Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten häätöä käytännössä voi hakea? Ex-puolisosta kyse

Vierailija
21.09.2018 |

Yritin laittaa aloitusta tänne illalla, mutta jostain syystä se ei koskaan ilmestynyt palstalle asti. Nyt uusi yritys.

Tilanteeni on se, että olen eronnut aviomiehestäni kesällä. Ero on silloin astunut voimaan. Meillä on kaksi alke kouluikäistä lasta. Omaisuus on jaettu, ja lunastin kotimme itselleni.

Ongelma on, että mies ei kiusallaan vaihda osoitettaan muualle. Käy täällä välillä kääntymässä, muuten on muualla (en tiedä missä). Hankalinta tässä on se, että alan olla taloudellisesti ahtaalla. Päivähoitomaksut laskutetaan edelleen meidän molempien tulojen perusteella, koska hän virallisesti edelleen asuu täällä, enkä tietenkään saa korotettuja lapsilisiä.
Mies ei osallistu maksuihin. Lastenvalvojalle en ole häntä vielä saanut raahattua.

Mies on parhaansa mukaan vaikeuttanut ihan kaikkia käytännön asioita. Hän on hyvin alistava luonne, ja varmaan yllättyi kun todella hain eroa ja vein sen loppuun asti ja nyt yritän saada kaiken muunkin hoidettua.
Ilmeisesti nauttii siitä kun joudun vaikeimman kautta kaiken tekemään.
Mitä olen lukenut niin häätö ilmeisesti on ainoa laillinen keino tässä epätodellisen tuntuisessa tilanteessa?
Minne minun pitää mennä, mitä tehdä, ja tuleeko prosessi kalliiksi? Ylimääräistä rahaa ei nyt sattuneesta syystä hirveästi ole...

Olen kiitollinen neuvoista.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tuo on edes mahdollista? Miksi on niin, että mieskin on kirjoilla talossa, jos AP on sen itselleen lunastanut (eli maksanut miehenkin osan, että saisi koko asunnon itselleen(?))? Miksei miehen nimeä ole otettu pois? Ja eikö mies tule saamaan laskua asunnossa lorvimisestä, saunomisesta, pyykkaamisesta, ym ym? Siis eihän tuo voi olla laillista? Luulisi tilanteen olevan jopa uhkaava, kun ulkopuolinen mies jatkuvasti vaan marssii sisään taloon? Huh huh! Enpä tiennyt, että tuollaiseenkin tilanteeseen voi joutua. Olisiko se ratkennut sillä, jos AP olisi muuttanut lasten kanssa pois jonnekin vuokralle esim? 

Tsemppiä AP:lle! 

Olisi ratkennut sillä. Tämä on mahdollista, kun on riittävän röyhkeä.

Olen 100% asunnon omistaja kyllä, mutta kun mies ei ole muuttanut osoitettaan muualle niin hänen katsotaan asuvan täällä edelleen. Omistussuhde ei vaikuta siihen. Yllätys tämä minullekin on ollut, todella.

Ap

Nyt vain takautuvasti vuokra juoksemaan, kun kerran mieskin on sitä mieltä että asuu sinun omistamassa asunnossa. Jos olette virallisesti eronneet ja olet ostanut miehen osuuden asunnosta, niin ei mies siellä voi ilmaiseksi asua.

Vuokraa ei voi periä ilman virallista sopimusta.

Vierailija
42/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti voidaan häätää vasta kun erosta on 6kk.

Voisit syyttää miestä väkivallasta tai uhkailusta? Sen jälkeen voit hakea lähestysmiskiellon ja vaihtaa lukon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä, erossa, snakarin jonossa jne. 

Vierailija
44/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti voidaan häätää vasta kun erosta on 6kk.

Voisit syyttää miestä väkivallasta tai uhkailusta? Sen jälkeen voit hakea lähestysmiskiellon ja vaihtaa lukon.

Ei voi vaihtaa silloinkaan lukkoa. Jos mies rikkoo lähestymiskieltoa tulemalla avaimilla asontoon niin pitää soittaa poliisi.

Lukkoa ei saa vaihtaa edes kun on saannut käräjiltä sen häätötuomion. Vaan häätö pitää antaa ulosottoviranomaisen toimitettavaksi.

Vierailija
45/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska jos on kirjoilla jonnekin osoitteeseen, niin hänellä myös on oikeus päästä sinne.

Siis hetkinen. Jos ilmoitan viranomaisille osoitteenmuutoksesta vaikka jonnekin Helsingin keskustan luksusasuntoon, jonka asukkaita en edes tunne, niin asukkaiden olisi sitten pakko päästää minut sinne kämppään. Eihän tämä näin voi toimia?

Miten lapsellisia ihmiset oikein voivat olla? Et voi vain valita osoitetta.

Vierailija
46/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia, soitin oikeusaputoimistoon ja sain ensi viikon lopulle ajan.

Olen keskituloinen, asumme pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja täällä asunnot ovat kohtuuhintaisia.

Kyllä minä pärjään, mutta tosiaan kun mies on hieman parempituloinen kuin minä niin päivähoitomaksuista menee maksimit. Olisi sille rahalle muutakin käyttöä, ja vielä enemmän kuin raha niin ahdistaa tämä kokonaistilanne. Mies ihan pokkana tulee tänne, saattaa lämmittää saunan, lotrata puoki tuntia suihkussa, pestä pyykit ym. kun tietää etten voi tehdä yhtikäs mitään. Tietää myös, etten lasten kuullen suostu hänelle rähjäämään. Minä kuitenkin yksin maksan kaikki laskut.

Asia on venynyt hieman, kun aluksi mies sanoi ettei ole löytänyt asuntoa. No tähän mennessä olisi kyllä löytynyt. Sitten ajattelin että kyllä hän järkiintyy, mutta eipä ole sitäkään tapahtunut.

Nyt tuntuu että olen kerännyt voimiani tarpeeksi tähän.

Ap

No seuraavalla kerralla pahoittelet ettei saunominen onnistu kun "Tony" on tulossa sinne karatetreenien jälkeen ja haluaisitte vähän viettää laatuaikaa kahdestaan. Mies voisi kyllä ottaa lapset ja viedä ne vaikka HopLoppiin...

Vierailija
47/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinun tulee hakea oikeusavustajan (juristin) tuella se häätö ja sitten saattaa häätö ulosottomiehen toimitettavaksi. Se kaikki vie oman aikansa. Sitä ennen hanki itsellesi miesystävä tai pyydä että joku ystävämies esittää miesystävääsi. Miesystävä sitten kalsareillaan keittiöön aamiaiselle, päivittäin suihkuttelemaan ja saunomaan asunnossasi jne. Eksäsi ei kehtaa pyrkiä pesemään pyykkiä kun siellä on uusi mies suihkussa.

Vierailija
48/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005352208.html

HS: ”Vieras mies muutti kotiini tietämättäni” – Kirjojen siirtäminen toisen asuntoon on rikollista, mutta helppoa ja yleistä. Asunnon oikea asukas ei välttämättä koskaan saa tietää, että hänen kodissaan on kirjoilla tuntematon ihminen.

Jos henkilöllä on äänioikeus, niin siinä vaiheessa tulee asukkaan tietoon, kun tulee äänestysoikeudesta kertova lappu kotiin.

Muutoin ehkä ei...

Vierailija
49/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sinun tulee hakea oikeusavustajan (juristin) tuella se häätö ja sitten saattaa häätö ulosottomiehen toimitettavaksi. Se kaikki vie oman aikansa. Sitä ennen hanki itsellesi miesystävä tai pyydä että joku ystävämies esittää miesystävääsi. Miesystävä sitten kalsareillaan keittiöön aamiaiselle, päivittäin suihkuttelemaan ja saunomaan asunnossasi jne. Eksäsi ei kehtaa pyrkiä pesemään pyykkiä kun siellä on uusi mies suihkussa.

Miten tuollainen vieras mies lapsille selitetään?

Vierailija
50/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen vieras mies lapsille selitetään?

"Lapset, tulkaas tervehtimään mun uutta ystävää Mattia. Matti ei asu täällä, mutta minä ja Matti halutaan viettää aikaa yhdessä, niin Matti tulee nyt hengailemaan täällä jatkossa usein."

Vierailija
51/55 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päivittele tänne sitten tilannetta! Jännittävä ketju, vaikka ennen kaikkea kurja tilanne. Olen samaa mieltä, että hanki joku kamppailulajeja harrastava mies sinne saunomaan. :D

Vierailija
52/55 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei, tulin päivittämään tilannetta.

Häädön hakeminen oli loppujen lopuksi helppoa, käräjäoikeuden kansliasta saa lomakkeita.

Oikeusavustajan kanssa yhdessä laadimme samaan yhteyteen vaatimuksen kohtuullisesta vuokranmaksusta, ja tämä ilmeisesti tulee takautuvasti avioeron voimaan astumisesta saakka. Myös lasten elatusasia laitettiin tähän. Tarkoitus ei ole kupata miestä erityisemmin, vaan siis ihan perusmaksut. Oikeusapu ei ole minulle maksutonta mutta kohtuuhintaista, ja lasten asioiden osalta se on maksutonta kun se apu menee lapsille eikä minulle.

Olen nyt tyytyväinen tilanteeseen ja mielenkiinnolla odotan jatkoa.

Tarvittaessa häätö toteutetaan poliisin turvaamana, eli mies yksinkertaisesti haetaan täältä pois. Kuulostaa aivan elokuvan loppukohtaukselta mielestäni :D Toivon kuitenkin, että ymmärtäisi lähteä muuten.

Vierailija
53/55 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala perimään vuokraa. Ihan vaikka tonnin per kuukausi.

Vierailija
54/55 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Ap!!

Vierailija
55/55 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukkojen vaihtaminen ihan ensitilassa ja jos tulee huutamaan oven taakse, poliisi paikalle.

Mieskin voi soittaa poliisit paikalla ettei ap päästä häntä kotiinsa. Tälle tielle ei kannata koskaan lähteä, jos joutuu haastamaan miehen esim. lapsen huoltoon liittyvissä asioissa oikeuteen.

Aloittajakin voi saada syytteen lasten oikeuksien polkemisesta, jos hän ei ole moneen kuukauteen eron jälkeen hoitanut kuntoon lapsen oikeutta saada riittävää elatusta molemmilta vanhemmiltaa ja mies hakea lasten asumista luokseen, koska aloittaja ei pysty takaamaan heille riittävää elatusta.

Mitä oikeusaputoimistossa sanottiin ja milloin on aika? Meillä päin niitä on tosi vaikea saada ja käräjäoikeuteenkin on monen kuukauden jono. Toivotaan, että teillä päin asiat on paremmin.

Ei elatuksesta tarvii mitään sopimusta tehdä. Pienituloiselle tosin tärkeää kun se otetaan tukihakemuksissa huomioon mutta keskituloiset ja varakkaammat voivat ihan hyvin ostaa tarpeen tullen harrastusvälineitä ja muita. Siis mikäli tullaan toimeen. Ja jos lapsia on yksi niin ei sitä kahtasataa kuussa tarvii mihinkään paperiin kirjoittaa. Se jonka luona lapsi milloinkin on, maksaa elämisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi