Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia unihäiriöitä teillä on ollu, ku ferritiini on ollu alhainen?
Mää en tiedä liittyykö minun unihäiriöt kokonaan alhaisesta ferritiinistä (tai oli mulla hb tuolloin 105) koska ymmärtääkseni sen laukasi krooninen stressi mikä laukaisi amaan aikaan myös masennuksen. mutta ainakin minulla unihäiriöt alkoi niin että nukahdin kyllä hyvin mutta heräsin 2-3 välissä yltäpäältä hiessä ja pumppu hakkasi tuhatta ja sataa enkä sen jälkeen tietenkään unta saanut. Ja kun rupesin vielä stressaamaan saanko unta seuraavana yönä niin noidankehä oli valmis. Kyllä tuo hikoilu ja sydämmen hakkaaminen jäi 1-2kk jälkeen pois mutta heräilin silti aamuyöstä ja tietty kun stressaannuin asiasta niin en saanu loppuyöstä unta. Nyt vuoden verran olen osannut rauhoittua ja nukahtamaan aamuyöstä uudestaan mutta huomaan edelleen että pienikin stressi/huoli juuri ennen nukumaan menoa aiheuttaa pätkittäiset yöunet tai sen etten heti nukahda uudelleen. Luulen että ferritiinillä on jotain tekemistä sen kanssa että stressaannun helpolla. Mutta kortisoli tasot on olleet myös matalia kun niitä on mittailtu. Kaikki alle 300 aamulla..
Miten alhainen ferritiini vaikuttaa unen laatuun?
Kokemuksia, miten alhainen ferritiini vaikuttaa unen laatuun?
MP kirjoitti:
Hei! Käykö miehesi verenluovutuksessa? Auttaisikohan säännöllinen käynti ajan mittaan laskemaan hemoglobiinia turvallisemmalle tasolle? Tulipahan mieleeni..
Ei auta, koska suomessa siinä ei saa käydä niin usein, että se laskisi miesten rauta-arvoja.
Korkeat rauta-arvot on miesten terveyden vihollinen numero yksi, ja siitä ei puhuta paljon mitään, aiheuttaa sydänongelmia, väsymystä, syöpiä, impotenssia jne.
Englannissa vieläkin lisätään esim. jauhoihin rautaa, joka on tosi vaarallista kansanterveyden tasolla miehille.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittakaa kokemuksia tännekkin, kaikki ei ole facessa
Jos ei "ole" facessa, niin ei tarvi kuvitella saavansa tietoa kaikesta siitä, mikä ON facessa. Sitä varten siellä facessa "ollaan", että voidaan lukea mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
ferritiini alle 30 on vakava varastoraudan puute.
tasolla 70-100 alkaa keho toimia kuten pitääkin.
Onko näitä tapoja ilmaista ferritiinin taso useampi kuin yksi? Ihmettelen vaan, kun mulla taso oli 8 ja lääkäri sanoi, että 12 olisi jo normaali.
Tosin kyseinen lekuri suhtautui halveksivasti koko tutkimukseen, koska kuulemma kyseessä on "muotijuttu" ja "kaikki haluaa yhtäkkiä tietoonsa ferritiinit". No minä kun seuraan muotia aika heikosti, niin en tätä tiennyt enkä tajunnut, ettei olisi saanut ehdottaa, vaikka suurin osa lukemistani rautavajeen oireista sopi itseeni. Sieltä se sitten pitkin hampain soitteli tuloksista, että "rautakuurista voisi ehkä olla sulle jotain hyötyä tai ei ainakaan haittaa" - hemoglobiinikin kun oli just hädin tuskin anemian rajan yläpuolella. Minkähän asteista anemiaa tällaisten lääkäreiden mielestä pitäis odottaa, ennen kuin saisi vaivata heidän aikaansa tutkimuksilla?
Vierailija kirjoitti:
. Minkähän asteista anemiaa tällaisten lääkäreiden mielestä pitäis odottaa, ennen kuin saisi vaivata heidän aikaansa tutkimuksilla?
No ainakin itselläni oli hb 60, ja lääkäri vain nauroi, kun kerroin oireistani.
Se soitti sitten paniikissa töihin tulosten tultua ja piti lähteä heti sairalaan saamaan verta ja tutkimaan onko sisäinen verenvuoto.
Vierailija kirjoitti:
MP kirjoitti:
Hei! Käykö miehesi verenluovutuksessa? Auttaisikohan säännöllinen käynti ajan mittaan laskemaan hemoglobiinia turvallisemmalle tasolle? Tulipahan mieleeni..
Ei auta, koska suomessa siinä ei saa käydä niin usein, että se laskisi miesten rauta-arvoja.
Korkeat rauta-arvot on miesten terveyden vihollinen numero yksi, ja siitä ei puhuta paljon mitään, aiheuttaa sydänongelmia, väsymystä, syöpiä, impotenssia jne.
Englannissa vieläkin lisätään esim. jauhoihin rautaa, joka on tosi vaarallista kansanterveyden tasolla miehille.
No ei kyllä tasan jaeta nallekarkkeja. Moni mies kärsii liiasta raudasta kun taas osa naisista riutuu liian vähästä raudasta, jota ei edes tajuta testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Minkähän asteista anemiaa tällaisten lääkäreiden mielestä pitäis odottaa, ennen kuin saisi vaivata heidän aikaansa tutkimuksilla?
Se soitti sitten paniikissa töihin tulosten tultua ja piti lähteä heti sairalaan saamaan verta ja tutkimaan onko sisäinen verenvuoto.
No mikä sulla sit oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä sulla sit oli?
Runsaat kuukautiset ja myoma.
Mulla on ollut hb korkeimmillaan 158 vaikka ferritiini oli 4. Vuosikausia juoksin lääkärillä selvittämässä oireita, ei muka löytynyt syytä. Sitten yksi keksi että korkea hb johtuu elimistön pitkään kestäneestä hapenpuutteesta, joka taas johtuu varastoraudan puutteesta. Suomessa ei osata tätä asiaa kyllä hoitaa paskan vertaa. Mullakin tuijotettiin vain hb:ta ja sanottiin että ehdottomasti ei saa syödä rautaa. Punasoluarvot kans päin peetä, mutta kukaan ei välittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä sulla sit oli?
Runsaat kuukautiset ja myoma.
Miten myoma muuten oireilee? Pelkillä runsailla kuukautisillako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ferritiini alle 30 on vakava varastoraudan puute.
tasolla 70-100 alkaa keho toimia kuten pitääkin.Onko näitä tapoja ilmaista ferritiinin taso useampi kuin yksi? Ihmettelen vaan, kun mulla taso oli 8 ja lääkäri sanoi, että 12 olisi jo normaali.
Tosin kyseinen lekuri suhtautui halveksivasti koko tutkimukseen, koska kuulemma kyseessä on "muotijuttu" ja "kaikki haluaa yhtäkkiä tietoonsa ferritiinit". No minä kun seuraan muotia aika heikosti, niin en tätä tiennyt enkä tajunnut, ettei olisi saanut ehdottaa, vaikka suurin osa lukemistani rautavajeen oireista sopi itseeni. Sieltä se sitten pitkin hampain soitteli tuloksista, että "rautakuurista voisi ehkä olla sulle jotain hyötyä tai ei ainakaan haittaa" - hemoglobiinikin kun oli just hädin tuskin anemian rajan yläpuolella. Minkähän asteista anemiaa tällaisten lääkäreiden mielestä pitäis odottaa, ennen kuin saisi vaivata heidän aikaansa tutkimuksilla?
Mitä hyötyä ferritiinin tutkimisesta tuossa tilanteessa olisi?
Muistan että kuopuksen syntymän jälkeen huimasi paljon, väsytti uuvutti, korvissa humisi, särki joka paikkaan, etu ja keskisormi turposi, hiusten harjaaminen ja pesu oli vaikeaa kun kädet tuntui jäykiltä, sydän muljahteli, hengästytti ja astma paheni.
Pelkäsin että olin sairastunut jotenkin vakavasti, soitin te keskukseen mutten uskaltanut vielä sillon mennä lääkäriin. Oli helmikuu. Toukokuussa olo oli tokkurainen, ajatus katkeili enkä kyennyt normaaliin vuorovaikutukseen, keskittymisen kyky oli poissa tajusin että oli pakko marssia lääkäriin.
Kävin verikokeissa ja verikokeet olivat ok. Luulin että olin sairastunut psykoosiin tms. Kesällä menin yksityiselle lääkärille, joka halusi mittauttaa ferritiinin ja Tsadam! Ferritiini 5. Rautaa 3 kk. Ja ferritiini nousi 30, sillon käskettiin lopettamaan rauta, vuoden päästä mittautin ferritiinin yksityisellä ja se oli taas 10 ja taas rautaa 3 kk. Jonka jälkeen lääkäri sanoi sen riittävän. Tätä rataa jatkunut vuodesta 2016.
Nyt olen siinä tilanteessa että olen taas syönyt rautaa 3 kk ja lääkäri määrännyt sen lopettamisen tähän. Vaan enpäs lopeta, vaan olen varannut ajan raudan puutteesta tietävälle lääkärille. Eihän tää voi mennä niin, että ferritiini arvoon 30 lopetan aina vaan rautakuurin, kun se kuitenkin aina lähtee siitä taas laskemaan..
Vierailija kirjoitti:
Muistan että kuopuksen syntymän jälkeen huimasi paljon, väsytti uuvutti, korvissa humisi, särki joka paikkaan, etu ja keskisormi turposi, hiusten harjaaminen ja pesu oli vaikeaa kun kädet tuntui jäykiltä, sydän muljahteli, hengästytti ja astma paheni.
Pelkäsin että olin sairastunut jotenkin vakavasti, soitin te keskukseen mutten uskaltanut vielä sillon mennä lääkäriin. Oli helmikuu. Toukokuussa olo oli tokkurainen, ajatus katkeili enkä kyennyt normaaliin vuorovaikutukseen, keskittymisen kyky oli poissa tajusin että oli pakko marssia lääkäriin.
Kävin verikokeissa ja verikokeet olivat ok. Luulin että olin sairastunut psykoosiin tms. Kesällä menin yksityiselle lääkärille, joka halusi mittauttaa ferritiinin ja Tsadam! Ferritiini 5. Rautaa 3 kk. Ja ferritiini nousi 30, sillon käskettiin lopettamaan rauta, vuoden päästä mittautin ferritiinin yksityisellä ja se oli taas 10 ja taas rautaa 3 kk. Jonka jälkeen lääkäri sanoi sen riittävän. Tätä rataa jatkunut vuodesta 2016.
Nyt olen siinä tilanteessa että olen taas syönyt rautaa 3 kk ja lääkäri määrännyt sen lopettamisen tähän. Vaan enpäs lopeta, vaan olen varannut ajan raudan puutteesta tietävälle lääkärille. Eihän tää voi mennä niin, että ferritiini arvoon 30 lopetan aina vaan rautakuurin, kun se kuitenkin aina lähtee siitä taas laskemaan..
Onko sulla runsaat menkat? 30 on alaraja, jonka alle menevät arvot tarkoittavat vakavaa varastoraudan puutetta. Onko hoito Suomessa oikeasti tällä tolalla? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Mites ois ylläpitoannos. Pilleri kaks viikossa.
Täytyy muistaa et tollaset pillerit rasittaa sisäelimiä.
Vierailija kirjoitti:
Huomionarvoista on myös, että hemoglobiiniarvo voi olla koko ajan hyvä, vaikka ferritiiniarvo olisi alhainen. Siksi pelkän hemoglobiinin tutkiminen ei riitä, koska raudanpuute voi jäädä tällöin huomaamatta.
Kansainvälisesti vakavasta raudanpuutteesta puhutaan, jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa litrassa. Soppi jatkaa, että tässäkään tulkinta ei ole yksiselitteinen.
- Jollekin ferritiiniarvo 20 aiheuttaa merkittävää toimintakyvyn alenemista, kun toinen pystyy vielä suoriutumaan. Jokaiselle pitää löytää toimiva, oikea ratkaisu.
Raudanpuutetta hoidetaan ensisijaisesti suun kautta otettavalla rautavalmisteella.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201807132201072447_we.shtml
Ja niistä rautavalmisteista tulee syöpää.
Tässä s-ferritiinin laboratoriotulosten tulkintaa. Kiinnostavaa että aihealueessa sanotaan että raskaana olevien seurannassa voitaisiin käyttää, mutta itselläni vain käskettiin syödä rautaa pelkän hb laskun takia raskaana. Ei saa ferritiinitestausta Suomessa.
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/ferritiini/
up