Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)

Vierailija
19.09.2018 |

Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?

Kommentit (377)

Vierailija
261/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omaa pohdintaani Suomen tilanteesta:

”On surullista, että nyky-Suomessa raudanpuutteesta kärsivät naiset leimataan muoti-ilmiöstä valittaviksi, mitätöidään heidän oireitaan selittämällä niitä pikkulapsiarjesta tai työstressistä johtuviksi, eikä suostuta edes mittaamaan ferritiiniarvoja, jotka julkisessa terveydenhuollossa eivät maksa paria euroa enempää.

Samaan aikaan ihmettelen, kun muistinheikkoutta valittava vanhus saa julkisessa terveydenhuollossa optimaalisen hoidon, muistihoitajan testaukset, vitamiinimääritykset ja erikoislääkärin arvion ja seurannat, kun samaan aikaan muistiongelmia valittava työikäinen, hedelmällisessä iässä oleva nainen oireineen. leimataan psyykkisesti sairaaksi, joka ei ymmärrä, että pikkulapsiarjen kuuluu olla väsyttävää tai elämän nyt kuuluu potkia päähän.

Henkilökohtaisestsi minua surettaa jokaisen naisen puolesta, jotka ovat viimeisillä voimillaan raahautuneet lääkäriin, kun ovat huomanneet, että heidän elimistönsä ei toimi enää normaalisti ja ovat poikkeuksellisen väsyneitä ja heidät nauretaan sieltä pihalle.

Samalla kun yritetään nostaa Suomen väkilukua, saada opiskelijat valmistumaan nopeammin, saada naiset nopeammin työelämään lasten teon jälkeen, on käsittämätöntä, että samaan aikaan sallitaan se, että jo nuoret naiset kärsivät raudanpuutteen aiheuttamasta työkyvyttömyydestä, eivät jaksa hoitaa lapsia ja työtä, saati tehdä useampaa lasta, vain koska heitä ei suostuta hoitamaan tässä yksinkertaisessa asiassa.”

lääketieteen linsensiaatti, lääketieteellinen johtaja"

http://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-syyt/aliarvioidaanko-raudanpuu…

Vierailija
262/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vakava raudanpuute vaivaa jopa 40% lisääntymisikäisistä naisista. Usein kuukautisten aiheuttamaa rautavajetta ei saada täytettyä vuotojen välillä. Hemoglobiini on huono raudanpuutteen indikaattori. Jotta todellinen tilanne saadaan selville, on testattava monia eri asioita. Facebookissa on ryhmä nimeltään Raudanpuute, jossa on paljon tietoa ja keskustelua aiheesta. Osa lääkäreistä pitää piilevää raudanpuutetta humpuukina…. Älä aloita rautatankkausta ominpäin, syy on aina selvitettävä."

https://masunkutistaja.fi/2018/03/22/raudanpuute/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen lääkärien tietokantoihin, sillä olen alan opiskelija.

Ensimmäinen asia mitä lukee raudanpuuteanemian toteamisesta "raudanpuute ilman muita merkittäviä aiheuttajia todetaan ferritiinimäärityksellä"

Onko lääkärit lukutaidottomia?

Vierailija
264/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsen lääkärien tietokantoihin, sillä olen alan opiskelija.

Ensimmäinen asia mitä lukee raudanpuuteanemian toteamisesta "raudanpuute ilman muita merkittäviä aiheuttajia todetaan ferritiinimäärityksellä"

Onko lääkärit lukutaidottomia?

Kyseisestä tietokannasta löytyy myös kaavio, missä ferritiinillä alle 30 naisella jolla runsaat kuukautiset, pitää aloittaa rautalääkitys raudanpuuteanemian hoitoon. Löytyy myös tietoa, että ferritiini laskee ensin ja sitten vasta hb.

Että mietin vaan miksei lääkärit lue sitä tietokantaansa.

Itse varasin ajan yksityiselle labraan. Sain lisäksi lääkäriajan arvauskeskukseen sisätautilääkärille. Minulla oli esikoisen jälkeen samoja oireita, mutta sain tyroksiinia. Nyt taas tukka tippuu, väsyttää hirveästi, palelee todella paljon, kaulalla on jatkuvaa paineentunnetta ja pms oireet on niin pahoja että olin jo valmis ottamaan jotain huumaavia lääkkeitä siihen. Liikunnan olen lopettanut kokonaan, koska on vaan niin heikko olo.

Synnytyksestä 2v, syön kasvispainotteisesti, minulla on kuparikierukka ja runsaat vuodot.

Vierailija
265/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastorautahullu on päässyt vapaille

Vierailija
266/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varastorautahullu on päässyt vapaille

"Olen ammatissani sisätauti- ja veritautilääkärinä (hematologi) huomannut, että raudanpuute varsinkin ilman anemiaa on hyvin yleistä ja alidiagnostisoitu ongelma naisilla. Ongelma koskee nimenomaan naisia koska heillä raudanpuute on fysiologisista syistä johtuen hyvin tavallista.

Valitettavasti S-ferritiinin viitealue on laboratoriosta ja menetelmästä riippuen varsin matala, 5-10 µg/l millä ei ole mitään tekemistä suositeltavan/hyvän ferritiinitason kanssa.

Ferritiinitaso 10-30 µg/l ei ole normaali koska silloin rautavarastot ovat tyhjät ja potilaalla on hyvin todennäköisesti raudanpuutteen oireita. Potilaideni kertomusten mukaan tätä lääkärit eivät usein tiedä. "

http://www.foibos.fi/blogi/

Vierailija
267/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä voi sitten omin päin ottaa rautalisää, mikä tässä on niin vaikeaa? Apteekista niitä nappeja saa ihan ilman reseptiä!

Vierailija
268/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina runsaat menkat. Jokainen lääkäri ja erityisesti gyne on ollut asiasta tietoinen.

Söin lääkärin kehotuksesta aikuisiällä muutaman rautakuurin. Ensimmäinen paha raudanpuute-anemia todettiin, kun olin 30, toinen, kun olin 43. Jälkimmäisen yhteydessä lääkäri totesi, että on kehittynyt vuosien aikana niin hitaasti, etten ole huomannut.

Vasta 43-vuotiaana minulta testattiin ensimmäistä kertaa ferritiini, ja se oli 4 Muutaman kuukauden rautakuurin jälkeen hb oli hyvä, ferritiini huikeat 10. Syön edelleen rautaa ja odotan uutta labrakäyntiä.

Muutaman viime vuoden aikana minulta pn pyynnöstäni testattu kilpirauhasarvot (olivat hyvät) ja keliakia (ei ole). Oireet, joita olen lääkärille ihmetellyt ja joiden takia nuo kokeet on otettu: kova väsymys, hiusten erittäin selvä oheneminen, rytmihäiriöt.

Olen myös mm. pyörtyillyt, kärsinyt nivelkivuista, jääkylmistä sormista ja varpaista ja kuivasta ihosta.

Ja vau siis todella... ferritiini VASTA kilpirauhas- ja keliakiakokeiden, yhden todetun ja hoidetun anemian, noin 20 kertaa lääkärin toteaman ”pärjäätkö sä noiden runsaiden kuukautisten kanssa” (hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut koskaan, kierukat menneet pois paikoiltaan, lääkkeistä ei mainittavaa hyötyä) ja monen turhan lääkärikäynnin jälkeen (”väsymys on luonnollista, kun on vaativa työ / monta pientä lasta / avioero jne.”)

Kiinnostavaa nähdä, saanko vaikka osan hiuksista takaisin, jos varastorauta kohoaisi.

Olen käynyt samojen oireiden takia lääkärissä ja gynellä. Kilpirauhastestin sain maksamalla itse ja e-pillerit pyynnöstäni rauhoittamaan vuotoja. Mutta rauta-arvoistani ei ole kukaan ollut kiinnostunut...

Vierailija
269/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko raudanpuutteella selittää agressiivista käyttäytymistä lapsia kohtaan?

Vierailija
270/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
271/377 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
272/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
273/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä selvitys viitearvojen tulkinnasta.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk0…

Tuossa ei kuitenkaan puhuta ferritiinistä mitään. Ferritiinin viitearvo on poikkeus. Ferritiinin normaali tavoitearvo on aivan eri kuin ferritiinin alarajat.

Vierailija
274/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
275/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa, S-ferrit oli 8. Menossa ylihuomenna lääkäriin, itkettää. Ei mitään muita oireita kuin raju aamuväsymys ja hengästyminen portaita noustessa. Mulla on runsaat kuukautiset. 

Vierailija
276/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vatastorautaa tarkistettu ikinä vaikka olen ollut aneeminen ja hb 115, käskettiin syödä rautaa 3kk ja sitten oli uusi hb testi. Viimeksi rauta oli 117 ja muka ”ei huolta ja normaali” WHO:n mukaan anemian raja on 120, Suomessa 117

Yritin kysyä kuinka kauan syön rautaa terveyskeskuksesta ja vastaus oli ”ei se taida viikossa nousta” ” kysy apteekkihenkilökunnalta kuinka kauan”

Lääkäriä ei konsultoitu pätkääkään, ja apteekkihenkilökunta rietää paremmin kuin terveyskeskuksen terveydenhoitajat tai ketkä lie jotka puhelimeen vastaa.

Mulle kerrottiin apteekissa, että rautaa pitää syödä 4-6 kk, että varastorautakin karttuu. Eka kerta, kun kuulin, ja olen vuosia omia rauta-arvoja joutunut seurailemaan. "Hyvinpä" ne tietää ihmistä infota terveyskeskuksissa.

Vierailija
277/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vatastorautaa tarkistettu ikinä vaikka olen ollut aneeminen ja hb 115, käskettiin syödä rautaa 3kk ja sitten oli uusi hb testi. Viimeksi rauta oli 117 ja muka ”ei huolta ja normaali” WHO:n mukaan anemian raja on 120, Suomessa 117

Yritin kysyä kuinka kauan syön rautaa terveyskeskuksesta ja vastaus oli ”ei se taida viikossa nousta” ” kysy apteekkihenkilökunnalta kuinka kauan”

Lääkäriä ei konsultoitu pätkääkään, ja apteekkihenkilökunta rietää paremmin kuin terveyskeskuksen terveydenhoitajat tai ketkä lie jotka puhelimeen vastaa.

Mulle kerrottiin apteekissa, että rautaa pitää syödä 4-6 kk, että varastorautakin karttuu. Eka kerta, kun kuulin, ja olen vuosia omia rauta-arvoja joutunut seurailemaan. "Hyvinpä" ne tietää ihmistä infota terveyskeskuksissa.

No mitä ne siis infos terveyskeskuksessa, että kuinka kauan pitää rautaa syödä kunnes varasto täynnä?

Vierailija
278/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne siis infos terveyskeskuksessa, että kuinka kauan pitää rautaa syödä kunnes varasto täynnä?

Ei mitään. 

Vierailija
279/377 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa, S-ferrit oli 8. Menossa ylihuomenna lääkäriin, itkettää. Ei mitään muita oireita kuin raju aamuväsymys ja hengästyminen portaita noustessa. Mulla on runsaat kuukautiset. 

Ei sinulla ole mitään syytä itkeä. Olen syönyt nyt kaksi vuotta päivittäin rautaa ja reisissä on taas voimaa eikä kaikki hengästytä enkä ole aamuisi pökertynyt. Lisäksi yleinen elämänilo/aloitteellisuus/elinvoima on palannut. 

Vierailija
280/377 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up