Miten parantaisit liikenneturvallisuutta?
Auttaako nopeusrajoitusten lasku enää? Voiko niitä edes enää laskea?
Kommentit (65)
Lisäisin autoihin turvallisuutta lisäävää tekniikkaa. Kaistavahti pitää auton omalla kaistalla, auto estäisi ajamasta päin punaista, se pysähtyisi suojatien eteen jos jalankulkija on tulossa suojatielle, auto pitäisi väkisin riittävän turvavälin, estäisi ruuhkassa tarpeettomat ohitukset jne. Parasta kun kuski olisi autossa vain matkustajana ja kone hoitaa ajamisen turvallisesti.
Poistaisi liittymisrampit. Ne ovat kamalan vaarallisia liukkaalla ja pimeällä. Varsinkin kun on lumi- tai vesisade.
Jos ihmiset varaisivat riittävästi aikaa siirtymiseen paikasta toiseen, niin kaikilla olisi kivempaa ja turvallisempaa, riippumatta siitä millä kulkuvälineellä liikutaan.
Turvavälejä pitäisi voida valvoa teknisesti esim. niin, että jos vauhti on 80 km/h, turvaväli on 80 m jne. tai auto alkaa piipata kovalla äänellä. Joka syksy ja kevät on aivan turhia kolareita liian lyhyen turvavälin vuoksi. Ajokiellossa olevat poseen, jotta eivät pääse ikinä rattiin.
Sakot jos kulkee ilman heijastinta.
Alkolukkoja enemmän. Vakuutushinnoista alennusta, jos osallistuu säännöllisesti ajokoulutuksiin. Niissä käytäisiin läpi kävelijän, pyöräilijän, mopoilijan, autoilijan ja raskaan liikenteen näkökulmia, taloudellisen ajon tekniikkaa ja rajuja onnettomuuscaseja herättämään vähän ajatuksia. Pyörätiet ja säännöt selkeämmiksi, ainakin nykysäännöillä ja liikenteen järjestelyillä on vaikeaa ajaa yhtä aikaa laillisesti ja turvallisesti. Enemmän stop-merkkejä. Nuoret kuljettajat tehosyyniin. Asuinalueille matalat nopeudet. Maantieverkoston hoitamiseen rahaa, esimerkiksi meijeriautojen pitäisi päästä tiloille perille talvisin.
Kouluista aina viiden kilometrin säteellä alemmat nopeudet, koska se on jonkun koulumatkaa.
Enemmän vapaaehtoisten suorittamia laskentoja, kuten päin punaisia ajamista, suojatien eteen pysähtymistä, ilman heijastinta tai pyöränvaloa liikkumista yms. omissa yhteisöissä.
Ajokortti-ikä 22 vuoteen ja kortit pois keski-ikäisiltä naisilta ja vanhuksilta.
Autoihin kamera ja kännykkä -yhdistelmä. Takakamera lukee rekkarikilven, jos takana tullaan liian lähelle. Palvelu tekee automaattipuhelun auton omistajalle. "Ajatte liian lähellä edessäkulkevaa. Olkaa hyvä ja jättäkää turvaväliä enemmän. Kiitos. Ni kör..." ja sitten jossain vaiheessa jotain sanktion uhkaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Auttaako nopeusrajoitusten lasku enää? Voiko niitä edes enää laskea?
Pakottaisin kaikki trikookiitäjät pois ajoradalta.
Jalankulkijoille heijastin pakolliseksi. Samoin pyöräilijöille valot.
Rakastamalla muita tienkäyttäjiä.
Polkupyöräilijät pois kaupunkien keskustoista. Olis turvallisempaa liikkua jalkakäytävillä, kun ei tarvitsis pelätä, jääkö fillarin alle.
Taikoisin kaikille paremman asenteen. Otetaan muut huomioon, keskitytään siihen liikkumiseen eikä plärätä kännykkää liikuttiin sitten autolla, pyörällä tai kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti-ikä 22 vuoteen ja kortit pois keski-ikäisiltä naisilta ja vanhuksilta.
Ai miksi? Vakuutusyhtiöiden mukaan 70% onnettomuuksista on miesten aiheuttamia ja kaikkein vaarallisimpia kuljettajia ovat 18-vuotiaat miehet.
Ylivoimaisin yksittäinen syy kuolonkolareissa on ylinopeus. Noin 80 % autoilijoista ajaa ainakin pientä ylinopeutta. Kaikki toimet nopeuden laskemiseksi ovat auttaneet (nopeusmerkit, peltipoliisit jne). Uskon, ettei alaraja nopeuksissa ole vielä tullut vastaan. Fysiikan lakeja törmäyksien tuhoista ei voi muuttaa, sillä lähes kaikki autot ovat jo viiden tähden autoja. Kaupungeissa ei nopeusrajoituksia tarvitse enää alentaa, nyt pitää keskittyä siihen, että niitä noudatetaan. Täällä yksi tuttu poliisi sanoi, että nopeudet laskettiin 40 km/h sen vuoksi, että toivottiin autoiliojoiden ajavan alle 50 km/h. Näin ei kuitenkaan käynyt. Miltei puolet ajaa 40 km/h alueella 53-58 km/h nopeutta. Näethän sen itsekin omasta mittaristasi kun ajat jonon mukana. Vai ajatko todella aina alle 41 km/h? Kerran katselin meidän pääkadun nopeusnäyttötaulua koulun kohdalla. Vain ne, jotka jarruttivat ennen taulua, ajoivat alle 40 km/h. Ja sitten kaasuttivat taas menemään.
Ylinopeutta ajavilta autot valtiolle. Siis törkeästä ja/tai toistuvasta.
Vaarallisimpia ajajia ovat tosiaan nuoret miehet. Mutta ajettua kilometriä kohden miehet ajavat turvallisemmin. Ei kaikilta miehiltä tarvitse korttia ottaa pois, riittää, että miehille annetaan ajokortti vasta 30-vuotiaana?????
Nopeusvalvontakamerat koulujen, päiväkotien ja laitosten läheisyyteen 80km/h maanteiden sijaan.
Liikkuva poliisi takaisin omaksi yksikökseen (valvomaan ainakin valtaväyliä).
Liikenneratkaisujen parantaminen ja pääväylien muuttaminen useampikaistaisiksi. Esimerkkeinä tästä 1, 3, 4 -tiet ja ainakin kehä 1 ja kehä 3. Hämeenlinnanväylällä tänään 3 kolaria ja kolarit aina samoissa paikoissa ja liittymissä, jotka jo kuskina tietää vaarallisiksi (liian kapeat ja lyhyet liittymiskaistat, joissa nopeus 60-80km/h). Ruuhka-aikana erittäin paljon peräänajoja näillä teillä.
Liityntäpysköinti helpommaksi ja nopeammaksi sekä sijoitus asemien viereen parkkitaloihin (nykyiset liityntäpyskäintipaikat 1-4km asemalta).
Heijastimien käytöstä muistuttaminen ja ulkoilu- sekä lastenvaatteisiin heijastimet pakollisiksi jo valmistusvaiheessa.
HSL:n joukkoliikenne varmatoimisemmaksi ja edullisemmaksi (2 henkilöä matkustaa autolla edullisemmin Helsingin keskustaan Vantaalta sisältäen parkkeerauksen)
Liikenneopetus peruskoulussa osaksi
opetussuunnitelmaa.
Jäisin kotiin, se parantaa turvallisuutta.