Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa Terveystalossa ja saako ilman lähetettä?
"Haluatko tarkistaa terveydentilasi kattavilla laboratoriotutkimuksilla?
Terveystalossa pääset nopeasti ja vaivattomasti laboratoriotutkimuksiin myös ilman lähetettä."
https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Laboratoriotutkimukset/Tutkimuk…
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa Terveystalossa ja saako ilman lähetettä?
"LABORATORIOKOKEET ILMAN LÄÄKÄRIN LÄHETETTÄ
Tutkimustulokset näet heti niiden valmistuttua sähköisestä Oma Terveys- palvelusta. Voit saada tulokset myös postitse, kun sovit asiasta erikseen laboratoriossa. Oma Terveys – palvelussa näet aina ko. tutkimuksen viitearvot sekä jatko-ohjeet tilanteeseen, jossa arvot poikkeavat viitearvoista. Viitearvoista poikkeavien tulosten arviointia varten on syytä varata aika lääkärille, joka auttaa tulosten tulkinnassa ja selvittää hoito- ja jatkotutkimuksen tarpeen. Mikäli tuloksissa on hälytysrajat ylittäviä tuloksia, Terveystalosta otetaan sinuun yhteyttä ja varmistetaan, että olet saanut tulokset ja että sinun tulee ottaa yhteyttä lääkäriin."
https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Laboratoriotutkimukset/Tutkimuk…
Vierailija kirjoitti:
Miksi rautaa pitäisi olla varastossa? Eikö riitä että syö verilettuja, esim. kerran viikossa? Eihän muutakan energiaa (=läskiä) kannata varastoida itseensä?
Koska varastoraudan arvo alle 30 on määritelty kansainvälisesti vakavaksi raudanpuutteeksi, joka aiheuttaa moninaisia oireita ja haittaa ihmisen elämää ja kehon normaalia toimintaa.
https://www.mehilainen.fi/laboratorio/ilman-lahetetta
LABORATORIOON ILMAN LÄHETETTÄ
"Mehiläisen laboratorioista voit saada laboratoriotutkimuksia hyvinvointiasi askarruttaviin pulmiin myös ilman lähetettä. Jos tulet laboratoriokokeisiin ilman lääkärin lähetettä, kuluista ei voida maksaa Kela-korvausta. Huomioithan tällöin myös, ettei näytteenottaja ota kantaa tarvittaviin tutkimuksiin vaan ilman lähetettä tulevan henkilön on itse ilmoitettava haluamansa tutkimukset.
Jonojen välttämiseksi laboratorioon kannattaa tulla mahdollisuuksien mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolella eli klo 10 jälkeen. "
Tämä hemoglobiinin ja ferritiinin suhde vaan mietityttää. Siis jos hemoglobiini on jo valmiiksi hyvä tai jopa liian korkea ja ferritiini olematon, mitä tapahtuu rautalisää syödessä? Ei kai se kaikki sinne varastoon mene? Ja jos ei mene vaan alkaakin nostamaan jo sitä valmiiksi korkeaa hemoglobiinia, miten sitten edetään? Vai ymmärtääkö kroppa alkaa mättämään ylijäämää sinne varastoon jos mitään imeytymisongelmia ei ole?
Ja lisäkysymyksenä näille jotka ovat onnistuneet vakuuttamaan lääkärinsä... kuinka se käytännössä tapahtui? Oma kokemus Mehiläisestä oli, että arvo on tuon kansainvälisen määrityksen alarajalla mutta lääkärin mukaan se on hyvällä tolalla eikä vaadi mitään toimenpiteitä vaikka oireita on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hemoglobiinin ja ferritiinin suhde vaan mietityttää. Siis jos hemoglobiini on jo valmiiksi hyvä tai jopa liian korkea ja ferritiini olematon, mitä tapahtuu rautalisää syödessä? Ei kai se kaikki sinne varastoon mene? Ja jos ei mene vaan alkaakin nostamaan jo sitä valmiiksi korkeaa hemoglobiinia, miten sitten edetään? Vai ymmärtääkö kroppa alkaa mättämään ylijäämää sinne varastoon jos mitään imeytymisongelmia ei ole?
Ja lisäkysymyksenä näille jotka ovat onnistuneet vakuuttamaan lääkärinsä... kuinka se käytännössä tapahtui? Oma kokemus Mehiläisestä oli, että arvo on tuon kansainvälisen määrityksen alarajalla mutta lääkärin mukaan se on hyvällä tolalla eikä vaadi mitään toimenpiteitä vaikka oireita on.
'
Jos oot facessa, liity raudanpuute ryhmään ja kysy sieltä. Tule kertoo vastaus tänne, mäki haluun tietää, mutten kuulu faceen
Vierailija kirjoitti:
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Viitisentoista vuotta sitten havahduin, kun huomasin ienten ja kielen olevan väriltään haalean oranssit, samoin silmäluomen sisäpinta oli haalean värinen. Minua oli myös heikottanut jo jonkin aikaa, mutta en tajunnut heti syytä siihen. Söin pari paketillista Obsidania - ihan itse itseäni lääkitsin - ja kävin sen jälkeen YTHS:llä mittauttamassa hemoglobiinin, oli noussut riittävälle tasolle. Ferritiineistä ei tuolloin puhuttu mitään. Olo koheni huomattavasti rautakuurin jälkeen.
Muutama kuukausi sitten huomasin, etten meinaa millään palautua raskaan treenin jälkeen. Taas Obsidania pari paketillista, ja olo on kohentunut.
Seuraavan kerran kun huomaan oireita, käyn mittauttamassa tuon ferritiinin.
Miksi ette syö kunnolla? Hyvä ja terveellinen ruokavalio tuo ihmiselle rautaa. Syökää monipuolisesti myös lihaa ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liity facessa raudanpuute ryhmään niin saat tietoa yllin kyllin.
Olen itse siellä vähän aikaa ollut ja hämmästynyt siitä että kuinka tietämättömiä lääkärit siitä voivat olla, joillain on ollut jopa 3 ferritiini, en ymmärrä miten sellainen ihminen on enää edes hengissä.
Hb voi olla kuitenkin hyvä, mutta varastossa ei ole rautaa.
Se olisi kuin lautasella on tämän päivän ruoka-annos, joka riittää tällä päivälle, mutta jääkaapissa ei ole juuri ylimääräistä. Huomenna sama juttu, ruoka riittää taas sille päivälle, mutta jääkaapissa ei ole taaskaan ylimääräistä.
Näin olen asian ymmärtänyt.
Niin ja sitten kun joudut onnettomuuteen/saat ison verenvuodon pelisi on pelattu, koska varastorautaa ei ole yhtään. ?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette syö kunnolla? Hyvä ja terveellinen ruokavalio tuo ihmiselle rautaa. Syökää monipuolisesti myös lihaa ja kalaa.
Tämän tajuan itsekin. Olet mitä syöt. Todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tajuan itsekin. Olet mitä syöt. Todellakin.
Piti lisätä, että "vasta nyt"
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen käynyt yksityisellä otattamassa ja omatoimisesti rautaa eri muodossa vuosikausia syönyt niin tabletteina kuin tippoina kuin nesteinä. Ongelma syntyy siinä kohtaa, kun apteekin eikä luontaistuotekaupan rauta imeydy kunnolla, varastot eivät nouse ja hemoglobiini on siellä viiterajojen alapäässä, eikä lääkäri ota vakavissaan. Oireet vaan jatkuu. Haluaisin edes kerran elämässä kokea millaista on kun rautavarastot sekä hemoglobiini ovat molemmat viiterajojen sisällä ja arvot hyvät. Suomessa ei taida onnistua. Pyysin viimeksi lääkäriltä lähetettä rautainjektioon ja hänestä koko ajatus oli naurettava. Varastorauta alle 10, hemoglobiini nippanappa ok rautakuurilla.
Eräällä sukulaisellani ei raudan syömisestä huolimatta ferritiiniarvo ei kohonnut kuin viidenkymmenen korville, joten niin vaan lääkäri määräsi rautainfuusioon ja on sitä mieltä että arvon pitäisi olla sadan kieppeillä. Tämä asia on siis selkeästi sellainen, että siitä pitäisi olla parempi ja jaettu ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen käynyt yksityisellä otattamassa ja omatoimisesti rautaa eri muodossa vuosikausia syönyt niin tabletteina kuin tippoina kuin nesteinä. Ongelma syntyy siinä kohtaa, kun apteekin eikä luontaistuotekaupan rauta imeydy kunnolla, varastot eivät nouse ja hemoglobiini on siellä viiterajojen alapäässä, eikä lääkäri ota vakavissaan. Oireet vaan jatkuu. Haluaisin edes kerran elämässä kokea millaista on kun rautavarastot sekä hemoglobiini ovat molemmat viiterajojen sisällä ja arvot hyvät. Suomessa ei taida onnistua. Pyysin viimeksi lääkäriltä lähetettä rautainjektioon ja hänestä koko ajatus oli naurettava. Varastorauta alle 10, hemoglobiini nippanappa ok rautakuurilla.
Eräällä sukulaisellani ei raudan syömisestä huolimatta ferritiiniarvo ei kohonnut kuin viidenkymmenen korville, joten niin vaan lääkäri määräsi rautainfuusioon ja on sitä mieltä että arvon pitäisi olla sadan kieppeillä. Tämä asia on siis selkeästi sellainen, että siitä pitäisi olla parempi ja jaettu ymmärrys.
Selvisikö syy miksei imeytynyt? Keliakia? Ärtyneen suolen oireyhtymä?
Auttoiko veri suoraan suoneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvisikö syy miksei imeytynyt? Keliakia? Ärtyneen suolen oireyhtymä?
Auttoiko veri suoraan suoneen?
Tämä on juuri tällä hetkellä ajankohtaista ja sukulainen on vasta menossa - suolistokremppaa ymmärtääkseni on, joten voi olla ettei rauta imeydy kunnolla.
Mulla oli ferritiini 3 kun lopulta mitattiin. Olin jo pari vuotta ollut levottomien jalkojen vuoksi lääkityksellä kun työterveyslääkäri mittautti vain hemoglobiinia. Mulla se ei laske näköjään mitenkään, oli 140 johon dain kommentin ettei ainakaan ole raudanpuutetta! Onneksi lääkäri vaihtui ja uusi olikin sitten osaavampi, määräsi heti laajemmat labrat.
Olen syönyt rautaa jo vuoden. Jalat ovat edelleen levottomat mutta ripset on kasvaneet ja kynnet ei enää murene. Haikailen kyllä infuusioon ja olen menossa lääkäriin sitä vaatimaan. En haluaisi käyttää lääkitystä kun asiaa voitaisiin hoitaakin :(
Vierailija kirjoitti:
Pölhö, ei välttämättä auta ruokavalio jos sikiö syö varastot ja kaupan päälle vielä runsaat kuukautiset. Runsaita kuukautisia voi hillitä e-pillereillä tai hormonikierukoilka tai syömällä tulehduskipulääkkeitä pari ensimmäistä päivää kuukautisista.
Myös erityinen lääke on joka hillitsee verenvuotoa.
Valitettavasti mikään näistä ei käy kohdallani, koska minulla on munuaistauti ja tulehduskipulääkkeet kielletty, e-pilleri ei käy aurallisen migreenin takia ja hormonikierukka taas voi aktivoida aknen ja minulla on jo ruusufinni. Erityislääke verenvuodon vähentämiseen ei taas käy koska pahimmassa tapauksessa munuaistaudissani on verta virtsassa ja kyseinen lääke tekee silloin virtsaummen eli munuaiset on siis silloin lähes kaput. Vaihtoehdoiksi jää siis rautalisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain häikkää imeytymisessä jos tosissaan et saa arvoja nousemaan.
Sen verran tästä imeytymisestä.
Imeytymiseen vaikuttaa useampi asia.
Suomessa on saanut huomata miten totaalisen surkeasti vatsa~ja suolisto~ongelmiakin hoidetaan. Tai miten lääkärit eivät tunnu ymmärtävän loppujen lopuksi ihmisen kehon toiminnasta kokonaisuutena mitään, vaan kuuntelevat oireen ja määräävät lääkkeen.
Esim.refluksi tyyppiset oireet, närästys, turvottelu, palan tunne yms.
Johtuu hyvin usein HAPOTTOMASTA vatsasta, jolloin yläsulkija ei toimi ja päästää kurkkuun ja suuhun asti nesteitä mitkä sinne eivät kuulu, ei aina siitä että happoa olisi liikaa.
Jokainen kyseisistä oireista kärsivä voi koittaa auttaako se, että
Vähentää rasvaa ruokavaliosta ja suosii hyvin kasvispainotteista syömistä Ja
ottaa juuri ennen ateriaa omenasiiderietikkaa 1 ~2 rkl sekoitettuna lasilliseen vettä (esim. Yhdellä aterialla päivässä voi kokeilla)
Ja
Ostaa luontaistuotekaupasta suolahappo ravintolisän (en muista sen tarkkaa nimeä) ja kokeilee sen kanssa helpottaako oireet.
Jos noilla keinoilla oireet helpottavat,kyse on hapottomasta vatsasta.
Varmasti turvallisempaa kuin somac tai nexium kuukausia tai vuosia, tai edes hetkeä.
Mitä lääkäri tekee kun valitat närästystä, vatsaongelmia, turvotusta?
Määrää happosalpaajan ,jotkut syövät niitä jopa useita vuosia, ja näin ollen kaikki vatsahapot lamataan sitten kokonaan. Ehkäpä käskee vältellä rasvaisia aterioita nukkumaan mennessä.
Ihan kun vatsahapoilla ei olisi mitään virkaa ruuansulatukselle tai ravintoaineiden imytymiselle. Sitten alkaakin tulla niitä imeytymishäiriöitä ja ravintoainepuutoksia kun ei ole enää yhtään vatsahappoja.
Ravintoaineiden imeytyminen voi häiriintyä jos suolisto ei yksinkertaisesti ole kunnossa. Voi olla vuotava suoli, keliakia, ohutsuolen bakteeriston liikakasvua (sibo) tai hiivojen liikakasvua suolistossa. Huonolla ruualla saa kyllä suolistonsa ajan kanssa pilalle. (einekset, sokeri, raffinoidut tuotteet, liika eläinproteiini ja rasva, marjhagariinit ja öljyt liiallisina määrinä, antibiootit, stressi)
No, sitten jossain vaiheessa ei se rautakaan enää imeydy.
Eli jos rauta ei imeydy yhtään niin olisi aika alkaa hoitamaan suolistoa, elämäntavoilla.
Luin otsikosta: vakava vuoristoradan puute :D
Niin minäkin. Mutta sitten ollaan pulassa, jos jonain päivänä tai useampana päivänä ruoka-annoksessa ei olekaan rautaa.
Tai tulee sikiö masuun, joka alkais kuluttaa sitä olematonta varastorautaa. Tai kun tulee kuukautiset ja loputki raudat valuu ulos.