Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)

Vierailija
19.09.2018 |

Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?

Kommentit (377)

Vierailija
361/377 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla määrättiin kuukausia synnytyksen jälkeen kilpirauhaslääkitys kun oli vajaatoimintaan viittaavia oireita niin paljon.

Hb oli silloin 125, punasoluindeksit alle viitteiden. Lääkäri sanoi perusverenkuvan olevan ok.

Kilpirauhasvasta ~aineita ei ollut, arvot olivat lievästi "vinksallaan", alhainen t4v oli syy lääkityksen aloitukseen ja lukuisat oireet.

Ferritiiniä ei edes katsottu, mutta muistan silloin ihmetelleeni , kun ikenet ja silmäluomien "aluset" oli ihan valkeat ja värittömät.

Minulla on erittäin runsaat menkat ja syön vaihtelevan hyvin ja huonosti.

Pulssi on matala, mutta ponkaisee ylös esim.herätessä omituisesti tai rasituksessa. On tykytystä ja muljahtelua.

On ruokahaluttomuutta, hikoilu ja palelu vaihtelevat. Tuntuu, että lämmönsäätely on ihan sekaisin.

Masennusta , ajoittain hengenahdistusta, väsymystä, kurkun ja kaulan alueella paineentunnetta. Hiukset ovat ohentuneet jo puolella ja ovat huonokuntoiset.

Kilpirauhasarvot ovat hyvät, tsh jopa "liian matala" thyroxinilla. Mutta olo kaikkea muuta kuin hyvä.

Ferrit. oli pari kk sitten 28.

Mietinkin, että jos oireeni ovat koko ajan johtuneet raudanpuutteesta, voinko mahdollisesti lopettaa kilpirauhaslääkityksen jos raudanpuute korjataan?

Palautuuko kilpirauhasen toiminta jos lääkitystä on käyttänyt yli 5 vuotta?😕

Osa oireista siis kyllä helpotti thyroxinilla, siksi sitä jatkoinkin, mutta olo ei edelleenkään ole terve, tai ainakin vaihtelee kokoajan surkeasta siedettävään.

Jos sun kilpirauhasarvot on hyvät ja varastoraudan arvo on vakavan varastoraudan puutteen kohdalla, niin totta hitossa kärsit vakavasta raudanpuutteesta ja tilanteesi korjaantuu syömällä rautatabletteja.

Olet näköjään syönyt kilpirauhaslääkkeitä turhaan, koska ongelmasi ja oireesi johtuvat raudanpuutteesta.

Mene hyvälle lääkärille!

Niinpä, kun hyvän lääkärin löytäisin!

Kaikkiin noihin oireisiini on tarjottu aina vain mielialalääkitystä.

Sain lopulta sen thyroxin kokeiluun, koska en suostunut ssri pas**aan ja koska se auttoi joihinkin oireisiin niin se jäi käyttöön.

KUKAAN lääkäri ei KOSKAAN ole esittänyt oireideni syyksi raudanpuutetta , vaikka olen kertonut runsaista menkoista ja kuparikierukasta. Koska hb on normaali.

Mielialalääkitystä on kyllä tarjottu.

Haluan ehdottomasti lopettaa thyroxinin ,jos oireeni johtuivat alunperinkin raudanpuutteesta.

Kilpirauhanen on itseasiassa ultrattu ja kunnossa.

Mutta jos olen 6 vuotta lamannut kilpirauhasta synteettisillä hormoneilla, niin palautuuko sen oma toiminta????!!!!?

On se kiva kun meillä on taitavia tk~ lääkäreitä.

Papereissani on vanha masennusdiagnoosi, ehkä siksi eivät ole sen enempää viitsineet tilannettani tutkia.

Hienoa!

On kyllä aivan törkeää, että potilas joutuu itse kaivamaan lääketieteellistä tietoa asioista eikä lääkärit osaa hommiaan.

Suosittelen Esa Soppia, joka on raudanpuuteasioiden asiantuntija.

En kehtaisi ukkoa suositella, hoiti isäni sairaalaan. Haistakoon pitkän rautapaskan kyseinen "tohtori".

Vierailija
362/377 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin raudanpuute anemia keväällä 2017. Hb 117 ja ferritiini 5. Syynä luultavasti kaksi synnytystä ja runsaat menkat. Siitä saakka olen syönyt rautaa. Hb on nyt 138 ja ferritiini viimeksi mitattuna toukokuussa 2019, 80. Kauan menee että puute korjaantuu, mutta kyllä on olo helpottanut ja kykenen taas normaaliin elämään, välillä tosin vieläkin uuvuttaa ja on sähkömäisiä nykäyksiä pitkin kroppaa liikunnan jälkeen, eikä paino ole vielä pudonnut.. Rauta tankkaus siis jatkuu vähintään vielä vuoden loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/377 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa infuusion tehneet millaista elämä on ollut vuoden tai useamman tankkauksen jälkeen? Laskiko taas menkat tai raskaus raudat lähes aiempaan tasoon vai pysyykö raudat pelkällä rautanappitankkauksella ja rasituksen vähentämisellä kunnossa?

Vierailija
364/377 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kuinka nopeasti olette saaneet Terveystalosta lähetteettömät labratulokset Kantaan nähtäville? Olen odottanut jo yli viikon, tulokset tulivat siis OmaTerveyteen yli viikko sitten mutta OmaKannassa ei näy...

Ajattelin pyytää ensiksi hoitoa julkiselta puolelta, kun sieltä tuloksista nyt sitten löytyi vakavaan raudanpuutteeseen viittaava ferritiiniarvo ja klassiset oireet löytyy ja runsaat kuukautiset. En nyt viitsisi minään ruutukaappauksinakaan OmaTerveys-palvelusta ruveta omalääkärille kaikkia keskenään mahdollisesti korreloivia arvojani lähettämään.

Vierailija
365/377 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

erritiini eli nk. varastorauta (S-Ferrit / P-Ferrit / fS-Fe / fP-Rauta):

Alle 40 ferritiini aiheuttaa tutkimusten mukaan myös fibromyalgiaa.

Alle 70-80 ferritiini, kilpirauhanen ei toimi kunnolla, sillä ferritiiniä tarvitaan T4/t3-konversiossa. Kilpirauhasarvot voivat siis hyvin parantua pelkällä raudan tankkauksella, lisäämättä kilpirauhaslääkettä. Vakavassa raudanpuutteessa tyypillistä onkin, että TSH saattaa olla normaali, mutta t4v on matala. Tämä sekoitetaan usein sentraaliseen eli aivolisäkeperäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Toimintahäiriö onkin tällöin välillisesti aiheutunut ongelma.

Alle 70-80 ferritiini aiheuttaa myös lisämunuaisten uupumuksen oireita (esim. sydämentykytystä, uupumusta, heikotusta, valonarkuutta, aivosumua).

Ferritiinin ollessa noin 80 useimmilla yleistila ja yleiskunto paranee.

Ideaali arvo ferritiinille on naisilla yli 100 (- noin 130) ja miehillä korkeampi.

https://kilpparikilppari.wordpress.com/2016/12/27/raudanpuuteanemia-ja-…

Onko jollain kokemusta, että fibromyalgian oireet olisivat helpottaneet, kun rautavarastot ovat nousseet?

Itsellä diagnosoitiin fibromyalgia, mutta olen alkanut epäillä, että syy onkin toimimaton kilpirauhanen ja tyhjentyneet rautavarastot.

Vierailija
366/377 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heppu5 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

erritiini eli nk. varastorauta (S-Ferrit / P-Ferrit / fS-Fe / fP-Rauta):

Alle 40 ferritiini aiheuttaa tutkimusten mukaan myös fibromyalgiaa.

Alle 70-80 ferritiini, kilpirauhanen ei toimi kunnolla, sillä ferritiiniä tarvitaan T4/t3-konversiossa. Kilpirauhasarvot voivat siis hyvin parantua pelkällä raudan tankkauksella, lisäämättä kilpirauhaslääkettä. Vakavassa raudanpuutteessa tyypillistä onkin, että TSH saattaa olla normaali, mutta t4v on matala. Tämä sekoitetaan usein sentraaliseen eli aivolisäkeperäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Toimintahäiriö onkin tällöin välillisesti aiheutunut ongelma.

Alle 70-80 ferritiini aiheuttaa myös lisämunuaisten uupumuksen oireita (esim. sydämentykytystä, uupumusta, heikotusta, valonarkuutta, aivosumua).

Ferritiinin ollessa noin 80 useimmilla yleistila ja yleiskunto paranee.

Ideaali arvo ferritiinille on naisilla yli 100 (- noin 130) ja miehillä korkeampi.

https://kilpparikilppari.wordpress.com/2016/12/27/raudanpuuteanemia-ja-…

Onko jollain kokemusta, että fibromyalgian oireet olisivat helpottaneet, kun rautavarastot ovat nousseet?

Itsellä diagnosoitiin fibromyalgia, mutta olen alkanut epäillä, että syy onkin toimimaton kilpirauhanen ja tyhjentyneet rautavarastot.

Onko tässä ketjussa enää aktiivisuutta?

Vierailija
367/377 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutoksessa voi pyörtyä heikottaa huimaa hiukset ohenee. Kananmuna on hyvä raudan lähde.Nuorilla on usein puutosta erityisesti tytöillä.Raskauden aikana ja joillakin jotka vuotaa paljon kuukautisissa on ehkäisypillerit tuonut avun sekä kierukan poisto ja vaihto pillereihin. Heti kun täyttää 40 v voi steriloida itsensä mies voi nuorempana . Miehelle se on helppo.Suklaassa on rautaa.Kananmuna kuuri . Kasvis syöjillä on kyllä puutoksia yksipuolisesta ruokavaliosta.

Vierailija
368/377 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
369/377 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
370/377 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
371/377 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa syökää

Vierailija
372/377 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotias nainen. Ensimmäisen kerran minulta on otettu ferritiiniarvo vuonna 2018 psykiatrisista syistä, se oli silloin 26. Tähän ei kuitenkaan kiinnitetty mitään huomiota. Minulla oli syömishäiriö ja suupielet halkeilivat b12-vitamiinipuutoksen takia. Tätä ennen mulla oli hyvin runsaat kuukautiset. Olin niihin aikoihin erittäin sekava, väynyt ja masentunut, tämä hoidettiin melatoniinilla ja unen korjaamisella, ja vuoden sairaslomalla, joka auttoi.

Raudanpuutteen oireet alkoivat toden teolla 2021 helmikuussa. Olin muutamaa kuukautta aiemmin aloittanut käymään salilla, ja yhtäkkiä huomasin etten jaksa tehdä harjoituksia, sydän tykyttää ja mulla on kylmä. Huimasi enkä pysynyt pystyssä, hikoilin öisin valtavasti ja muisti oli tosi huono. Olin myös lihonut lähes 20kg vuoden aikana pikkuhiljaa(61kg -> 78kg, ja painonnousu vain kiihtyi. Epäilin ensin kilpirauhasen vajaatoimintaa koska sitä on suvussani. Verikokeessa maaliskuussa kilppariarvot oli kuitenkin lähellä normaalia, mutta MCV arvo oli 83, jonka johdosta lääkäri kehotti syömään rautatabletteja. Ferritiiniarvo oli kuulemma 24 mutta se ei oo näkyvissä mun omakannassa, en tiedä mistä lääkäri näki arvon koska sitä ei pitänyt edes mitata, vaan vain perusverenkuva.

Vitabalansin rautatabletit (100mg) sopivat minulle hyvin, mutta aiheuttavat voimakkaita unia joita mulla ei oo koskaan aiemmin ollu.

Nyt elokuussa 2021 oireita on edelleen. Nukun vähemmän alkutalveen verrattuna joka on hyvä ja muisti on parempi, mutta suorituskyky ja pirteys eivät ole palautuneet ollenkaan. Aloin käyttämään ruusujuuriuutetta piristymiseen joka on mulla auttanut, nostaa myös mielialaa. Tässä vaiheessa olen syönyt rautaa maaliskuun lopusta saakka, eli 4 kokonaista kuukautta, välillä jopa 200-400mg annoksilla päivittäin. Toivon mukaan arvo olisi noussut kuitenkin, laskujeni mukaan se olisi maksimissaan heinäkuun lopussa ollut 60 jos nousua tapahtuisi 10 yksikköä kuukaudessa.

Olen menossa lääkäriin tässä kuussa jolloin on tarkoitus tarkastaa veriarvoja uudelleen.

Vierailija
373/377 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalossa ja Mehiläisessä hemoglobiini ja ferritiinimittaus olin n. 60-70 € siis ilman lähetettä pääsee kyllä. Puhti.fi sivuston kautta pääsee myös, hinta n. 50 € varsinainen näyte otetaan Mehiläisen labrassa.

Vierailija
374/377 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kuinka nopeasti olette saaneet Terveystalosta lähetteettömät labratulokset Kantaan nähtäville? Olen odottanut jo yli viikon, tulokset tulivat siis OmaTerveyteen yli viikko sitten mutta OmaKannassa ei näy...

Ajattelin pyytää ensiksi hoitoa julkiselta puolelta, kun sieltä tuloksista nyt sitten löytyi vakavaan raudanpuutteeseen viittaava ferritiiniarvo ja klassiset oireet löytyy ja runsaat kuukautiset. En nyt viitsisi minään ruutukaappauksinakaan OmaTerveys-palvelusta ruveta omalääkärille kaikkia keskenään mahdollisesti korreloivia arvojani lähettämään.

Terveystalon labratulokset eivät näy OmaKannassa lainkaan, vain OmaTerveydessä.

T. Terveystalossa labrat vuosittain ottava

Vierailija
375/377 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mittauttaa hemoglobiini ja ferritiini. Anemia aiheuttaa melko samanlaisia oireita kuin vajis. Rauta vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan.

Vierailija
376/377 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
377/377 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini otettiin kolmannella lääkärikäynnillä kun oireina oli jatkuva väsymys, pohjekivut, kylmyys (etenkin ääreisverenkierto heikko), pyörryttävä olo. Hemoglobiini 130, ferritiini 15. Sanoin lääkärille, että en jaksa tehdä vapaa-ajalla mitään kun on niin väsyttävä olo. Lääkäri vastasi että "niin liikunta saattaa vähän väsyttää"... Saa nähdä onko ferritiini lähtenyt nousuun kun menen labroihin parin kk päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme