Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei apua! Mitä tekisitte, jos teini-ikäinen ( aikuisuutta lähestyvä) ei HALUA kesätöitä?

Vierailija
05.05.2006 |

Meillä asuu pääosin mieheni poika hänen ensim. avioliitostaan. Poika on 17-vuotias, täyttää puolen vuoden kuluttua 18. Emme saa hänestä enää edes lapsilisää. Yhteisiä pienempiä lapsia meillä on 3, minulla ei aiempia lapsia.

POika ei ole tähän asti tehnyt/ hakenut kesätöitä ja olen kokenut sen ärsyttävänä jo parin vuoden ajan. MInä ja myös mieheni olemme olleet erilaisissa kesätöissä 14-vuotiaasta asti. Toki aluksi vähemmän aikaa ja sitten jo tuossa iässä ihan " vaativissakin" töissä sen ikäisiksi eli minä sairaala-apulaisena ja mies raksalla yms puutarhahommissa ja mitä milloinkin oli.

Nyt koen ( sanokaa vaan ilkeäksi äitipuoleksi) ihan järkyttävänä sen,e ttei poika halua mennä kesätöihin: " enmä jaksa" , " ei nappaa" , " väsyttää" ..Hhuhhuh.

EMme tosiaan ole miljonäärejä emmekä ole totuttaneet poikaa saamaan kaikkea haluamaansa. Itse olemme koulutettuja ja olemme aina käyneet töissä. Mua raivostuttaa tämä asenne ihan suunnattomasti. Tähän saakka olen varonut sanojani ehkä liikaakin, koska heti ollaan lapsen äidin taholta syyttämässä ilkeäksi yms . Lapsi kuitenkin asuu meillä eikä saa rahaa äidiltään juurikaan (psyykeongelmainen+ työtön). Nyt alkaa nyppiä ja niin nyppii miestänikin, huomaan sen.

Tähän asti poika on kustannettu mukaan perheen kesälomareissuille yms, mutta nyt mua alkaa hieman potuttaa maksella ison miehen menoja. Ollaan kuitenkin kustannettu kaikki koulujutut yms kuten nyt kohtuullista on. Kaiken huippuna minun sukulaisellani on raksafirma ja he jopa tarjoavat tsupparin hommia firmassaan kuin tarjottimella, mutta tätä kaveria " kun ei nappaa" , " haluuu ottaa rennosti" . Ja perkele sanon minä. Poika on suht isokokoinen ja ronski ja tommonen työ sopisi hälle ihan hyvin. EI ole ujo, ei masentunut tms, mikä voisi selittää tätä touhua.

Voiko pojan pakottaa töihin? Ja onko kohtuutonta,että sanon,että hän jää sitten kotimieheksi elokuisen ulkomaanmatkamme ajaksi. Minä en tuossa iässä päässyt minnekään jos en itse maksanut matkoja tai muita. Minä en ole koskaa myöskään ollut elatusvelvollinen pojasta, mutta hyvää hyvyyttäni maksanut ja kohdellut taloudellisesti kuin omaani. Nyt on kuitenkin 3 omaakin lasta. Ja tuon ikäiselle pojalle tarjotaan hyvää kesätyötä 7 viikoksi, mutta " ei kiinnosta" .

Mikä tätä porukkaa vaivaa? Jos kyse ois biolapsesta, ni tukka nousisi pystyyn ja sais kuulla kunniansa. Mutta äitipuolena saa aina olla varpaillaan sanomistensa kanssa.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee ap ihan " oman pereen kesken" reissuun.:/

Vierailija
42/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mutta kun jo miehen kanssa sovittiin" ...plaa plaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sekin lisää työmotivaatiota tulevina vuosinakin :)

Vierailija
44/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä kuitenkaan masennu ap, et ole NIIN paha. Omat ihan biologiset vanhemmat eivät ottaneet meitä yli 13-vuotiaina matkoille mukaan vaan meinvät keskenään ja jättivät himaan. Tajusin kyllä muuttaa 16-vuotiaana pellolle siitä ympäristöstä.

Vierailija
45/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä olin alkuun tosi paljon sun puolella. En tajunnut että sä haluatkin sorsia poikaa minkä ehdit.

Koita nyt edes vähän ainakin kotioloissa peitellä iloasi ettei " poika" lähde " sun perhees kanssa" lomalle vaan menee itsekin mielummin " jonnekin Norjaan" . Että ei paljo voisi kiinnostaa, pääasia että menee.

Yöks.

Vierailija
46/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hän lähde lomamatkalle mukaan.

Vierailija
47/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minäkin 17 vuotiaana lähtisin mieluummin kavereiden kanssa reissuun, kuin oman perheen kanssa kun mukana on vielä " rasittavia" pikkusisaruksiakin.

Vierailija
48/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se pointti olikin...

Vierailija
49/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sehän se pointti olikin...

Vierailija
50/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ap:sta ja ilmeisesti muistakin äitipuolista tuntuu olevan ihan ok erotella omat ja miehen lapset. Kyllä ap:n puheesta on käynyt joka kohtaa ilmi, ettei häntä ärsytä se, että perheen vanhin lapsi ei ole kiinnostunut kesätöistä vaikka ikää ja mahdollisuus olisikin, vaan nimenomaan siitä, että kyseessä on miehen poika joka vaan asuu täällä ja joka on sen takia ihan syystä toisen luokan kansalainen aina mitä tulee velvollisuuksiin lapsia kohtaan.

Vierailija
51/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne otti päähän niin poikaa kuin meitä vanhempiakin. Onneksi täksi kesäksi on töitä luvassa. Hienoa, että poikapuolesi tuli järkiinsä. Pitkäksihän tuon ikäisen aika käy, jos on 2.5 kuukautta pelkkää lomaa, etenkin kun kaverit ovat töissä.

Kavereiden kesken tehty lomamatka kyllä hirvittäisi minua äitinä, vaikka poikani on järkevä ja kaveritkin ihan ok. Mutta joukossa tyhmyys tiivistyy ja nuorten kuljettajien onnettomuuksia sattuu ihan liikaa...

Vierailija
52/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka jos ympäristö on tota luokkaa : (

Ei ihme ettei mikään nappaa, olisin minäkin masentunut : (

Vierailija
53/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on hienoa. Ja mielestäni on myös normaalia,että haluaa mieluummin mennä kaveriensa kanssa. Niin minäkin tossa iässä menin.

Eihän hänestä meille " riesaa" matkalla enää olisi, jos joku sitä väittää. Itsenäisestihän tuo varmaan kulkisi enimmäkseen yms. Että ihan turha nyt koettaa tässäkin haukkua. Olen tosiaan 15 v tätä ihmistä katsellut, niin helppoahan se nyt jo on. Ois lapsenvahtikin ollut valmiina. Mutta onhan se aika hintava jo toi matkakin.

Miten kehtaatte edes ajatella lomareissuja ilman biolapsianne, HYI! Mutta siitä ei kukaan teitä hauku?!!! Käyttekö koskaan missään ilman täysi-ikäisiä lapsianne, hyi helvetti mitä ihmisiä olette!

Pojalla on ilmeisesti tyttöystävä puheluiden määrästä päätellen, joten varmaan haluaa viettää aikaansa hänen kanssaan mieluummin.

T: ap

Vierailija
54/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haloo. Itse olen ollut kesätöissä 15-vuotiaasta lähtien eikä muu ole ikinä tullut kysymykseenkään - ei omasta eikä vanhempienkaan mielestä. Aluksi tein töitä tietysti vain kuukauden, parikymppisestä lähtien lähes koko kesän.

Minusta tuntuisi TOSI oudolta se, että melkein täysi ihminen ei menisi töihin, varsinkin jos niitä olisi noin helposti tarjolla. Lomaa jää mukavasti ja varmasti tarpeeksi vaikka esim. kuukauden olisikin kesästään töissä. Onhan se kuitenkin ihan erilaista hommaa kuin koulunkäynti. Aion todellakin pyrkiä siihen, että kun omat lapset kasvaa isoiksi, niin heille on kasvanut mielestäni ainoa oikea asenne työhön - sitä tehdään, jos vain saadaan (mutta tietysti kohtuuden rajoissa). Kesätyörahoilla kyllä mielestäni sitten saa tehdä mitä lystää, alaikäisiltä ei mitään vuokraa tms voi pyytää.

Kamalinta mitä voin kuvitella on lähes täysi-ikäinen (saatikka jo 18 täyttänyt) lapsi, joka lojuu kotona toimettomana ja pahimmassa tapauksessa odottaa vielä täysihoitoa...

Vierailija
55/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toimettomat täällä ei välttämättä itse sitä ole aiheuttaneet

Vierailija
56/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäisen viestin luettuani muistin omat kouluaikani ja vanhempani, varsinkin isäni, joka oli väen vängällä minua pistämässä kesätöihin joskus 15-kesäisenä. Minä menin sitten pakotettuna 16-vuotiaana ekan kerran töihin kuukaudeksi, 17-vuotiaasta eteenpäin tein töitä kesällä 1,5-2 kk.

Ja oli kauheaa.

MInulla on ADHD. Oli silloin, on yhä, mutta koska olen jo 32-v nyt niin koko syndroomaa ei silloin tunnettu eikä kenellekään tullut mieleenkään, että kiltti, hiljainen tyttö kärsisi paikallaanistumisesta ja liian pitkistä keskittymisjaksoista. Odotin joka viikonloppuakin kuin kuuta nousevaa, jotta olisin edes joskus ei-väsynyt (eli su-iltana - maanantaiaamuna väsymys iski kehiin ja toivuin siitä vasta sunnuntaina saatuani tarpeeksi unta ja lepoaikaa), saati loma-aikoja. Sen sijaan kesä" loma" oli HELVETTIÄ töissä. Siellä piti istua vielä enemmän ja piti tehdä jotain " aikuisten oikeeta" . Onneksi vanhempani antoivat minun lomailla viimeiset kaksi viikkoa, niin sain edes vähän väsymystä nukuttua ja rentouduttua pois.

Tiesin siis silloin, mikä olisi ollut minulle parhaaksi: pitkä jakso ilman jokapäiväistä aidosti kärsimystä tuottavaa toimintaa. Mutta ei. Töihin oli pakko mennä ja stressata sitten sen takia tuplasti.

Ja tiedoksenne: en pysty vieläkään istumaan koko päivää. En pärjää säännöllisessä työssä, varsinkin jos se on istumista vaativaa toimistotyötä. Ei tulisi pieneen mieleenikään pakottaa itseäni siihen enää.

Vierailija
57/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kesää ap:n koko perheelle.

Vierailija
58/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkälle, että he loisivat kotona vielä kolmikymppisinä.

En ole sanonut, että tonnilaispalkasta (silloin ollaan jo 16v.) olisi jotain pitänyt kotiin maksaa, mutta kun koko kesän on töissä niin se nimellinen maksu otettiin (ja silloin ollaan jo 17 -18 vuotiaita). Osataan sitä taloutta lapsille opettaa muutekin kuin maksamalla rahaa arvosanoista tai joka risahdukseta mitä kodin eteen tekee.

Osahan maksaa lähes aikuisille jo niistä roskien ulosviemisesta. Siinä ollaan musta pahasti hakoteillä. Kotitöistä ei aikuisenakaan saada palkkaa. Ne on vaan tehtävä.

Perheeni olen aina elättänyt ja kotona on voinut asua vielä yli 18 vuotiaskin, opiskelut ja ruoka ja vaatteet on kustannettu siitä ei tässä ollut kyse.

Mutta pilkunviilaajillehan on tällä palstalla ihan turha yrittää mitään kertoa.

Vierailija:

Lapsen ei kuulu työllään maksaa perheen elatusta. Sen takia on aikuiset käymässä töissä tai saamassa yhteiskunnalta apua. Minusta ihan sairasta ajatellakin, että alaikäinen lapsi alkaa maksaa pikkusummaakaan vuokraa asumisestaan, joka sinun vanhempana on kustannettava. Ei auta edes että laittaa vuokra-sana lainausmerkkeihin.

i]

Vierailija
59/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet oikeasti tosi kamala ihminen. Kasvatusperiaatteesi ja sosiaaliset taitoisi ovat jostain Neanderthalin ihmisen ajoilta.

Olet juuri sellainen tyypillinen ihminen joka pistää pahan kiertämään sukupolvesta toiseen. " kun mä en saanut lapsena tehdä näin, niin kostanpa sen jälkikasvullekin" . Just tuollaiset tyypit jatkaa eism. väkivallan kierrettä isältä pojalle. Hyi saatana mikä ihminen. HÄPEÄISIT!

Vierailija
60/103 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suoraan sanoen ymmärrä sitä, että vanhemmilla on älytön hinku tunkea alaikäiset lapsensa kesätöihin. (tilanne on eri jos perheessä on taloudellisesti tosi tiukkaa tms.) Miksette anna lastenne levätä kesällä ja kerätä voimia kouluvuotta varten? Kyllä niitä töitä ehtiii elämässä tekemään väsymiseen asti.

Siinä vaihessa kun lapsemme ovat jäämässä eläkkeelle, eläkeikä hiponee varmaan 70 vuotta. Eli töitä kyllä saa elämässä tehdä vaikkei vielä lapsuus-ja nuoruusvuosina rehkisikään.

Itse en alaikäisenä ollut päivääkään kesätöissä. Ja nyt kolmekymppisenä ura on putkessa, koulutus hankittu ja taloudellinen tilanne varsin hyvä. Eli olen kyllä oppinut rahan merkityksen, työn arvon ja muut seikat joilla kesätöitä perustellaan ilman sitä, että olisin kaikki lomat lapsena kykkinyt jossain pellolla tai istunut kaupan kassassa.

Ettei vaan olisikin pitkälti kyse vahnempien ahneudesta näissä lasten kesätyöasioissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan