Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat: osaatteko katetroida, laittaa nenämahaletkut, pistää jne?

Vierailija
30.09.2018 |

Meillä teini opiskelee lähihoitajaksi ja on aika harmissaan, kun ei päässyt, eikä kukaan muukaan heidän ryhmästään, yhteenkään harjoitteluun sairaalaan. On valinnut osaamisalaksi sairaanhoidon ja huolenpidon, mutta paikalliset sairaalat eivät lähihoitajia ota harjoitteluun kuin kuulemma korkeintaan suhteilla.

Ovat koulussa katetroineet nukkea ja laittaneet sille nenämahaletkuja ja toisiaan kerran tai kaksi pistelleet, mutta harjoitteluissa on päässyt vain pistämään insuliinia. Kokee, että ei oikeasti osaisi ihmistä näillä tiedoilla katetroida tai laittaa sitä nenämahaletkua tai pistää oikeaa potilasta, mutta silti kokee, että koulussa hoetaan, että kuuluvat lähihoitajan osaamiseen.

Osaatteko te, jotka ette ole sairaaloissa töissä oikeasti noita temppuja tehdä ja missä olette oppineet? Ja opetetaanko ne sitten työpaikalla, jos sellaiseen paikkaan menee, missä noita tehdään?

Poika haluaisi ammattikoulun jälkeen hakea amk:hon ensihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi ja silloin nuo kai sitten oikeasti opetetaan, mutta ainakin ensihoitajaksi taitaa olla todella vaikea päästä, joten jos on vaikka useamman vuoden tuossa välissä töissä, niin oletetaanko, että lähihoitajat oikeasti osaavat nuo asiat koulun opeilla?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mut ei niitä opeteta amk:ssakaan. Itse opiskelen amk:ssa. Lähihoitajan tutkintoa en ole suorittanut. Katetrointi ja nenämahaletku on kerran harjoiteltu nukella. Pistokset harjoiteltiin kerran toisillamme. Kanylointi on ehkä ainoa toimenpide, jota on saanut kunnolla harjoitella sekä tekokäsillä että kavereilla.

Näillä taidoilla olen tehnyt lähihoitajan sijaisuuden vanhustenhoidossa. Siellä noi "vaativammat" hommat tekee kai sairaanhoitaja. Ihonaluspistoksia sain antaa, kun olin suorittanut näytöt työsuhteen alussa. Niissä nyt ei mitään kummempaa olekaan.

Mutta katetrointia, nenämahaletkua tai lihaspistosta en koe osaavani, koska en ole niitä koskaan sen yhden harjoittelukerran jälkeen tehnyt. Ei noita hommia opi, ellei saa sellaista harjoittelua, jossa niitä voi opetella.

Vierailija
22/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan katetroida ja pistää s.c ja i.m ja tehdä joitain muitakin sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Olen töissä kotihoidossa ja meillä on paljon erilaisia asiakkaita. Ammattitaito pysyy hyvin yllä. Katetrointeja meillä on päivittäin, ihan rutiini hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä keskustelua seuraa, on pakko miettiä: mitä ne lähärit sitten osaavat???

Aika iso osa hoidosta on sitä päivittäistä toimintoa mitä mekin joka päivä teemme: peseytymistä, pukeutumista, syöttämistä...

Vierailija
24/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, osaan katetroida, laittaa nenämahaletkun, pistää sc ja im sekä kanyloida sekä arvioida potilaan tilaa. Osaan hoitaa haavat, kipsata, poistaa tikit/hakaset. Missä asutte? Missä ihmeessä ihmiset on opiskelleet, jos taso on tämä?

Tikit? Siis ompeleet.

Vierailija
25/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sh ja töissä akuuttiosastolla, jossa myös lähihoitajia. Katetrointi, nenämahaletkun laitto, sc-pistot, haavahoidot ym. on kyllä niin peruskauraa että oletan jokaisen lh:n ne osaavan kun tulee meille töihin. Sh:n aika ei välttämättä riitä tekemään yhdessä kyseisiä toimenpiteitä ja tosiaan akuuttitilanteessa jokaisen täytyy osata just esim. imun käyttö.

Vierailija
26/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mut ei niitä opeteta amk:ssakaan. Itse opiskelen amk:ssa.

Niin siis opiskelet, ja ilmeisesti aika alkuvaiheissa. Yleensä viimeistään sisätauti-kirurgisessa-harjoittelussaan sh-opiskelija on korviaan myöten katetreissa ja nenämahaletkuissa. Erikoisempia juttuja sattuu sitten eteen miten sattuu ja jos oikein mielenterveyspuolelle harjoittelunsa suuntaa, voi toki joku nml:kin jäädä vieraammaksi, mutta sh-harkkoja on sen verran paljon ja erilaisissa paikoissa, että nämä tavalliset kyllä tulevat tutuiksi. Ei vielä perusharkassa, joka voi olla hoivakodissa ja tk-vuodeosastolla (siellä toki enemmän), mutta erikoissairaanhoidon harkoissa. Ja yleensä sekä opiskelijat itse että heidän ohjaajansa aika hyvin kalastelevat nuo oppimismahdollisuudet itselleen/omalle opiskelijalleen.

On tosiaan iso harmi, että sairaalat eivät enää lähihoitajaopiskelijoita ota. Olisi kaikkien etu, että nekin lähihoitajat, jotka tulevat koko uransa työskentelemään sairaalan seinien ulkopuolella tuntisivat hieman sitäkin maailmaa.

Vierailija
27/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini opiskelee lähihoitajaksi ja on aika harmissaan, kun ei päässyt, eikä kukaan muukaan heidän ryhmästään, yhteenkään harjoitteluun sairaalaan. On valinnut osaamisalaksi sairaanhoidon ja huolenpidon, mutta paikalliset sairaalat eivät lähihoitajia ota harjoitteluun kuin kuulemma korkeintaan suhteilla.

Ovat koulussa katetroineet nukkea ja laittaneet sille nenämahaletkuja ja toisiaan kerran tai kaksi pistelleet, mutta harjoitteluissa on päässyt vain pistämään insuliinia. Kokee, että ei oikeasti osaisi ihmistä näillä tiedoilla katetroida tai laittaa sitä nenämahaletkua tai pistää oikeaa potilasta, mutta silti kokee, että koulussa hoetaan, että kuuluvat lähihoitajan osaamiseen.

Osaatteko te, jotka ette ole sairaaloissa töissä oikeasti noita temppuja tehdä ja missä olette oppineet? Ja opetetaanko ne sitten työpaikalla, jos sellaiseen paikkaan menee, missä noita tehdään?

Poika haluaisi ammattikoulun jälkeen hakea amk:hon ensihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi ja silloin nuo kai sitten oikeasti opetetaan, mutta ainakin ensihoitajaksi taitaa olla todella vaikea päästä, joten jos on vaikka useamman vuoden tuossa välissä töissä, niin oletetaanko, että lähihoitajat oikeasti osaavat nuo asiat koulun opeilla?

Noille aloille voi hakea yo-pohjallakin ilman mitään aiempaa kokemusta, eli kyllä siellä ehtii oppia.

Vierailija
28/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille opetettiin katetrointi, pistokset ihon alle ja lihakseen. Suoniverinäytteen otto, sydänfilmin otto mm. Sain noita tehdä myös harjoitteluissa.

Vierailija
29/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meille opetettiin katetrointi, pistokset ihon alle ja lihakseen. Suoniverinäytteen otto, sydänfilmin otto mm. Sain noita tehdä myös harjoitteluissa.

Lisään, että nenämahaletkuja olen työssä laittanut myös.

Vierailija
30/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetroida osaan, pistellä osaan myös i.m, tähän tarvitaan eri lupa työpaikalta, samoin osaan ottaa laskimoverinäytteitä, johon myös lisäkoulutus työpaikan puolesta, nenä-mahaletkua en ole laittanut kuin nukelle, en ole edes törmännyt vanhustenhoidossa nenämahaletkuun, peg-letkuja, muutama, joskus oli tippalaskurikin niihin käytössä, mutta en kyllä kylmiltään muista miten se laitettiin käyntiin.

Katetroinut en kyllä ole pitkään aikaan eli kyllä kertaisin kirjasta miten menee ja tarkkaan miettisin mihin kosken. Haavoja osaan hoitaa ja arvioida sen verran, että ymmärrän ettänyt on tehtävä jotain toisin, toisaalta niitä on niin vähän, että jos jotain erikoista tapahtuu kysytään kyllä hoito-ohjeita haavanhoitajalta. Avanteita vanhustenhoidossa on aika usein, hoidetaan niillä välineillä, jotka laittopaikassa on aloitettu.

Olin kyllä viimeisen harjoittelun tk:n vuode-osastolla, jos opin katetroimaan, tosin vain yhtä samaa potilasta, jota piti katetroida 2h välein, kaikilla anatomia on vähän erilainen,

MUTTA rutiinit ja suurimman osan opista olen saanut omalla ihanalla työpaikallani.

Vierailija
31/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sairaalat ota lh-harjoittelijoita?

Ainakin meillä erityissairaanhoidon puolella lähihoitajia ei oteta oikein töihinkään. Ja jos ei oteta töihin, niin mitä turhaan sitten harjoitteluunkaan?

Erityissairaahoidossa lähihoitajana arkipäivää on katetrointi ja insuliinit, im joskus. Nakkelit ym. laitan tippumaan.Nenämahaletkuja en laita koskaan, yleensä sen käy laittamassa lääkäri, koska huonokuntoiset potilaat.

Sairaanhoitajia kaikki muut paitsi minä ja harvoin joutuu ab-tiputtelemaan, mutta sitäkin joutuu joskus tekemään.

Lähihoitajakoulutus on kirjavaa ja saman ammattinimikkeen alta valmistuu ammatillisilta valmiuksiltaan hyvin eritasoista hoitajaa. Tilannetta ei paranna se, että koulutukseen otetaan melkein kuka vaan, vaikka vaikka työ on psyykkisesti ja fyysisesti vaativaa. Myös jonkulaiset matemaattiset valmiudet olisi suotava omata, jotta ei lääkkeet mene mutu tuntumalla.

