Montako reikää oli mummolasi huussissa?
Kommentit (69)
Mitä ihmeen reikiä? Minun mummolassani oli kaksi siistiä vesivessaa, toinen yläkerrassa, toinen alakerrassa. Isovanhempien kesäasunnolla oli huussi. Ja isovanhempani olivat syntyneet -06 ja -12, joten tuskin täällä on hirveästi ihmisiä, joiden mummoloissa on ollut huussi.
Kaksi. Pikkulapsina käytiin serkun kanssa yhtäaikaa kakalla :)
Kaksi, mutta vain yksi oli käytössä. En tiedä miksi.
1
Kotonani oli 2.
Saatiin vesivessa uuden talon myötä -81.
Ala-asteen huusissa oli 4 reikää ja kattohuovalla päällystetty pisuaari.
Ei ollut oppilailla vesivessaa vielä 80-luvun puolivälissä.
Tyttöjen vessassa 5, poikien vessassa 6 ja opettajien vessassa 2. Mummoni asui vanhassa kansakoulussa. Siellä istuttiin serkkujen kanssa kaikki rivissä. Eli pidäteltiin et kaikilla oli hätä samaan aikaan.
2, taisin kyllä lapsenakin käydä siellä ihan yksikseni :D
Assburger kirjoitti:
1
Kotonani oli 2.
Ei ollut oppilailla vesivessaa vielä 80-luvun puolivälissä.
Millä paikkakunnalla?
Ei yhtään. Ihan sisävessa löytyi.
80-luvulla rakennetussa kerrostalossa harvoin on huusseja.
Kyllä noita vessattomia mökkejä asuinkäytössä 80-luvun alussa vielä oli, onpa jokunen siellätäällä vieläkin.
Pari vuotta sitten 80-vuotias ystäväni muutti sellaisesta vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
1
Kotonani oli 2.
Ei ollut oppilailla vesivessaa vielä 80-luvun puolivälissä.Millä paikkakunnalla?
Enpä viitsi mainita, ettei minua tunnisteta.
Ei missään Lapin perukoilla kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi, mutta vain yksi oli käytössä. En tiedä miksi.
Ehkä taustalta löytyy jokin karmiva tarina?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen reikiä? Minun mummolassani oli kaksi siistiä vesivessaa, toinen yläkerrassa, toinen alakerrassa. Isovanhempien kesäasunnolla oli huussi. Ja isovanhempani olivat syntyneet -06 ja -12, joten tuskin täällä on hirveästi ihmisiä, joiden mummoloissa on ollut huussi.
No niitä huussinreikiä. Meillä on vielä tänäkin päivänä toisessa mummolassa huussi. On myös sisävessa, mutta sitä käytetään harvoin. Isovanhempani ovat syntyneet 30-luvulla. Pappa ei kai koskaan ole käyttänyt sisävessaa kotonaan.
Minun vanhempieni kodissa on just pari vuotta sitten vaihdettu vesivessoista kuivakäymälöihin. Ne ovat haja-asutusalueella kokonaisuutena modernimpi, ympäristöystävällisempi, varmatoimisempi ja mukavampi ratkaisu.
Js kyllä siellä kaiken aikaa on ollut vesivessojen rinnalla varajärjestelmänä - ja monen mielellään käyttämänä - ihan kunnon kompostihuussit. Mutta vain yksi reikä kussakin.
Kaksi. Mummolaan vedettiin viemäri ja vesijohto vasta 90-luvun alussa.
Ala-asteella oli sentään vesiklosetti. Vesisäiliö katon rajassa ja ylhäältä roikkuvasta ketjusta vedettiin.
Mummo on kyllä jo vuosia sitten kuollut, mutta paikassa jota edelleen kutsun mummolaksi, on yksi reikä per huussi. Huusseja on kaksi. Sisävessakin löytyy.
3. Ei ole kyllä ollut käytössä enää ainakaan 40 vuoteen.