Riitaa vauvan hoidosta - olenko liian herkkä..?
Vauva on nyt 4kk ja yllätyksekseni on ilmennyt, että meillä miehen kanssa onkin aika eriävät näkemykset hoitamisesta. Puheet raskausaikana olivat ihan muuta. Emme kumpikaan ole nuoria, vaan 35+. Tilanne ei tunnu selkiytyvän ollenkaan ja olen aika väsynyt ja stressaantunut. Riitojen aiheita mm. vauvan peseminen, mies haluaa viedä vauvan suihkuun ja myös sukelluttaa sitä suihkussa aamuin illoin niin että joutuu pidättämään hengitystä suihkun alla. Mies myös minulta kysymättä ilmoitti itsensä vauvan kanssa vauvauintiin ja käydään nyt sitten siellä kerran viikossa. Viimeksi vauva itki pesuhuoneessa pois lähtiessä koko pukeutumisen ajan aivan täysiä. Sanoin pukuhuoneen ovelta pariin kertaan että anna vauva minulle syliin mutta mies kieltäytyi. Itse ei saanut vauvaa rauhoittumaan ollenkaan eli paniikki-itku kesti n. 15 minuuttia.
Tätä on nyt puitu muutamaan kertaan ja miehen mielestä vika minussa, vauvat kun kuulemma itkevät ja itkee se kotonakin. Lisäksi totesi että tuskin se minunkaan sylissä olisi rauhoittunut. Huuto oli aivan kauheaa ja voin oikeastaan fyysisesti huonosti kun jouduin kuuntelemaan oman vauvan itkua voimatta tehdä mitään. Mies siis syyttää minua hysteeriseksi ym. Kun kysyin miksi vauva itki mies totesi että ehkei se vai halunnut pois uimasta. Tästä nyt tuskin oli kyse. :( Vauva tällä hetkellä vierastaa kovasti ja jo altaassa oli väsynyt ja hieroi silmiään.
MIes vielä vetosi siihen että jos lapsi 7v itkee ettei halua kouluun niin sanonko ettei tarvitse mennä ja väittää että mm neuvolassa olisi käsketty itkettämään vauvaa (ei pidä paikkaansa). Muutenkin mies valittaa mm. vauvan vaatteista, ei jaksa pukea sitä on nyt syksylläkin laittoi sen kotona sitteriin pelkässä vaipassa vaikka sisällä 20 astetta. Minusta mies on yksinkertaisesti täysin empatiakyvytön ja olen jo pari kertaa sanonut että lähdetäänkö keskustelemaan tästä perheneuvolaan vai mitä teemme. Kun vauva itkee kotona, mies saattaa kysellä siltä että mikä *ituttaa ja laittaa vauvan lattialle. Vauva joskus saattaa jopa hämmentyä niin että hiljenee. Mies on neuvolassakin valittanut kuinka itku turhauttaa kun vauva itkee kuulemma turhaan eikä sillä ole mikään hätä. Olen hävennyt silmät päästäni kuinka idiootti mies on.. En olisi uskonut. Raskausaikana selitti miten on ihanaa vaihtaa vaippaa ym että vauvalla hyvä olo.
Nyt kuitenkin ollaan ihan pattitilanteessa. En halua antaa vauvaa miehen "kynsiin" ilman että olen mukana. Eihän tämä näinkään voi jatkua. Kun kysyin että onko uinti välttämätöntä niin vauva kuulemma tykkää siitä. Ainoat hymyt ovat irronneet kun näkee äidin altaan reunalla. Vedessä vauvalla aika varautunut ilme mikä ehkä normaalia koska ollut mukana vasta joitakin kertoja. Mies kuitenkin väittää kaikille vauvan nauttivan. Myös vanhempani ovat ihmetelleet ettei mies huomioi kuin oman näkemyksensä. Sanoo mm että tottakai vauva nauttii uinnista koska hänkin nauttii.
