en halua sairaalaan töihin, jos joudun ottamaan rokotuksen
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miksi joku, joka ei usko lääketieteellisen sairaanhoidon hyödyllisyyteen ylipäänsä haluaisi työskennellä sairaalassa. Tai miksi sellainen pitäisi katsoa päteväksi siellä työskentelemään. Oikeudet pois sellaisilta saman tien!
Jos influenssarokotetta tutkivat lääkärikin ei sitä ota eikä anna omaisilleen kertoo minusta aika paljon rokotteesta.
Tutkivalla lääkärillä voi olla joku sairaus miksi ei saa rokottautua. Ja aika epämääräistä viitata "yks tuttu lääkäri" ja mammat kauhuissaan.
Ei, hänellä ei ollut sairautta joka estää ottamasta. Ihan vain oman työnsä kautta todennut ettei se kannatta kuten itsekkin näin todennut.
Sinänsä erikoista asenne, ettei haluta ottaa rokotetta, mikä suojaa sekä itseä, että muita, sillä perusteella että JOS saakin tulevaisuudessa jotain haittavaikutuksia rokotteesta. Haittavaikutuksia, mistä ei ole mitään todisteita, eli siis kuvitteellisia, hypoteettisia.
Kun miten te hoitajat sitten ylipäätään pystytte työskentelemään ihmisten parissa, joilla on esim. vakavia tarttuvia tauteja. Työssä voi roiskua vaikka verta tai muuta eritettä silmään tms. On kaikenmaailman eristyspotilaat, mutta silti heidätkin on hoidettava eikä suojautuminen niiltäkään ole 100 prosenttinen vaikka kuinka olisi essua ja maskia naamassa. Joillakin on tauteja, joita ei ole edes vielä todettu, joten heidät hoidetaan ilman mitään erikoisempia varotoimia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mistä tää "niitä ei ole tutkittu"-ininä tulee. Niitä on tutkittu ihan hemmetisti ja niitä pistoksia on annettu vuosien varrella miljoonia ja miljoonia. Ongelma on siinä, että ei aina tiedetä millainen virus milloinkin jyllää, se kun ei ole yksi ja sama joka vuosi. Ennenkun pahin epidemia alkaa, pitää rokotukset olla jo saatavilla. Joinakin vuosina viruskantaa onnistutaan ennustamaan paremmin ja joinakin huonommin.
Rokotusvastaisuus on aika omituinen piirre terveydenhuollon ammattilaisissa, huhhuh teitä.
Joka vuosi eri rokote. Niitä joo tutkitaan koko ajan, mutta tulokset tulevat influenssakauden jälkeen. Itse sanoit taikasanan "ennustaa". luotatko useinkin ennustuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä erikoista asenne, ettei haluta ottaa rokotetta, mikä suojaa sekä itseä, että muita, sillä perusteella että JOS saakin tulevaisuudessa jotain haittavaikutuksia rokotteesta. Haittavaikutuksia, mistä ei ole mitään todisteita, eli siis kuvitteellisia, hypoteettisia.
Kun miten te hoitajat sitten ylipäätään pystytte työskentelemään ihmisten parissa, joilla on esim. vakavia tarttuvia tauteja. Työssä voi roiskua vaikka verta tai muuta eritettä silmään tms. On kaikenmaailman eristyspotilaat, mutta silti heidätkin on hoidettava eikä suojautuminen niiltäkään ole 100 prosenttinen vaikka kuinka olisi essua ja maskia naamassa. Joillakin on tauteja, joita ei ole edes vielä todettu, joten heidät hoidetaan ilman mitään erikoisempia varotoimia.
Millä perusteella rokote suojaa, kun influenssan saa moni rokotteesta huolimatta?
Edelleen voit silti levittää virusta, vaikka sulla rokote olisi.
Vierailija kirjoitti:
en halua sairaalaan töihin, jos joudun ottamaan rokotuksen
Siis influenssarokotuksen.
No sä et sitten mene sinne töihin, jos et halua.
Oikeesti lukekaa vähän. Perehtykää käsitteisiin ja ottakaa selvää. Siitä rokotteesta on teille ehkä parin tunnin kipu pistokohdassa mutta parhaillaan se voi pelastaa jonkun muun hengen.
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote/sos…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu älä mene. Mua ärsyttä tälläset idiootti urputtajat. Kukaan ei sua pakota menee töihin sinne. Itsellä immuniteettivajeinen lapsi ja en todellakaan ymmärrä miten joku hoitaja voisi oikeesti olla ottamatta rokotusta. Suojaahan se itseä JA niitä potilaita. Jos jollain keinoin voi auttaa niin auttaisin. Toki kaikkea voi aina käydä, muttei autossakaan jätetä turvavyötä käyttämättä pelkästään siksi ettei välttämättä muutenkaan aja kolaria tai jos ajaa niin ei se välttämättä kuolemalta silti suojaa. Ei niin, mutta silti se voi pelastaa sun hengen. Ja rokotuksesta puhuttaessa, sun potilaiden hengen.
Influenssarokote on ihmiskoe sen tehokkuutta ei tiedetä kun vasta influenssakauden lopussa, jolloin saadaan kattava otanta montako kuoli ja montako sairastui influenssa rokotteesta huolimatta. Monesti jopa on todettu ettei rokote toiminut kuten sen piti.
Olet väärässä sanoessaan sen suojaavan kun et itsekkään sitä edes tiedä. Voit silti levittää influenssavirusta vaikka itse olisit rokotettu. Meillä otti työyhteisössä kaikki rokotteen (25 hoitajaa) ja viittä lukuun ottamatta kaikki sairastui influenssaan. Usko rokotteen tehoon meni siinä. Itse sain myös influenssan rokotteesta huolimatta. Olin kipeä ja sairaslomalla 3kk jälkitautien seuratessa toisiaan. Otanko enää rokotetta? No en taatusti. Enkä ole ollut tuota kertaa lukuunottamatta edes kipeä.
Eihän toi liity siihen rokotteen varsinaiseen tehoon. Rokotteessa voi olla viruskantaa A ja B, koska on oletettu, että juuri nämä kannat leviävät myös Suomeen mutta se onkin kanta C, joka leviää meillä epidemiana. Ikävä kyllä THL:lla ei ole kristallipalloa. Toisekseen, et voi tietää moneltako influenssalta olet välttynyt rokotuksen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys. Minullakin on alanvaihto edessä.
Itse hain jo yhteishaussa koulutukseen toiselle alalle. Raskain mielin sillä olen haaveammatissani, mutta olen alle 30v enkä voi kuvitella ottavani seuraavat lähes 40 vuotta tarpeettoman rokotteen vuosittain. En usko sen olevan terveellistä ja tahdon itse päättää omasta kehostani. Kunpa tästä olisi ollut tieto jo aikanaan sh-koulutukseen lähtiessä niin olisin valinnut jonkun muun alan jo alunperin.
t. sh
Voi Jeesus ihan oikeasti, vaihda vaan suosiolla alaa muutenkin.
Hirveä paasaus rokotteesta jonka tehosta ei ole varmuutta. Miettimään teitä voi hoitaa hoitaja jolla voi olla MRSA, ESBL, Hepatiitti tai HIV. Kaikki nämä voi siirtyä eritteiden mukana potilaisiin. Myös hilse on erite. Mietikkää näitä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu älä mene. Mua ärsyttä tälläset idiootti urputtajat. Kukaan ei sua pakota menee töihin sinne. Itsellä immuniteettivajeinen lapsi ja en todellakaan ymmärrä miten joku hoitaja voisi oikeesti olla ottamatta rokotusta. Suojaahan se itseä JA niitä potilaita. Jos jollain keinoin voi auttaa niin auttaisin. Toki kaikkea voi aina käydä, muttei autossakaan jätetä turvavyötä käyttämättä pelkästään siksi ettei välttämättä muutenkaan aja kolaria tai jos ajaa niin ei se välttämättä kuolemalta silti suojaa. Ei niin, mutta silti se voi pelastaa sun hengen. Ja rokotuksesta puhuttaessa, sun potilaiden hengen.
Influenssarokote on ihmiskoe sen tehokkuutta ei tiedetä kun vasta influenssakauden lopussa, jolloin saadaan kattava otanta montako kuoli ja montako sairastui influenssa rokotteesta huolimatta. Monesti jopa on todettu ettei rokote toiminut kuten sen piti.
Olet väärässä sanoessaan sen suojaavan kun et itsekkään sitä edes tiedä. Voit silti levittää influenssavirusta vaikka itse olisit rokotettu. Meillä otti työyhteisössä kaikki rokotteen (25 hoitajaa) ja viittä lukuun ottamatta kaikki sairastui influenssaan. Usko rokotteen tehoon meni siinä. Itse sain myös influenssan rokotteesta huolimatta. Olin kipeä ja sairaslomalla 3kk jälkitautien seuratessa toisiaan. Otanko enää rokotetta? No en taatusti. Enkä ole ollut tuota kertaa lukuunottamatta edes kipeä.
Eihän toi liity siihen rokotteen varsinaiseen tehoon. Rokotteessa voi olla viruskantaa A ja B, koska on oletettu, että juuri nämä kannat leviävät myös Suomeen mutta se onkin kanta C, joka leviää meillä epidemiana. Ikävä kyllä THL:lla ei ole kristallipalloa. Toisekseen, et voi tietää moneltako influenssalta olet välttynyt rokotuksen ansiosta.
Olen vain kerran elämässäni ottanut rokotteen. Sen kerran kun otin sairastuin. Olen ollut sairastumatta influenssaan vaikka en ole rokotetta ottanut.
Se jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee menemään aika monelta elämä uusiksi ja verovaroin hankittuja koulutuksia hukkaan.
Miksi valitsit väärän koulutuksen alunperin?
Kunpa tämä tosiaan olisi ollut tiedossa koulutukseen lähtiessä, itse ehdin hädin tuskin valmistua kun jo joudun lähteä opiskelemaan jotain muuta taas. Kaikki muut rokotteet ym olen ottanut ja koen hyväksi, mutta influenssarokotus on turha enkä halua sotkea elimistöäni vuosittain tarpeettomalla rokotuksella. Lisäksi haluan itse päättää omasta kehostani.
Kyse ei ole sinusta vaan siitä että olisit kävelevä tappava pommi levittämässä influenssaa niiden joukossa joilla on huono vastustuskyky. Toki saat päättää missä olet töissä, ei oo pakko just mitään tiettyä opiskella. Mutta tietyissä ammateissa on tietyt vaatimukset. Sopeudu tai lähde. Ja vaatimukset voi muuttua ajan myötä
Niin juurihan kerroin lähteväni, koska vaatimus itsemääräämisoikeudesta luopumisesta on minulle liian suuri. Mutta toivoin vain että se olisi ollut tiedossa jo aiemmin kun lähdin alalle, en vaan voinut kuvitellakaan että tällaiseen koskaan voitaisiin vapaassa maassa päätyä. Ei käynyt mielessänikään.
Valmistuin hoitajaksi reilu 10 vuotta sitten eikä tällaisista pakoista ollut mitään tietoa. Riskiryhmät rokotetaan kuitenkin joka vuosi. Miksi se ei riitä? Hoitoala on nykyään muutenkin sellaista koiran hommaa ettei sitä voi suositella kellekään. Työntekijällä ei ole mikään pakko vaihtaa vuoroja tai tehdä ylitöitä, mutta silti joku ylityökielto on työtaistelutoimi!
Miksi se ei riitä? No siksi kun on ihmisiä, jotka eivät voi itse ottaa sitä rokotetta mutta influenssa olisi heille hyvin vaarallinen. Syöpäpotilaita, henkilöitä joilla on alentunut immuniteetti, ihmisiä jotka todellakin kuuluvat riskiryhmään, mutta eivät itse saa rokotetta ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä paasaus rokotteesta jonka tehosta ei ole varmuutta. Miettimään teitä voi hoitaa hoitaja jolla voi olla MRSA, ESBL, Hepatiitti tai HIV. Kaikki nämä voi siirtyä eritteiden mukana potilaisiin. Myös hilse on erite. Mietikkää näitä....
Voi tyhmä. Influenssa leviää pisaratartuntana aika lailla helpommin kuin mainitsemasi. Vai onko hoitohenkilökunnalle yleensä tapana heitellä omalla verellään potilaita?
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti lukekaa vähän. Perehtykää käsitteisiin ja ottakaa selvää. Siitä rokotteesta on teille ehkä parin tunnin kipu pistokohdassa mutta parhaillaan se voi pelastaa jonkun muun hengen.
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote/sos…
"Rokotukset ylläpitävät riittävää henkilöstön määrää myös epidemian aikana"
Missä sairaalassa on edes nyt kun työntekijät ovat terveitä riittävästi henkilökuntaa?
Miten syöpäpotilaat voi käydä kaupassa? Siellä vasta pärskitäänkin. Kärryt ja ovenkahvat likaisena. Entä miten immuniteettivajainen lapsi käy koulua? Kotikoulu kuplassa? Miten sairaalassa käyvät muut ihmiset. Nehän ei levitä mitään tauteja. Eiku?
Miksi influenssarokotteen ottajat sairastuu, vaikka ei muuten ole sairastanut influenssaa edellisinä vuosina? Onko tilastoja tästä? Onko rokote otettu liian myöhään?
Miksi pakotetaan työnantajan taholta ottamaan rokotteet, eihän lapsiakaan ole pakko rokottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tyhmä. Influenssa leviää pisaratartuntana aika lailla helpommin kuin mainitsemasi. Vai onko hoitohenkilökunnalle yleensä tapana heitellä omalla verellään potilaita?
Eritteitä on muitakin kuin veri....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain kerran elämässäni ottanut rokotteen. Sen kerran kun otin sairastuin. Olen ollut sairastumatta influenssaan vaikka en ole rokotetta ottanut.
Se jota lainasit.
Ja tästä laajasta otannasta olet valmis vetämään johtopäätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mistä tää "niitä ei ole tutkittu"-ininä tulee. Niitä on tutkittu ihan hemmetisti ja niitä pistoksia on annettu vuosien varrella miljoonia ja miljoonia. Ongelma on siinä, että ei aina tiedetä millainen virus milloinkin jyllää, se kun ei ole yksi ja sama joka vuosi. Ennenkun pahin epidemia alkaa, pitää rokotukset olla jo saatavilla. Joinakin vuosina viruskantaa onnistutaan ennustamaan paremmin ja joinakin huonommin.
Rokotusvastaisuus on aika omituinen piirre terveydenhuollon ammattilaisissa, huhhuh teitä.
Joka vuosi eri rokote. Niitä joo tutkitaan koko ajan, mutta tulokset tulevat influenssakauden jälkeen. Itse sanoit taikasanan "ennustaa". luotatko useinkin ennustuksiin?
Öö? Tietenkin sitä pitää ennustaa ja seison 100% sanojeni takana :D kai se nyt on parempi että rokote muuttuu joka vuosi jos kerta viruskanta muuttuu joka vuosi? Olishan se vähän typerää pistää joka vuosi sama rokote kun se viruskanta on jo muuttunut? Tottakai ne tulokset tulee sen epidemiakauden jälkeen. Ei syöpähoitojakaan anneta ja samalla näytetä tuloksia kristallipallosta mitä vuoden päästä tuli? Lääketiede nyt on välillä ennustamista ja epävarmaa, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eritteitä on muitakin kuin veri....
Toki, mutta onko limakalvokontakti esim. mainitsemasi HIV:n kohdalla todennäköinen potilaan ja hoitajan kontaktissa? Tai onko hoitajilla tapana hieroa ulostettaan potilaisiin jolloin hepatiittitartunta olisi todennäköinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella rokote suojaa, kun influenssan saa moni rokotteesta huolimatta?
Edelleen voit silti levittää virusta, vaikka sulla rokote olisi.
Rokote ei anna 100% suojaa koska virus muuntuu kaiken aikaa. Minulle riittää että antaa 50% suojan tai vähemmänkin.
Olen sairastanut kaksi kertaa influenssan nuorempana ja haluan edes pienellä varmuudella suojautua. Hirveä tauti.
Rokotteet tehdään ja annetaan vaikka ei edes tiedetä tehoaako se edes siihen viirukseen joka jyllää. Siinä sulle yksinkertaisuutta. Ihmiskoe...