Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei apua! Mitä tekisitte, jos teini-ikäinen ( aikuisuutta lähestyvä) ei HALUA kesätöitä?

Vierailija
05.05.2006 |

Meillä asuu pääosin mieheni poika hänen ensim. avioliitostaan. Poika on 17-vuotias, täyttää puolen vuoden kuluttua 18. Emme saa hänestä enää edes lapsilisää. Yhteisiä pienempiä lapsia meillä on 3, minulla ei aiempia lapsia.

POika ei ole tähän asti tehnyt/ hakenut kesätöitä ja olen kokenut sen ärsyttävänä jo parin vuoden ajan. MInä ja myös mieheni olemme olleet erilaisissa kesätöissä 14-vuotiaasta asti. Toki aluksi vähemmän aikaa ja sitten jo tuossa iässä ihan " vaativissakin" töissä sen ikäisiksi eli minä sairaala-apulaisena ja mies raksalla yms puutarhahommissa ja mitä milloinkin oli.

Nyt koen ( sanokaa vaan ilkeäksi äitipuoleksi) ihan järkyttävänä sen,e ttei poika halua mennä kesätöihin: " enmä jaksa" , " ei nappaa" , " väsyttää" ..Hhuhhuh.

EMme tosiaan ole miljonäärejä emmekä ole totuttaneet poikaa saamaan kaikkea haluamaansa. Itse olemme koulutettuja ja olemme aina käyneet töissä. Mua raivostuttaa tämä asenne ihan suunnattomasti. Tähän saakka olen varonut sanojani ehkä liikaakin, koska heti ollaan lapsen äidin taholta syyttämässä ilkeäksi yms . Lapsi kuitenkin asuu meillä eikä saa rahaa äidiltään juurikaan (psyykeongelmainen+ työtön). Nyt alkaa nyppiä ja niin nyppii miestänikin, huomaan sen.

Tähän asti poika on kustannettu mukaan perheen kesälomareissuille yms, mutta nyt mua alkaa hieman potuttaa maksella ison miehen menoja. Ollaan kuitenkin kustannettu kaikki koulujutut yms kuten nyt kohtuullista on. Kaiken huippuna minun sukulaisellani on raksafirma ja he jopa tarjoavat tsupparin hommia firmassaan kuin tarjottimella, mutta tätä kaveria " kun ei nappaa" , " haluuu ottaa rennosti" . Ja perkele sanon minä. Poika on suht isokokoinen ja ronski ja tommonen työ sopisi hälle ihan hyvin. EI ole ujo, ei masentunut tms, mikä voisi selittää tätä touhua.

Voiko pojan pakottaa töihin? Ja onko kohtuutonta,että sanon,että hän jää sitten kotimieheksi elokuisen ulkomaanmatkamme ajaksi. Minä en tuossa iässä päässyt minnekään jos en itse maksanut matkoja tai muita. Minä en ole koskaa myöskään ollut elatusvelvollinen pojasta, mutta hyvää hyvyyttäni maksanut ja kohdellut taloudellisesti kuin omaani. Nyt on kuitenkin 3 omaakin lasta. Ja tuon ikäiselle pojalle tarjotaan hyvää kesätyötä 7 viikoksi, mutta " ei kiinnosta" .

Mikä tätä porukkaa vaivaa? Jos kyse ois biolapsesta, ni tukka nousisi pystyyn ja sais kuulla kunniansa. Mutta äitipuolena saa aina olla varpaillaan sanomistensa kanssa.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttumatta ap:n tilanteeseen.

Täällä meilläpäin " hyvämaineisella" omakotialueella on näitä aikuisikään ehtineitä herranterttuja loisimassa pitkin nurkkia kaiket lomat. Ja mitä tekevät. Räkivät ja maleksivat pitkin korttelia, ryyppäävät illat lasten leikkipuistossa, josta sitten löytyy kusta ja paskaa, kessunnatsoja, rikottuja pulloja ja muuta roskaa. Heittelevät myös banaaninkuoret ja tyhjät kaljapullot naapureiden tonteille yöllä ohikulkiessaan. jne.

Oisko ollut ehkä(?) hyvä näitä juippeja pistää kesätöihin ja vähän vastuuseen jostain jo ennen kuin täyttää 18-19 vuotta? Mutta ei, täytyyhän LASTEN, PIKKU REPPANOIDEN saada levätä ja dokata lomansa, pilata yleiset virkistysalueet ja antaa huudella saatanoita ja perkeleitä pitkin nurkkia.

MENKÄÄ ITSEENNE VANHEMMAT!

AP, penska töihin vaan, siitä se oppii ettei raha kasva puussa.

Vierailija
82/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne kesätyöt ainakaan tuota ADHD-tapausta opettaneet työelämän makuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olin alkuun sun puolellasi, että on todellakin vähintä että 17-vuotias menee kesätöihin edes joksikin aikaa kun niitä vielä olisi tarjollakin. Sun kielenkäyttösi vain paljastaa sen, että tämä 17-vuotias ei ole syntyperänsä takia perheessänne tasa-arvoinen muiden lasten kanssa. Ei siksi että hän jo ikänsä puolesta saisi ottaa enemmän vastuuta, vaan siksi että hän on " se pääosin miehen poika joka asuu täällä" . Itse haluat pitää yllä äitipuoliasetelmaa. Jos haluaisit siitä luopua, teillä olisi vain perheenne lapset, ei omat kolme ja sitten toi pääosin miehen lapsi.

Vierailija:

TE OLETTE TODELLAKIN SEKAISIN! Ihan oikeasti menkää nyt vähän itseenne. Kyseinen poika on 17, EI SEITSEMÄN. TUon ikäiseltä jokainen normaali vanhempi jo jotain vaatiikin, eikä ap tosiaan ole vaatinut kohtuuttomia.

Samoin tuo matka-juttu. Mulle ei olis tullut mieleenkään, että vanhemmat olisi enää mua ton ikäisenä ottanut mukaan matkoille. Ihan oikeasti, ja varsinkin ojos ooisin lorvinut koko kesän, niin kahta vähemmän.

Te ootte ihan sairaita, mitä ihmettä ap:n olisi pitänyt tehdä? Pitää ikuisesti turpansa kiinni ja olla aina vaan mielin kielin pojalle, koska hänhän on vaan äitipuoli ja kaikki vähänkin negatiiviseen vivahtava hänen puoleltaan on perheestä eristämistä ja lapsen vihaamista.

Te olette oikeasti kohtuuttomia.

Vierailija
84/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänsä saa sanoa, että se on mentävä töihin. Tuollalailla saattaa (SAATTAA-en yleistä) alkaa syrjäytymisen kierre. Minusta tuossa on ilmiselvä kasvatuksen paikka. Jokaisen ihmisen pitää tehdä töitä. Hänhän on jo aikuinen lähes. Jos ei saa mistään kaupungilta, seurakunnalta, kaupasta, niin sitten kyselemään sukulaisilta aidanmaalausta vaikka. Itse suhtautuisin tuollaiseen siivellä elämiseen siten, että sitten saat ruuan, katon pään päälle ja opsikeluun tarvittavan minimin. Ei omaa huonetta, ei yhtään mitään muuta. Vaatteet hänellä varmaan jo onkin. Penniäkään rahaa ei omaan käteen, siis ei yhtään senttiä, jos ei kerran jaksa tienata. Jos kouluun tarvitsee rahaa, isi käy viemässä sen jne. Kyllä oppii tekemään töitä. Ja te keksitte keinot kuinka tiukille tarvitsee lapsonen laittaa. Tsemppiä T. Työhönottaja, joka katsoo onko sitä elämässä saatu muutakin aikaiseksi, kun sohvaan kulumajälkiä

Vierailija
85/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin nyt ap:kin, karmea akka. Et taatusti jättäisi omaa biologista lasta lomamatkan ulkopuolelle, olisi kuinka laiska tahansa. Voi poikaparkaa :-(

Vierailija
86/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin kuin nyt ap:kin, karmea akka. Et taatusti jättäisi omaa biologista lasta lomamatkan ulkopuolelle, olisi kuinka laiska tahansa. Voi poikaparkaa :-(

Vierailija
87/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla täälläkin palstailijoista on ollut jo lapsia sen ikäisenä.

Miksei sen ikäistä voisi kehottaa tekemään työtä taskurahojen eteen, etenkin jos pojalla on haaveissa sekä lomamatka kavereiden kanssa että autokoulu?

Sitäpaitsi itse en olisi ainakaan sen ikäisenä lähtenyt vanhempien ja pikkusisarusten kanssa lomamatkalle kuin pakotettuna.

Vierailija
88/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ansaitusti väliin. Pistäisin kyllä miehen myös puhumaan pojalleen ja sanomaan, että nyt viikkorahat pistetään kesän ajaksi jäihin.

Vierailija
89/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kesätöitä löydy.

Vierailija
90/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi mitään matkaa. Kyllä tuon ikäisen pitää jo kantaa vastuuta itsestään.

ja sori, en lukenut koko ketjua.

Vierailija
91/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äiti on kampaaja tyttö menee sinne järjestelemään pariksi tunniksi tavaroita.

Vierailija
92/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että isänsä laittoi pojan töihin. Hyvä, että kaverit on kaikki töissä, ja hän huomasi lojuvan muuten yksin kotona.

Kyllä 18-vuotiaan pitää ottaa vastuu itsestään. SE on ihan oikein.

Mulla on veli, jota paapottiin, kun ei halunnut lähteä pikkupaikkakunnalta aikoinaan töihin minnekään muualle. Oli sitten vuosikausi työtön ja lojui vanhempieni nurkissa vileä 30-vuotiaana. Kyllä se olis kamalaa, jos omat lapset ei tajua lähteä ajoissa huolehtimaan omasta elämästään.

Vierailija
93/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihan tosissaan pistävät hänet samalle viivalle perheen muiden lasten kanssa ja syyttävät sitten ap:tä tämä " raasun" sorsimisesta ja ilkeästä äitipuoleudesta. Hui kauheaa, jos kehdataan vaatia kesätöihin menoa tuon ikäiseltä, hui kauheaa kun ei pääsekään etelään makaamaan niinkuin muut perheen lapset. Voi hyvä ihme mitä sakkia ootte. Jotkut vielä kehuskelee, miten eivät oo hekään töitä tehneet aikanaan. Kyse on liki täysi-ikäisestä ihmisestä, joka on menossa autokouluun!!!!

Tuon ikäiselle ei tosiaan tartte kustantaa enää mitään extrahuveja. Jos ei työ maistu, niin ei tartte enää lomailunkaan tai ajokortin maistua. Ja siinä se. Teillä on joillakin mennyt nyt sekaisin ala-asteikäiset ja 18 v täyttävät lapset. Ei ole ihme, että ollaan uusavuttomia, kun saadaan kaikki mitään tekemättä. Ja ihan turha vetää mitään äitipuoleutta tähän mukaan. Jos ap:n omasta lapsesta ois kyse, ni varmaan moni ois lasta tunkemassa töihin.

Vierailija
94/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei itse haluaisi ylläpitää kahtiajakoaan, tuskin hän jaksaisi käyttää noin pitkiä ilmaisuja kun olisi simppeleintä puhua aina vaan meidän vanhimmasta lapsestamme tai yksin kertaisesti vaan lapsestamme. Ap tuntuu kismittävän erityisesti se, että laiskumus, jota hän elättää, ei ole edes oma.

Samaa mieltä kyllä olen 17-vuotias autokouluun ja Norjan matkalle haluava kesäksi töihin tienaamaan rahoja, kun kerran kesätyömahdollisuuskin on kuin tarjottimella!

Vierailija
95/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehtävässä on mennyt perusasiat pieleen. Toivon lapselle kaikkea hyvää, lapsi tarvitsee rakastavat, huolehtivat aikuiset, ei ilkeitä oman edun tavoittelijoita. (työtä täytyy tehdä, mutta mikään ei varmasti riittäisi ap. lle tässä tilanteessa : (

Vierailija
96/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen omille vanhemmilleni, että minut on nuoresta asti opetettu tekemään sekä koti- että palkkatöitä.

10 -vuotiaana tein viikkosiivoukset ja täytin tiskikoneen kesän ajan. Samoin kesäloman ajan kastelin kukkapenkit.

12- vuotiaana minulla oli 3 -vuotias pikkusisko, jota hoidin KOKO KESÄN 3-4 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. Äidilläni oli työ, jota teki osittain kotoa ja muutaman tunnin päivässä työpaikalla. Lisäksi samat siivoukset, tiskikoneen täytöt ym. edelleen kesäloman ajan.

Yläasteelle mennessä mun piti alkaa pestä itse pyykkini. Ei iso homma, konehan ne pyörittää! Lisäksi osallistuin viikkosiivoukseen JOKA VIIKKO joko imuroimalla tai hakkaamalla matot. Tiskasin tiskit JOKA ILTA, koska meillä ei ollut konetta.

Ei tuntunut paljolta. Eihän niihin tiskeihinkään mennyt kuin alle tunti, ja viikosiivoukseen kerran viikossa puolisen tuntia.

15 -vuotiaana olin ensimmäisen kerran kesätöissä, kuukauden. Rahat sain omaan taskuun, mutta viikkoraha tippui 20 markkaan, aiemmin viikkoraha oli ollut 40 markkaa. Kolmena seuraavana kesänä sama systeemi, olin kuukauden töissä jne. Sen jälkeen eka kunnon kesätyöpaikka kaupan kassana, normaali minimipalkka. Silloin olin jo 18, maksoin autokoulun itse ja kaikki vaatteeni ym. Vanhempani maksoivat vain ruokani ja kouluni, itse ostin mm. kaikki hygieniatarvikkeet ym.

Kyllä pysyy raha-asiat hanskassa nyt aikuisenakin!

Vierailija
97/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisestä mitenkään huonoa ihmistä. Kyllä äitipuolta saa jo tossa vaiheessa ruveta nyppimään, kun nyppis jo omienkin elättäminen. Joku tolkku jo äitipuolenkin riistämisessä.

Vierailija
98/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei se työnteko ole herkkua kaikille muillekaan, mutta muut sentään yrittää.

Ja ennen kaikkea, toivottavasti et ole mennyt sikiämään, ja periyttänyt ADHD:tasi lapsillesi.

Toivottavasti et ole mennyt sikiämään ja periyttänyt typeryyttä lapsillesi.

Ettei ihminen tajua, mikä ero on kun " ei voi" vs. " ei halua" .

Ja tiedoksesi: teen sellaista työtä, mihin kykenen. Olen yksityisyrittäjä ja paahdan pitkääkin päivää. Hakeuduin vain alalle, jossa ei ole monotonista istumista.

Vierailija
99/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollut kesätöissä 14-vuotiaasta,vähintään puolet lomasta. Omaan käyttöön rahat eli maksoin vaatteet ja muut tarpeet rahoista ja opin rahankäytön. Vanhemmilla ei ollut liikoja,mutta maksoivat tietenkin ruoan ja vuokrat. Kun lapsilisä loppui,tienasin rahat myös lukion kirjoihin. Eikä ole menoa haitannut. Koulu sujui hyvin ym. Oli ne vanhemmat sitten biologiset tai ei,niin pitää lapset opettaa muuhunkin kuin aina valmiille ja kotona makaamiseen. Lomareissulle voisi kyllä ottaa mukaan kaikki perheenjäsenet,mutta ap kertoikin,ettei poika halua.

Vierailija
100/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuon ikäinen tekee jo kesätöitä, mutta ap:n oma kielenkäyttö korostaa, ainakin minusta, koko ajan kuinka tämä poika ei ole hänen vaan miehen. Poika siis töihin ja ap asennekasvatukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme