Ärtynyt suoli ja matkustaminen - ripulin ehkäisy
Ärtynyt suoli vaivaa ja seuraavina aamuina tulossa kaksi pitkää automatkaa.
Yleensä maha sekaisin ja ärtynyt juurikin vain aamuisin - miten ripulia voisi ehkäistä?
Ehkäiseekö jos otan imodiumia hyvissä ajoin ym?
Kommentit (27)
Precosa. Muuta ei tarvi. Kuurin voi aloittaa jo ennen matkaa.
Mulla kroonisesti ärtynyt paksusuoli. Otan 2 Imodiumia lähtiessäni matkalle, teatteriin, elokuviin. Ja aina mukana. Minulle tehokkaat ja sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai joillekin on määrätty jotain lääkkeitä kivuliaisiin vatsa/suolistokramppeihin, mutta ripuliin, turvotukseen ja ilmavaivoihin ei ole lääkettä. Olen syönyt vaikka mitä maitohappobakteerejakin, kun on puhuttu, että ne voisi helpottaa tilannetta. Ei mulla ainakaan. Miten teillä muilla?
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath…
tämä on minulla auttanut epämukavuuden tunteeseen ja turvotukseen, mutta juurikin ripuliin en ole itse kuullut muuta TEHOKASTA kuin imodium. tosin apteekissa sanoivat, ettei se ehkäise ripulia...
miten olette vatsan saaneet taas toimimaan imodiumin käytön jälkeen?
Mulla toimii taas normaalisti seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleen käväistä lekurin luona? Ois kirjoittanut kunnon lääkkeet, jos todella sulla on diagnosoitu ko. tauti.
Sellaisia ei valitettavasti ole. Tehokkain hoito on FODMAP-ruokavalio ja apteekista saatavat valmisteet. Joskus lääkäri voi kirjoitaa reseptin esim. Visibliniin jotta sen saa halvemmalla mutta mitään kunnon reseptilääkettä tähän ei ole sillä sairauden syytäkään tai sen ehkäisyä ei ole vielä saatu selville.
Ja joillain meistä epäonnekkaista edes FODMAP ei auta mitään. Ainoa ruokavalio mikä mulla auttaa on syödä pelkkää lihaa ja valkoista risiiä koko ajan, ei yhtään kasvista eikä hedelmää. Mutta eihän niin viitsi syödä joten hyväksyn sitten ikuisen ripulin ja vatsanvääntet osakseni. Tiukoissa tilanteissa Imodiumia ettei hätä tule sopimattomiin aikoihin.
Olen tuo 23. Mulla huomenna lääkäri, jonka kanssa keskustelen ruokavaliosta taas. Varsinaista lääkitystä ei ole. Täytyy taiteilla syömisten kanssa. Mutta välillä tulee yllätyksiä esim. matkoilla ja ravintolassa syödessä. Kolmen vuoden välein paksusuolen tähystys. Poistetaan polyyppeja, jotka aiheuttavat kipua ja ripuliakin. Hoitamattomana niistä saattaa kehittyä syöpä
Käy kysyy jos löytyy luontaistuote kaupoista. Ja jos ei löydy niin netistä löytyy. Silicum tonic nestemäinen pii happo.
Voi olla, mutta millä tavalla kommenttisi on relevantti? :)