Nopeita kasvisruokia jotka eivät ole mössöjä
Taloudessa on teini, joka on entinen vegaani, nykyinen lakto-ovo.
Syödään kasvisruokia koko porukka useampi kerta viikossa, esim. kasviswokkia, linssikeittoa jne.
Mutta aika usein ruoka on vaikkapa jauhelihasta tehtyjä pihvejä, keitettyjä vihanneksia ja salaattia, ehkä riisiä tai perunaa + kastiketta.
Pihvit siis tyyliin pakkauksesta käsiin. pihveiksi ja pannulle + mausteet.
En ole keksinyt mitään vastaavalla tavalla helppoa kasvisruokaa. Kasvispihveissä on jumalaton raastaminen ja pitää vähän turvottaa ja paistaminenkin on yhtä vahtimista että pysyvät kasassa, kypsyvät mutta eivät kärähdä.
Vinkkejä siis hyviin kasvisvaihtoehtoihin (lähinnä se proteini) silloin kun muut syövät pihvejä, paistettua kalaa, uunilohta, broilerin koipia uunissa tehtynä jne.
ja edelleen, syömme koko porukka niitä kasvispihvejä ihan useinkin, mutta myös lihaa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Komppi kuutoselle. Miksi ihmeessä sinun pitää väen väkisin tehdä kasvispihvit itse, ap? Kaupassa on eineshyllyssä ja pakastealtaassa valmiina aivan hyviä kasvispihvejä, pyöryköitä yms. Todella iso valikoima!
Jos haluat, voit toki ostaa vaikkapa tofua. Valmiiksi marinoitu on parasta. Pyöräytä sitä kananmunassa ja korppujauhoissa, joihin sekotat suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja timjamia.
Paista runsaassa öljyssä rapeiksi pihveiksi. Ei kyllä ole yhtään työlästä tai vaikeaa!
Tai osta härkistä tai mifua ja heitä sekaan valmiscurrykastiketta. Lisää tulisuutta chilisoosilla, jos haluat. Voit lisätä myös wokkivihannespakastetta. Keitä lisukkeeksi vaikkapa nuudeleita tai riisiä. Tuosta ei kyllä juurikaan ruoka helpommaksi ja nopeammaksi muutu, valmista kymmenessä minuutissa.
Mutta tahtoa se tietysti vaatii. Jos asenne on, että ei voi eikä osaa, niin mahdotontahan se on. Pätee kaikkeen elämässä, myös tähän.
Oho. Palstalla suositellaan eineksiä.
Vaikka ne on suoraan saatanasta ja kouluruokaakaan ei kukaan syö, koska ne on eineksiä.
Mutta kasvisruoan nimissä einekset on juurikin hyvä juttu, miksi turhaan tehdä itse?
Esim. halloumi-juusto viipaloituna ja paistettuna/ marinoituja soijasuikaleita paistettuna/ quornia paistettuna/ hälsans kökin vegaanisia pullia lämmitettynä?
Tai tee iso satsi mureketta/pihvejä soijarouheesta ja pakasta ne annoksina.
Maailman nopein ja meillä hyvin maistuva on : pakasteesta hernettä, sipulia, vihreitä pitkiä papuja. Paistetaan oliiviöljyssä, voi lisätä halloumia tai muuta paistettavaa juustoa.
Tyypillinen ketju av:lla: pyydetään vinkkejä, mutta mikään ei kelpaa.
Ei kelpaa kotitekoiset kokkausideat eikä kaupan einekset eikä mikään.
Hajoa mössöihisi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Maailman nopein ja meillä hyvin maistuva on : pakasteesta hernettä, sipulia, vihreitä pitkiä papuja. Paistetaan oliiviöljyssä, voi lisätä halloumia tai muuta paistettavaa juustoa.