Muutaman kerran on ottanut niin päähän että oln jo miettinyt onko miehellä joku luonnehäiriö koska ei tunnu ollenkaan osaavan elää vauvan ehdoilla. Uinnin osaltakin väitti ettei vauvan tarvitse syödä pariin tuntiin ennen uintia vaikka infossa painotettiin että ruoka tuntia ennen. Muutenkan vauvalla menisi lähes 4h ruokailujen välissä mikä meidän vauvalle ainakin aivan liikaa. Mies ei myöskään ymmärrä, että vauva jaksaa virkeänä pari kolme tuntia. Ihmetteli viimeksikin kun palasimme kotiin että miksi se taas nukkuu kun vastahan se nukkui ennen kuin lähdettiin. Lähtemisestä oli siinä vaiheessa jo 3 tuntia.
Kuinka eteenpäin? Onko tällaiset ongelmat enää normaaleita? Välillä tuntuu etten jaksa enää.. :(
Kommentit (312)
Toivon että AP on provo. Ketjukaupalla saanut hyviä käytännönläheisiä ohjeita mutta sen sijaan että auttaisi pahoinpitelijän kynsissä olevaa vauvaansa ja itseään hän vain jatkaa miehensä käytöksen ja syiden analysointia vauvapalstalla.
Jos et AP mitään konkreettista ole vielä tehny niin häpeä. Silloin mahdollistat pahoinpitelyn ja olet yhtä syyllinen vauvan kärsimykseen kuin miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Minä sopisin isän kanssa että hän voi mennä kahdestaan uimaan vauvan kanssa. Sinä jäät kotiin ja saat omaa aikaa. Mutta selvät pelisäännöt. Pumppaat maitoa mukaan. Kun vauva on herännyt kakannut, sitten tuntia ennen uimaan saapumista vauva syö. (Voit aluksi varmistaa) Sitten eikun polskimaan. Vauva pestään nopeasti ja laitetaan kuivattuna ja peiteltynä turvakaukaloon/vaunukoppaan pullo suussa tuettuna vaikka sillä pyyhkeellä. Sitten isä pesee itsensä ja katsoo silmä kovana mukulaa tämän toimituksen ajan. Jos haluaa istua suihkussa lapsi sylissä, tekee sen niin että pullo on mukulan suussa tämän ajan. Tai istuu saunan alimmalla lauseella miedolla puolella. Pieni lämpö ramaisee lasta kuin lasta. Sitten pukemaan. Voi ostaa vaikka haalarin joka on jalka osasta pussi (saa myös turvavyö reijällä) jos isä ei kerran tykkää pukea hankalia vaatteita. Sieltä kotiin nukkumaan. Nukahtaa varmaan jo matkalla. Ymmärrän sinua ja myös miestäsi. Ei se mieskään isäksi opi yhdessä yössä ja uskon hänen ehkä ajatelleen juuri tätä sinun pelkoasi. Jos sinä et pysty sitä opettamaan hän tekee sen. Miksi et luota häneen. Kyllä se rytmi löytyy isä lapsi suhteeseen jos sellainen annetaan rakentua. Jos lasta ahdistaa vedessä oletko miettinyt millaista tunnetilaa sinä välität lapsellesi. Hallitsetko tunteesi kun katselet heitä vai oletko huolestunut, peloissasi, ahdistunut, kauhuissaan, odotatko että jotain kamalaa tapahtuu? Voitte keksiä jonkun toisen harrastuksen myöhemmin. Tarvitset lepoa, lapsi on vasta 4kk. Uimataito on arvokas lahja joka voi pelastaa oman tai jonkun muun hengen. Voit myös opettaa lapsesi pelkäämään ja välttelemään vettä. Mielestäni miehesi yrittää olla kumppanisi tavalla joka ei miellytä sinua koska sinulla nousee puolustusreaktio päälle. Koska lapsuus. Syömisessä, pukeutumisessa ja käytännön asioissa olet oikeassa. Mutta ei ole yhtä oikeaa tapaa olla vanhempi. Se että olette erilaisia voi olla suuri vahvuus. Saatat olla hieman kriittisempi koska hormonit saavat kokemaan kaiken enemmän uhkaavana. Se on luonnollista. Tiedostaminen voi maadoittaa tunteita. Ajan kanssa tulette pelaamaan toistenne tapoja. Toinen osaa paremmin jonkun ja toinen toisen. Siksi on hyvä olla kaksi. Empaattisuutesi on killan arvoista vauvalle nyt. Miehesi ehkä löytää paremman sävelen lapsen kanssa uhmaiässä. Mistä sitä tietää?
Eli mielestäsi on ymmärrettävää isyyden opettelua, että roikottaa vauvaa jaloista pää alaspäin?
Voitko ottaa yhteyttä miehen sisareen ja kysellä heidän lapsuudesta ja välirikon syistä? Minuakin ihmetyttää, että mies haluaa "hoitaa" tyttövauvaa lähinnä vauvan ollessa alasti.
Molemmat vanhemmat kuolleet ja täysi välirikko ainoaan sisarukseen. Kuulostaa oudolta. Ap asiat miehen lapsuudenperheen suhteen ei ehkä ole niin normaaleja kuin luulet.
Jumalauta ap nyt! Teen lasun sinusta ja ilmoitan poliisille ketjun jos et saatana tajua ottaa lastasi turvaan. Äkkiä pakoon lastenkidittaja sadistipaskaa! Mies PAHOINPITELEE, KALTOINKOHTELEE ja TEKEE VAPAUDENRIISTON lapselle. Miten kukaan on noin tyhmä ja idiootti kuin ap on? Ei puutu lapsen tääkkäykseen? Pelkää itse saavansa pataan? Jumalautanyt teet jotain ja heti!!
Mun ex oli tämmöinen.
Erosin ja alkoi uhkailu että hän lähtee hakemaan lapsen lähivanhemmuutta.
Teki minusta perättömiä rikosilmoituksia vallantunteissaan ja edelleen taistellaan oikeudessa. Lapsi kohta 5-vuotias. Todella häiriintynyt tyyppi.
Mitä tarkoittaa vauvan sukelluttaminen suihkussa? Kuulostaa näin asiaa tietämättömästä hieman pelottavalta. Voiko siinä tulla tukehtumisen tunne kuten vesikidutuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa vauvan sukelluttaminen suihkussa? Kuulostaa näin asiaa tietämättömästä hieman pelottavalta. Voiko siinä tulla tukehtumisen tunne kuten vesikidutuksessa?
Samaa minäkin ihmettelen. Yritin googlata aiheesta vauvan sukelluttaminen suihkussa. Ei löytynyt googlella mitään. Eli onko ap:n ukon itse keksimä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kiinnitin tähän huomiota. Ehkä mies omasta mielestään "kouluttaa" vauvaa olemaan vauvauinnin priimus?
Minua niin säälittää kyseinen lapsiparka, monestakin syystä.
Mutta siis tämä yksityiskohtahan on juurikin vesikidutusta eikä mitään muuta. Mies on sadisti, ja ap lähes yhtä paha jos nyt ei saa aikaiseksi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin ihmettelen. Yritin googlata aiheesta vauvan sukelluttaminen suihkussa. Ei löytynyt googlella mitään. Eli onko ap:n ukon itse keksimä juttu?
Yritin englanniksikin googlata, ei löytynyt silläkään mitään.
Olen todella huolestunut ap:n vauvasta. En usko, että ap on trolli. Olen ollut pitkään tällä palstalla, enkä ole yhtään ketjua aiemmin kokenut näin ahdistavana ja huolestuttavana.
Esimerkiksi tuo "suihkussa sukelluttaminen". Siis mitä helkkaria? Ap kertoo, että ensin vauva itki paniikissa, kun mies "sukellutti" vauvaa suihkussa, nyt vauva enää nyyhkii onnettomana. Mitä edes on suihkussa sukelluttaminen??? Kuulostaa äärimmäisen huolestuttavalta. Onko se sitä, että väkisin viedään vauvan pää suihkun alle eikä päästetä pois vaan pidetään siellä ja vauvan on pakko pidättää hengitystä? Kuinka pitkään mies pitää vauvan päätä suihkun alla? Kuinka pitkä hengityskatko tästä tulee vauvalle????? Niinkö pitkä, että kyseessä on vauvalle aiheutuva hapenpuute ja liian korkea hiilidioksiditaso??
