Miten häätöä käytännössä voi hakea? Ex-puolisosta kyse
Yritin laittaa aloitusta tänne illalla, mutta jostain syystä se ei koskaan ilmestynyt palstalle asti. Nyt uusi yritys.
Tilanteeni on se, että olen eronnut aviomiehestäni kesällä. Ero on silloin astunut voimaan. Meillä on kaksi alke kouluikäistä lasta. Omaisuus on jaettu, ja lunastin kotimme itselleni.
Ongelma on, että mies ei kiusallaan vaihda osoitettaan muualle. Käy täällä välillä kääntymässä, muuten on muualla (en tiedä missä). Hankalinta tässä on se, että alan olla taloudellisesti ahtaalla. Päivähoitomaksut laskutetaan edelleen meidän molempien tulojen perusteella, koska hän virallisesti edelleen asuu täällä, enkä tietenkään saa korotettuja lapsilisiä.
Mies ei osallistu maksuihin. Lastenvalvojalle en ole häntä vielä saanut raahattua.
Mies on parhaansa mukaan vaikeuttanut ihan kaikkia käytännön asioita. Hän on hyvin alistava luonne, ja varmaan yllättyi kun todella hain eroa ja vein sen loppuun asti ja nyt yritän saada kaiken muunkin hoidettua.
Ilmeisesti nauttii siitä kun joudun vaikeimman kautta kaiken tekemään.
Mitä olen lukenut niin häätö ilmeisesti on ainoa laillinen keino tässä epätodellisen tuntuisessa tilanteessa?
Minne minun pitää mennä, mitä tehdä, ja tuleeko prosessi kalliiksi? Ylimääräistä rahaa ei nyt sattuneesta syystä hirveästi ole...
Olen kiitollinen neuvoista.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että käräjäoikeudesta.
Mutta menenkö sinne kansliaan täyttämään lomaketta? Oikeusaputoimistoon? Lakimiehelle?
Ja tosiaan myös kustannukset kiinnostaisivat. Arvatenkin useita satoja euroja. =(Ap
Oikeusaputoimistoon. Mikään oikeudenkäynti ei ole ilmaista. Ne on pitkiä kalliita prosessesja, joita exäsi voi pitkittää kestämään toistakin vuotta esim. pakoilemalla haastemiestä.
Näin hän luultavasti tulee tekemäänkin, olen 99% varma.
On tämä kyllä hienoa, minä joudun maksumieheksi kaikessa, vaikka en ole se sikaileva osapuoli.Ap
Onhan sinulla oikeusturvavakuutus? Sillä oikeusapu myönnetään hakijan tulojen, menojen ja elatusvelvollisuuden eli käyttövarojen perusteella, etkä auttamatta ole siihen oikeutettu. Jos olet pystynyt lunastamaan asunnon itsellesi et voi olla kovin pienituloinen. Toivottavasti et ole sitä tyhmyyttä tehnyt, että sinulla ei jää mitään lainojen lyhennyksen jälkeen mitään säästöön sillä tilanteeseen ei ole tulossa mitäään pikaratkaisua.
Se on aina vaikea näyttää toteen kuka kiusaa ja ketä, joten valmistaudu myös henkisesti raskaaseen ja pitkään prosessiin.
Oikeusapua ei yleensä myönnetä, jos oikeusavun hakijalla on oikeusturvavakuutus ja jos käyttövarat yli 1300 euroa.
Onko sinulla kirjallisia todisteita siitä, että mies on kieltäytynyt maksamasta omaa osuutta lasten päivähoitomaksuista ja asunnosta? Kerää todisteet siitä, että mies on tahallaan hankaloittanut elämääsi ja aiheuttanut tuolla taloudellisia menetyksiä. Et välttämättä koskaan tarvitse niitä, mutta ovat hyvä olla olemassa.
Tossahan on se tilanne, että miehesi tulee maksaa sinulle vuokraa asumisestaan luonasi, sillä olettehan eronneet. Tee laskelmia sen varalle, että mitä kaikkea miehesi tulee maksaa tältä ajalta. Just nämä elatusmaksut ja päivähoitomaksut, ne voidaan laittaa perintään useammankin vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ero on astunut voimaan ja sä olet lunastanut asunnon itsellesi, miksi miehellä on edelleen avain sinne? Vaihda lukot.
koska jos on kirjoilla jonnekin osoitteeseen, niin hänellä myös on oikeus päästä sinne.
Ei nyt ihan noinkaan voi olla!
Minä voisin siirtää kirjani vaikka sinun osoitteeseesi (jos sen tietäisin ;-)) - tarkoittaisiko se, että sinun olisi päästettävä minut kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ero on astunut voimaan ja sä olet lunastanut asunnon itsellesi, miksi miehellä on edelleen avain sinne? Vaihda lukot.
koska jos on kirjoilla jonnekin osoitteeseen, niin hänellä myös on oikeus päästä sinne.
Ei nyt ihan noinkaan voi olla!
Minä voisin siirtää kirjani vaikka sinun osoitteeseesi (jos sen tietäisin ;-)) - tarkoittaisiko se, että sinun olisi päästettävä minut kotiisi?
Luultavasti ei, mutta tässä on nyt kyse asunnosta johon on yhdessä muutettu ja yhteisenä kotina käytetty.
Siitä ei voi lain mukaan heittää toista pihalle, vaikka eroaisikin.
Voisiko tehdä niin, että lähtet miehelle laskun hänen asumisesta aiheutuneista kuluista? Ja alat vaatia elareita? Sitten kun ei maksa, niin karhukirjettä (malleja netissä) perään ja lopulta ulosoton kautta. Tuolloin mies luultavasti maksaa jo ennen ulosottoa, ellei sitten luottotiedot ole hänelle yhdentekevät.
Mutta hyvä kun sait oikeusaputoimistoon ajan, sieltä varmasti saat apua. Tsempit! :)
Eli jos myisin nykyisen asuntoni, enkä tekisi osoitteenmuutosta maistraattiin, uudet omistajat eivät saisi vaihtaa edes lukkoja, ja mä saisin kulkea siellä kämpässä ihan kuin edelleen asuisin siellä?
Tuttavapiirissä oli tapaus jossa pariskunta sopi yhteen muutosta naisen omistamaan asuntoon. Mies siirsi kirjat naisen asuntoon.
Myöhemmin mies rupesi ihmettelemään kun ei ole tullut uutta verokorttia ja kävi verotoimistossa kysymässä. Sielä ilmoitettiin ettei ole voitu toimittaa koska maistraatin tietojen mukaan on asunnoton.
Soitto maistraattiin ja sieltä selvisi että nainen oli pari viikkoa muuttoilmoituksen jälkeen soittanut ja ilmoittanut ettei kyseinen mies asu siellä.
Olen luullut ettei ole mahdollista yksipuolisesti tehdä noin, mutta ap:n kannattaa varmaan soittaa sinne ja kysyä onko tosiaan mahdollista, koska kyseinen asunto on ap:n.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos myisin nykyisen asuntoni, enkä tekisi osoitteenmuutosta maistraattiin, uudet omistajat eivät saisi vaihtaa edes lukkoja, ja mä saisin kulkea siellä kämpässä ihan kuin edelleen asuisin siellä?
Kauppakirjaan merkitään aina hallinnan luovutus.
Erotilanteissa voi olla niinkin, että puoliso valmiiksi omistaa koko asunnon. Silti sitä toista ei saa ulos heittää.
Nämä lukkojen vaihtoa ehdottavat - ei se nyt niinkään mene, että pariskunnasta toinen voi yksipuolisesti päättää jättää toisen asujan lukkojen taakse. Mitä itse miettisit jos joku päivä tulet kotiin, lukot on vaihdettu, ja puoliso huikkaisi ikkunasta se on ero nyt? Juuri tämän välttämiseksi kukaan ei voi yksipuolisesti päättää että asunnossa asunut ei enää ole tervetullut kotiinsa.
Siis miten tuo on edes mahdollista? Miksi on niin, että mieskin on kirjoilla talossa, jos AP on sen itselleen lunastanut (eli maksanut miehenkin osan, että saisi koko asunnon itselleen(?))? Miksei miehen nimeä ole otettu pois? Ja eikö mies tule saamaan laskua asunnossa lorvimisestä, saunomisesta, pyykkaamisesta, ym ym? Siis eihän tuo voi olla laillista? Luulisi tilanteen olevan jopa uhkaava, kun ulkopuolinen mies jatkuvasti vaan marssii sisään taloon? Huh huh! Enpä tiennyt, että tuollaiseenkin tilanteeseen voi joutua. Olisiko se ratkennut sillä, jos AP olisi muuttanut lasten kanssa pois jonnekin vuokralle esim?
Tsemppiä AP:lle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotilanteissa voi olla niinkin, että puoliso valmiiksi omistaa koko asunnon. Silti sitä toista ei saa ulos heittää.
Eli kun ap on asunnon puolikkaan itselleen ostanut exältään, niin tämmöstä hallinnan luovutusta ei kauppakirjassa ole? Miksei? Onko ihan normia ettei erotilanteissa tommosta tehdä?
Itselleni tuli myös mieleen, että laitat nykyisen asunnon myyntiin ja ostat uuden. Tiedän aika radikaali, mutta niin taitaa olla sun ex myöskin tekojensa kanssa. Uuteen asuntoon exälläsi ei ole mitääb oikeutta missään suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo on edes mahdollista? Miksi on niin, että mieskin on kirjoilla talossa, jos AP on sen itselleen lunastanut (eli maksanut miehenkin osan, että saisi koko asunnon itselleen(?))? Miksei miehen nimeä ole otettu pois? Ja eikö mies tule saamaan laskua asunnossa lorvimisestä, saunomisesta, pyykkaamisesta, ym ym? Siis eihän tuo voi olla laillista? Luulisi tilanteen olevan jopa uhkaava, kun ulkopuolinen mies jatkuvasti vaan marssii sisään taloon? Huh huh! Enpä tiennyt, että tuollaiseenkin tilanteeseen voi joutua. Olisiko se ratkennut sillä, jos AP olisi muuttanut lasten kanssa pois jonnekin vuokralle esim?