Paljon riippuu siitä mihin pääsee harjoittelemaan, varmasti sama pätee sairaanhoitajiin joilla nykyisin tuntuu olevan sitä omatoimista opiskelua kohtuuttoman paljon. Käytännön harjoittelua pitäisi olla huomattavasti enemmän, jotta ihmiset oppisivat edes perustaidot ja niistä monet oppii vaan tekemällä.

Vierailija
32/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perushoitaja ja töissä kotihoidossa. Katetroin, pistän i.m, teen haavahoitoja, vaihdan stomipussin, jakaan lääkkeitä mitäs vielä.. Poistan ompeleet.

Vierailija
33/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetroida osaan sekä naisia että miehiä. Nenä-mahaletkun laittoon pitää olla erikoiskoulutus eikä sitä voi tehdä edes kaikki sh:t. Pistämiset sujuu sc, im. Trakeostomian hoito myös tuttua. Työssä olen nämä oppinut, koulutus oli suoraansanottuna kuin kirjekurssi.

Vierailija
34/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä keskustelua seuraa, on pakko miettiä: mitä ne lähärit sitten osaavat???

Riippuu paikasta ja hoidettavista sama se on sairaanhoitajien kanssa, kyllä työ opettaa, kun taustalla on teoria. Kyllä minä voisin katetroida, vaikka edellisestä kertasta on ainakin kaksi vuotta, et tietäisi että niin on.

Minullekin on opetettu sydänfilminotto, mutta ei ole kertaakaan työssä, 15v aikana, sitä tehnyt.

Vierailija
35/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan katetroida, pistää s.c ja i.m, ottaa suoniverinäytteen, imeä limaa, hoitaa avannetta (sekä cystofiksin juuren ja haavoja ohjeiden mukaan + arvioida muutoksia, joiden perusteella konsultoin lääkriä/ asiaan erkoistunutta sairaanhoitajaa), ottaa pika-crp:n ja pikainrin.

Varmuus tekemiseen tulee työn kautta, kertailin esim. näytteenoton teoriaa juuri ennen toimintaa, mutta nykyisin ei tarvitse. Olen ollut lähihoitajana 1 vuoden, vanhuspuolella. Paljon riippuu työpaikasta, saman kaupungin toisella osastolla lähihoitaja ei saa tehdä juuri mitään, esim. sh ottaa crp:n ja jos ei ole vuorossa sh, soitetaan viereisen osaston hoitaja (sh tai lh ottamaan) näyte. Siinä esimerkki naurettavuudesta, jossa lh ei pääse hyödyntämään koko osaamistaan, koska pomo on päättänyt tietyn osaston lh:n työnkuvan suppeammaksi mihin osaaminen riittäisi.

Vierailija
36/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/letkuravitsem…

Tuossa vielä valvovan viranomaisen kertomana se, että kuka tahansa siellä työpaikalla ei saa laittaa nenä-mahaletkua.

35

Vierailija
37/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katetroida osaan sekä naisia että miehiä. Nenä-mahaletkun laittoon pitää olla erikoiskoulutus eikä sitä voi tehdä edes kaikki sh:t. Pistämiset sujuu sc, im. Trakeostomian hoito myös tuttua. Työssä olen nämä oppinut, koulutus oli suoraansanottuna kuin kirjekurssi.

En ole ikinä kuullut, että nenämahaletkun laittoon tarvittaisiin joku erityiskoulutus. Kyllä se ihan työssä opittu juttu eikä vaadi mitään ihmeellisiä taitoja. Ennen niitä laitettiin paljonkin, mutta nykyään ei niin usein, kun on peg-napit käytössä.

Vierailija
38/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perushoitaja ja töissä kotihoidossa. Katetroin, pistän i.m, teen haavahoitoja, vaihdan stomipussin, jakaan lääkkeitä mitäs vielä.. Poistan ompeleet.

Jatkan vielä, että otan crp ja inr.

Vierailija
39/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mä sain kyllä olla ihan akuutilla harjoittelussa, kun opiskelin lähihoitajaksi. Menin vuodeosastolle töihin opiskelun jälkeen. Vaikka harjoittelussa pääsin katetroimaan. Vasta töissä opin tekee sen silmät kiinni. Nenämahaletkun laiton opin vasta kanssa töissä. Samoin imut. Pistämiset sain opeteltua myös harjoittelussa. Nyt en oo enää niissä kuviossa mukana. Sääli, että lähihoitajan tutkinnosta on tehty pikakurssi kodinhoitoon.

Vierailija
40/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/letkuravitsem…

Tuossa vielä valvovan viranomaisen kertomana se, että kuka tahansa siellä työpaikalla ei saa laittaa nenä-mahaletkua.

35

Lh ja sh ovat molemmat terveydenhuollon ammatilaisia, tuon artikkelin tärkein pointti oli perehdyttäminen. Eli kuka vain sen laittaakaan, tarvitsee hän siihen perehdytyksen.