Miksi ihmiset eivät pysty säästämään edes 5%:a ensiasunnon hinnasta? :O
Vuokralla asuva tukee rahansiirtoa vähävaraisilta varakkaille ja vieläpä varsin merkittävällä summalla joka kuukausi. Vuokra-asukas maksaa vuokraisännän sijoitusasuntoja vuokraisännän puolesta. Vuokra-asuminen on kalliimpaa kuin omistusasunnossa - juuri tästä syystä sijoittajat ostavat asuntoja vuokrattavaksi. Vuokraa pitää maksaa koko loppuelämä ja se nousee joka vuosi. Asuntolainaa tarvitsee maksaa vain 20 vuotta ja sen kk-erä pysyy samana.
Ihmettelen miksi nykyihmiset eivät pysty säästämään ensiasuntolainaan tarvittavaa vaivaista 5:ä prosenttia asunnon hinnasta?
200 000 euron yksiön tapauksessa tämä tarkoittaa vain 10 000 euroa - vain vuoden vuokrien verran! Kyllä tuollaisen summan pystyy säästämään jokainen työssä käyvä muutamassa vuodessa, jos vain ihan oikeasti haluaa.
Kommentit (88)
Tärkeä omistusasuminen kirjoitti:
Muistakaa, "arvon" vuokralaiset, että Suomen eläkejärjestelmä perustuu omistusasumiseen. Eläkkeet on mitoitettu sen mukaisesti, että eläkeläinen on asunut velattomasti ja kerännyt säästöjä 20 vuotta ennen eläköitymistään ja saa eläkkeellä asua pelkän vastikkeen hinnalla.
Nykyajan vuokratasolla eläkkeelle jääminen ilman omistusasuntoa on aikamoinen katastrofi. Siinä voi heittää hyvästit matkustelulle ja jäädä roikkumaan yhteiskunnan pienien tukien varaan.
Nykynuorille pitäisi enemmän painottaa omistusasumisen tärkeyttä.
Matkustelu sitä, matkustelu tätä, kyllä on elämä ohi jos ei voi eläkkeellä matkustella.
Täysin yliarvostettu villitys tuo matkailu. Jos eläkkeellä saa lääkkeet, hyvää ruokaa ja vähän liikuntaa ja muita virikkeitä, niin asiat on riittävän ok. Osalla eläkeläisistä ei ole tätäkään, osalla onkin sitten enemmän varaa matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta ostaa asuntoa, koska en vielä tiedä mille alueele vakiinnun opintojen jälkeen, eli miltä paikkakunnalta saan työtä. Sen vuoksi asun tällä hetkellä vuokralla, kun asuntojen myyminenkään ei tällä hetkellä ole mitenkään pikku juttu ja nopea homma.
Kai kuitenkin varaudut siihen, että jossain kohtaa pystyt ostamaan asunnon? Onhan sinulla ASP-tili johon säästät? Jos et muuten, niin vaikka opintolainalla.
Mitä h'lvetin järkeä olisi ottaa opintolainaa säästääkseen ASP-tilille? Luuletko, että asuntolainan saanti jotenkin helpottuu, kun valmiiksi on jo opintolainaa? Eikä se opintoraha edes yhdessä lainan kanssa ole niin suuri, että siitä säästöjä jäisikään. Äly hoi!
Kyllä helpottuu jos sen rahan laittaa suoraan ASP-tilille. Se vaaditaan se alkusijoitus ja sen jälkeen valtiolta saa takauksen. Valtion takauksen takia pankille ei paljoa paina se opintolaina. Toiseksi opintolainasta saa osan anteeksi jos valmistuu ajallaan.
Ihan en usko tuohon satuun. Valtioko muka tuosta vaan takaisi sekä opintolainan että asuntolainan ja vielä päällekkäin?
Kyllä. Minäkin laitoin opintolainat ASP-tilille kun en niitä elämiseen tarvinnut joten sain heti valmistuttuani ja ensimmäisen työpaikan löydettyäni ostettua suoraan asunnon.
Tapahtuiko tämä 2010-luvulla?
Valmistuin 2011. Nykyäänhän opintolainaa saa vielä enemmän ja ajallaan valmistumisesta saa verovähennysten sijaan suoraan osan lainasta anteeksi, joten homma on vielä aiempaa kannattavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein tuon "säästämisen" aso-asunnon kautta, sen vastike+asolainan lyhennys oli suunnilleen sama kuin vuokra, mutta nyt meni osa siitä "omaan taskuun". Asuntoa ostettaessa pankki hyväksyi tuon maksetun aso-asunnon tuoksi "omaksi rahaksi", ja antoi sen osuudelle lyhytaikaisen lainan, eli kunnes sain rahani ulos asosta (max 3 kk aina).
Mun mielestä tuo aso on älyttömän kallis. Ison kaksion vuokra on n 800€ siihen 5v laina 340€/kk eli yhteensä 1140€. Jos ruokiin, laskuihin, bensaan, tarhamaksuun yms menee 500-600€ 2 hengeltä ollaan jo 1700 eurossa.
Yhtälö on aika mahdoton kun oman tyttäreni nettotulot on 1400€ ja vastike asunnosta 650€. Heti mennään tuon lainan verran miinukselle. Ei se vuokra-asunnosta pois pääsy ole kovin helppoa pienituloiselle, ei tuosta summasta tuhansia säästetä. Ehkä tonni pari vuodessa mutta välillä täytyy elämästä nauttiakin ja ostaa vaatteita (kirpparilta tms) tai huoltaa autoa (pakollinen työmatkoihin), tai jopa matkustaa sillointällöin jotta pääsee vähän arjesta eroon.
Maksan pelkästään tuolla 200 000 eurolla vuokraani liki kolmeksikymmeneksi vuodeksi. Kyllä se näin kolmekymppisenä suht hyvin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes ostaa 200k yksiön ensiasunnoksi? Jos asunnon ostaa niin vähintään kaksio, sinne mahtuu myös se tuleva puolisokin.
Me ostettiin 27m2 yksiö Helsingin kantakaupungista. Maksoi pitkälti yli 200k€.
Minä, vaimo, vauva ja koira.
Siinä me punkkasimme 2 vuotta ja myimme eteenpäin.
Myyntivoittoa tuli nettona melkein 20k€, jonka sijoitimme perheasuntoon kauempana.
Miksi tämä oli sinun mielestä väärin tai hölmösti tehty?
Minä opintolainasta yritän. Kaikki mikä jää "ylimääräistä" menee asp tilille. 2,5 vuodessa oon saanut 3000€ kasaan. Oon nyt 23, tavoite on 28-vuotiaana olla vakitöissä ja ostaa asunto. Sitähän ei tiedä mikä todellisuus on, mutta sen verran vielä jaksan uskoa tulevaisuuteen, että tavoite on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset on noin tyhmiä ettei tajua itsestäänselvyyksiä kuten erilaiset elämäntilanteet ja erilaiset tulot?
Tajuaa ne, mutta kun elämässä ei mene hyvin niin pitää yrittää päteä muille sillä vähällä omaisuudelle mitä on, eli lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni on "helppo" säästää, jos ei tarvitse maksaa samaan aikaan vuokraa. Mutta kun se pienituloinen nuoripari maksaa yli tonnin vuokraa ja koittaa saada leivän päälle muutakin kuin ylähuulen, niin 10 000e on iso raha säästettäväksi. Kyllähän se säästäminen sitten helpottuisi, kun maksaisi sen asuntolainan lyhennyksinä pankille.
Opiskelija-asunnoissa asuminen on vielä suht edullista. Jos molemmat käyvät töissä opintojen aikana ja nostavat opintolainaa samalla, niin nopeesti tuon summan säästää. Jos ei ole lapsia. Aukaisin asuntosäästötilin keväällä ja nyt on jo säästetty yli puolet omasta puolikkaasta. Jos siirtäisin kaikki säästöt tililtä, niin olisin jo säästänyt tuon summan. Punnitsen vielä, miten paljon säästöistäni siirrän asuntosäästötilille, sillä työtilanteeni elää koko ajan. Toisaalta töitä on ollut koko ajan liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni on "helppo" säästää, jos ei tarvitse maksaa samaan aikaan vuokraa. Mutta kun se pienituloinen nuoripari maksaa yli tonnin vuokraa ja koittaa saada leivän päälle muutakin kuin ylähuulen, niin 10 000e on iso raha säästettäväksi. Kyllähän se säästäminen sitten helpottuisi, kun maksaisi sen asuntolainan lyhennyksinä pankille.
Opiskelija-asunnoissa asuminen on vielä suht edullista. Jos molemmat käyvät töissä opintojen aikana ja nostavat opintolainaa samalla, niin nopeesti tuon summan säästää. Jos ei ole lapsia. Aukaisin asuntosäästötilin keväällä ja nyt on jo säästetty yli puolet omasta puolikkaasta. Jos siirtäisin kaikki säästöt tililtä, niin olisin jo säästänyt tuon summan. Punnitsen vielä, miten paljon säästöistäni siirrän asuntosäästötilille, sillä työtilanteeni elää koko ajan. Toisaalta töitä on ollut koko ajan liikaakin.
Mutta pakko vielä korostaa, että olen todella, todella onnekas, että olen pystynyt tekemään töitä näin paljon ja että töitä on enemmän kuin pystyy tekemään. Eikä ole omaa ansiotani, olen ollut vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan, olen tuntenut oikeita ihmisiä.
Omistusasuja kirjoitti:
Vuokralla asuva tukee rahansiirtoa vähävaraisilta varakkaille ja vieläpä varsin merkittävällä summalla joka kuukausi. Vuokra-asukas maksaa vuokraisännän sijoitusasuntoja vuokraisännän puolesta. Vuokra-asuminen on kalliimpaa kuin omistusasunnossa - juuri tästä syystä sijoittajat ostavat asuntoja vuokrattavaksi. Vuokraa pitää maksaa koko loppuelämä ja se nousee joka vuosi. Asuntolainaa tarvitsee maksaa vain 20 vuotta ja sen kk-erä pysyy samana.
Ihmettelen miksi nykyihmiset eivät pysty säästämään ensiasuntolainaan tarvittavaa vaivaista 5:ä prosenttia asunnon hinnasta?
200 000 euron yksiön tapauksessa tämä tarkoittaa vain 10 000 euroa - vain vuoden vuokrien verran! Kyllä tuollaisen summan pystyy säästämään jokainen työssä käyvä muutamassa vuodessa, jos vain ihan oikeasti haluaa.
Kokeile työkkärin 9€ "korvaus" pätkätöitä. KOKEILE ITSE ja ulise ja ihmettele sitten.
Enpä tiedä AP vastausta, mutta meiltä se ainakin onnistui. Ja ihan vuokraa jouduttiin säästämisen ohessa maksamaan. Pienituloisia vieläpä ja pätkätöitä/lomautuksia siinä samalla. Tahto oli vaan niin kova.
Laskekaapa paljonko 10-12€ tuntipalkoista säästetään. Pankki lupasi lainaa 1380€ kuukayden nettopalkalkalla maksimisssaan 60 000€. Eli en pk seudulta saisi mitään ja muualtakin vain jostain sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just se syy. Monet ovat lisäksi "tukien vankina", eli saavat vähän asumistukea. Vastaavan oman asunnon osto ei olisi silloin kannattavaa: Pitäsi ensin muuttaa huonoon halpaan vuokra-asuntoon, kenties kauemmas, säästää rahaa kaksi vuotta (siitä halvastakin pitää vuokra maksaa) ja sitten ostaa oma. Ja se nykyistä vuokrayksiötä vastaava yksiö saattaa siis tosiaan maksaa sen kaksataa tonnia, joten ei oikeasti kannata edes ottaa sitä riskiä. Pitäisi ostaa siitä halvan luukun vierestä jokin oma luukku. Moni asuu siksi vuokralla ns. paremmalla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä AP vastausta, mutta meiltä se ainakin onnistui. Ja ihan vuokraa jouduttiin säästämisen ohessa maksamaan. Pienituloisia vieläpä ja pätkätöitä/lomautuksia siinä samalla. Tahto oli vaan niin kova.
Ja palkka ei ollut oikeasti pieni (lue: noin 10 000e/vuosi). Tahdollakaan ei saa säästettyä jos ylimääräistä rahaa ei pakollisten menojen jälkeen vain jää.
Omistusasuntosuvuissa on päästy kiinni omistusasuntoihin ja siksi rahaa on käytettävissä enemmän kuin vuokralaisilla.
Omistusasuntosuvuissa on tyypillistä ostaa nuorelle asunto opiskelun ajaksi. Opintojen päätyttyä asunnon voi myydä hyvällä voitolla. Siinä sivussa nuori on välttynyt ruokkimasta vierasta vuokraisäntää eli säästänyt merkittävän summan ja on voinut keskittyä opiskeluun ja valmistuu nopeasti tienaamana hyvää palkkaa.
No ihan siitä syystä, että monet nykyihmiset elättävät merkittävällä summalla asuntosijoittajien ylellistä elämää, luotto- ja pikavippifirmoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut säästettyä 10 000 euroa ja enemmänkin, mutta pankki ei silti anna minulle lainaa 200 000 euroa, koska pienet tulot. Pääkaupunki seudulla asun joten edullisempaa asuntoakaan ei löydy, koska yksiöön en voi neljän lapsen kanssa muuttaa. Joten pakko asua vuokralla.
Pankille ei riitä pelkästään se että on käsiraha säästetty. Pitää olla myös riittävän suuret kuukausitulot.
Siis olet neljän lapsen yksinhuoltaja? Missäs sun mies tai miehet on?
Oletko kuullut, että puolison valitseminen on taito sekin? Eihän yhden ihmisen palkalla millään pysty elättämään neljää lasta. Ja sitten pitäisi vielä omistusasunto saada? Ole onnellinen etteivät lapsesi ole ulkona kerjäämässä mitä ne takuulla tekisivät jos asuisit melkein missä tahansa muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta ostaa asuntoa, koska en vielä tiedä mille alueele vakiinnun opintojen jälkeen, eli miltä paikkakunnalta saan työtä. Sen vuoksi asun tällä hetkellä vuokralla, kun asuntojen myyminenkään ei tällä hetkellä ole mitenkään pikku juttu ja nopea homma.
Kai kuitenkin varaudut siihen, että jossain kohtaa pystyt ostamaan asunnon? Onhan sinulla ASP-tili johon säästät? Jos et muuten, niin vaikka opintolainalla.
Mitä h'lvetin järkeä olisi ottaa opintolainaa säästääkseen ASP-tilille? Luuletko, että asuntolainan saanti jotenkin helpottuu, kun valmiiksi on jo opintolainaa? Eikä se opintoraha edes yhdessä lainan kanssa ole niin suuri, että siitä säästöjä jäisikään. Äly hoi!
Kyllä helpottuu jos sen rahan laittaa suoraan ASP-tilille. Se vaaditaan se alkusijoitus ja sen jälkeen valtiolta saa takauksen. Valtion takauksen takia pankille ei paljoa paina se opintolaina. Toiseksi opintolainasta saa osan anteeksi jos valmistuu ajallaan.
Ihan en usko tuohon satuun. Valtioko muka tuosta vaan takaisi sekä opintolainan että asuntolainan ja vielä päällekkäin?
Kyllä. Tosin asuntolainan takaus maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani kysyn, mikä tai mitkä pankit Suomessa myöntää lainan 5% omavastuuosuudella?
En asu Suomessa, ja tyttäreni osti juuri vuosi sitten ensimmäisen oman asuntonsa. Laina DanskeBankista ja oma osuus 15%.
Saako todellakin Suomessa lainan noin helposti!?
Vastaus on, että ei mikään pankki. Kaikki edellyttävät vähintään 10% omaosuutta.
Olen saanut säästettyä 10 000 euroa ja enemmänkin, mutta pankki ei silti anna minulle lainaa 200 000 euroa, koska pienet tulot. Pääkaupunki seudulla asun joten edullisempaa asuntoakaan ei löydy, koska yksiöön en voi neljän lapsen kanssa muuttaa. Joten pakko asua vuokralla.
Pankille ei riitä pelkästään se että on käsiraha säästetty. Pitää olla myös riittävän suuret kuukausitulot.