Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta touhua. Lapsen taksikyydit lakkautettiin, koulu alkaa 8.00, matka pitäisi tehdä kahdella bussilla joista toinen lähtee 7.25 ja toinen 8.25

Vierailija
28.09.2018 |

Että näin .( Kukaan ei selitä, millä taikatempulla me saamme tästä eteenpäin lapsen ajoissa kouluun !

Kommentit (408)

Vierailija
161/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta oletko jo tehnyt valituksen päätöksestä? Me asuttiin 2km taajaman ulkopuolella, kouluun alle 5km. Joka kerta tuli ensimmäisestä päätöksestä hylky, mutta valitus miten siinä 2km matkalla ei ole jalkakäytävää, olematon piennar ja paljon puurekkoja pyörsi päätöksen. Yläasteiässä kuitenkin koski vain talviaikaa ja joutui lumettomana aikana kulkemaan pyörällä.

Vierailija
162/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten 4. luokkalainen ei pääse itsekseen kulkemaan bussilla noin lyhyttä koulumatkaa?
Mun poika kulkenut toiselta luokalta lähtien samanpituisen matkan, jossa ylitettävä yksi Helsingin vilkasliikenteisimmistä kaduista, jotta pääsee kouluun.

sorry, en lukenut ap:n tekstiä kunnolla. Aika hankala tilanne tosiaan ja ne, jotka vouhkaavat miksei mene pyörällä, niin haloo!! Kenen lapsi tosiaan  pyöräilee talvisin -20 asteen pakkasissa tai lumimyrkyissä aamu pimeällä kouluun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä matka?

Milloin itse lähdet

Matka on noin 5 km. Olen tällä hetkellä työtön, joten joudan kyllä ajella lapsen kanssa bussilla mutta en saa aikatauluja muutettua!

Ap

Mun lapsella koulumatka 4,8km, koulu alkaa 8.15, lähtee kotoa _pyörällä_ 7.40.

Tämä!

Musta on jotenkin pöyristyttävää, että yhteiskunnan pitäisi hoitaa 5 kilsan koulumatkatkin. Okei, jos kyseessä reitti, jolla ei ole pyörätietä ja paljon liikennettä, eikä riittävän leveää ramppia, niin jotenkin asian ymmärrän ja ehkä vielä eka- ja jopa tokaluokkalaiselle voisi matkat järkätä, mutta sitä ylemmät luokat kyllä joutaa fillaroimaan noin lyhyen matkan. Eihän siihen kulu aikaa, kun vaivaiset 15-20 minuuttia per sivu.

50 kilometriä viikossa fillarointia olisi nykyajan lapsille jo mukava liikunnallinen lisä, heillä kun se liikkuminen tahtoo muuten olla kortilla.

Tee lakialoite, tuo 5 km raja kun tulee perusopetuslaista.

Miksi pitäisi tehdä? Oli se 5 kilsaa jo minun aikanakin raja, mutta ei silloin itketty, jos ei taksikyydillä kouluun päästy ja bussiaikataulut ei aivan nappiin osuneet, vaan silloin poljettiin fillarilla mutisematta.

Sitäpaitsi jos lähdet lakipykälillä keulimaan, niin ole tarkkana siitä mitä ja mihin kirjoitukseen kommentoit. 5 kilometriä ei vielä riitä lain mukaiseen koulukyytiin, vaan sen pitää olla yli 5 kilometriä.

Olennaista kuitenkin oli se, että ei ruveta heti käsiojossa nillittämään yhteiskunnan suuntaan, vaan osataan toimia itsekin. 5 kilometriä fillarilla todella ei kestä kuin 15-20 minuuttia. Koululaiselle tuollainen pikkurykäsy ei ole matka eikä mikään.

Kyllä se kestää kuule kauemman kuin 15-20 minuuttia. Huomaa, ettet ole koskaan pyöräillyt.

N 20 min meni nuorena 5 km. Nyt varmaan reilut 30 min asfalttitietä.

Vierailija
164/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo 7:25 ole ihan ok aika lähteä kouluun joka alkaa 8:00?

Miksi kyydit lakkautettiin?

Minkä ikäinen lapsi?

Osaatko lukea? Joutuu menemään KAHDELLA bussilla. Toinen lähtee 8.25.

Vierailija
165/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi mitä paapomista, lapsi ajaa taksilla. Mun piti lapsena mennä kouluun IHAN ITSE ekalta luokalta saakka. Voi jeesus mitä pullamössöilyä. Yliopistoon kuljin aina pyörällä ja nyt olen työelämässä ja kuljen työmatkat jalan tai pyörällä. Ihan itsestä kiinni..pitääkö yhteiskunnan kaikki maksaa oikeasti? Näemmä.

