Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nopeita kasvisruokia jotka eivät ole mössöjä

Vierailija
30.09.2018 |

Taloudessa on teini, joka on entinen vegaani, nykyinen lakto-ovo.

Syödään kasvisruokia koko porukka useampi kerta viikossa, esim. kasviswokkia, linssikeittoa jne.

Mutta aika usein ruoka on vaikkapa jauhelihasta tehtyjä pihvejä, keitettyjä vihanneksia ja salaattia, ehkä riisiä tai perunaa + kastiketta.
Pihvit siis tyyliin pakkauksesta käsiin. pihveiksi ja pannulle + mausteet.

En ole keksinyt mitään vastaavalla tavalla helppoa kasvisruokaa. Kasvispihveissä on jumalaton raastaminen ja pitää vähän turvottaa ja paistaminenkin on yhtä vahtimista että pysyvät kasassa, kypsyvät mutta eivät kärähdä.

Vinkkejä siis hyviin kasvisvaihtoehtoihin (lähinnä se proteini) silloin kun muut syövät pihvejä, paistettua kalaa, uunilohta, broilerin koipia uunissa tehtynä jne.

ja edelleen, syömme koko porukka niitä kasvispihvejä ihan useinkin, mutta myös lihaa.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikhernepihvit pysyy hyvin kasassa pelkällä korppujauholla, kun muussaa herneet.

Vierailija
42/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kasvissyöjiä ja ostan usein valmiita pihvejä tai pyöryköitä, niitä on aina jääkaapissa tai pakasteessa. Niistä saa arkena tai muuten kiireessä kelpo ruokaa yhtenä aterian ainesosana.

Maku ratkeaa oikein maustamisella. Erilaisia mausteita ja kastikkeita meillä on paljon. Tämän lisäksi teen itse paljon monipuolista ruokaa sesongin aineista.

Nyhtökaurapihvistä tehty ruishampurilainen sopivin kastikkeen ja vihanneksia maustettuna on herkullista. Nyhtökaurasta saa myös maistamalla monenlaista herkkua. Esim. Rendang. Helppo ja herkullinen ruoka eikä puutu makuja. Maustaminen ruoanlaitossa on se idea.

Nopeita, hitaita, helppoja ja juhlallisia reseptejä on pilvin pimein ja teinisi osaa itsekin jo googlettaa ja etsiä ideoita.

Hyvä, ettet ole lihansyöjäksi painostanut ja itsekin syötte kasvisruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppi kuutoselle. Miksi ihmeessä sinun pitää väen väkisin tehdä kasvispihvit itse, ap? Kaupassa on eineshyllyssä ja pakastealtaassa valmiina aivan hyviä kasvispihvejä, pyöryköitä yms. Todella iso valikoima!

Jos haluat, voit toki ostaa vaikkapa tofua. Valmiiksi marinoitu on parasta. Pyöräytä sitä kananmunassa ja korppujauhoissa, joihin sekotat suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja timjamia.

Paista runsaassa öljyssä rapeiksi pihveiksi. Ei kyllä ole yhtään työlästä tai vaikeaa!

Tai osta härkistä tai mifua ja heitä sekaan valmiscurrykastiketta. Lisää tulisuutta chilisoosilla, jos haluat. Voit lisätä myös wokkivihannespakastetta. Keitä lisukkeeksi vaikkapa nuudeleita tai riisiä. Tuosta ei kyllä juurikaan ruoka helpommaksi ja nopeammaksi muutu, valmista kymmenessä minuutissa.

Mutta tahtoa se tietysti vaatii. Jos asenne on, että ei voi eikä osaa, niin mahdotontahan se on. Pätee kaikkeen elämässä, myös tähän.

No nää einekset jää vaan syömättä, ikävä kyllä.

Olen kokeillut varmaan kaikkia kasvispihvejä jne. mitä kaupoista löytyy. Yhtälailla ne on ankeita kuin vaikka ero kaupan valmiiden jauhelihapihvien ja itse tehtyjen välillä.  Siis suorastaan pahoja ihan omaan suuhunikin.

Tuntuu oudolta että yksi syö jotain härkiswokkia kun muilla on lautasella pihvi ja salaattia. Ehkä olen liian kaavoihin kangistunut.

