Uskomatonta touhua. Lapsen taksikyydit lakkautettiin, koulu alkaa 8.00, matka pitäisi tehdä kahdella bussilla joista toinen lähtee 7.25 ja toinen 8.25
Että näin .( Kukaan ei selitä, millä taikatempulla me saamme tästä eteenpäin lapsen ajoissa kouluun !
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Olen häkeltynyt että näin moni olisi työntämässä ipanaa räntämyrskyssä ja loskasohjossa tai pistävässä pakkasessa ja lumikasoissa polkemaan kouluun. Eipä kovin moni aikuinenkaan pa skasäässä polje mihinkään suuntaan, en myöskään minä ja epäilen ettei kovin moni av-jeesustelijakaan. Aika harvassa on pyöräilijät talvipakkasilla lapsista puhumattakaan.
Epäilenpä ettei kovin moni omaa lastaankaan räntäsateessa ja tuulessa laittaisi polkemaan. Suomen talvi on piiiitkä ja loppupeleissä pyöräily alkaa keväällä ja loppuu syksyyn. Välissä julmat kelit.
Minun mielestäni nykykakaroille saisi monessa asiassa olla tiukempi mutta polkupyöräily 5km -20 asteessa....enpä usko.
Tietty mammathan ovat itse hiihtäneetkin kouluun. Toki nykyään on mukavampi istua itse lämpimässä autossa ja työntää pimeässä talviaamussa 9v lapsi polkemaan pyörää :)
En hiihtänyt vaan kävelin kilometrin linja-autopysäkille, kun olin keskikoulussa. Siskoni ja monet muut saman kylän lapset hiihtivät,pyöräilivät ja kävelivät kouluun. 1970-luvulla tämä.
Tämä ketju on hyvä osoitus siitä, mitä tarkoittaa kun sanotaan että niin-ja-niin iso prosenttiosuus kansalaisista ei omaa funktionaalista lukutaitoa. Ennen ihmettelin miten sellainen on mahdollista, mutta nämä tällaiset ketjut kyllä auttavat ymmärtämään.
älä itke vaan mene töihin ja lapsi osaa kävellä
80- luvulla meillä oli taksiraja ala-asteella 3 km ja yläasteella 5km. Ne oli näköjään hyviä aikoja. Omat vanhemmat on hiihtäneen ja kävelleet kouluun pitkiä matkoja. Näköjään lapsen lapsetkin joutuu se tekemään. Ympyrä sulkeutuu.
Itselläni on 2 km kävelyä töihin. Lumipyryssä ja sateessa se on erittäin v-mäistä. Olen urheileva ja ihan hyvä kuntoinen. Viiden kilometrin matkan menisin autolla, ainakin kotiinpäin, työpäivän jälkeen väsyneenä.
Mulla oli kerran.työpaikka 5,4 km päässä kotoa. Aloitin työt syyskuun puolessa välissä, enkä pystynyt fillaroimaan töihin kuin kolmisen viikkoa, kun ensilumi tuli ja tienpinnat muuttuvat niin jäisiksi, etten usjaltanut enää fillaroida . Muutenkin se oli aika epämiellyttävää puuskuttaa kylmälä ilmalla niinkin pitkä matka, että ymmärrän hyvin, ettei ala-asteikäinen jaksa sellaista matkaa ajaa vuoden ympäri, se on ihan kohtuuton vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Olen häkeltynyt että näin moni olisi työntämässä ipanaa räntämyrskyssä ja loskasohjossa tai pistävässä pakkasessa ja lumikasoissa polkemaan kouluun. Eipä kovin moni aikuinenkaan pa skasäässä polje mihinkään suuntaan, en myöskään minä ja epäilen ettei kovin moni av-jeesustelijakaan. Aika harvassa on pyöräilijät talvipakkasilla lapsista puhumattakaan.
Epäilenpä ettei kovin moni omaa lastaankaan räntäsateessa ja tuulessa laittaisi polkemaan. Suomen talvi on piiiitkä ja loppupeleissä pyöräily alkaa keväällä ja loppuu syksyyn. Välissä julmat kelit.
Minun mielestäni nykykakaroille saisi monessa asiassa olla tiukempi mutta polkupyöräily 5km -20 asteessa....enpä usko.
Tietty mammathan ovat itse hiihtäneetkin kouluun. Toki nykyään on mukavampi istua itse lämpimässä autossa ja työntää pimeässä talviaamussa 9v lapsi polkemaan pyörää :)
Usko pois, ei se pyöräily niin kamalaa ole ja kaikkeen tottuu. Oma lapsi polkee 4km suuntaansa päivittäin. Saisi mennä bussillakin mutta sitten joutuisi lähtemään 30min aikaisemmin joten itse on valinnut näin. Talvivaatteet päällä täyteen ahdetussa bussissa ei ole yhtään sen mukavampaa kuin pyörän selässä hyvissä pakkasta ja vettä pitävissä vaatteissa. Lisäksi päivä lähtee kivasti käyntiin liikkumalla kirpeässä talvisäässä. Meillä on aina kannustettu lapsia arkiliikuntaan eikä se ole heille mikään mörkö, onneksi. Ja mitä tuohon tulee etten "itse lähtisi pyörällä töihin yms" niin pitää paikkansa, mutta vain koska työpaikka ei valitettavasti ole pyöräilyetäisyydellä. Koiran käytän kuitenkin joka aamu parin kilsan lenkillä ennen töitä, niin sateessa kuin kovassa pakkasessakin enkä pidä sitä erityisen inhottavana, vaan ihan kivana aamurutiinina. Lapset (eikä aikuisetkaan) ole tehty sokerista!
Perusopetuslaki ei edellytä, että lapsi kuljetetaan ovelta ovelle. Matkaan voi kuulua myös ns. omavastuuosuus, jonka rajaa säätelee 5km tai koulumatkoihin maksimissaan lain mukaisesti kulutettava aika, olikohan se 2,5 tuntia. Neljäsluokkalaisten katsotaan varmaankin kävelevän kilometrin 10-15 minuutissa ja bussissa menee x minuuttia. Näin tätä hommaa kunnissa laskeskellaan.
En edes jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta ketju on käsittämättömän täynnä ihan lukutaidottomia ja ymmärtämättömiä ihmisiä. Ap:n viesti oli ihan selvä: Lapsi yrittää menna kahdella bussilal kouluun kahdeksaksi. Ensimmäinen lähtee 7:25 ja toinen , se johon vaihdetaan klo 8:25. Silloi n on aivan selkeää että kouluun ei julkisilla ehdi. Mahdoton yhtälö. Kaupungin pitäisi järjestää joku muu kuljetus. Pyöräilyä ei talvella lapselta voi vaatia.
Jos ei matka mitenkään onnistu niin ehdotan muuttoa lähemmäs koulua.
Itse kyllä pyöräilen vuoden ympäri 16 km yhteen suuntaan eli 32 km päivässä, lapsena mulla oli koulumatka 3km ja aina se käveltiin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin perustarina siitä, kun itse ei osata tehdä mitään ja kaiken pitäisi tulla valmiina.
Vaihtoehdot:
Lähde 7.25 bussilla ja kävele loppumatka.
Kävele sinne pysäkille, josta lähtee suoraan koululle menevä bussi.
Kulje pyörällä.
Vanhemmat kuskaa.
Maksa itse taksi.
Muuttakaa lähemmäs koulua.Minkä ap valitsee?
Nyt on suomen perusopetuslain vastaisia ehdotuksia useampia. Ei noin!
Lähde 7.25 bussilla ja kävele loppumatka. - helpottaako, vai onko vaihto kaupungissa siten että käytännössä 2 5km matkaa, vaikka linnuntietä etäisyys 5km?
Kävele sinne pysäkille, josta lähtee suoraan koululle menevä bussi. - vrt edellinen
Kulje pyörällä. - ei voi vaatia talvella
Vanhemmat kuskaa. - ei voi vaatia että vanhemmilla auto
Maksa itse taksi. - ilaminen perusopetus, lain vastaista
Muuttakaa lähemmäs koulua. - ei voi vaatia
Minkä ap valitsee?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä osoitus siitä, mitä tarkoittaa kun sanotaan että niin-ja-niin iso prosenttiosuus kansalaisista ei omaa funktionaalista lukutaitoa. Ennen ihmettelin miten sellainen on mahdollista, mutta nämä tällaiset ketjut kyllä auttavat ymmärtämään.
No aivan. Uskomatonta porukkaa. Huomaa myös että ihmisillä ei ole lainkaan käsitystä siitä mitä meikäläinen ilmainen perusopetus tarkoittaa. Johtuvatko molemmat ymmärrysvajeet siitä, että se koulunkäynti on skipattu?
Ei ole 15 sivussa keksitty ratkaisua, nyt on kyllä visainen pulma.... :/
Olen kaikista eniten hämmentynyt siitä, että suurimmalla osalla vastaajista selvästi luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia.
Ap tulee saamaan kyllä taksikyydit erityislapselleen niin kuin kuuluukin. Se vaatii kuitenkin taistelua niin kuin melkein kaikki apu- ja tukitoimet erityislapsille. Ap. Saikin jo hyviä vastauksia minne ottaa yhteyttä.
Vaihtoedot:
-taxikyyti ja ehtii tunneille ajoissa
-bussikyyti äidin kanssa jos äiti haluaa näin toimia ja koulusta myöhästyminen, mutta äiti voi hakea korvausta kun vie ja hakee kouluun
-avustaja vie bussilla, mutta myöhästyy silti tunnilta
-polkupyöräily kouluun äidin kanssa osan matkasta on kiva vaihtoehto jos se on vapaaehtoinen ja toimii vain osan vuotta. Ei pysyvä ratkaisu
Joka tapauksessa taksikyyti kuuluu lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikista eniten hämmentynyt siitä, että suurimmalla osalla vastaajista selvästi luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia.
Ap tulee saamaan kyllä taksikyydit erityislapselleen niin kuin kuuluukin. Se vaatii kuitenkin taistelua niin kuin melkein kaikki apu- ja tukitoimet erityislapsille. Ap. Saikin jo hyviä vastauksia minne ottaa yhteyttä.
Vaihtoedot:
-bussikyyti äidin kanssa jos äiti haluaa näin toimia ja koulusta myöhästyminen, mutta äiti voi hakea korvausta kun vie ja hakee kouluun
-polkupyöräily kouluun äidin kanssa osan matkasta on kiva vaihtoehto jos se on vapaaehtoinen ja toimii vain osan vuotta. Ei pysyvä ratkaisuJoka tapauksessa taksikyyti kuuluu lapselle.
Tai sitten se menee näin. Lapsella ei ole diagnoosia eikä lääkäriltä sellaista ole saanut, eikä saa. Lapsen kanssa on tapahtunut joku virhe aikaisempien kyytien kanssa. Lapsi siirtyy lähikouluun ja alkaa kulkea sinne kuin 99.9% muistakin lapsista. Käyhän Ap päivittämässä ketjua kun tiedät miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaki ei edellytä, että lapsi kuljetetaan ovelta ovelle. Matkaan voi kuulua myös ns. omavastuuosuus, jonka rajaa säätelee 5km tai koulumatkoihin maksimissaan lain mukaisesti kulutettava aika, olikohan se 2,5 tuntia. Neljäsluokkalaisten katsotaan varmaankin kävelevän kilometrin 10-15 minuutissa ja bussissa menee x minuuttia. Näin tätä hommaa kunnissa laskeskellaan.
Tässä on ihan oikea vastaus. Olen itse tehnyt töitä koulukuljetusten parissa ja näin se vaan menee, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoedot:
-polkupyöräily kouluun äidin kanssa osan matkasta on kiva vaihtoehto jos se on vapaaehtoinen ja toimii vain osan vuotta. Ei pysyvä ratkaisuJoka tapauksessa taksikyyti kuuluu lapselle.
Tai sitten se menee näin. Lapsella ei ole diagnoosia eikä lääkäriltä sellaista ole saanut, eikä saa. Lapsen kanssa on tapahtunut joku virhe aikaisempien kyytien kanssa. Lapsi siirtyy lähikouluun ja alkaa kulkea sinne kuin 99.9% muistakin lapsista. Käyhän Ap päivittämässä ketjua kun tiedät miten kävi.
Lapsihan joutuu käymään vaikeuksiensa vuoksi kauempana koulua. Ilman näitä vaikeuksia voisi käydä lähikoulua. Eli taksikyyti pitäisi olla itsestäänselvyys jos sen haluaa.
Meillä lapsi joutuu käymän vaikeuksiensa vuoksi päiväkodissa noin 10km:n päässä, vaikka lähelläkin olisi ollut hyvä. Vaikeuksiensa vuoksi se ei ollut mahdollista, joten viemme ja haemme autolla, mutta saisimme myös taksikyydit jos haluaisimme. Taksikyydit otamme vasta kouluun siirryttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla matka alle 5km?ja jos ei taksia saa niin sitten hommaat auton vaikka työtön olisitkin.
Ilman muuta työttömät hommaavat ajokortin ja auton.
Minun lapsillani on koulumatka 6km ja bussilla menevät. Kun koulu alkaa 8.00, niin lähtevät pysäkille 7.00 kun bussi tulee 7.10. Eikä mitään ongelmaa ole......