Katkerisya, kärsivistä lapsista kasvaa katkeria aikuisia.

Vierailija
166/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten 4. luokkalainen ei pääse itsekseen kulkemaan bussilla noin lyhyttä koulumatkaa?Mun poika kulkenut toiselta luokalta lähtien samanpituisen matkan, jossa ylitettävä yksi Helsingin vilkasliikenteisimmistä kaduista, jotta pääsee kouluun.

sorry, en lukenut ap:n tekstiä kunnolla. Aika hankala tilanne tosiaan ja ne, jotka vouhkaavat miksei mene pyörällä, niin haloo!! Kenen lapsi tosiaan  pyöräilee talvisin -20 asteen pakkasissa tai lumimyrkyissä aamu pimeällä kouluun?

Itse asiassa vaarallisin ja vaikein pyöräilykeli on etelä-suomen nykytalvi, jossa lämpötila sahaa -3:n ja +3:n välillä koko ajan, kaikki tiet ja kadut on polanteisen jääkerroksen peitossa, ja sen päällä on vettä. Vaikka olisi mitkä nastarenkaat, niin ne ei siihen pure. Käveleminenkin ilman nastakenkiä on mahdotonta, jos reitille osuu pienikin ylä- tai alamäki.

Vierailija
167/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka lyttäätte ap:n, oletteko koettaneet itse kouluaamuja ADHD lapsen kanssa? Etenkin jos on ADD , lapsi valuu kuin etana aamutoimien läpi ja kaikesta muistuttamisesta huolimatta myöhästyy bussista ja/tai unohtaa kotiin penaalin/repun/liikkakamat/pipon/avaimet.  ADH:t roikkuvat suunnilleen kattolampuissa, ADD.t taas istuvat rauhassa paikoillaan mutta eivät näe eikä kuule mitään koska päässä kohisee.

ADD-ihmiseltä on kysyttävä kymmenen kertaa että kuulitko, ymmärrärsitkö kuulemasi? 

Vierailija
168/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko AP tarkentaa tilannetta?

Kotoa keskustaan menee siis bussi kello 7:25 (ja myöhempi kello 8:25, sillä ei todellakaan ehdi)?

Keskustasta kouluun menee bussi kello?

Ehtiikö siis tuolla 7:25 lähtevällä bussilla + vaihdolla kello 8:00 alkavaan koulupäivään?

Arvelen, että taksikyyti on lopetettu joko sen vuoksi, että 1-3 luokkalaisia kuljetetaan, ei enää siitä eteenpäin (AP:n lapsi 4. luokkalainen). Tai sitten kunta säästää, eikä kuljeta enää lähikoulua pidemmälle, eli ei erityiskouluihin. Kurja tilanne.

Onneksi sinä pääset nyt saattamaan ja hakemaan lasta, mutta tarkoituksesi on varmasti työllistyä.

Mistä noin paha luetunymmärtämisen puute johtuu? Ihan selkeästi ap on kertonut, että se bussi keskustasta lähtee 8.25, joten jos edes suunnilleen normaaliälyinen olet, tajuat varmaan ettei sillä ehdi kouluun, joka alkaa klo 8.00.

Vierailija
169/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä matka?

Milloin itse lähdet

Matka on noin 5 km. Olen tällä hetkellä työtön, joten joudan kyllä ajella lapsen kanssa bussilla mutta en saa aikatauluja muutettua!

Ap

Mun lapsella koulumatka 4,8km, koulu alkaa 8.15, lähtee kotoa _pyörällä_ 7.40.

Tämä!

Musta on jotenkin pöyristyttävää, että yhteiskunnan pitäisi hoitaa 5 kilsan koulumatkatkin. Okei, jos kyseessä reitti, jolla ei ole pyörätietä ja paljon liikennettä, eikä riittävän leveää ramppia, niin jotenkin asian ymmärrän ja ehkä vielä eka- ja jopa tokaluokkalaiselle voisi matkat järkätä, mutta sitä ylemmät luokat kyllä joutaa fillaroimaan noin lyhyen matkan. Eihän siihen kulu aikaa, kun vaivaiset 15-20 minuuttia per sivu.

50 kilometriä viikossa fillarointia olisi nykyajan lapsille jo mukava liikunnallinen lisä, heillä kun se liikkuminen tahtoo muuten olla kortilla.

Tee lakialoite, tuo 5 km raja kun tulee perusopetuslaista.

Miksi pitäisi tehdä? Oli se 5 kilsaa jo minun aikanakin raja, mutta ei silloin itketty, jos ei taksikyydillä kouluun päästy ja bussiaikataulut ei aivan nappiin osuneet, vaan silloin poljettiin fillarilla mutisematta.

Sitäpaitsi jos lähdet lakipykälillä keulimaan, niin ole tarkkana siitä mitä ja mihin kirjoitukseen kommentoit. 5 kilometriä ei vielä riitä lain mukaiseen koulukyytiin, vaan sen pitää olla yli 5 kilometriä.

Olennaista kuitenkin oli se, että ei ruveta heti käsiojossa nillittämään yhteiskunnan suuntaan, vaan osataan toimia itsekin. 5 kilometriä fillarilla todella ei kestä kuin 15-20 minuuttia. Koululaiselle tuollainen pikkurykäsy ei ole matka eikä mikään.

Kuinka moni oikeasti teki tuota? Itse kävin koulua juuri tuon vähän alle 5 km päästä kotoa. Luokallamme oli myös muita tuon matkan päästä tulevia, mutta yksikään heistä ei tullut pyörällä kouluun. Eikä ainakaan talvisin. Kyllä kaikki tulivat bussilla ja vanhemmat maksoivat. Bussilla tultiin sitten vaikka aikasemmin koululle, mutta kukaan ei pyöräillyt syksyä, talvea, kevättä. Lähempänä asuvat sitten tulivat kävellen. Koulu oli Turun keskustassa. Ehkä jossain korvessa toimii sitten toisin. 

Vierailija
170/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka lyttäätte ap:n, oletteko koettaneet itse kouluaamuja ADHD lapsen kanssa? Etenkin jos on ADD , lapsi valuu kuin etana aamutoimien läpi ja kaikesta muistuttamisesta huolimatta myöhästyy bussista ja/tai unohtaa kotiin penaalin/repun/liikkakamat/pipon/avaimet.  ADH:t roikkuvat suunnilleen kattolampuissa, ADD.t taas istuvat rauhassa paikoillaan mutta eivät näe eikä kuule mitään koska päässä kohisee.

ADD-ihmiseltä on kysyttävä kymmenen kertaa että kuulitko, ymmärrärsitkö kuulemasi? 

Minun veljellä ei ollut add:tä, mutta piirteitä siitä, ja silti koulumatkat saattoi olla aika mahdottomia. Meiltä oli kouluun vain 500 metriä, ja veljeni saattoi kuluttaa ilman aikuista kulkiessaan tuohon matkaan 1,5 tuntia ja myöhästyä siis koulusta pahasti. Hän kiinnostui jokaisesta kävystä, kivestä, polusta ja mistä vain eteentulevasta, ja jäi haaveilemaan niitä ja keräilemään kiviä ja sellaista. Tiesi kyllä ettei saa, ja kärsi itse myöhästelystä, mutta olisi vain tarvinnut kädestä pitäen ohjausta kaikkiin niihin tilanteisiin, joissa tarkkaavaisuus karkasi käpyyn ja kiveen. Ei osannut itse palauttaa sitä koulumatkaan ja siihen, että nyt pitää mennä eteenpäin. Voin vain kuvitella miten vaikeaa on, jos lapsella on oikeasti add.

Vierailija
171/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten 4. luokkalainen ei pääse itsekseen kulkemaan bussilla noin lyhyttä koulumatkaa?Mun poika kulkenut toiselta luokalta lähtien samanpituisen matkan, jossa ylitettävä yksi Helsingin vilkasliikenteisimmistä kaduista, jotta pääsee kouluun.

Itse asiassa vaarallisin ja vaikein pyöräilykeli on etelä-suomen nykytalvi, jossa lämpötila sahaa -3:n ja +3:n välillä koko ajan, kaikki tiet ja kadut on polanteisen jääkerroksen peitossa, ja sen päällä on vettä. Vaikka olisi mitkä nastarenkaat, niin ne ei siihen pure. Käveleminenkin ilman nastakenkiä on mahdotonta, jos reitille osuu pienikin ylä- tai alamäki.

Juuri näin. Nyt puhut asiaa ja rannikkokaupungeissa on vielä kylmä ja kova tuuli, siihen bonuksena päälle.

Vierailija
172/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan omassa kuudesluokkalaisessa tyttäressä  (Add, laaja oppimiskyvyn häiriö) samoja piirteitä jotka aloittaja mainitsi omasta lapsestaan eli herkkä ja stressaava, ajatuksiin vajoava. Voin kuvitella, millaista tuollaisella lapsella olisi ehtiä KAHTEEN bussiin ja vielä muistaa jäädä oikealla pysäkillä pois!  Meillä koulu on kadun päässä ja  silti ennen diagnoosia ja lääkitystä tytär myöhästyi toistuvasti kun näki jotain joka eksytti ajatukset . Opettaja haki monesti lapsen pihalta tai tienposkesta ihmettelemästä.  

Vierailija
173/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi mitä paapomista, lapsi ajaa taksilla. Mun piti lapsena mennä kouluun IHAN ITSE ekalta luokalta saakka. Voi jeesus mitä pullamössöilyä. Yliopistoon kuljin aina pyörällä ja nyt olen työelämässä ja kuljen työmatkat jalan tai pyörällä. Ihan itsestä kiinni..pitääkö yhteiskunnan kaikki maksaa oikeasti? Näemmä.

No sitten kun sinulla on lapsia, eikä varaa maksaa heille taksia, mutta bussikyydit olisi ja joudut huonojen aikataulujen takia laittamaan lapsesi polkemaan 5km räntäsateeseen tai vaikka ukkosmyrskyyn, niin toivottavasti muistat tämän viestisi. 

Ainiin, sinunlaisillahan on tapana vastata, ettette halua lapsia. Liikaa vaivaa.

Vierailija
174/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisko ap vielä tosiaan sen, että miten paljon vielä jää matkaa kun ekasta bussista täytyy poistua?

Vierailija
175/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lapsi oppisi kerran tai pari jälkeen homman nimen: Kävele pysäkille, nouse bussin kyytiin ,jää torin kohdalla pois, kävele kadun yli ykkösen pysäkille, nouse taas bussiin , jää koulun kohdalla pois. Ja kotimatka samalla kaavalla mutta toisinpäin. Helppo nakki!  Paitsi että ei omalle tytölle... Liikaa ohjeita, liikaa muistettavaa, liikaa häiriötekijöitä sotkemassa ajatuksia. 

Ap

Vierailija
176/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali lapsi oppisi kerran tai pari jälkeen homman nimen: Kävele pysäkille, nouse bussin kyytiin ,jää torin kohdalla pois, kävele kadun yli ykkösen pysäkille, nouse taas bussiin , jää koulun kohdalla pois. Ja kotimatka samalla kaavalla mutta toisinpäin. Helppo nakki!  Paitsi että ei omalle tytölle... Liikaa ohjeita, liikaa muistettavaa, liikaa häiriötekijöitä sotkemassa ajatuksia. 

Ap

Ap pyydä koulupsykologilta se lausunto taksitarvetta varten. Turhaan vatvot asiaa enempää. Soitto koulupsykologille ja asia etenee :) .

Vierailija
177/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt kun tulit takaisin paikalle, niin vastaathan tuohon kysymykseen,että kuinka pitkälti matkaa vielä jää sen ekan bussin jälkeen?

Vierailija
178/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on opettamassa lastaan yhtä tyhmäksi ja laiskaksi... ettei vaan menisi jopa tästä ylikin.

Vierailija
179/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄÄ KESKUSTELU ON AIVAN AIVOKUOLLUTTA. JUMALAUTA SENTÄÄN, LAPSI MENEE 6.25 ja 7.25 BUSSEILLA NIIN EHTII IHAN HYVIN. ÄLÄKÄ VÄITÄ, ETTEI SELLAISIA MENE. VARMASTI MENEE, KOSKA MONI MENEE SEITSEMÄKSI TÖIHIN. SORRY CAPS, MUTTA TÄSSÄ YMMÄRRYKSEN PUUTTEEN SEKAMELSKASSA TÄMÄ AINOA JÄRKEVÄ NEUVO JÄÄ MUUTEN HUOMAAMATTA.

Vierailija
180/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄÄ KESKUSTELU ON AIVAN AIVOKUOLLUTTA. JUMALAUTA SENTÄÄN, LAPSI MENEE 6.25 ja 7.25 BUSSEILLA NIIN EHTII IHAN HYVIN. ÄLÄKÄ VÄITÄ, ETTEI SELLAISIA MENE. VARMASTI MENEE, KOSKA MONI MENEE SEITSEMÄKSI TÖIHIN. SORRY CAPS, MUTTA TÄSSÄ YMMÄRRYKSEN PUUTTEEN SEKAMELSKASSA TÄMÄ AINOA JÄRKEVÄ NEUVO JÄÄ MUUTEN HUOMAAMATTA.

Heh. Et voi ehdottaa ratkaisua ongelmaan. Idea on että lapsi saa taksin ovelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän