Jos olet vegaani ja kumppanisi sekasyöjä, ostaisitko kumppanillesi lihaa kauppareissulla?
Jos kumppanisi soittaisi, että tuopa 400g jauhelihaa. Jos et, niin olettaisitko kumppanisi tuovan sinulle kasviksia?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Totta munassa
voiko vegaani panna lihansyöjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta munassa
Moni vegaani on hankkinut puolison ennen vegaaniksi ryhtymistään, josta päästäänkin dilemmaan: ei ole oikein hylätä saati lopettaa häntä , ja vaikka puolison antaisi pois hän söisi silti mitä luultavimmin lihaa. Jos ostat tavallista jauhelihaa, tuet lihateollisuutta. Voit toki varastaa sitä, mutta se on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta munassa
Eiköhän se ole lihansyöjä joka panee. Vegaani vikisee siinä alla ja toistaa kahden minuutin välein ”olen vegaani”.
Eii. Ovelaasti yrittäisin saada huomioon muualle vaikka hyvällä elokuvalla ja jollakin naposteltavilla.
Mä soittelin tänään vegaanikumppanilleni, että voisko tuoda leivän päällysteitä. Toi kurkkua, tomaattia, kinkkua ja juustoa.
Varmaan voisin tehdä palveluksen hänenkin suuntaansa, jos asiat olisi toisinpäin. Hän osaa myös ostaa lihajuttuja lihatiskistäkin niiden oikeilla nimillä, ei ole silleen avuton kuitenkaan.
Vegaanius hänen vakaumuksensa, ei mun.
Jauhelihaa on kymmentä erilaista ja siihen vielä broilerinjauheliha. Jos en parempaa ohjeistusta saisi, niin ei toisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi asua asunnossa jossa käristetään välillä jauhelihaa. Voin ostaa jauhelihaa toisille, kunhan se käristetään jossain muualla kuin omassa kodissani. En kyllä voisi olla läheisissä tekemisissä ihmisen kanssa joka haisee käristetylle jauhelihalle. Vieressäni on joskus istunut ihminen joka haisee käristetylle jauhelihalle ja se on kuvottavaa haju ja pitää oksennusta pidätellä. Liharuoan hajut ja kala ja kana haisevat painajaismaisen kuvottaville joten kotini haluan pitää miellyttävänä enkä halua kärsiä kotonani. Siksi luulen että minulle sopii kumppaniksi toinen kasvissyöjä tai ei ainakaan äärilihaani joka ei voi olla syömättä lihaa joka ikisellä aterialla. En haluaisi edes pussata makkarasuuta.
Jotkut kertoivat että keskitysleirien läheisyydessä haisi kuvottavalle kun ruumiita poltettiin. Tämä on hyvä vertauskuva niille jotka eivät ymmärrä, en halua haistella ruumiiden käristymisen hajuja kotonani, olipa kyse ihmisen tai eläimen ruumiista. Natsikortti sopii aina tosi mainiosti näihin vauvapalstan vegaanimittelöihin.
Kerrotko missä asut. Ei sillä, että aikoisin tulla kärjistämään jauhelihaa kertakäyttögrillillä ikkunasi alle, ei ei. Vaikutat vain niin miellyttävältä ihmiseltä.
Se jauhelihan käry tarttuu miellyttävästi sinun hiuksiisi ja vaatteisiisi, kalmankäry leijailee miellyttävästi ympärilläsi ja ruumis mätänee suolistossasi, eläimen kuollut ruumis tulee osaksi kehoasi, on niin miellyttävää olla kävelevä hautausmaa(Tolstoi)...
Vierailija kirjoitti:
Bristolin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan kasvissyöjät ovat lähes kaksi kertaa tyytymättömämpiä elämäänsä verrattuna sekasyöjiin, uutisoivat muun muassa CBS ja Daily Mail. Lihansyöjät ovat siis kyseisen tutkimuksen mukaan onnellisempia.
Tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka jättävät lihan ruokavaliostaan kokonaan pois, sairastuvat masennukseen lähes kaksi kertaa todennäköisemmin verrattuna lihansyöjiin. Journal of Affective Disorders -sivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan tämä johtuu mitä luultavimmin vitamiini- ja mineraalipuutoksista, jotka vaikuttavat negatiivisesti mielialaan. Mitä kauemmin tutkimukseen osallistuneet olivat olleet kasvissyöjiä, sitä todennäköisemmin heillä todettiin masennus.
Älä viitti valehdella, kasvissyöjähän saa moninkertaisen määrän vitamiineja ja mineraaleja lihaaniin verrattuna. Masennus johtuu siitä että kasvissyöjä joutuu kiihkolihaanien vihan ja kiusaamisen kohteeksi ja usein on yksin ilman mitään tukea. Ajattele nyt, olisit monta kymmentä vuotta toisten ihmisten vihan, kiusaamisen, ihmettelyn ja syrjinnän kohteena, kyllä siinä masentuu. Ihmiset keksivät mitä mielikuvituksellisempia ilkeilyn aiheita, jatkuvasti väitetään suoria valheita elämäntavasta, niin kuin tämä sinun keksimäsi vitamiini/mineraalipuutos, jatkuvasti pitää olla ihmisten silmätikkuna. Ja esimerkiksi sopii myös nämä vauvapalstan vegaanivihaketjut.
Me ollaan miehen kanssa molemmat ruokavaliovegaaneja. Ostan kuitenkin toiselle lapselle viikottain lihaa. Toinen lapsi syö kotona vegaanisti, oman tahtonsa mukaan, koulussakin saa itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi asua asunnossa jossa käristetään välillä jauhelihaa. Voin ostaa jauhelihaa toisille, kunhan se käristetään jossain muualla kuin omassa kodissani. En kyllä voisi olla läheisissä tekemisissä ihmisen kanssa joka haisee käristetylle jauhelihalle. Vieressäni on joskus istunut ihminen joka haisee käristetylle jauhelihalle ja se on kuvottavaa haju ja pitää oksennusta pidätellä. Liharuoan hajut ja kala ja kana haisevat painajaismaisen kuvottaville joten kotini haluan pitää miellyttävänä enkä halua kärsiä kotonani. Siksi luulen että minulle sopii kumppaniksi toinen kasvissyöjä tai ei ainakaan äärilihaani joka ei voi olla syömättä lihaa joka ikisellä aterialla. En haluaisi edes pussata makkarasuuta.
Jotkut kertoivat että keskitysleirien läheisyydessä haisi kuvottavalle kun ruumiita poltettiin. Tämä on hyvä vertauskuva niille jotka eivät ymmärrä, en halua haistella ruumiiden käristymisen hajuja kotonani, olipa kyse ihmisen tai eläimen ruumiista. Natsikortti sopii aina tosi mainiosti näihin vauvapalstan vegaanimittelöihin.
Kerrotko missä asut. Ei sillä, että aikoisin tulla kärjistämään jauhelihaa kertakäyttögrillillä ikkunasi alle, ei ei. Vaikutat vain niin miellyttävältä ihmiseltä.
Hitsi, pääsenkö mäkin mukaan grillibileisiin? Haluan ehdottomasti tulla käristelemään jauhelihaa kertakäyttögrillillä! Ja grillauksen jälkeen pistellä ne grillatut jauhelihat makkarasuuhuni! Tämän jälkeen voitais pelata pokeria natsikorteilla!
Otahan vähän alatoopia niin saa aivot jotain kaverikseen :D
Minä en ole vegaani vaan kalaa syövä kasvissyöjä. En yleensä syö myöskään maitotuotteita enkä munia. Mieheni on sekasyöjä, tosin aika kasvispainotteisesti (niinhän monet nykyään ovat).
En ole koskaan kieltäytynyt ostamasta kauppareissulla lihaa. En ole ikinä esittänyt mitään toiveita tämän asian suhteen. Silti mieheni ei ikinä ole ostanut lihaa kotiin eikä pyytänyt minua sitä tuomaan. Toisin, jos pyytäisi, vaikka ei se minusta kovin hyvältä tuntuisi. Rahkaa ja raejuustoa hänelle ostan nykyisinkin, vaikka omaan ruokavalioon nuo eivät eettisistä syistä kuulu. Pienistä nyansseista on minusta turha nipottaa, kun suurempi kokonaisuus kuitenkin ratkaisee.
Ymmärrän kyllä oikein hyvin sen, että jos veganismi perustuu voimakkaasti juuri etiikkaan eläinten oikeuksien ja/tai ekologian näkökulmasta ja kyse on siis elämänkatsomuksesta, tuntuu omia arvoja vastaan sotivien tuotteiden ostaminen jollekulle toisellekin niin kaksinaismoralistiselta, ettei sitä halua tehdä. Itse ajattelen, että kun ostan miehelleni vaikka juustoa hänen toiveestaan, hän on silloin se, joka on tehnyt sen kulutusvalinnan, en minä. Minä en päätä enkä ole vastuussa hänen ruokavaliostaan. Hän tietää minun eettisen kantani ja hyväksyy sen. Se riittää.
Kasvisten ostaminen taas ei ole useimmille mikään eettinen kynnyskysymys. Kukaan ei tuskin joudu omaa elämänkatsomustaan ja moraaliaan punnitsemaan, jos puoliso pyytää kaupasta lanttuja. Toki sitten ekologisista syistä joku voi kieltäytyä ostamasta esim. bataattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tässä sulle sopiva tapahtuma!!!
https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/maistuisiko-ihmislihaburg…
Ihmislihan käry kuulema muistuttaa pekonin käryä, seuraavan kerran kun kärytät pekonia niin fiilistelepä miellyttävästi tätä asiaa :D
Vierailija kirjoitti:
En varmaankaan toisi koska sen ostaminen sotii niin paljon arvojani vastaan. Olen kasvissyöjä ja mies sekasyöjä,mutta syömme pääosin kasvisruokaa. Kyllähän kasvikset ja kasvisruoka kuuluu myös terveellisesti syövän sekasyöjän ruokavalioon.
Sama, tosin sillä erotuksella että jos ostan itselleni herkkuja, ostan myös miehelle miehen herkkuja vaikka niissä sitten olisi lihatuotteita mukana. Esim. pitsa. Tuntuisi ilkeältä jättää huomiotta, mikä on toisen herkku. Toki joskus saatan viedä valintojani hänelle mahdollisimman terveelliseen suuntaan, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on puolison kanssa omat tilit ja yhteiseen käyttöön ostetaan ne tuotteet, mitä kumpikin syö (kuten kasvikset). Mies puolestaan ostaa mitä itse syö (mm. liha ja jogurtti) ja minä ostan itse ne mitä syön vain itse (mm. soijajogurtti). Kellään ei oo ongelmaa järjestelyn kanssa.
Ok, eli mies maksaa ensin oman lihansa ja sitten käytännössä vielä naisen vegerehut. Toivottavasti saa rahoilleen vastinetta.
Mieheni ei ole lihansyöjä, vaan sekasyöjä. Toisin sanoen kun ostamme yhteiset ruoat puoliksi, syömme ne kyllä suunnilleen puoliksi. :D Ts. mies syö kyllä hedelmää välipalaksi samalla tavalla kuin minäkin ja leivän päälle leikkaa kurkkua. Ja jos osaat lukea, kirjoitin kyllä, että ostan nimenomaan ne ruoat itse, mitkä syön itse. :D
Ps. Tienaan enemmän kuin mieheni ja maksan tällä hetkellä enemmän vuokraakin. Joskus mies saattaa tuoda minulle ystävällisyyttään lakupatukan kaupasta. :--)
Ostaisin, mutta mies on omasta tahdostaan arkivege, joten ei tarvitse. Ravintolassa saattaa syödä lihaa, tai sitten vegeä sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nuo ahdasmieliset vegaanit, joilla on jyrkät, rajoittuneet mielipiteet tekevät vahinkoa koko ajatukselle kasvissyönnistä. En pidä ajatusta vastenmielisenä vaan heidän tuomitsevaa ajattelutapaansa. Eläinrasvat haisevat pannulla, joopa joo, ne eläimet mitä puolustatte haisevat myös ja allergisoivat, niistä lähtee karvaa ja eritteitä. Siis paskaa ja kusta asuntiloihin, jopa pöydille. Realiteetit pliis pikku hajuherneet, vegaanin kaalipapupieru myrkyttää koko korttelin.
Vegaani häätää surutta puolisonsa laumasta syömään lihansa muualle ja samaan aikaan syöttää koiransa tai kissansa lihaisilla paloilla purkista. Aina kun kuulen sanan vegaani niin katson onko sillä tyypillä jo valmiina sellainen pieni omahyväinen ilme naamalla ja yllätyn positiivisesti jos tyyppi on anna muidenkin elää tavallaan tuomitsematta -linjauksen edustaja. Harva vegaani on joviaali. Omahyväisyys haisee pahemmin kuin eläinrasva pannulla.
Sinulla sen sijaan näyttää riittävän mahtavaa avoimuutta ja ennakkoasenteettomuutta.
Totta munassa