Montako reikää oli mummolasi huussissa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kolme. Yksi iso, yksi keskikokoinen ja yksi pieni, lasten kokoa.
Eikä ollut vessapaperia vaan pyyhittiin sanomalehdellä.
Todellakin hämmentävä ketju. Itse olen 70-luvun alkupuolella syntynyt, ja huussit vakituisissa asuintaloissa tai kouluissa ovat minulle täysin vieras käsite. Suomessa ihmiset ovat nähtävästi eläneet aika erilaisissa oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen reikiä? Minun mummolassani oli kaksi siistiä vesivessaa, toinen yläkerrassa, toinen alakerrassa. Isovanhempien kesäasunnolla oli huussi. Ja isovanhempani olivat syntyneet -06 ja -12, joten tuskin täällä on hirveästi ihmisiä, joiden mummoloissa on ollut huussi.
Minun lapsuudenkodissani oli huussi. Kaksi reikää. Myös ala-asteen koulussani 70- luvulla oli huussi, noin 10 reikää!
Ala-asteella oli kaksi vessaa, joissa molemmissa viisi reikää. Reiät oli tosi korkealla maasta. "Sontapuolelle" oli tuplaovet, että sonnat sai lapioida kärryyn.
Koululle tuli vesivessa. Tytöt kävi vielä rei'illä pissimässä. Mentiin salaa katselemaan alapuolelta.
Kummassakin mummolassa oli sisävessa, mutta mummun huvilalla oli huussissa yksi reikä.
Sen sijaan olen käynyt ala-asteeni 90-luvulla koulussa, jossa oli ulkovessat. Kyseessä oli suuri rakennus keskeisellä paikalla kaupunkia, mutta siellä ei ollut vessoja. Vessat olivat kyllä ihan vesivessoja, mutta niihin kuljettiin ulkoa.
Kolme. Nykyisinkin huussi kesäkäytössä. Minä asun täällä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme. Yksi iso, yksi keskikokoinen ja yksi pieni, lasten kokoa.
Eikä ollut vessapaperia vaan pyyhittiin sanomalehdellä.
Voi sitä riemua, kun sattui suuri poliitikon tai muun julkkiksen kuva 😁
Kotona oli kaksi, isompi ja pienempi. Sisävessa (ja kylppäri) tuli 80-l. alussa.
Koulussa oli myös ulkohuussi vielä 80-l. alussa.
Oli kauheaa käydä huussissa, jota ei oltu tyhjennetty pitkään aikaan. Kakkapyramidi oli niin korkea, että jos valui reiällä hieman alaspäin kasan kärki osui peppuun. Yök....
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hämmentävä ketju. Itse olen 70-luvun alkupuolella syntynyt, ja huussit vakituisissa asuintaloissa tai kouluissa ovat minulle täysin vieras käsite. Suomessa ihmiset ovat nähtävästi eläneet aika erilaisissa oloissa.
Todellakin.
Ollaan samaa ikäluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin mummolassa oli sisävessa, mutta mummun huvilalla oli huussissa yksi reikä.
Sen sijaan olen käynyt ala-asteeni 90-luvulla koulussa, jossa oli ulkovessat. Kyseessä oli suuri rakennus keskeisellä paikalla kaupunkia, mutta siellä ei ollut vessoja. Vessat olivat kyllä ihan vesivessoja, mutta niihin kuljettiin ulkoa.
Minä olen syntynyt -92 ja kävin alakoulun pienessä koulussa maalla. Rakennettu ihan kouluksi ja siinä oli vessat rakennuksen päässä ja vessaan päästäkseen piti mennä ensin ulos ja sieltä vessaan. Tosi kivaa talvella.
Se alakoulun pokien huusin pisuaari oli siis pohjasta avoin laatikko, pinnoitettu kattohuovalla.
Ekaluokkalaisena pudotin lapaseni sinne.
Opettaja määräsi pari isoa poikaa suksisauvoilla pelastamaan lapastani, mutta se oli tietysti jäätynyt kiinni.
Enpä muista, miten siinä lopuksi kävi.
Minusta on hämmentävää, kun tässä ketjussa kutsutaan huussia vessaksi. Eikö vessa ole puhekielinen nimitys WC:lle eli vesiklosetille?
Assburger kirjoitti:
Se alakoulun pokien huusin pisuaari oli siis pohjasta avoin laatikko, pinnoitettu kattohuovalla.
Opettaja määräsi pari isoa poikaa suksisauvoilla pelastamaan lapastani, mutta se oli tietysti jäätynyt kiinni.
Kattohuopaan oli hiljaista pissiä.
Assburger kirjoitti:
Huh kun luin, että pudotit lapsesi sinne! Ja jotenkin mielsin että se oli joku parivuotias poikalapsi ja siksi piti käydä poikien puolella.
2. toiseen ulostettiin, toisesta kuljettiin huussiin ja ulos (ulostauduttiin?).
Vierailija kirjoitti:
Mietin jo olenko ainoa, joka epäili tipahtaneensa jonnekin rinnakkaistodellisuuteen avattuaan tämän ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Oli kauheaa käydä huussissa, jota ei oltu tyhjennetty pitkään aikaan. Kakkapyramidi oli niin korkea, että jos valui reiällä hieman alaspäin kasan kärki osui peppuun. Yök....
Ennen oli maanteiden P-paikoilla usein huusseja, joissa saattoi olla vastassa kakkapino, joka kohosi parikymmentäkin senttiä huussinrenkaan yli.
Tää sankari johtaa 13:sta reiällä, hyvänä kakkosena on se jolla oli 3 erikokoista.