Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat: osaatteko katetroida, laittaa nenämahaletkut, pistää jne?

Vierailija
30.09.2018 |

Meillä teini opiskelee lähihoitajaksi ja on aika harmissaan, kun ei päässyt, eikä kukaan muukaan heidän ryhmästään, yhteenkään harjoitteluun sairaalaan. On valinnut osaamisalaksi sairaanhoidon ja huolenpidon, mutta paikalliset sairaalat eivät lähihoitajia ota harjoitteluun kuin kuulemma korkeintaan suhteilla.

Ovat koulussa katetroineet nukkea ja laittaneet sille nenämahaletkuja ja toisiaan kerran tai kaksi pistelleet, mutta harjoitteluissa on päässyt vain pistämään insuliinia. Kokee, että ei oikeasti osaisi ihmistä näillä tiedoilla katetroida tai laittaa sitä nenämahaletkua tai pistää oikeaa potilasta, mutta silti kokee, että koulussa hoetaan, että kuuluvat lähihoitajan osaamiseen.

Osaatteko te, jotka ette ole sairaaloissa töissä oikeasti noita temppuja tehdä ja missä olette oppineet? Ja opetetaanko ne sitten työpaikalla, jos sellaiseen paikkaan menee, missä noita tehdään?

Poika haluaisi ammattikoulun jälkeen hakea amk:hon ensihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi ja silloin nuo kai sitten oikeasti opetetaan, mutta ainakin ensihoitajaksi taitaa olla todella vaikea päästä, joten jos on vaikka useamman vuoden tuossa välissä töissä, niin oletetaanko, että lähihoitajat oikeasti osaavat nuo asiat koulun opeilla?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tosiaan ongelma, taidot kuuluvat lähihoitajan ammattitaitovaatimuksiin, mutta niitä ei pääse harjoittelemaan. Omana opiskeluaikana katetroin ohjatusti kerran ja sen jälkeen olen ollut omillani. Ei tullut vastaan myöskään imulaitteen käyttöä, avannesidosten vaihtoa, nenämahaletkua, hapen antoa ym. Lihakseen pistämiseen tarvitaan erillinen lupa. Osan "tempuista" olen oppinut työssä, osaa en hallitse vieläkään.

Vierailija
2/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tosiaan ongelma, taidot kuuluvat lähihoitajan ammattitaitovaatimuksiin, mutta niitä ei pääse harjoittelemaan. Omana opiskeluaikana katetroin ohjatusti kerran ja sen jälkeen olen ollut omillani. Ei tullut vastaan myöskään imulaitteen käyttöä, avannesidosten vaihtoa, nenämahaletkua, hapen antoa ym. Lihakseen pistämiseen tarvitaan erillinen lupa. Osan "tempuista" olen oppinut työssä, osaa en hallitse vieläkään.

Itse väittäisin, että vain hyvin pieni osa lähihoitajista osaa nuo kaikki plus haavahoidot ja muut. Lähinnä ne, jotka ovat jossain akuuttihoidon sairaalassa pidempään olleet töissä. Kotihoidossa voi myös olla monenlaista. Nukelle tehty on aina ihan eri asia kuin ihmiselle.

Jos sitten lukee sairaanhoitajaksi tai ensihoitajaksi, nuo kyllä harjoitteluissa oppii, mutta toisaalta tulee ihan hirveä määrä uutta temppua ja sälää, joka 'pitäisi' osata ja jota ei ole ikinä nähnytkään. Mutta jotenkin näppituntuma on, että sairaanhoitajien kohdalla asiaan suhtaudutaan jotenkin reilummin, perehdytetään työhön ja kukaan ei edes odota, että vastavalmistunut tai erikoisalaa vaihtava sairaanhoitaja osaisi kaikki kyseisen osaston tai alan temput ja koneet, vaan perehdytys, työssä oppiminen ja kokeneemman kollegan apu on itsestäänselvyys; lähihoitajalle helpommin tokaistaan, että pitäisihän sinun osata kun koulussa on opetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa osaan, käytännössä en.

Vierailija
4/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko tuollaista lastenhoitajana?

Vierailija
5/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Katetroin kyllä opiskeluaikana hoitokodissa muutaman kerran mutta en ole sitä vuosiin tehnyt koska olen hammaspuolella jossa sellaista ei (ainakaan vielä) ole tarvinnut tehdä. Yksi luokkalaiseni oli työssäoppimisjakson sairaalassa ja ainakin katetroi ihan päivittäin.

Vierailija
6/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla osui ilmeisesti hyvä harkkapaikka opiskeluaikana, vaikka vanhustenpalvelutalo vain olikin. Tuli heti mm pistämiset (s.c sekä i.m) katetrointi,imulaitetta pääsin myös käyttämään, haavahoitoa pääsin myös tekemään ja käyttämään kipupumppua jne. Tarvitsin näitä taitoja sitten myös tulevissa harkkapaikoissa.

Koulussa nämä käytiin teoriassa kyllä läpi mutta harjoiteltiin nukella vain kerran. Jos harkkapaikkassa ei näitä olisi tullut niin tuskin niitä osaisin. harjoittelusta ne taidot saa, teorian koulusta.

Näitä taitoja olen tarvinnut työssäni päivittäin.

Vierailija
7/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Enkä välitäkkään osata, yksi syy miksi hakeuduin varhaiskasvatuksen puolelle töihin. Diabeteshoitoa meillä on mutta muuten ei ole tarvinnut pistellä tms.

Vierailija
8/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Toisaalta vähän noloa, toisaalta en niitä työssäni tarvitse, enkä mitenkään voi osata jotain, jota olen 20 vuotta sitten muutaman kerran harjoitellut nukella ja ehkä kerran nähnyt tehtävän ihmiselle. Ja me sentään vielä päästiin sairaaloihin harkkoihin.

Omassa työssäni koen kuitenkin olevani hyvä ja osaava, mutta kuten suurimmalla osalla lähihoitajista siihen eivät sairaanhoidolliset temput juurikaan kuulu, vaan perushoiva ja huolenpito ja ihmisten kohtaaminen. Minun työssäni hoivan kohteena ovat muistisairaat vanhukset. Haavoja tietysti saatujen ohjeiden mukaan hoidetaan, joskus meillä on ollut asukas, jolla on avanne tai happirikastin, mutta sitä varten on se talon sairaanhoitaja tai hänen konsultoimansa avanne- tai haavahoitajat, että meille on selkeät ohjeet, miten juuri meidän asukkaan haavan tai avanteen kanssa toimitaan ja sen tietysti oppii. Mutta en siis oikeasti osaisi esimerkiksi arvioida haavoja ja suunnitella niiden hoitoja tai edes toteuttaa jotain erikoisempia toukka- tai alipaineimuhoitoja.

T. Työstään ylpeä ja siitä pitävä lh

Vierailija
9/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, osaan katetroida, laittaa nenämahaletkun, pistää sc ja im sekä kanyloida sekä arvioida potilaan tilaa. Osaan hoitaa haavat, kipsata, poistaa tikit/hakaset. Missä asutte? Missä ihmeessä ihmiset on opiskelleet, jos taso on tämä?

Vierailija
10/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan katetroida, nenämahaletkua en osaa laittaa (ainoastaan koulussa nukelle tämän laittanut), kertaakaan kolmen vuoden aikana ei ole töissä tullut vastaan kyseinen toimenpide, teoriassa tiedän miten tehdään. Pistämisiä töissä päivittäin vain s.c., i.m. pistoksia todella harvoin, kolmen vuoden aikana kyseisiä pistoksia olen antanut vain kolme kertaa.

Ihan luonnollista, että jos jotain ei ole aiemmin tehnyt niin eihän kyseinen asia voi olla täysin hallussa, teoria on yksi asia, käytäntö toinen, kun ihminen ei ole mikään nukke, kaikki eivät ole samanlaisia. Noissa tilanteissa vaan rohkeasti kollega avuksi.

Vierailija
11/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja enkä väittäisi _osaavani_ noita kun olen tehnyt urani mielenterveyspuolella, enimmäkseen vielä avopalveluissa. Se mikä koulussa tai harjoittelussa opitaan on pintaraapaisu tai keskeisin teoria, sitten työssä kerrataan ja syvennetään sitä mitä oikeasti pitää osata.

Vierailija
12/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, osaan katetroida, laittaa nenämahaletkun, pistää sc ja im sekä kanyloida sekä arvioida potilaan tilaa. Osaan hoitaa haavat, kipsata, poistaa tikit/hakaset. Missä asutte? Missä ihmeessä ihmiset on opiskelleet, jos taso on tämä?

No sinä olet kyllä todella pienessä vähemmistössä. Tässä keskikokoisessa kaupungissa, jossa asun, osaa tietääkseni n. 5 lähihoitajaa kipsata ja he yleensä kyllä käyttävät erikoisammattitutkintonsa nimikettä kipsimestari.  Ja yksikään heistä ei osaa hoitaa sitten taas haavoja, eivätkä kyllä suuremmin laita nenämahaletkujakaan.

Voi tietysti olla, että jonkun perähikiän terveyskeskuksessa ei suuremmin eriytetä töitä, vaan jokainen lähihoitajakin kipsaa, mutta aika vaikea kuvitella.

Miten minusta taas tuntuu, että nyt joko huijataan, tai on vähän liian suuret luulot omasta osaamisesta

Vierailija
13/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sairaalat ota lh-harjoittelijoita?

Vierailija
14/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä erityissairaanhoidon puolella lähihoitajia ei oteta oikein töihinkään. Ja jos ei oteta töihin, niin mitä turhaan sitten harjoitteluunkaan?

Vierailija
15/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut eivät maksa heidän ohjaamisestaan ja toisaalta sairaanhoitajaopiskelijat (joista vielä maksetaankin), vievät harjoittelupaikat, koska osastot haluavat vain tietyn määrän opiskelijoita yhtä aikaa. Sairaanhoitajaopiskelijat nähdään oivana keikkailija- ja rekrytointimateriaalina. Sairaanhoitajapula alkaa monilla osastoilla olemaan jo todellinen ongelma, lähihoitajia saavat halutessaan töihin heitä itse opettamattakin.

Vierailija
16/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulut eivät maksa heidän ohjaamisestaan ja toisaalta sairaanhoitajaopiskelijat (joista vielä maksetaankin), vievät harjoittelupaikat, koska osastot haluavat vain tietyn määrän opiskelijoita yhtä aikaa. Sairaanhoitajaopiskelijat nähdään oivana keikkailija- ja rekrytointimateriaalina. Sairaanhoitajapula alkaa monilla osastoilla olemaan jo todellinen ongelma, lähihoitajia saavat halutessaan töihin heitä itse opettamattakin.

SH-pulaa ei todellakaan ole :D

Vierailija
17/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne töissä oppii jos niitä taitoja tarvitsee :) olen sekä lh että sh, sairaalan sisätautiosastolla ja hyvin harvoin meilläkään nenämahaletkua tai katetroida tarvitsee. Jos tarvitsee, niin usein siinä on kaksi hoitajaa jos toinen on yhtään epävarma :)

Vierailija
18/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä keskustelua seuraa, on pakko miettiä: mitä ne lähärit sitten osaavat???

Vierailija
19/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajien paikat sairaaloissa ovat vähenemään päin. Harvemmin perushoidollisissa paikoissa tarvitaan nenämahaletkuja. S.c ja i.m pistot ovat tärkeitä taitoja. 

Vierailija
20/66 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SH-pulaa ei todellakaan ole :D

Riippuu paikkakunnasta