Olisi ratkennut sillä. Tämä on mahdollista, kun on riittävän röyhkeä.
Olen 100% asunnon omistaja kyllä, mutta kun mies ei ole muuttanut osoitettaan muualle niin hänen katsotaan asuvan täällä edelleen. Omistussuhde ei vaikuta siihen. Yllätys tämä minullekin on ollut, todella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% asunnon omistaja kyllä, mutta kun mies ei ole muuttanut osoitettaan muualle niin hänen katsotaan asuvan täällä edelleen. Omistussuhde ei vaikuta siihen. Yllätys tämä minullekin on ollut, todella.Ap
Nyt vain takautuvasti vuokra juoksemaan, kun kerran mieskin on sitä mieltä että asuu sinun omistamassa asunnossa. Jos olette virallisesti eronneet ja olet ostanut miehen osuuden asunnosta, niin ei mies siellä voi ilmaiseksi asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotilanteissa voi olla niinkin, että puoliso valmiiksi omistaa koko asunnon. Silti sitä toista ei saa ulos heittää.Eli kun ap on asunnon puolikkaan itselleen ostanut exältään, niin tämmöstä hallinnan luovutusta ei kauppakirjassa ole? Miksei? Onko ihan normia ettei erotilanteissa tommosta tehdä?
Itselleni tuli myös mieleen, että laitat nykyisen asunnon myyntiin ja ostat uuden. Tiedän aika radikaali, mutta niin taitaa olla sun ex myöskin tekojensa kanssa. Uuteen asuntoon exälläsi ei ole mitääb oikeutta missään suhteessa.
Joo laina siirtyi minun nimiini ja asunto myös ja siinä lukee että OMISTUS siirtyy välittömästi.
Tästä on aikaa noin puoli vuotta. Paperissa ei lue, että toisen on muutettava päivämäärään X mennessä. Tietenkin pitäisi, mutta jälkiviisaus ei auta nyt minua yhtään.
Silloin oli niin paljon kaikenlaisia asioita, ettei tällainen tullut mieleenikään että mies voisi toimia tällä tavalla, eikä ilmeisesti kauppakirjan laatijallekaan.
Tuota myyntiä olen hetken harkinnutkin, mutta tykkään tästä kodista ja lapset myös, ja toisekseen en halua että mies saa minua ajettua tästä mihinkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% asunnon omistaja kyllä, mutta kun mies ei ole muuttanut osoitettaan muualle niin hänen katsotaan asuvan täällä edelleen. Omistussuhde ei vaikuta siihen. Yllätys tämä minullekin on ollut, todella.Ap
Onpa kyllä todella kummallista ja epäreilua, tuosta ilmiöstä pitäisi puhua enemmän, että ihmiset osaisivat välttyä tuolta tilanteelta. Voin vain kuvitella, että tuollainen röyhkeä luonne voi heittäytyä fyysisesti väkivaltaiseksi, sillä onhan tuo jo henkistä väkivaltaa. Tuohan on ihan hullua käytöstä. Sinuna ehkä majoittaisin miespuolisia sukulaisia asunnossa kaiken varalta siihen asti, että tilanne saadaan korjattua.
En osaa neuvoa sen enempää kuin muutkaan täällä, mutta säilytä tietysti kaikki kuitit kuluista, mitä asumisesta ja pk-maksuista tulee. Ei se voi mennä niin, että mies pääsee luistamaan niistä.
- sama
Laita miehelle vuokralasku nyt ainakin. Jos hän kieltäytyy maksamasta, niin oikeus voi katsoa että hänen pitää maksaa jotain kuin rvausta tuosta ajasta. 826
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Jos ilmoitan viranomaisille osoitteenmuutoksesta vaikka jonnekin Helsingin keskustan luksusasuntoon, jonka asukkaita en edes tunne, niin asukkaiden olisi sitten pakko päästää minut sinne kämppään. Eihän tämä näin voi toimia?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005352208.html
HS: ”Vieras mies muutti kotiini tietämättäni” – Kirjojen siirtäminen toisen asuntoon on rikollista, mutta helppoa ja yleistä. Asunnon oikea asukas ei välttämättä koskaan saa tietää, että hänen kodissaan on kirjoilla tuntematon ihminen.
Tsemppiä!! Hoida asia vain virallista kautta äläkä anna miehelle tyydytystä siitä, että suuttuisit hänelle tai että joutuisit kerjäämään häntä toimimaan tietyllä tavalla. Mies ei pysty tekemään kiusaa ikuisesti ja alat olla jo voiton puolella.
Siinä vaiheessa kun keskustelette huoltajuudesta, vaadi itsellesi yksinhuoltajuutta ja vetoa kaikkiin asioihin, joissa mies on tahallaan hankaloittanut sinun ja lasten elämää. Kerää taustalla kaikki mahdolliset todisteet talteen ja pyri käymään viestintä miehen kanssa kirjallisesti niin, että siitä jää todisteet.