Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta touhua. Lapsen taksikyydit lakkautettiin, koulu alkaa 8.00, matka pitäisi tehdä kahdella bussilla joista toinen lähtee 7.25 ja toinen 8.25

Vierailija
28.09.2018 |

Että näin .( Kukaan ei selitä, millä taikatempulla me saamme tästä eteenpäin lapsen ajoissa kouluun !

Kommentit (408)

Vierailija
221/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön matka ensimmäiseltä bussilta kouluun on 1,2 km. Tyttö ei voi ajaa pyörällä pitkää matkaa , eksyy varmasti matkalla! En ymmärrä miksei koulu voi joustaa. 

Vierailija
222/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- luvulla meillä oli taksiraja ala-asteella 3 km ja yläasteella 5km. Ne oli näköjään hyviä aikoja. Omat vanhemmat on hiihtäneen ja kävelleet kouluun pitkiä matkoja. Näköjään lapsen lapsetkin joutuu se tekemään. Ympyrä sulkeutuu.

Meillä ei ollut takseja ollenkaan 80-luvulla! Koulukuljetus oli bussi, joka kiersi kaikki kylät. Niitä koulukyytibusseja oli paljon, pienin taisi olla 9-paikkainen ja suurin jotain yli 50-paikkainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla matka alle 5km?ja jos ei taksia saa niin sitten hommaat auton vaikka työtön olisitkin.

Ilman muuta työttömät hommaavat ajokortin ja auton.

Samaa mieltä. Tottakai työttömyyskorvauksista saa helposti raavittua kasaan sen muutaman kympin mitä autokoulun käyminen, ajokortti ja auton ostaminen maksaa!

Eiku...

Vierailija
224/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisille asiat näyttää olevan yksinkertaisia. Mutta luulen, että taksikyydin pois ottaminen harmittaisi ketä tahansa. Ja jos kouluun on linnuntietä 5km, niin bussilla voi olla enemmän. Keskustaan 4km ja sieltä toisella bussilla 7km.

Veikkaan, että taksikyydin voisi saada, koska bussiaikataulut ei sovi. Tietysti voidaan olettaa, että on olemassa 6.25 bussi, jolla ehtii keskustan 7.25 bussiin.

Ja on erilaisia 5 km matkoja kouluun. Kevyenliikenteen väylää ja ison maantien olematonta piennarta pitkin. Ja vuosikin iässä ratkaisee paljon.

Mun lapsuudenkotikunnassa on koulu sellaisessa paikassa, että bussikyydin saavat kaikki, jotka joutuvat ylittämään vaarallisen tien, vaikka monella matka jää alle 5 km. Siis kaikki 1-6-luokalla olevat, jotka asuvat sen ison tien toisella puolella. Nämä ovat terveitä lapsia. Bussien aikataulut on suunniteltu siten, että voivat kulkea reittibussilla. Opettaja on aina saattamassa lapsia, kun nämä lähtevät koululta, ollut ainakin sen muutaman kerran, kun olen itse sinne lomien aikaan mennyt ko. bussilla. 

Vierailija
225/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön matka ensimmäiseltä bussilta kouluun on 1,2 km. Tyttö ei voi ajaa pyörällä pitkää matkaa , eksyy varmasti matkalla! En ymmärrä miksei koulu voi joustaa. 

Oliko tämä ap vai feikkiap?

Vaikea keskittyä kun minäkin olen niin hämmentynyt mammojen luetunymmärtämisestä.

Koulupsykologin juttusille asiasta ap ja saat taksikyydit kyllä MUTTA suosittelen, että aktiivisesti alat harjoittelemaan paikkoihin kulkemista lapsen kanssa, ensin yhdessä sinun kanssa ja lopulta niin että olet mukana kauempana seuraamassa tilannetta tms. Kohta lapsi on jo yläasteella ja joskus on uskallettava kulkea 1,2 km.

Vierailija
226/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää oikeasti ap:n vastaus? Jos on, niin eikö tyttö voisi kävellä sitä reilun kilometrin matkaa ensimmäiseltä bussilta kouluun? Sillon ei tarvitse sitä toista bussia odottaa ja luulisi suunnilleen vartissa kävelevän perille. Treenaatte sitä matkaa yhdessä niin kauan kun tarpeen.

Vierailija
227/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu alkaa vklo 8.00 ja bussi lähtee 7.25 joka ei mene koululle. Ei ole selvinnyt kuinka pitkän matkan bussi kulkee 5 min jne ja siitä voi kävellä , onko matkaa paljon? Vaihtaa täytyy niin pitääkö kauan odotella että ehtii toisella bussilla kouluun. Mikäli sellainen diagnoosi että ei voi kulkea bussilla yksin niin sitten täytyy mennä psykologille. 

Vierailija
228/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily ei paljon auta sitten kun tulee ne kuuluisat suomalaiset pääkallokelit. Jos joku sen jo tajusi, niin anteeksi toisto, en lukenut koko ketjua läpi.

Vierailija
229/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu naurettavalta jos lapsi ei pysty kävelemään kilometriä.

Vierailija
230/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuolla 7.25 lähtevällä bussilla ennätä kouluun? Miksei poika mene pyörällä, jos ei bussilla kerkeä?

Vierailija
231/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli lapsella ei ole varsinaisia fyysisiä vammoja, ei 5 km ole pitkä matka pyöräillä, eikä siihen sää vaikuta. Jos äiti on työtön, niin hyppää pyörän selkään ja saattaa lapsen pyörällä kouluun.  Molemmille vain sään mukaiset varusteet päälle. Loppu vuoden kun yhdessä pyöräilette, niin keväällä matka sujuu lapselta jo rutiinilla eikä äidin tarvitse enää kulkea matkoja mukana. 

Hyvä keino itsenäisen pyöräilyn harjoitteluun on  se, että kun matka on jo tuttu eikä ahdista lasta, äiti kääntyy aina aikaisemmin ja aikaisemmin kohti kotia ja lapsi pyöräilee loppu matkan yksin ja iltapäivällä äiti vastaavasti tulee vastaan esim. puoleen väliin.

T. Myöskin tarkkaavaisuuhäiriöisen ja motorisesta kömpelyydestä kärsivän lapsen äiti

Viisi kilometriä sateessa, saati räntäsateessa ei siihen kykene lähtemään moni aikuinenkaan. Suurin osa kulkee autolla ja vie lapsensakkin sen kilometrin koulumatkan autolla.

No kyllä minun lapsuudessa 80-luvulla vaan lähdettiin kouluun säällä kuin säällä ja kuule kyllä, kävellen, pyörällä, suksilla tai vaikka potkukelkalla. Ekasta luokasta lähtien jo kuljettiin monen kilometrin matkoja eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.  Nykylapset on ihan pilalle hemmoteltu kun kilometrin matkakin kuskataan autolla. Ei ihme että on ylipaino-ongelmia.

Toki ymmärrän jos kyseessä on ns. erityislapsi jota ei voi itsekseen laittaa pyöräilemään/kävelemään.

Vierailija
232/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen häkeltynyt että näin moni olisi työntämässä ipanaa räntämyrskyssä ja loskasohjossa tai pistävässä pakkasessa ja lumikasoissa polkemaan kouluun. Eipä kovin moni aikuinenkaan pa skasäässä polje mihinkään suuntaan, en myöskään minä ja epäilen ettei kovin moni av-jeesustelijakaan. Aika harvassa on pyöräilijät talvipakkasilla lapsista puhumattakaan.

Epäilenpä ettei kovin moni omaa lastaankaan räntäsateessa ja tuulessa laittaisi polkemaan. Suomen talvi on piiiitkä ja loppupeleissä pyöräily alkaa keväällä ja loppuu syksyyn. Välissä julmat kelit.

Minun mielestäni nykykakaroille saisi monessa asiassa olla tiukempi mutta polkupyöräily 5km -20 asteessa....enpä usko.

Tietty mammathan ovat itse hiihtäneetkin kouluun. Toki nykyään on mukavampi istua itse lämpimässä autossa ja työntää pimeässä talviaamussa 9v lapsi polkemaan pyörää :)

Olen tämän huomannut lenkkeillessä: heti lun kelit huononee, ei ketään näy lenkillä. Naisia ei kyllä yleensä näy hyvälläkään ilmalla.

Vierailija
233/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulutaksi kierteli kaikki syrjäkylät niin, että ensimmäiset kyytiin tulijat nousivat autoon jo vähän klo 7 jälkeen, kun koulupäivä alkoi vasta klo 9. Luulisi järjestyvän nykyäänkin, sama tilataksi noukkii kyytiin lapsia vähän sieltä ja täältä, mutta kaikille kyyti järjestyy.

Vierailija
234/408 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on aina jollakin muulla, ei koskaan itsellä... Mistä edes kumpuaa tuo ajatusmaailma, että jonkun muun pitäisi järjestää kyyti MINUN lapselleni? Siis millä logiikalla se on kenenkään muun kuin vanhempien asia?

Millä logiikalla kenenkään muun kuin vanhempien pitäisi kouluttaa lapsia?

Vierailija
235/408 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille sukset.

Vierailija
236/408 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko te että lapsi pääsee vielä talvellakin syvässä hangessa ja jäisillä tiellä pyöräilemään sen 5km? Hyvähän se on nyt syksyllä sanoa että pyöräilköön.

Vierailija
237/408 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi, niin luulisi jonkinmoisen kyydityksen järjestyvän. 

Vierailija
238/408 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te että lapsi pääsee vielä talvellakin syvässä hangessa ja jäisillä tiellä pyöräilemään sen 5km? Hyvähän se on nyt syksyllä sanoa että pyöräilköön.

Talvella voi kävellä osan matkasta ja osan mennä bussilla. Harvoin ne bussit muutenkaan oven eteen kuskaa. Täällä on lähikouluun n. 2km matka, eikä kukaan lapsista mene bussilla kouluun, vaan ne kävelee. Omin jaloin. Talvellakin. Toki jotku varmasti saa myös kyydin vanhemmilta mahdollisuuksien mukaan, mutta pääosin lapset kulkee kotimatkan ihan omin jaloin. 2km matka ei ole millään mittarilla katsottuna pitkä.

Ja tosiaan, jos tuo tyttö joutuu käymään erityisluokalla toisella puolen kaupunkia, niin luulisi että kyyditys sinne hoidetaan myös.

Vierailija
239/408 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tästä viestiketjusta tulee mieleen curlingäiti. Lapselle ei anneta vastuuta vaan äiti hoitaa kaiken. Moni ekaluokkainen on joutunut opettelemaan koulureitin ulkoa.

Vierailija
240/408 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tästä viestiketjusta tulee mieleen curlingäiti. Lapselle ei anneta vastuuta vaan äiti hoitaa kaiken. Moni ekaluokkainen on joutunut opettelemaan koulureitin ulkoa.

Tällaisen viestin voi kirjoittaa ainoastaan ihminen, joka ei ole koskaan joutunut lähtemään klo 7.20 räntäsateessa joulukuussa polkemaan vastatuuleen reppuselässä minnekään. Ei 2km puhumatta 5km matkasta.

Ei ole kyse curlingista vaan siitä mitä nykyisin oikein lasten tarvii kestää ja miksi. Siksi, että säästämme verorahoja, jotta joku toinen saa sitten lukiokirjat ilmaiseksi? Tai, että joku konsultti voi suunnitella jotain piip tai move testiä? Että lapsille hankitaan tabletit?

Voitaisiin lopettaa koko joukkoliikenne tai vaikka kaikkien teiden ylläpito. Laitetaan kärsimään kaikki. Lapsista aikuisiin, ettei ketään vaan vahingossa curlata mitenkään. Vaikeimman kautta. Bussitkin voisivat liikkua vasta klo. 10 jälkeen ja lopettaa ennen klo 13. Ettei kukaan vaan hyödy ja ryhdy liian mukavuuden haluiseksi. Vastuutetaan vaan kaikki miettimään liikkumisensa ihan itse. Ostat auton tai kävelet. Ja vastaat itse niistä käyttämiesi teiden ylläpidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan