Onko täällä palvelumuotoilijoita tai sitä opiskelleita?
Kiinnostaisi tietää, onko palvelumuotoilu pelkkää konsulttien tyhjää pöhinäpuhetta strategioista ja innovaatioiden jalkauttamisesta, vai onko sillä oikeasti jotain annettaavaa ihan oikean substanssisisällön kannalta? Kiinnostaisi alkaa opiskella uutta alaa, jossa voisi esimerkiksi parantaa julkisten palvelujen käytettävyyttä, mutta jos palvelumuotoilu on samaa huttua kuin yrityksen hallinnon opinnoissa, niin ei kyl pää kestä. Oon kuitenkin pohjimmiltani pragmaattinen humanisti, joka haluaa tehdä konkreettisia asioita, ei pitchata johtoryhmää luomaan päräyttäviä visioita...
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa huuhaalta ja p*skalta. Taitaa ainoa hyötyjä olla näppärä konsultti, jonka suu käy jatkuvasti mutta painavaa asiaa tulee ulos harvinaisen vähän.
Tätä mä pelkään, mut toisaalta esimerkiks käytettävyys kaiketi on kuitenkin ihan järkevä ala. Onko sulla omakohtaista kokemusta palvelumuotoilusta? ap
Palvelumuotoilu on nyt sitä kuuminta pöhinää, joten jokainen vähänkään kynnelle kykenevä yrittää siitä jauhaa, jotta vaikuttaisi pätevältä. Riippuu varmasti toteuttajasta, onko lopputulemassa substanssia vai jääkö huuhaa-asteelle. Sekä siitä, että miten työpajojen aikaansaannokset huomioidaan vai huomioidaanko ollenkaan. Työpajojen vetämistähän palvelumuotoilu pitkälti käytännössä on. Ota joku avoimen kurssi, niin näet onko se oma juttusi ja koetko opinnoista olevan itsellesi hyötyä.
teen sitä substanssia palvelumuotoilijoiden kanssa eikä yhtään mikään muuttunut verrattuna aikaisempaan, vaikka työparin sainkin. Ihan samalla tavalla on kyselty asiakkailta tarpeitaan, samalla tavalla mietitty käytettävyysratkaisuja jne. Nyt erona on vain se, että palvelumuotoilija jaksaa uudestaan ja uudestaan olla innostunut jostain sellaisesta, mitä olen tehnyt 5 vuotta ja hän pääsee tekemään ensimmäisen kerran. Toisaalta palvelmuotoilija on se ylimääräinen henkilö käydessäni asiakkaan kanssa neuvotteluja eli hän istuu sivussa ja kirjoittaa muistiin kaiken, mitä rupattelemme, eräänlainen kallispalkkainen sihteeri, joka ei ymmärrä subtanssista mitään ja tekee siksi aika lailla älyttömiä parannusehdotuksia. Ei, emme voi ohittaa hankintalakia,vaikka se miten sujuvaa olisikin...
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi alkaa opiskella uutta alaa, jossa voisi esimerkiksi parantaa julkisten palvelujen käytettävyyttä, mutta jos palvelumuotoilu on samaa huttua kuin yrityksen hallinnon opinnoissa, niin ei kyl pää kestä. Oon kuitenkin pohjimmiltani pragmaattinen humanisti, joka haluaa tehdä konkreettisia asioita, ei pitchata johtoryhmää luomaan päräyttäviä visioita...
Hallinto on tosiaan melkoista huttua ja vieläpä kuivaa. Pragmaattinen ihminen, joka haluaa tehdä konkreettisia asioita ja parantaa julkisten palvelujen käytettävyyttä kuulostaa just siltä, mitä tarvitaan IT-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Palvelumuotoilu on nyt sitä kuuminta pöhinää, joten jokainen vähänkään kynnelle kykenevä yrittää siitä jauhaa, jotta vaikuttaisi pätevältä. Riippuu varmasti toteuttajasta, onko lopputulemassa substanssia vai jääkö huuhaa-asteelle. Sekä siitä, että miten työpajojen aikaansaannokset huomioidaan vai huomioidaanko ollenkaan. Työpajojen vetämistähän palvelumuotoilu pitkälti käytännössä on. Ota joku avoimen kurssi, niin näet onko se oma juttusi ja koetko opinnoista olevan itsellesi hyötyä.
Just joku työpajojen vetäminen asiakkaiden kanssa vois olla kiinnostavaa, koska olen ensimmäiseltä ammatiltani viestinnän opettaja ja tottunut sen tyyppiseen hommaan. Tykkään myös tutkia ja tehdä havaintoja ja vetää asioita yhteen. ap
Vierailija kirjoitti:
teen sitä substanssia palvelumuotoilijoiden kanssa eikä yhtään mikään muuttunut verrattuna aikaisempaan, vaikka työparin sainkin. Ihan samalla tavalla on kyselty asiakkailta tarpeitaan, samalla tavalla mietitty käytettävyysratkaisuja jne. Nyt erona on vain se, että palvelumuotoilija jaksaa uudestaan ja uudestaan olla innostunut jostain sellaisesta, mitä olen tehnyt 5 vuotta ja hän pääsee tekemään ensimmäisen kerran. Toisaalta palvelmuotoilija on se ylimääräinen henkilö käydessäni asiakkaan kanssa neuvotteluja eli hän istuu sivussa ja kirjoittaa muistiin kaiken, mitä rupattelemme, eräänlainen kallispalkkainen sihteeri, joka ei ymmärrä subtanssista mitään ja tekee siksi aika lailla älyttömiä parannusehdotuksia. Ei, emme voi ohittaa hankintalakia,vaikka se miten sujuvaa olisikin...
Tämä taas on se toinen puoli, johon en haluaisi päätyä. Siis ulkopuoliseksi turhakkeeksi, joka yrittää keksiä pyörää uudelleen ja siinä innovointikiimassaan suunnitteleekin pyörästä neliskulmaisen... ap
Vierailija kirjoitti:
Palvelumuotoilu on nyt sitä kuuminta pöhinää, joten jokainen vähänkään kynnelle kykenevä yrittää siitä jauhaa, jotta vaikuttaisi pätevältä. Riippuu varmasti toteuttajasta, onko lopputulemassa substanssia vai jääkö huuhaa-asteelle. Sekä siitä, että miten työpajojen aikaansaannokset huomioidaan vai huomioidaanko ollenkaan. Työpajojen vetämistähän palvelumuotoilu pitkälti käytännössä on. Ota joku avoimen kurssi, niin näet onko se oma juttusi ja koetko opinnoista olevan itsellesi hyötyä.
Allekirjoitan tämän lähes täysin. Itselläni on korkeakoulutkinto palvelumuotoilusta ja kun aloitin työt pamuna ei työpaikkani seniori-pamu edes tiennyt että on olemassa palvelumuotoilun koulutusta. Tyäpajoja minusta taas yliarvostetaan, tärkeintä on se mitä niillä saavutetaan ja miten niissä kerätty tieto muokataan oikeaan elämään järkevästi. Läheskään kaikissa projekteissa ei edes ole työpajoja vaan tietoa kerätään haastattelemalla, kyselyillä, observoimalla jne
Kuulostaa huuhaalta ja p*skalta. Taitaa ainoa hyötyjä olla näppärä konsultti, jonka suu käy jatkuvasti mutta painavaa asiaa tulee ulos harvinaisen vähän.