Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)

Vierailija
19.09.2018 |

Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?

Kommentit (377)

Vierailija
141/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näköjään Sveitsi jo mainittukin. Olin positiivisesti yllättynyt, kun huomasin, että täällä mitattiin alkuraskauden verikokeissa (ennen niskapoimu-ultraa siis) myös tuo ferritiini. Arvoni oli 23, lääkäri ei arvosta erikseen mitään sanonut, mutta käski syödä raskauteen tarkoitettua monivitamiinia, jossa on myös rautaa.

Luulisi, että Suomessakin ferritiinin mittauksen voisi lisätä tuohon noin rv 10:n verikoerumbaan. Ei kai yhden lisätestin tekeminen voi kovin vaivalloista olla?

Asut Sveitsissä? Otetaanko siellä ferritiini ihan peruskokeena muiltakin, kuin raskaana olevilta?

Asun Sveitsissä, mutta en osaa sanoa, kuinka yleisesti ferritiiniä täällä mitataan. Mutta sen voin sanoa, että Sveitsin terveydenhoitosysteemi on vakuutusperusteinen, ja vakuutus kyllä korvaa lääkärin määräämät verikokeet. Uskon siis, että täällä pääsee mittauttamaan tuon arvon helpommin kuin Suomessa.

Vierailija
142/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin otsikosta: vakava vuoristoradan puute :D

Sulla on näköjään nukkumaanmenon aika sit. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liity facessa raudanpuute ryhmään niin saat tietoa yllin kyllin.

Olen itse siellä vähän aikaa ollut ja hämmästynyt siitä että kuinka tietämättömiä lääkärit siitä voivat olla, joillain on ollut jopa 3 ferritiini, en ymmärrä miten sellainen ihminen on enää edes hengissä.

Hb voi olla kuitenkin hyvä, mutta varastossa ei ole rautaa.

Se olisi kuin lautasella on tämän päivän ruoka-annos, joka riittää tällä päivälle, mutta jääkaapissa ei ole juuri ylimääräistä. Huomenna sama juttu, ruoka riittää taas sille päivälle, mutta jääkaapissa ei ole taaskaan ylimääräistä.

Näin olen asian ymmärtänyt.

On siinä vielä sekin että olemattomaan varastorautaan liittyy usein punasolujen koon pieneneminen. Mulla oli ferritiini 2, hg 140 ja punasolut pienentyneet. Levottomat jatkuvasti jäiset jalat, hauraat kynnet ja mustat silmänaluset. Ja loputon väsu tietysti mutta pistin sen rankan elämäntilanteen piikkiin. Rautatankkaus voi kestää parikin vuotta kun nollilta lähdetään...

Vierailija
144/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
145/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini ollut vuosia 7. Olen ottanut rautakuureja, ohjeen mukaan, mutta ei vaan ole noussut. Nyt aloin omatoimisesti tankata rautaa 400mg/vrk. 4kk syönyt, kohta mittaukseen niin näkee onko noussut. Oireet vähentyneet. Oirelistasta kaikki tuttuja.

Vierailija
146/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönnillä,  sen syömättömyydellä tai kuukautisilla ei ainakaan omalla kohdallani ole ollut mitään vaikutusta tähän asiaan. Olen ollut kasvissyöjä- matala hemoglobiini. Olen syönyt paljon punaista lihaa ja kasviksia- matala hemoglobiini. Runsaat kuukautiset- matala hemoglobiini. Niukat kuukautiset- matala hemoglobiini. Varmaan aina tulee olemaan ongelmia tämän asian kanssa.

Vierailija
147/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista noita arvoja hb 103.

Rautainfuusio ja se hoiti asian kerralla.

Pohkeissa kramppia

Väsymys

Lihasheikkous

Keskittyminen vaikeaa

Vierailija
148/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista noita arvoja hb 103.

Rautainfuusio ja se hoiti asian kerralla.

Pohkeissa kramppia

Väsymys

Lihasheikkous

Keskittyminen vaikeaa

Niin vaihdevuosien rajut vuodot aiheutti tämän. 3 viikon vuoto ja tulvana.

Vierailija
149/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi sanoa että kun vaihdevuodet alkaa niin alkaa närästys ja suolisto sekaisin.

Ei siitä ruuat auta vaan maitohappobakteeri ja närästys lääke.

Rautatabletit ihan turhia jos varastot tyhjinä.

Vierailija
150/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoi hittu teidän kanssa. Normaali elämä ei ole sairaus. Viittaan noihin lukemattomiin epämääräisiin oireisiin, jotka kertovat lähinnä sen, että henkilö on elossa.

Aina runsaita menkkoja poteneena, kasvissyöntiä harrastavana, kaksi lasta synnyttäneenä veriarvoni ovat loistavat. Paremmat kuin useimmilla nuorilla miehillä.

Varastoraudan oletettu vähyys lienee jokin uusi muoti luulotautisten keskuudessa, mutta itselläni oli synnytystä seuraavana aamuna HG 156 ja nykyään viisikymppisenä yli 170. Ja hei, menkat jatkuvat aina vain.

Rautaa saa vihreistä kasviksista. Rauta imeytyy, kun käyttää runsaasti c-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja hedelmiä. Syö vaikka 1,5 kg lihaa päivässä, niin sairastut anemiaan ilman sitä lääkärinkarkotusomenaa.

Sehän mukavaa. Minulla samat setit, runsaat menkat, kasvissyöntiä, 2 lasta mutta minulla HG synnytyksen jälkeen 98. En silti oleta, että muilla olisi samoin. Yhden ihmisen kokemukset ei välttämättä päde muihin. Ja ferritiiniä ei ole ikinä tutkittu. Olisi varmaan syytä.

Vierailija
151/377 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut niin hyvää hoitoa. Infuusion jälkeen seurataan arvoja. Taas verikokeet puolen päästä ja näitä ollut vaikka kuinka monta.

Infuusiosta vaikka kuinka kauan aikaa. Ehkä jopa pari vuotta.

Hyvää että seuraavat sillä vuodot vieläkin rajuja.

Olen kiitollinen.

Tampere kyseessä.

Vierailija
152/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoi hittu teidän kanssa. Normaali elämä ei ole sairaus. Viittaan noihin lukemattomiin epämääräisiin oireisiin, jotka kertovat lähinnä sen, että henkilö on elossa.

Aina runsaita menkkoja poteneena, kasvissyöntiä harrastavana, kaksi lasta synnyttäneenä veriarvoni ovat loistavat. Paremmat kuin useimmilla nuorilla miehillä.

Varastoraudan oletettu vähyys lienee jokin uusi muoti luulotautisten keskuudessa, mutta itselläni oli synnytystä seuraavana aamuna HG 156 ja nykyään viisikymppisenä yli 170. Ja hei, menkat jatkuvat aina vain.

Rautaa saa vihreistä kasviksista. Rauta imeytyy, kun käyttää runsaasti c-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja hedelmiä. Syö vaikka 1,5 kg lihaa päivässä, niin sairastut anemiaan ilman sitä lääkärinkarkotusomenaa.

Sehän mukavaa. Minulla samat setit, runsaat menkat, kasvissyöntiä, 2 lasta mutta minulla HG synnytyksen jälkeen 98. En silti oleta, että muilla olisi samoin. Yhden ihmisen kokemukset ei välttämättä päde muihin. Ja ferritiiniä ei ole ikinä tutkittu. Olisi varmaan syytä.

Niin olisi.

Vierailija
153/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voi sanoa että kun vaihdevuodet alkaa niin alkaa närästys ja suolisto sekaisin.

Ei siitä ruuat auta vaan maitohappobakteeri ja närästys lääke.

Rautatabletit ihan turhia jos varastot tyhjinä.

Mulla on ollu närästystä ja ärtyneen suolen oireyhtymä kakskymppisestä. Vaihdevuosia odotellessa, olen nyt 40.

Vierailija
154/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto aamuvuorolaisille.

Vierailija
155/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mainitsit kasvissyönnin? Itsellä rauta-arvot lähtivät kohoamaan kasvissyönnin myötä ja olo energistyi muutenkin, koska minulla ei ollut enää sellaista vääränlaista asennetta, että lihasta saa kaiken, mitä siitä ei tietenkään saa.

Vierailija
156/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 6.Rautaa söin pari kk säännöllisen epäsäännölliselle mutta kävi niin paljon vatsaan että oli pakko lopettaa.Huomattiin ottaa verikokeet ,kun melkein pyörryin töissä ja heikotti/huimasi koko ajan.Kylmät kädet/jalat ,vapinaa,syke pomppii ym.....

Vierailija
157/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mainitsit kasvissyönnin? Itsellä rauta-arvot lähtivät kohoamaan kasvissyönnin myötä ja olo energistyi muutenkin, koska minulla ei ollut enää sellaista vääränlaista asennetta, että lihasta saa kaiken, mitä siitä ei tietenkään saa.

kasveista saa tuskin lainkaan rautaa verrattuna lihaan. Itse kasvisruokavaliolla 20 vuotta ja ferritiini sen jälkeen 6.

Vierailija
158/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Onko joku saanut ferritiinia nousuun pelkällä floradixilla?

Mikä oli lähtötilanne, kauan käytit ja mitä oli sen jälkeen?

Tämä tuote:

https://www.life.fi/Floradix

Vierailija
159/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi vegaaniuden kanssa niin että rauta-arvo nousi 111 --> 128. Menkat aina laskee ne raudat sit tosi alas mut sit pikku hiljaa nousee.

Joskus menee näinkin päin. Oireina on alhaisina aikoina väsymys.

Vierailija
160/377 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hemoglobiini ei ole riittävä indikaattori raudan puutteen toteamiseen, sillä rautavarastot voivat olla tyhjät, vaikka hemoglobiini olisikin vielä normaaliviitteissä. Rautavarastot (=ferritiini) saattavat tyhjentyä pitkään ja hyvinkin vähäiselle tasolle ennen kuin hemoglobiini alkaa pudota. Anemiaan ei tulisi suhtautua kepeästi, sillä se heikentää nopeasti yleiskuntoa. Myös jokaisen lääkärin tulisi tuntea rautavarastojen viitearvojen ulottuvuus hyvin alas ja sen merkitys yleistilaan. Pelkästään se, että arvot ovat ”viitteissä”, ei tarkoita, että potilas voi hyvin.

Arviolta lähes 40% naisista on jossain vaiheessa elämänsä varrella raudanpuuteanemia. Raudanpuute on yleisin ravintoperäinen puutossairaus kaikkialla maailmassa. Eniten anemiasta kärsivät hedelmällisessä iässä olevat naiset, sylilapset ja vanhukset.

Rautavarastojen ehtymistä ei huomaa nopeasti, mutta raudanpuute heikentää elimistön suorituskykyä jo ennen kuin anemia on kehittynyt, sillä raudanpuute häiritsee energiantuotantoon liittyvien entsyymien toimintaa. Aneeminen elimistö kärsii hapenpuutteesta, sydän tihentää lyöntejään ja aivojen sekä maksan aineenvaihdunta saattaa häiriytyä.

Raudanpuuteanemian (ja D-vitamiinin puutostilan) oireet sekoitetaan usein kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin. Alhainen ferritiini on yleinen ongelma kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä ja se samalla myös omalta osaltaan aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja lisämunuaisten uupumuksen oireita. Erityisesti mikäli kilpirauhasarvosi ovat viitteissä, mutta oireita on silti, selvitytä rautavarastojesi tilanne. Huomaa, että kilpirauhaslääke ei paranna anemiaa.

Raudanpuuteanemiapotilaille ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville määrätään usein masennuslääkkeitä hoitamaan oiretta, ei syytä. Mikäli henkilöllä on jaksamisongelmia, tulisi aina sulkea pois fyysiset syyt ennen psyykelääkkeitä."

https://kilpparikilppari.wordpress.com/2016/12/27/raudanpuuteanemia-ja-…