Vauvauinnissa ohjaajat kontrolloi sukellusten pituutta ja neuvoo siinä ja varoittaa vaarallisista asioista, neuvoo tuomaan vauvan uintiin vain syöneenä ja pirteänä jne. Ap kertoo, että mies ei noudata näitä ohjeita.
Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto sanoo nettisivuillaan vauvauinnista, että "Lapsen reaktioiden tulee aina ohjata toiminnan suunnittelua ja sukellusharjoitusten etenemistä. Tietoisen hengityksensäätelyn oppimisen kannalta on tärkeää, että sukellustapahtuma on lapselle miellyttävä." Ap:n kertoman perusteella miehen toiminta in hyvin kaukana tästä.
Voisitko ap kommentoida tähän ketjuun että mitä ajattelet?
Ootte kyllä uskomattoman avuttomia ihan molemmat. Huhhuh!
Normaalin imettävän äidin vaisto kertoo herkästi sen, koska rintalapsi on otettava syliin ja rinnalle. Miehesi kieltää luonnon järjestyksen. Mikä muu nisäkäsuros estää poikasta pääsemästä emon rinnalle? Ja sanonpa, että ylivoimaisesti suurin osa miehistä ei toimi noin. Kähes kaikki miehet toimisivat tuossa tilanteessa vaistonvaraisesti toisin ja päinvastoin auttaisivat lapsen äidin syliin. Oudolta siis kuulostaa. Ymmärrän, että äitikin voi olla kontrollifriikki jne. jne., mutta kyllä mussa heräisi leijonaemo, jos mun ja imeväisen lapsen täysin luonnollinen, kaunis ja hellä symbioosi rikottaisiin. Ei 4 kk vanha lapsi tarvitse erityistä karaisua saati itketystä ehdoin tahdoin, vaan vauvan ehdoilla pitäisi mennä. Onko miehen vaikea ymmärtää tätä?
Tuo suihkuhomma ihmetyttää, kyllä minä aineskin menisin perään katsomaan mikä siellä on vikana jos vauva itkee suihkussa, nyt ap vaan sanoo että itku kuuluu mutta hän ei tiedä mitä tapahtuu. Ja että nyt vauva vain nyhkii. Ei pesutapahtuman pidä olla jokapäiväinen itketyssessio. Toki kun pyllyä pestään niin voi itkettää, mutta silloin se on pakko tehdä. Mutta muutoin se peseminen ja kylpeminen pitää pitää mukavana ja rauhallisena. Ei siis niin, että lasta säikytetään joka päivä kaksi kertaa pidättämään henkeänsä suihkun alla! Puhumattakaan saippuan käytöstä ja että suihku kuivattaa.
Hanki apua ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo suihkuhomma ihmetyttää, kyllä minä aineskin menisin perään katsomaan mikä siellä on vikana jos vauva itkee suihkussa, nyt ap vaan sanoo että itku kuuluu mutta hän ei tiedä mitä tapahtuu. Ja että nyt vauva vain nyhkii. Ei pesutapahtuman pidä olla jokapäiväinen itketyssessio. Toki kun pyllyä pestään niin voi itkettää, mutta silloin se on pakko tehdä. Mutta muutoin se peseminen ja kylpeminen pitää pitää mukavana ja rauhallisena. Ei siis niin, että lasta säikytetään joka päivä kaksi kertaa pidättämään henkeänsä suihkun alla! Puhumattakaan saippuan käytöstä ja että suihku kuivattaa.
Hanki apua ja heti.
Luulen, että ap ei uskalla kertoa kaikkea ikävää tähän ketjuun, kun on huomannut, että ihmiset huolestuu ja kommentoi, että kyseessä on pahoinpitely. Näin ollen luulen, että mies laittaa oven lukkoon, että ap ei pääse pelastamaan vauvaa. Tai sitten mies lyö ap:ta, jos ap menee pelastamaan vauvaa, ja ap pelkää miestään. Koska kyllä äiti menee pelastamaan itkevää vauvaa, jos vain voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki apua ja heti.Luulen, että ap ei uskalla kertoa kaikkea ikävää tähän ketjuun, kun on huomannut, että ihmiset huolestuu ja kommentoi, että kyseessä on pahoinpitely. Näin ollen luulen, että mies laittaa oven lukkoon, että ap ei pääse pelastamaan vauvaa. Tai sitten mies lyö ap:ta, jos ap menee pelastamaan vauvaa, ja ap pelkää miestään. Koska kyllä äiti menee pelastamaan itkevää vauvaa, jos vain voi!
Niinpä. Vaikka luulisi, että tänne voisi anonyymisti kertoa, kun on kerran aloittanut.
Kahden lapsen äitinä on vaan sellainen hirveän ahdistunut olo kun ajattelen kyseistä vauvaa ja millaista hänen pienen elämönsä alku on.
Ap:lle toivon nyt sisua ja kovaa luonnetta sen verran että tekee mitä täytyy tehdä.
Oikeasti, mitä enemmän AP n kertomusta lukee, sen pahemmalle tuntuu. OKSETTAA oikeasti ku niin pahaa tekee lapden puolesta. Kyllä niin toivon syvältä sydämestäni että vauva pääsisi ÄKKIÄ turvaan.
Toivottavasti ap on lähtenyt jo lapsensa kanssa.
Jos tietäisin kenestä kyse, tekisin kiireesti lasun.
Vierailija kirjoitti:
En siis ole vain hysteerinen ja liian tarkka. En osannut kuvitellakaan kuinka mies kohtelee itkevää vauvaa. Oma isäni oli aina tosi esimerkillinen ja kuulemma kantoi joka iltaitkujen ajan sylissä tunteja. Minun mies ei ole koskaan kantanut, korkeintaan veivannut vauvaa eri asentoihin mikä vaan kiihdyttänyt itkua. Nyttemmin laskee kokonaan pois sylistä kun vauva mukamas kiukuttelee. Ehkä pettyneenä kun se veivailu ei auttanut niin nykyään ei "tarjoa" sitäkään. Kun sanoin tai pyysin että kanna vauvaa niin mies väitti siis että kun ei se ole tyytyväinen missään asennossa. Ei tietenkään jos vauva ehti olla siinä 15 sekuntia ennen seuraavaa asentoa... Nyt kai jotenkin todella ärsyyntynyt ja varmaan mitä neuvolassa valittanut että on turhautunut on ihan totta. TIetysti kun minä hoidan vauvaa niin paljon enemmän niin ajan myötä olen oppinut paremmin mikä vauvalla on ja mikä auttaa. Miestä varmasti loukkaa etten luota ja olen sanonut suoraan etten halua tällä hetkellä antaa hänen olla vauvan kanssa kaksistaan koska en voi luottaa että lohduttaa sitä. Sen sijaan että mies sitoutuisi näin toimimaan niin vänkää noita omia juttujaan. Ja vauva ei siis jää yksin itkemään vaan minä aina poimin sen syliin mutta eihän se ole ns oikein että joudun olemaan valmiudessa jatkuvasti enkä saa ollenkaan hengähtää edes niitä paria tuntia jotka mies on kotona vuorokaudessa. Ap
Miksi edes kannustat miestä hoitamaan vauvaa, kun kerran olet sitä mieltä, ettei se ole vauvan etu. Saat kyllä hoitoapua kunnalta. Esim. perhepalvelua saa matalalla kynnyksellä. Hae apua! Miksi olet miehen kanssa? Rakastatko häntä? Ole nyt älykäs ja suunnittele tulevaisuus tarkkaan lapsen etua ajatellen.
Ap miltä sinusta tuntuu se, että monen sivun verran sinulle on sanottu, että miehesi pahoinpitelee vauvaa?