Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yksityinen labra suostuisi mittaamaan ferritiinin ilman lähetettä? Fimlab ei ainakaan mittaa.
Mehiläinen ottaa. Oikein mainostavat sitä sivuillaan.
Itse marssin tällä viikolla sisään labraan ilman lähetettä ja ferritiinin otto sujui kuin tanssi. Ja tulos oli siis vakava raudanpuute. Maksoi 49 euroa. Pieni hinta tärkeästä tiedosta.
Siis nimenomaan marssin Mehiläiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinin voi ottaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.
Eli ei kannata mennä aamuruuhkaan, kun siellä on ihmisiä, joiden täytyy ottaa nimenomaan aamulla niitä kokeitansa. Ferritiinissä ei myöskään ole mitään syömis- juomisrajoitteita
Vierailija kirjoitti:
Mikä yksityinen labra suostuisi mittaamaan ferritiinin ilman lähetettä? Fimlab ei ainakaan mittaa.
Yksityinen lääkäriasema.
Kyllä, itse olen käynyt yksityisellä otattamassa ja omatoimisesti rautaa eri muodossa vuosikausia syönyt niin tabletteina kuin tippoina kuin nesteinä. Ongelma syntyy siinä kohtaa, kun apteekin eikä luontaistuotekaupan rauta imeydy kunnolla, varastot eivät nouse ja hemoglobiini on siellä viiterajojen alapäässä, eikä lääkäri ota vakavissaan. Oireet vaan jatkuu. Haluaisin edes kerran elämässä kokea millaista on kun rautavarastot sekä hemoglobiini ovat molemmat viiterajojen sisällä ja arvot hyvät. Suomessa ei taida onnistua. Pyysin viimeksi lääkäriltä lähetettä rautainjektioon ja hänestä koko ajatus oli naurettava. Varastorauta alle 10, hemoglobiini nippanappa ok rautakuurilla.
rautaa saa apteekista ilman reseptiä niin eikun ostamaan ja mussuttamaan.
Ei siihen tabletn ottamiseen lääkäriä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
rautaa saa apteekista ilman reseptiä niin eikun ostamaan ja mussuttamaan.
Ei siihen tabletn ottamiseen lääkäriä tarvitse.
Rauta on myrkyllistä, jos sitä ottaa liikaa. Rautaa ei todellakaan kannata ominpäin arvauksen perusteella alkaa syömään. Ainakin hemoglobiini ja ferritiini pitää mitata ennen rautakuuria!
Onpa jännä. Minulla on aina ollut alhainen hemoglobiini, joskus jopa all 75 eikä koskaan ole puhuttu mistään ferriinistä.
Olo on kuin olisi vakavasti sairas ja väsymys aivan käsittämätöntä..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen käynyt yksityisellä otattamassa ja omatoimisesti rautaa eri muodossa vuosikausia syönyt niin tabletteina kuin tippoina kuin nesteinä. Ongelma syntyy siinä kohtaa, kun apteekin eikä luontaistuotekaupan rauta imeydy kunnolla, varastot eivät nouse ja hemoglobiini on siellä viiterajojen alapäässä, eikä lääkäri ota vakavissaan. Oireet vaan jatkuu. Haluaisin edes kerran elämässä kokea millaista on kun rautavarastot sekä hemoglobiini ovat molemmat viiterajojen sisällä ja arvot hyvät. Suomessa ei taida onnistua. Pyysin viimeksi lääkäriltä lähetettä rautainjektioon ja hänestä koko ajatus oli naurettava. Varastorauta alle 10, hemoglobiini nippanappa ok rautakuurilla.
Jotain häikkää imeytymisessä jos tosissaan et saa arvoja nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä. Minulla on aina ollut alhainen hemoglobiini, joskus jopa all 75 eikä koskaan ole puhuttu mistään ferriinistä.
Olo on kuin olisi vakavasti sairas ja väsymys aivan käsittämätöntä..
Mene ottamaan ferritiini vaikka huomenna ja tule kertomaan tänne mikä oli arvo. Tuloksen saa todella nopeasti. Aamulla otettu näyte on valmis illalla tai viim. seur aamuna
PerusTerveydessä ferritiinin mittaus maksaa 31e.
Täällä on näköjään Sveitsi jo mainittukin. Olin positiivisesti yllättynyt, kun huomasin, että täällä mitattiin alkuraskauden verikokeissa (ennen niskapoimu-ultraa siis) myös tuo ferritiini. Arvoni oli 23, lääkäri ei arvosta erikseen mitään sanonut, mutta käski syödä raskauteen tarkoitettua monivitamiinia, jossa on myös rautaa.
Luulisi, että Suomessakin ferritiinin mittauksen voisi lisätä tuohon noin rv 10:n verikoerumbaan. Ei kai yhden lisätestin tekeminen voi kovin vaivalloista olla?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lääkäriä, aika vakava tilanne jos ei imeydy.
Suomalaiset lääkärit tämän asian kohdalla eivät osaa hoitaa ja välittää. Itse täytyy huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näköjään Sveitsi jo mainittukin. Olin positiivisesti yllättynyt, kun huomasin, että täällä mitattiin alkuraskauden verikokeissa (ennen niskapoimu-ultraa siis) myös tuo ferritiini. Arvoni oli 23, lääkäri ei arvosta erikseen mitään sanonut, mutta käski syödä raskauteen tarkoitettua monivitamiinia, jossa on myös rautaa.
Luulisi, että Suomessakin ferritiinin mittauksen voisi lisätä tuohon noin rv 10:n verikoerumbaan. Ei kai yhden lisätestin tekeminen voi kovin vaivalloista olla?
Asut Sveitsissä? Otetaanko siellä ferritiini ihan peruskokeena muiltakin, kuin raskaana olevilta?
Vierailija kirjoitti:
PerusTerveydessä ferritiinin mittaus maksaa 31e.
PerusTerveyteen siis.
Vierailija kirjoitti:
Liity facessa raudanpuute ryhmään niin saat tietoa yllin kyllin.
Olen itse siellä vähän aikaa ollut ja hämmästynyt siitä että kuinka tietämättömiä lääkärit siitä voivat olla, joillain on ollut jopa 3 ferritiini, en ymmärrä miten sellainen ihminen on enää edes hengissä.
Hb voi olla kuitenkin hyvä, mutta varastossa ei ole rautaa.
Se olisi kuin lautasella on tämän päivän ruoka-annos, joka riittää tällä päivälle, mutta jääkaapissa ei ole juuri ylimääräistä. Huomenna sama juttu, ruoka riittää taas sille päivälle, mutta jääkaapissa ei ole taaskaan ylimääräistä.
Näin olen asian ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liity facessa raudanpuute ryhmään niin saat tietoa yllin kyllin.
Olen itse siellä vähän aikaa ollut ja hämmästynyt siitä että kuinka tietämättömiä lääkärit siitä voivat olla, joillain on ollut jopa 3 ferritiini, en ymmärrä miten sellainen ihminen on enää edes hengissä.
Hb voi olla kuitenkin hyvä, mutta varastossa ei ole rautaa.
Se olisi kuin lautasella on tämän päivän ruoka-annos, joka riittää tällä päivälle, mutta jääkaapissa ei ole juuri ylimääräistä. Huomenna sama juttu, ruoka riittää taas sille päivälle, mutta jääkaapissa ei ole taaskaan ylimääräistä.
Näin olen asian ymmärtänyt.
Jatkan...
"Huomionarvoista on myös, että hemoglobiiniarvo voi olla koko ajan hyvä, vaikka ferritiiniarvo olisi alhainen. Siksi pelkän hemoglobiinin tutkiminen ei riitä, koska raudanpuute voi jäädä tällöin huomaamatta."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201807132201072447_we.shtml
Miksi rautaa pitäisi olla varastossa? Eikö riitä että syö verilettuja, esim. kerran viikossa? Eihän muutakan energiaa (=läskiä) kannata varastoida itseensä?
Mehiläinen ottaa. Oikein mainostavat sitä sivuillaan.
Itse marssin tällä viikolla sisään labraan ilman lähetettä ja ferritiinin otto sujui kuin tanssi. Ja tulos oli siis vakava raudanpuute. Maksoi 49 euroa. Pieni hinta tärkeästä tiedosta.