Valkosipulia ja muuta maustetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppi kuutoselle. Miksi ihmeessä sinun pitää väen väkisin tehdä kasvispihvit itse, ap? Kaupassa on eineshyllyssä ja pakastealtaassa valmiina aivan hyviä kasvispihvejä, pyöryköitä yms. Todella iso valikoima!
Jos haluat, voit toki ostaa vaikkapa tofua. Valmiiksi marinoitu on parasta. Pyöräytä sitä kananmunassa ja korppujauhoissa, joihin sekotat suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja timjamia.
Paista runsaassa öljyssä rapeiksi pihveiksi. Ei kyllä ole yhtään työlästä tai vaikeaa!
Tai osta härkistä tai mifua ja heitä sekaan valmiscurrykastiketta. Lisää tulisuutta chilisoosilla, jos haluat. Voit lisätä myös wokkivihannespakastetta. Keitä lisukkeeksi vaikkapa nuudeleita tai riisiä. Tuosta ei kyllä juurikaan ruoka helpommaksi ja nopeammaksi muutu, valmista kymmenessä minuutissa.
Mutta tahtoa se tietysti vaatii. Jos asenne on, että ei voi eikä osaa, niin mahdotontahan se on. Pätee kaikkeen elämässä, myös tähän.
Vaikka ne on suoraan saatanasta ja kouluruokaakaan ei kukaan syö, koska ne on eineksiä.
Mutta kasvisruoan nimissä einekset on juurikin hyvä juttu, miksi turhaan tehdä itse?
Ei nykymammat ymmärrä. Väittävät jopa einesten olevan vain isolla kattilalla tehtyä ruokaa. :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkailepa seuraavalla kauppareissulla hyllyjä vähän tarkemmin. Nykyään on todella paljon ihan vastaavalla tavalla helppoja kasvisruokia kuin mainitsemasi pihvit. Esimerkiksi nyhtökaurapullia ja quorn-pihvejä (jälkimmäiset löytyvät pakastealtaasta).
Täytyy perehtyä. En mielelläni eineksiä käyttäisi ja nyhtökaura oli ylimainostettu ja todella kökkö juttu. Kuin pahvia olisi syönyt ja täysin mautonta, mielestöni edes maustaminen ei oikein purrut, olisi varmkaan pitänyt jotenkin marinoida - mutta sitten koostumus olisi ollut kuin weetabixiä.
Quorn on ollut tähän mennessä paras tuttavuus, mifukin menee juuri wokeissa jne. mutta pelkästään paistettuna todella karua ja kumimainen koostumus ällö. Härkis ja nyhtökaura on kyllä aivan ällöjä.
Eineksissä ei ole mitään vikaa. Niissä harvemmin on edes lisäaineita. Ja koska kyse on vihanneksista ja juureksista, kun puhutaan valmispihveistä, niin niissähän ei ole sitä ongelmaa, mitä valmislihapullien kanssa, eli että joukossa olisi arveluttavia ruhonosia...
Ja härkis ja nyhtökaura sopivat oikein hyvin mausteisiin kastikkeisiin. Curryssa pelittävät oikein mainiosti. Opettele vaan maustamaan rivakammin, niin ei ole mitään ongelmaa. Ällöjä ne eivät todellakaan ole, sä et vaan OSAA hyödyntää niitä vielä. Opettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan parjannut eineksiä. Pidän niiden haukkujia typeryksinä. Todellisuudessa eineksiä on valtavan moneen junaan, joukossa on todella terveellisiä ja hyviä, kun nyt vähän valikoi, eikä luule, että ainoa eines on joku roiskeläppäpitsa.
Juurespihveissä ei ole edes sitä ongelmaa, että joukossa olisi - kuten jauhelihapihveissä - arveluttavia ruhonosia tai pelkkää jauhoa. Lukekaa tuoteseloste ja lakatkaa vouhottamasta.
Tai no, mulle on toki aika evvk, miten hankalaksi joku tyhmä av-mammero haluaa arkensa tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nää einekset jää vaan syömättä, ikävä kyllä.
Olen kokeillut varmaan kaikkia kasvispihvejä jne. mitä kaupoista löytyy. Yhtälailla ne on ankeita kuin vaikka ero kaupan valmiiden jauhelihapihvien ja itse tehtyjen välillä. Siis suorastaan pahoja ihan omaan suuhunikin.
Tuntuu oudolta että yksi syö jotain härkiswokkia kun muilla on lautasella pihvi ja salaattia. Ehkä olen liian kaavoihin kangistunut.
Jotenkin vaan ärsyttää, kun muiden ruoka tulee heittämällä uuniin, laittamalla kiehumaan, niin yhdelle pitää pilkkoa, raastaa, liottaa, esikeittää jne.
No etkä ole kokeillut, niitä tulee melkein viikottain uusia valikoimiin. Sun asenteella ei kokeilla.
Mitä helve...iä sun muka tarvitsee liottaa tai esikeittää? Linssejä ei liotella, pavuistakin valtaosaa saa halvalla valmiiksi käsiteltynä.
Ottaa nyt ne silmälasit mukaan kauppareissulle ja KATSOO, mitä sieltä hyllystä ja pakastealtaasta löytyy. Eikä ole noin tumpula ja ennakkoluuloinen!
Joo ei asiassa oikeasti ole mitään ongelmaa. Ap haluaa vaan nähdä asiassa ongelman, koska kokee teininsä ruokavalion ongelmaksi.
Sulla on ap todellisuudessa vain asenneongelma.
Moussaka. Jättää vaan sen lihan pois.
Tomaattisäilykepurkillinen pannulle ja sekaan kasviksia. Enpä tiedä nopeudesta kun ne kasvikset täytyy pilkkoa, mutta yhden illan ateriaksi käy nopeasti. Itse syön sellaisenaan, teinille täysjyväpastaa seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkailepa seuraavalla kauppareissulla hyllyjä vähän tarkemmin. Nykyään on todella paljon ihan vastaavalla tavalla helppoja kasvisruokia kuin mainitsemasi pihvit. Esimerkiksi nyhtökaurapullia ja quorn-pihvejä (jälkimmäiset löytyvät pakastealtaasta).
Täytyy perehtyä. En mielelläni eineksiä käyttäisi ja nyhtökaura oli ylimainostettu ja todella kökkö juttu. Kuin pahvia olisi syönyt ja täysin mautonta, mielestöni edes maustaminen ei oikein purrut, olisi varmkaan pitänyt jotenkin marinoida - mutta sitten koostumus olisi ollut kuin weetabixiä.
Quorn on ollut tähän mennessä paras tuttavuus, mifukin menee juuri wokeissa jne. mutta pelkästään paistettuna todella karua ja kumimainen koostumus ällö. Härkis ja nyhtökaura on kyllä aivan ällöjä.
Eineksissä ei ole mitään vikaa. Niissä harvemmin on edes lisäaineita. Ja koska kyse on vihanneksista ja juureksista, kun puhutaan valmispihveistä, niin niissähän ei ole sitä ongelmaa, mitä valmislihapullien kanssa, eli että joukossa olisi arveluttavia ruhonosia...
Ja härkis ja nyhtökaura sopivat oikein hyvin mausteisiin kastikkeisiin. Curryssa pelittävät oikein mainiosti. Opettele vaan maustamaan rivakammin, niin ei ole mitään ongelmaa. Ällöjä ne eivät todellakaan ole, sä et vaan OSAA hyödyntää niitä vielä. Opettele.
Eineksethän on täynnä lisäaineita.
Ja ne "arveluttavat" ruhonosat on muuten parhainta ravintoa.
Nyt ihan ohiksena:olen kasvissyöjä ja todella harvoin ostan mitään valmiita soijapihveja tai pullia pakasteesta. Hemmetin kalliita eineksiä! Sen lisäksi ne on pakattuna isoon laatikkoon, jonka sisällä pyörii pari palleroa. Valmiit kasvispihvit taas on ihan liian jauhoisia ja mauttomia ja sisältöönsä nähden myös ylihintaisia. Itse suosin papuja, linssejä ja sieniä lihan sijasta. Ja teen itse kasvispihvit eikä todellakaan tule mautonta mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. pinaatti tai porkkanaletut. En tiedä tuosta proteiinista. En ole kuullut että kukaan olisi kuollut proteiinin puutokseen. Ehkä sitä painotetaan nykyään vähän liikaakin? Eihän kasviksista proteiinia saa pahemmin kuin pavuista ja herneistä.
Olen samaa mieltä siitä, että proteiinin merkitystä ylikorostetaan nykyään. Siis yleisellä tasolla. Mutta kasvissyöjien (ja etenkin vegaanien) on oikeasti tärkeää panostaa proteiiniin, koska proteiinin määrän lisäksi tärkeää on sen laatu: Ihminen ei pysty itse valmistamaan kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan kaikkia välttämättömiä aminohappoja on saatava ruuasta. Jos yhdenkin saanti jää vajaaksi, sillä on vakavat seuraukset.
Kasvisproteiini on harvoja poikkeuksia lukuunottamatta epätäydellistä. Esim. viljan ja papujen proteiini täydentää toisiaan hyvin, mutta jos joku syö pelkkää viljaa tai pelkkää papuja, proteiinin laadullinen saanti jää puutteelliseksi vaikka proteiinin grammamäärä ylittäisi suositukset.
Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Pitääkö herneitä ja papuja syödä joka päivä? Voiko olla kasvissyöjä, jos maha ei kestä noita?
Vegaanin pitää, ja kyllä vatsa kestää jos sen totuttaa. Tottuuhan vatsa lihansyöntiinkin vaikka siinä on paljon enemmän sulattamista.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen ketju av:lla: pyydetään vinkkejä, mutta mikään ei kelpaa.
Ei kelpaa kotitekoiset kokkausideat eikä kaupan einekset eikä mikään.
Hajoa mössöihisi vaan.
Höh. Mä ainakin sain ihan hyviä vinkkejä.
Eineksiä en halua käyttää, kokeiltu on, mutta ovat aika pahoja. En käytä muillekaan, en siis myös vege-teinille.
En voi kontrolloida kaikkia viestejä.
T.ap.
Kasvispihvejä yms voi myös tehdä kerralla isomman annoksen ja pakastaa, ihan niin kuin muitakin ruokia. Tietenkin se tuntuu vaivalloiselta ja rajoittavalta, jos yrittää tehdä joka päivä montaa eri ruokaa nopeasti (plus muut rajoitteet, kuten ei saa olla mössöä jne).
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihan ohiksena:olen kasvissyöjä ja todella harvoin ostan mitään valmiita soijapihveja tai pullia pakasteesta. Hemmetin kalliita eineksiä! Sen lisäksi ne on pakattuna isoon laatikkoon, jonka sisällä pyörii pari palleroa. Valmiit kasvispihvit taas on ihan liian jauhoisia ja mauttomia ja sisältöönsä nähden myös ylihintaisia. Itse suosin papuja, linssejä ja sieniä lihan sijasta. Ja teen itse kasvispihvit eikä todellakaan tule mautonta mössöä.
Sama täällä, olen vegaani enkä syö ikinä valmisruokia. Teen erilaisia mössöjä joissa on pohjana vaikka kvinoaa plus tuoreita vihanneksia ja papuja tai paistettua tempeä tms. Mutta ap ei halunnut mössöjä - miksi ei? Se on luonteva ja helppo muoto kasvisruualle, niin kuin vaikka itämaisesta ruokakulttuurista voi nähdä.
Tässä on hyvä ohje.