Jotenkin vaan ärsyttää, kun muiden ruoka tulee heittämällä uuniin, laittamalla kiehumaan, niin yhdelle pitää pilkkoa, raastaa, liottaa, esikeittää jne.

Suurin ongelma taitaa olla tuo, että ajattelet että kaikilla pitäisi olla samaa ruokaa (lihan tilalla vaan kasvispihvi), vaikka teillä on eri ruokavalio. Tytär voi varmasti syödä chili sin carnea tai cous cousia ja paistettuja kasviksia (cous cous sisältää proteiiniä), kasviscurrya tai mitä vaan, josta vielä riittää useammalle aterialla, jos te muut ette syö samaa.

Vierailija
44/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menipä ihme riehumiseksi taas.

1. etsin vinkkejä sellaiseen ruokaan, jonka kohdalla muut syövät jotain helppoa, kuten vaikka pihvejä tai vaikka karjalanpaistia. Kasvissiöjälle joku vastaava, joka sopii muiden ruoan kanssa tarjolla olevien lisukkeiden kanssa. esim, mausteinen wokki ei mielestäni sovi perunoiden, suolakurkun ja punajuuren kanssa kuten vaikka karjalanpaisti.

2. Meillä syödään paljon kasvisruokaa, esim. jonkun ehdottama tomaattinen linssikeitto on ihan suosikkiruoka. Edelleen hassua että yksi syö linssikeittoa kun muut syövät karjalanpaistia

3. Eineksiä en käytä, en meillä sekasyöjillä, miksi siis kasvissyöjän pitäisi syödä eineksiä?

4. Nythis ja härkäpapu on olleet kokeilussa, mutta ne ovat vaan olleet aivan ylihintaisia laatuunsa nähden. Toki tätä voi vielä jalostaa, mutta pidän näitä ylihinnoiteltuna eineksinä.

5. Ongelma ei ole meillä iso, koska syömme paljon kasvisruokaa. Lähinnä esim. vaikkapa viikonloppuna syödään vaikkapa paremmin fileepihviä. Tuntuisi ankealta laittaa yhdelle tarjolle linssikeitto. Lisäksi arkena on juuri noita tilanteita, joissa muille heitetään vaikka broilerin koivet uuniin ja ne tulevat ihan itsekseen. Sitten on kasvissyöjän ruoka, jonka soisi olevan jotain, mikä käy kaikille tehtävien lisukkeiden kanssa - tässä nyt keitetty riisi, currykastike ja keitetyt vihannekset.

Vierailija
45/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tehdä sellaisia ruokia, johon liha lisätään jälkikäteen. Esim. paellaa, josta jätät kanan erilleen ja jokainen kanaa syövä voi sitä itse siihen päälle lisätä.

Itse tykkään härkäpapupihveistä hampurilaisen välissä, halloumista, härkispyöryköistä jne.

Vierailija
46/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään tehdä bataattipihvejä. Yksi bataatti, riisiä ja punaisia linssejä. Keitä bataatti ja muussaa se, lisää keitetyt riisit ja linssit. Lisää mausteita oman maun mukaan ja vähän öljyä ja korppujauhoja tms. Laita leivinpaperille vähän öljyä ja laita uuniin noin 20 minuutiksi, tarvittaessa enemmän riippuen pihvien paksuudesta. Käännä ympäri noin puolessa välissä ja anna "vetäytyä" vähän aikaan ennen syömistä. Syön näitä usein hampurilaispihvin korvikkeena ruisleipien välissä ranskankerman kanssa.

Vierailija
47/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvislasagne hyvin tehtynä maistuu kaikille. Makaroonilaatikonkin voi tehdä karjalaiseen tapaan lihattomana ja tarjota karjalanpaistin kanssa. Olettaen että hän syö kuitenkin kananmunia, eikä ole vegaani?

Vierailija
48/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo kasvispihvi itse tehtynä on maissiletut. Siis lettutaikinaan keitettyä maissia ja paistat lettupannulla.

Vierailija
49/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. etsin vinkkejä sellaiseen ruokaan, jonka kohdalla muut syövät jotain helppoa, kuten vaikka pihvejä tai vaikka karjalanpaistia. Kasvissiöjälle joku vastaava, joka sopii muiden ruoan kanssa tarjolla olevien lisukkeiden kanssa. esim, mausteinen wokki ei mielestäni sovi perunoiden, suolakurkun ja punajuuren kanssa kuten vaikka karjalanpaisti.

2. Meillä syödään paljon kasvisruokaa, esim. jonkun ehdottama tomaattinen linssikeitto on ihan suosikkiruoka. Edelleen hassua että yksi syö linssikeittoa kun muut syövät karjalanpaistia

3. Eineksiä en käytä, en meillä sekasyöjillä, miksi siis kasvissyöjän pitäisi syödä eineksiä?

4. Nythis ja härkäpapu on olleet kokeilussa, mutta ne ovat vaan olleet aivan ylihintaisia laatuunsa nähden. Toki tätä voi vielä jalostaa, mutta pidän näitä ylihinnoiteltuna eineksinä.

5. Ongelma ei ole meillä iso, koska syömme paljon kasvisruokaa. Lähinnä esim. vaikkapa viikonloppuna syödään vaikkapa paremmin fileepihviä. Tuntuisi ankealta laittaa yhdelle tarjolle linssikeitto. Lisäksi arkena on juuri noita tilanteita, joissa muille heitetään vaikka broilerin koivet uuniin ja ne tulevat ihan itsekseen. Sitten on kasvissyöjän ruoka, jonka soisi olevan jotain, mikä käy kaikille tehtävien lisukkeiden kanssa - tässä nyt keitetty riisi, currykastike ja keitetyt vihannekset.

Eli ruokien ei tarvitsekaan olla nopeita, niin kuin otsikossa kirjoitit? Eihän karjalanpaistikaan ole.

Ja itsekö sinä "valmistat" suolakurkut, kun niiden syöttäminen kaikille on niin tärkeää? Tee lisäkkeeksi salaatti tai raaste, käy kaikille. Edelleenkään, kaikkien ei tarvitse syödä samaa, teiniä tuskin kiinnostaa teidän fileepihvit.

Jos haluatte yhdessä syödä, tehkää vaikka hamppareita/ burritoja/ pizzaa, joista jokainen kokoaa omanlaisensa.

Alkaa provolta tuntumaan, ei asia ole noin vaikea.

Vierailija
50/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile tehdä sellaisia ruokia, johon liha lisätään jälkikäteen. Esim. paellaa, josta jätät kanan erilleen ja jokainen kanaa syövä voi sitä itse siihen päälle lisätä.

Itse tykkään härkäpapupihveistä hampurilaisen välissä, halloumista, härkispyöryköistä jne.

Edelleen, ongelma ei ole nämä mössöruoat, kuten pastat, paellat, risotot, wokit. Ne tehdään meillä yleensä aina kasviksena ja jos tehdään vaikka broilerilla niin tehdään juuri kuten neuvoit. Mutta nämä on niitä mössöruokia.

Viimeksi tänään oli asia ajankohtainen: Meillä oli naudan sisäfilepihvit salaatin ja perunoiden kanssa. Pihvien kanssa meni5 minuuttia , kun sen fileen pilkkoi ja grillasi. Kasvispihvien kanssa tuli taas ährättyä yli 30 min raastaessa, valuttaessa, turvottaessa ja paistaessa. Onhan siinä iso ero. Toki olisi voinut laittaa pakastimesta sulatettua linssikeittoa, mutta minusta se on jotenkin yhden perheenjäsenen dissaamista. Ota sinä tätä sopaa kun me muut herkutellaan.

Tuntuisi jotenkin järkyttävältä, että muut syövät jauhelihapihviä ja yksi syö jotain grillattua juustoa kimpaleen.

Vierailija
51/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ruokien ei tarvitsekaan olla nopeita, niin kuin otsikossa kirjoitit? Eihän karjalanpaistikaan ole.

Ja itsekö sinä "valmistat" suolakurkut, kun niiden syöttäminen kaikille on niin tärkeää? Tee lisäkkeeksi salaatti tai raaste, käy kaikille. Edelleenkään, kaikkien ei tarvitse syödä samaa, teiniä tuskin kiinnostaa teidän fileepihvit.

Jos haluatte yhdessä syödä, tehkää vaikka hamppareita/ burritoja/ pizzaa, joista jokainen kokoaa omanlaisensa.

Alkaa provolta tuntumaan, ei asia ole noin vaikea.

Karjalanpaisti on tekemisessä äärettömän nopea ruoka, ehkä 10 minuuttia. Uunissa toki sitten pitkään, mutta sen ajan voi käyttää vaikka av:lla.

Ohis.

Vierailija
52/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa joku vege-eines, missä ei ole trans-rasvoja.

Vierailija
53/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkeaa sillä, että lakkaat ajattelemasta kasviksia vain lihan lisukkeena. Silloin kun tarkoitus on syödä pihviä tai kanaa niin lähde liikkeelle jo siitä, että se perunalisuke onkin itsessään jo ruoka. Tee esimerkiksi perunasalaattia ja niin kuin aiemmin sanottiin niin sitä lihatonta makaronilaatikkoa. Sen kanssa voi tarjota esim. just paistettua tofua, halloumia tai mitä tahansa jos jotain ruokaisampaa haluaa.

Vierailija
54/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, ongelma ei ole nämä mössöruoat, kuten pastat, paellat, risotot, wokit. Ne tehdään meillä yleensä aina kasviksena ja jos tehdään vaikka broilerilla niin tehdään juuri kuten neuvoit. Mutta nämä on niitä mössöruokia.

Viimeksi tänään oli asia ajankohtainen: Meillä oli naudan sisäfilepihvit salaatin ja perunoiden kanssa. Pihvien kanssa meni5 minuuttia , kun sen fileen pilkkoi ja grillasi. Kasvispihvien kanssa tuli taas ährättyä yli 30 min raastaessa, valuttaessa, turvottaessa ja paistaessa. Onhan siinä iso ero. Toki olisi voinut laittaa pakastimesta sulatettua linssikeittoa, mutta minusta se on jotenkin yhden perheenjäsenen dissaamista. Ota sinä tätä sopaa kun me muut herkutellaan.

Tuntuisi jotenkin järkyttävältä, että muut syövät jauhelihapihviä ja yksi syö jotain grillattua juustoa kimpaleen.

Mä ottaisin hetkenä minä hyvänsä ton juuston jauhelihapihvin sijaan.

Vierailija
55/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos kasvissyöjä olisi saanut kasvislasagnea ja moussakaa ja sitä salaattia, muitakin vaihtoehtoja on kun tuo jatkuvasti tarjoamasi linssikeitto. Minä söisin koska vaan noita ennemmin kuin mitään pihvejä.

Vierailija
56/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla se on järkyttävää? Esim. siinä uunifetassa tai grillatussa halloumissa on proteiinia ja kaikkea ja lisäksi se on helppoa ja hyvää (jos nyt siis sattuu tykkäämään noista juustoista).

Vierailija
57/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee pakastimeen varalle jotain muuta kuten just kasvislasagnea?

Vierailija
58/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään tehdä bataattipihvejä. Yksi bataatti, riisiä ja punaisia linssejä. Keitä bataatti ja muussaa se, lisää keitetyt riisit ja linssit. Lisää mausteita oman maun mukaan ja vähän öljyä ja korppujauhoja tms. Laita leivinpaperille vähän öljyä ja laita uuniin noin 20 minuutiksi, tarvittaessa enemmän riippuen pihvien paksuudesta. Käännä ympäri noin puolessa välissä ja anna "vetäytyä" vähän aikaan ennen syömistä. Syön näitä usein hampurilaispihvin korvikkeena ruisleipien välissä ranskankerman kanssa.

Tää on oikeasti kivan kuuloinen resepti. Pitää kokeilla ja pakastaa.

Käytätkö puuroriisiä ja millaisia linssejä?

Kyllä meillä juuri esim. kasvispihvejä pakastetaan. Moni ehdotti tosi hyviä kasvisruokia, mutta edelleen haen niitä sellaisia, joita voi syödä perunan ja salaatin kanssa, ihan vaan sen lihan korvikkeena kun muut syövät lihaa ihan selkeästi ilman kastikkeita ja wokkauksia jne. Että kaikki söisivät ihan samaa ruokaa, mutta yhdellä olisi lihan sijaan kasvisjuttu. Ei erilainen ruoka.

ap.

Vierailija
59/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa joku vege-eines, missä ei ole trans-rasvoja.

https://www.ruohonjuuri.fi/falafel-kasvispyorykkaaines-reform-640994460…

Vierailija
60/85 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ottaisin hetkenä minä hyvänsä ton juuston jauhelihapihvin sijaan.

Oikeasti 200 g jotain juustoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä