaliohjaajan jo kerran aiemmin mutten kehdannut kertoa kaikkea.. :( Tuolloin kerroin mm siitä että mies pesee vauvaa aamuin illoin. Vaikka neuvolassakin kiellettiin saippuan käyttö, mies ei usko. Sanoo että ei se nyt niin voi olla että hän ei usko neuvolan suosituksia.

Nytkin vauva nukkuu tyytyväisenä, miehen mukaan "kiusaan sitä kotona" kun emme mukamas tee mitään. Eli harrasta. 4kk vauvan kanssa. 

Epätoivoinen Ap

Vierailija
4/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan sussakin nyt vikaa tuossa.

Mikä tuossa suihkussakin on vikana?

Uinti on kyllä väsyttävää, väsyttäähän se aikuistakin. Siinä olet ihan oikeassa. Olisko miehen mielipiden syöttämisestä se, ettei tule kakka altaaseen? Kannattaa tästä kyllä sopia, Ja tietenkin heti uinnin jälkeen ruokaa. Ainakin meillä kaikki imettivät jo tyyliin siellä pesuhuoneessa.

Miksi et tarjonnut tuossa huutokohtauksessa ruokaa?

Mun mielestä todella positiivista että isa haluaa harrastaa vauvan kanssa. Sukeltamisrefleksi on vauvalla syntyjään ja kuvailemasi hölmistynyt tms. ilme on kyllä vauvauinnissa aika tyypillinen.

Teet perheelle ison karhunpalveluksen jos omit vauvan vain itsellesi, sun tavalla ja tyylillä. Sun vanhemmilla ei ole mitään sanan valtaa yli vauvan isän,

Vierailija
5/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa vikaa. Vauva uinti on todella hauskaa, enkä näe miehen tavassa suihkuttaa yhtään mitään vikaa. Kannattaa katsoa, että vauva olisi mahdollisimman virkeä ennen uintia eikä ole nälkäinen.

Vauva ei onneksi ole uinnissa vielä itkenyt, mutta suihkussa mennen tullen. Mies myös ilmoitti meidät uintiin vaikka sanoin että minä en aio osallistua uintiin. Itse uinti sinänsä ei ole se ongelma vaan miehen asenne. Mies täysin sivuuttaa vauvan reaktiot, uimassa mutta myös muulloin. Ap

Vierailija
6/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan sussakin nyt vikaa tuossa.

Mikä tuossa suihkussakin on vikana?

Uinti on kyllä väsyttävää, väsyttäähän se aikuistakin. Siinä olet ihan oikeassa. Olisko miehen mielipiden syöttämisestä se, ettei tule kakka altaaseen? Kannattaa tästä kyllä sopia, Ja tietenkin heti uinnin jälkeen ruokaa. Ainakin meillä kaikki imettivät jo tyyliin siellä pesuhuoneessa.

Miksi et tarjonnut tuossa huutokohtauksessa ruokaa?

Mun mielestä todella positiivista että isa haluaa harrastaa vauvan kanssa. Sukeltamisrefleksi on vauvalla syntyjään ja kuvailemasi hölmistynyt tms. ilme on kyllä vauvauinnissa aika tyypillinen.

Teet perheelle ison karhunpalveluksen jos omit vauvan vain itsellesi, sun tavalla ja tyylillä. Sun vanhemmilla ei ole mitään sanan valtaa yli vauvan isän,

En tosiaan haluaisi sitä, että miehellä ei ole vauvaan mitään "yhteyttä" ja siksi asiaan olisi saatava päätös ja rauha... On jo nyt myöhään töissä, viikonloppujakin paljon poissa ja tuo yksi ilta on ainoa kun mennään kaikki sinne uimahallille ja viettää vauvan kanssa aikaa.

Huutokohtauksessa tosiaan pyysin antamaan vauvan minulle mutta mies oli vauvan kanssa miesten pukkarissa ja kieltäytyi antamasta vauvaa minulle ja käski vain häipymään sieltä miesten pukuhuoneesta. En ymmärrä miksi ei voinut vauvaa antaa ja tästä se suurin riita nyt onkin. 

Minusta 4kk vauvaa ei tarvitse pestä aamuin illoin suihkussa ja pakonomaisesti sukelluttaa jatkuvasti. Vauva nauttii rauhallisista kylvyistä, isänsä ei kuitenkaan ole kertaakaan kylvettänyt vauvaa. Ihon kuivumisen takia minusta turhaa ja haitallista kylpeä jatkuvasti. Kaikki mielenkiinto kohdistuu sukeltamiseen. Kaikki fysioterapian ja neuvolan määräämät harjoitukset olen saanut tehdä yksin. Mies päin vastoin mm istuttaa vauvaa mikä on nimenomaisesti kielletty. Ap

Vierailija
7/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei onneksi ole uinnissa vielä itkenyt, mutta suihkussa mennen tullen. Mies myös ilmoitti meidät uintiin vaikka sanoin että minä en aio osallistua uintiin. Itse uinti sinänsä ei ole se ongelma vaan miehen asenne. Mies täysin sivuuttaa vauvan reaktiot, uimassa mutta myös muulloin. Ap

Jos kerran olet siellä mukana, niin miksi et hoida vauvaa pesutiloista altaalle? Voisit imettää ennen uintia ja välittömästi sen jälkeen. Sitähän se vauva itkee. Nälkäänsä.

En kertakaikkiaan näe kuin positiivista siinä, että isä haluaa harrastaa vauvauintia lapsensa kanssa.

Mitä tämä isä sun mielestä noin niinkuin saisi tehdä sen vauvan kanssa? Jos vauva on ok pelkässä vaipassa sitterissä, niin mikä ongelma? Mikä ongelma, että rauhoittuu siirrettäessä lattialle? En vaan tajua.

Tietenkin jos itkee, niin itkulle pitää yrittää löytää selitys. 4 kk ikäisillä se on yleensä tissin puute.

Vierailija
8/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on luonnevikainen sadisti joka haluaa käyttää valtaa vauvaan. Mun isä samanlainen, satutti ja pakotti lapsenamukamas ”meidän parhaaksi” mutta oikeesti nautti meidän kivusta ja hädästä.

Varo ap! Miehesi on sadisti.

Mullakin juuri samanlaisia, isä pakotti kylmään suihkuun, pakotti sukeltamaan päätä painen jotta ”oppii pidättään henkeä”, pakotti spagaatiin satuttamalla (”pitää olla notkea”) ja kaikkea väkivaltaa ja vallankäyttöä mikä oli verhottu opettamiseen.

Kouluikäisenä tuli sadistinen väkivalta, teini ikäisenä julma henkinen väkivalta mukasn. Äiti vain katsoi vierestä.

Ap pelasta vauva ja lähde! Sinä olet äiti ja päätät vauvan asioista!

Vierailija
9/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa niin semmoselta jutulta, että ulkopuolisena aika mahdotonta ottaa kantaa, kun ei ole ollut tilanteita todistamassa tai edes kuullut toisen osapuolen kertomusta.

Vierailija
10/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet siellä mukana, niin miksi et hoida vauvaa pesutiloista altaalle? Voisit imettää ennen uintia ja välittömästi sen jälkeen. Sitähän se vauva itkee. Nälkäänsä.

En kertakaikkiaan näe kuin positiivista siinä, että isä haluaa harrastaa vauvauintia lapsensa kanssa.

Mitä tämä isä sun mielestä noin niinkuin saisi tehdä sen vauvan kanssa? Jos vauva on ok pelkässä vaipassa sitterissä, niin mikä ongelma? Mikä ongelma, että rauhoittuu siirrettäessä lattialle? En vaan tajua.

Tietenkin jos itkee, niin itkulle pitää yrittää löytää selitys. 4 kk ikäisillä se on yleensä tissin puute.

Mies itse valittaa kylmää, on verkkareissa mutta pitäisi pientä vauvaa alastomana koska bodyissä on rasittavia neppareita. Kuulemma puen vauvaa epämukaviin vaatteisiin eli niihin bodyihin. Pitäisi olla verkkareissa kuten isänsäkin. 

Vauvaa en voi viedä altaalle koska en itse mene uimaan. Minua lapsena sukellutettiin väkisin ja koin sen niin epämukavana etten ole sen jälkeen enää uinut. Tästä siis jo lähes 30 vuotta aikaa. Ap

Vierailija
11/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies itse valittaa kylmää, on verkkareissa mutta pitäisi pientä vauvaa alastomana koska bodyissä on rasittavia neppareita. Kuulemma puen vauvaa epämukaviin vaatteisiin eli niihin bodyihin. Pitäisi olla verkkareissa kuten isänsäkin. 

Vauvaa en voi viedä altaalle koska en itse mene uimaan. Minua lapsena sukellutettiin väkisin ja koin sen niin epämukavana etten ole sen jälkeen enää uinut. Tästä siis jo lähes 30 vuotta aikaa. Ap

No aivan varmasti pääset vauvauinnissa pukutiloihin, kunhan kysyt.

Enkä nyt edes tajua että miksi et ui? Ei siis ole pakko, mutta pesutiloihin pääset kyllä ihan vaan kysymällä, sanot että isä uittaa vauvaa, mutta sinä imetät ja siksi viet ja tuot vauvan altaalle.

Vauvauinnissa se juttu on että siinä on kumpikin vanhempi mukana ja vauvaa esim. sukellutetaan toiselta toiselle.

Vierailija
12/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aivan varmasti pääset vauvauinnissa pukutiloihin, kunhan kysyt.

Enkä nyt edes tajua että miksi et ui? Ei siis ole pakko, mutta pesutiloihin pääset kyllä ihan vaan kysymällä, sanot että isä uittaa vauvaa, mutta sinä imetät ja siksi viet ja tuot vauvan altaalle.

Vauvauinnissa se juttu on että siinä on kumpikin vanhempi mukana ja vauvaa esim. sukellutetaan toiselta toiselle.

Minusta ei pesutiloissa ole hyötyä koska vauva pitäisi pestä ennen uintia enkä mene suihkuun kun en ui. Suurin osa ei näin kyllä tee, vaan äidit vievät vauvan vaipanvaihtohuoneesta suoraan altaalle. Kyllä minä _naisten_ pukuhuoneeseen pääsen ja olen siellä ollutkin. Uinti ei ole minun juttu, aloin inhota sitä jo lapsena. Minusta oltaisiin voitu valita harrastus josta kaikki pidämme eikä sitä ainoaa lajia maailmassa jota inhoan. Mies tämän hyvin tietää mutta sivuuttaa täysin mielipiteeni. Sukelluttaa vauvaa yksin laittamalla sen veden alle. Ap

Vierailija
13/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä siis joku pakkomielle sukeltamiseen. Se lapsi kyllä varmaan tykkäisi muistakin aktiviteeteistä vaihteeksi.

Vierailija
14/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat kyllä vaikeita selitettäviksi, siksi välttämättä moni ei ymmärrä täälläkään missä ongelma. Tietysti voi myös olla, että olet liian herkkäkin. Mutta esimerkiksi tuo saippualla pesu ja aamuin illoin suihku vain isin iloksi (vauvan itkiessä) on hölmöä ja piittaamatonta.

Minä ehkä sinuna varaisin uuden neuvola/perheneuvolajan, jonne menisit yhdessä isän kanssa? Voisit siellä kertoa noista ihan rehellisesti ja mies kertoa oman näkemyksensä, ehkä ammattilainen osaa puuttua niin ettei teidän perheen arki kovin vaikeudu.

Mikäli olet vauvan ensisijainen hoitaja, niin mielestäni on tärkeää, että vauva pääsee syliisi sitä kaivatessaan kun se on mahdollista. Mies ei saa myöskään estää millään tavalla imetystä. Mielestäni voit noissa asioissa olla aika ehdotonkin. Isän rooli on ihan yhtä tärkeä kuin äidin, mutta ei sitä voi sivuuttaa, että vauva aluksi leimautuu siihen joka häntä eniten hoitaa. Vauvaa ei eikä pidä karaista siitä pois, vaan sekin on tärkeä kehitysvaihe hänelle. Sinulla on varmasti nyt herkistyneet tuntosarvet vauvan tarpeille ja se voi toki aiheuttaa ylireagointia, mutta kyllä sinun vaistoosi pitäisi miehen luottaa. Samoin kun sinun pitää pystyä mieheesi luottamaan isänä ja antaa heille kahdenkeskistä aikaa, kunhan se ei tarkoita sitä että vauva on kokoajan nälissään tai mies tekee tietoisesti ja jatkuvasti asioita mistä vauva ei pidä.

Tuli mieleeni sekin, että tuntuuko sinusta siltä että mies jotenkin vähättelee sinun tärkeyttä vauvalle? Koska jotenkin se on rivien välistä luettavissa. Millainen miehen oma äitisuhde on? Joskus voi käydä niinkin, että vauvan syntyessä puolisoon alkaa projisoimaan oman lapsuuden perheen ongelmia. Eli jos mies ei ole omaan äitiinsä luottanut syystä tai toisesta, niin se voi näkyä tavallaan äitiyden vähättelynä.

Vierailija
15/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin olen naisen puolella, mutta tässä tapauksessa ap on oikeassa. Miehesi on ns. pakkosuorittaja ja elää isyyttä suorittamisen kautta. Ei noin pieni kaipaa mitään vauvauinteja ja pakkosuihkutteluja varsinkin kun tuntuu inhoavan niitä.

Vierailija
16/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu akka.

Vierailija
17/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa silti opetella kestämään sitä vauvan itkua.

Vierailija
18/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee paha olo, kun kuvailet miestäsi. Jotenkin tunteettoman oloinen. Miksi se ei välitä siitä, millainen olo sinulle tulee hänen käytöksestään? Miksi ihmeessä se haluaa käydä vauvan kanssa suihkussa aamuin illoin!?

Vierailija
19/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi sinun pitää istua siellä altaan reunalla? Anna miehen käydä siellä vauvauinnissa kerran haluaa.

Vierailija
20/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat kyllä vaikeita selitettäviksi, siksi välttämättä moni ei ymmärrä täälläkään missä ongelma. Tietysti voi myös olla, että olet liian herkkäkin. Mutta esimerkiksi tuo saippualla pesu ja aamuin illoin suihku vain isin iloksi (vauvan itkiessä) on hölmöä ja piittaamatonta.

Minä ehkä sinuna varaisin uuden neuvola/perheneuvolajan, jonne menisit yhdessä isän kanssa? Voisit siellä kertoa noista ihan rehellisesti ja mies kertoa oman näkemyksensä, ehkä ammattilainen osaa puuttua niin ettei teidän perheen arki kovin vaikeudu.

Mikäli olet vauvan ensisijainen hoitaja, niin mielestäni on tärkeää, että vauva pääsee syliisi sitä kaivatessaan kun se on mahdollista. Mies ei saa myöskään estää millään tavalla imetystä. Mielestäni voit noissa asioissa olla aika ehdotonkin. Isän rooli on ihan yhtä tärkeä kuin äidin, mutta ei sitä voi sivuuttaa, että vauva aluksi leimautuu siihen joka häntä eniten hoitaa. Vauvaa ei eikä pidä karaista siitä pois, vaan sekin on tärkeä kehitysvaihe hänelle. Sinulla on varmasti nyt herkistyneet tuntosarvet vauvan tarpeille ja se voi toki aiheuttaa ylireagointia, mutta kyllä sinun vaistoosi pitäisi miehen luottaa. Samoin kun sinun pitää pystyä mieheesi luottamaan isänä ja antaa heille kahdenkeskistä aikaa, kunhan se ei tarkoita sitä että vauva on kokoajan nälissään tai mies tekee tietoisesti ja jatkuvasti asioita mistä vauva ei pidä.

Tuli mieleeni sekin, että tuntuuko sinusta siltä että mies jotenkin vähättelee sinun tärkeyttä vauvalle? Koska jotenkin se on rivien välistä luettavissa. Millainen miehen oma äitisuhde on? Joskus voi käydä niinkin, että vauvan syntyessä puolisoon alkaa projisoimaan oman lapsuuden perheen ongelmia. Eli jos mies ei ole omaan äitiinsä luottanut syystä tai toisesta, niin se voi näkyä tavallaan äitiyden vähättelynä.

Ehkä tuo on juuri se mitä tunnen eli että mies ei pidä minun rooliani tärkeänä kokonaisuuden kannalta eikä vauvalle. Siksi kieltää, että vauva olisi minun kanssani rauhoittunut vaikka usein kuitenkin näin on käynyt. Sen takia kieltäytyy vauvaa antamasta ja hokee että maailmaan mahtuu ääntä kun vauva itkee. Vauva siis mielestään itkee ilman syytä joten ei tarvitse reagoidakaan. Äitisuhteestaan en tiedä, koska on jo kuollut. Saan tunteen että perhekuviossa on ollut jotakin erikoista, koska ei ole sisarensa kanssa missään väleissä, mutta äitinsä kuulemma piti sisarestakin. Koska mies ohittaa vauvan kaikki signaalit on vaikea luottaa hänen hoitamiseensa ja antaa kahdenkeskistä aikaa. Ylipäätään mies osallistuu vähän, iltaisin tunnin pari ja senkin ajan usein valittaa että hänen päästävä nukkumaan koska käy töissä. Kun kysyin että eikö hän ole aika paljon poissa niin sanoi ettei häntä haittaa vaikka näkee vauvaa vähän. Eli tavallaan tilaisuuksia heidän ajalleen on aika vähän koska en illalla klo 20 jälkeen kun mies tulee jaksa enää lähteä minnekään. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän