Jos yhteiskuntaa harmittaa että ihmiset elävät tuilla, niin miksi yhteiskunta ei järjestä kaikille töitä?
Minusta on ihan ristiriitaista, että samaan aikaan haukutaan työttömiä siitä, että nämä elelevät "toisten siivellä", mutta ei silti olla valmiita tarjoamaan näille työtä tehtäväksi.
Kerta toisensa jälkeen työtä hakevalle työttömälle vaan sanotaan, että "sinulla on puutteita cv:ssä" tai joku muu syy miksi hän ei muka kelpaa työntekoon. Käytännössähän se tarkoittaa sitä, että mene nyt takaisin sinne sohvalle makaamaan, sinun työpanostasi ei kaivata.
Sellaisen yhteiskunnan joka on aidosti huolestunut työttömyydestä pitäisi ihan oikeasti tarjota kaikille mahdollisuus kantaa kortensa kekoon. Eikä hylätä ketään sillä perusteella, että hän ei ole mikään kiiltokuvaihminen vaan että hänessä on joku särö kuten vaikka aukko cv:ssä tai haastattelussa huonompi ulosanti kuin muilla.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä firmalla esim opettajat työskentelee, kun kerran yhteiskunta ei ole järjestänyt heille töitä? Tai terveyskeskuslääkärit?
Itsekin oon miettinyt miksei opettajan duuneja voi jakaa useammalle henkilölle. Kun etsitään hissan ja yhteiskuntaopin maikkaa, voisi palkata kaksi henkilöä, joista toinen opettaisi hissaa ja toinen yhteiskuntaoppia. Vähemmän burniksia ja sairauspoissaoloja. Opetuskin voisi olla laadukkaampaa
Mistä rahat, jotta voitaisiin palkata kaksi ihmistä yhden sijaan? Vai ehdotatko, ettei kummallekaan opelle edes tarjota kokoaikaista työtä, vaan palkkakulut jaetaan vaan kahdelle opelle? Lisätyönä sitten vaikka Siwan kassalle, siitä se opetuksen laatuki paranee. Eiku...
Ei tietenkään tarjoja kokoaikaista molemmille, sehän on se idea. Puolipäiväinen opettaja toki ansaitsisi vain saman verran kuin vaikka perhepäivähoitaja tai siivooja, mutta kyllä silläkin rahalla elää ja runsas vapaa-aika palkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Meidänpä yhteiskunta onkin niin mukava että antaa sulle rahaa ilman että sun tarvii tehdä yhtään työtä. Tosin voisihan tuon ilmaisen rahan laittaa hyvinkin vastikkeelliseksi, sitäkö haluat?
Arvostuksestahan tässä oli kysymys. En usko, että vastikkeeksi en työttömyyskorvaus toisi työttömille arvostusta. En, vaikka moni niin nyt väittäisi. Kukaan ei arvosta nytkään 9 euron hommia tekeviä. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä firmalla esim opettajat työskentelee, kun kerran yhteiskunta ei ole järjestänyt heille töitä? Tai terveyskeskuslääkärit?
Itsekin oon miettinyt miksei opettajan duuneja voi jakaa useammalle henkilölle. Kun etsitään hissan ja yhteiskuntaopin maikkaa, voisi palkata kaksi henkilöä, joista toinen opettaisi hissaa ja toinen yhteiskuntaoppia. Vähemmän burniksia ja sairauspoissaoloja. Opetuskin voisi olla laadukkaampaa
Mistä rahat, jotta voitaisiin palkata kaksi ihmistä yhden sijaan? Vai ehdotatko, ettei kummallekaan opelle edes tarjota kokoaikaista työtä, vaan palkkakulut jaetaan vaan kahdelle opelle? Lisätyönä sitten vaikka Siwan kassalle, siitä se opetuksen laatuki paranee. Eiku...
Ei tietenkään tarjoja kokoaikaista molemmille, sehän on se idea. Puolipäiväinen opettaja toki ansaitsisi vain saman verran kuin vaikka perhepäivähoitaja tai siivooja, mutta kyllä silläkin rahalla elää ja runsas vapaa-aika palkitsee.
Eikä kenenkään tarvitse valittaa "tuilla elävistä kotona makaajista" kuten nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidänpä yhteiskunta onkin niin mukava että antaa sulle rahaa ilman että sun tarvii tehdä yhtään työtä. Tosin voisihan tuon ilmaisen rahan laittaa hyvinkin vastikkeelliseksi, sitäkö haluat?
Vastikkeellinen raha= palkka. Sehän tässä on pointti, että ilmaista rahaa ei tarvitse jakaa, jos kaikilla on töitä.
Millaista työtä näkisit että pystyy tekemään pelkän peruskoulun käynyt ihminen, jolle lukutaito on hieman vaikea asia ja muitakaan taitoja ei ole?
Senhän pitäisi lähteä sen lukutaidottoman lähtökohdista. Mitä työtä hän näkisi pystyvänsä tekemään. Usein tuo ryhmä onkin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos eivät työskentele julkisella. Koska muutenhan heidänkin työaikansa puolitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain firmat luo työpaikkoja niin kaikki muut kuin yksityisissä firmoissa työskentelevät elävät tuilla.
Näinhän se periaatteessa onkin, kaikki muut paitsi yrittäjät ja heidän työntekijänsä ovat samalla kukkarolla niin työläiset kuin työttömätkin.
Siinähän se älyn jättiläinen löytyikin. Luuletko etteivät muut kuin yksityiset yritykset voi tuottaa mitään?
Kyllä voivat, ja kilpailukykyisesti.
Minne ne valtion/kuntien tuotosta tulleet rahat menee?
Niinpä, sinne valtion kassaan josta taas maksetaan palkkoja ja tukia ym.
T järjen jättiläinen =)
koska firmat laskee palkkoja ja potkii työtekijöitä pois
nykyyä otetaan halpa voimaa vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain firmat luo työpaikkoja niin kaikki muut kuin yksityisissä firmoissa työskentelevät elävät tuilla.
Näinhän se periaatteessa onkin, kaikki muut paitsi yrittäjät ja heidän työntekijänsä ovat samalla kukkarolla niin työläiset kuin työttömätkin.
Siinähän se älyn jättiläinen löytyikin. Luuletko etteivät muut kuin yksityiset yritykset voi tuottaa mitään?
Kyllä voivat, ja kilpailukykyisesti.
Minne ne valtion/kuntien tuotosta tulleet rahat menee?
Niinpä, sinne valtion kassaan josta taas maksetaan palkkoja ja tukia ym.
T järjen jättiläinen =)
Ja yrityksille, josta maksetaan yrittäjien palkat. Jos kukaan ei osta tuotettasi, et saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Onko sinulla lapsia? Haluaisitko, että lastasi opettava ihminen ansaitsee saman kuin siivooja ja tekee myös työnsä sen mukaan?
Tienaan tällä hetkellä 2800€ ja olen kaksoiskelpoinen luokan- ja aineenope, olen siis sekä FM että KM. Tämä vaaditaan, jotta olen pätevä opettamaan omaa luokkaani sekä kieliä. Olen opiskellut yliopistossa yhteensä 8 vuotta.
Rakastan työtäni, vaikka viikkotuntimäärä on helposti 40-50h. Mutta jos palkkani olisi samaa tasoa kuin siivoojalla, en pistäisi tikkua ristiin oppilaiden eteen. En niiden muutaman pidettävän tunnin osalta, saatika sitten sen kaiken muun oppilashuollollisen ja moniammatillisen osuuden hoitamiseksi.
Mutta onneksi emme asu Neuvostoliitossa, eli tämä keskustelu on täysin utopistista länkytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Onko sinulla lapsia? Haluaisitko, että lastasi opettava ihminen ansaitsee saman kuin siivooja ja tekee myös työnsä sen mukaan?
Tienaan tällä hetkellä 2800€ ja olen kaksoiskelpoinen luokan- ja aineenope, olen siis sekä FM että KM. Tämä vaaditaan, jotta olen pätevä opettamaan omaa luokkaani sekä kieliä. Olen opiskellut yliopistossa yhteensä 8 vuotta.
Rakastan työtäni, vaikka viikkotuntimäärä on helposti 40-50h. Mutta jos palkkani olisi samaa tasoa kuin siivoojalla, en pistäisi tikkua ristiin oppilaiden eteen. En niiden muutaman pidettävän tunnin osalta, saatika sitten sen kaiken muun oppilashuollollisen ja moniammatillisen osuuden hoitamiseksi.
Mutta onneksi emme asu Neuvostoliitossa, eli tämä keskustelu on täysin utopistista länkytystä.
Minä ainakin haluaisin, että lapsellani on useampi opettaja, jotka työskentelevät 20-30h viikossa 40-50h sijaan. En koe mitenkään vääränä, että puolipäivää tekevä opettaja saa saman kuin kokopäivää tekevä siivooja. Toki jos mieluummin luopuisit kokonaan työpaikastasi kuin antaisit puolet tunneista toiselle opettajalle, kävisi se myös
- ei lainaamasi, myös tuplamaisteri tulevaisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuntipalkkasi muuttuisi miksikään, vaikka työaika puolittuisi. Eli saisit yhä saman korvauksen per tehty työ, mikä on oikeudenmukaista.
Mitä tuohon vertaukseen taas tulee, niin uskotko että mahdollinen lastasi hoitava ja kasvattava perhepäivähoitaja tekee työnsä huonosti vaikka ei ansaitsekaan kuin puolet siitä mitä sinä?
Täällä ei näköjään ymmärrä yhteiskunnasta ja sen rakenteesta kuin muutama. Tämä selittää minulle monet asiat. Annan myös kaiken miesvihan anteeksi. Suosittelen perehtymään ja ainakin yrittää tarkastella yhteiskuntaamme sen ulkopuolelta, eikä siitä omasta rakkaasta näkökulmasta.
Niin siis pointti on et koska nykyään yhteiskunta on mennyt sellaiseksi, että opettajan hommiin vaaditaan liki 10 v opiskelua ja kaksi tutkintoa, kun vähemmälläkin pärjäisi, niin jos yhteiskunnan palkkataso laskee, riittää jatkossa se normaali 5 v opiskelu ja yksi tutkinto. Elintaso laskee hieman rikkaammilla, köyhemmillä nousee. Tämä on parempi ja tasa-arvoisempi systeemi kuin nykyinen, missä vailla omaa syytä yhdet tekee liikaa töitä ja toiset, joilla sama koulutus ja työhalut, elää kurjuudessa ja työntekijöiden haukuttavana.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet väärässä. Kuka tahansa pääsee Suomessa töihin kunhan tyytyy siihen, että palkkaa maksetaan vain 9 euroa päivässä.
Tuo ei pidä paikkaansa edelleenkään. Päiväraha, lisä, toimeentulotuki, asumistuki jne yhteensä yli 1000e. Toki sekään ei ole paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet väärässä. Kuka tahansa pääsee Suomessa töihin kunhan tyytyy siihen, että palkkaa maksetaan vain 9 euroa päivässä.
Tuo ei pidä paikkaansa edelleenkään. Päiväraha, lisä, toimeentulotuki, asumistuki jne yhteensä yli 1000e. Toki sekään ei ole paljoa.
Mikä hiton päiväraha ja lisä ja toimeentulotuki : D Esim itse sain työmarkkinatukea 500 e ja asumistukea 180 e.
En minä ainakaan halua akateemisens työttömänä paskaa lapioimaan muodon vuoksi. Enkä ole muutenkaan sitä mieltä, että yhteiskunnalla olisi joku velvollisuus keksiä minulle tekemistä. Työttömien syyllistämiset menevät minulla yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Minä itse tiedän, miten paljon olen nähnyt vaivaa kouluttautumiseni ja työllistymiseni eteen. Jos se panos ei riitä, se on voi voi. Saa tulla mussuttamaan, ei hetkauta.