Aktiivimallihan on järjetön!
Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.
Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.
En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.
Haluan tietää! Vaalit lähenevät.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko äänestää ensi vaaleissa jotakin, joka ymmärtää sekä aktiivimalllin että ilmaistöiden älyttömyyden. Vasemmistoliittoa en voi äänestää. Ei taida jäädä kuin Vihreät, vaikka niissäkin on pulmansa.
Mikset voi? Ainoat ketkä oikeasti toimii vähävaraisten eduksi. Rikkaat on saanut köyhätkin puolelleen. No jos muruihin tyydyt, äänestä vaikka keskustaa ja kokoomusta.
En voi äänestää Vasemmistoliittoa, koska toivoisin vallan olevan hallituksella ja eduskunnalla, ei työmarkkinajärjestöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana on, että kun ennen pitkää poltat käämisi kafkamaiseen pompotteluun, sinun katsotaan olevan kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Ja kas, yritykset saavat ilmaistyöntekijän! Näin se menee...
Perusasiat kuntoon eli kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan joko itse (usein paja) tai hankkivat sitä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä (martat, 4h jne). Itse olen ollut leffaryhmässä ja ruuanlaittokurssilla ja mielestäni en tehnyt hyödyllistä työtä kuin itselleni.
Ja kunta myy niiden pajojen kautta työsuoritteita yrityksille. Tästähän oli juuri kohu kun Ylöjärvi markkinoi näyttävästi asiaa oikein esitteellä:
"Etsitään yhteistyökumppania! Etsimme nyt yhteistyökumppania tuotantotiimillemme. Jos kaipaat tekijää käsityönä tehtävälle massatuotannolle, niin tarjoamme sinulle edullista ja luotettavaa kumppanuutta. Toimimme voittoa tavoittelemattomasti Ylöjärven kaupungin työllisyyspalveluiden yksikössä ja työn suorittavat kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat. Etsimme yrittäjiä, jotka tarvitsevat apua isojen tuotanto-erien käsittelyssä, pakkaamisessa, asennuksessa ym. Käsiteltävien erien tulisi olla laadultaan sellaisia, että niiden toimitusajoissa voidaan sovitusti joustaa. Tuotantotiimimme on ollut toiminnassa jo vuodesta 2003 joten meiltä saat laadukasta ja osaavaa palvelua. Tälläkin hetkellä asiakkainamme on keskisuuria ja kansainvälisiä yrityksiä."
Uuninpankkopoika kirjoitti asiasta:
https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/08/16/orjatyota-…
ja myös Iltalehti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809012201166062_u0.shtml
Oookei. Tuo tosiaan haiskahtaa siltä että teetetään ilmaiseksi.
Muutoin työllistämisyhdistyksille on hyväksi saada isompia eriä tehtäväksi, jotta kuntoutujat/työkokeilijat saavat oikeaa kokemusta oikeasta tuotannonomaisesta työstä. Töitä pitäisi silloin tehdä pienemmällä volyymilla ja kuntoutujan hitauden ja työtahdin huomioiden. Tuossa lukeekin, että toimitusajoissa pitää voida joustaa.
En tiedä kys. tapauksesta, mutta olen järkyttynyt, kun jotkut ovat kirjoittaneet joutuneensa Kuntouttavassa tekemään non stop-työtä melkein ilman taukoa.
Työkokeilu on erikseen ja työkokeilussa voidaan jo vaatia, kuntouttavassa ei.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kaikki työttömät, että apulaisoikeusasiamies antoi ohjeistuksen viime viikolla, että kuntouttavaan työtöimintaan ei voida määrätä terveitä, työkykyisiä työttömiä, kunnan sakkomaksujen eikä työttömyyden keston perusteella. Pitäkää puolenne! Lukekaa oikeusapulaisasiemiehen ohjeistukset. Tämä kyykytys loppuu nyt.
Työkkärin virkailija 1. "Ei tästä tule sulle karenssia"
Työkkärin virkailija 2. "nyt laitetaan henkilö x (minä) karenssiin TAAS, aivan hatusta vedetyillä perusteilla"
Työkkärin virkailija 3. "Tee kantelu oikeusasiamiehelle pitkittyneistä käsittelyajoista"
Niinpä niin. Haista Lindström kusivit"tu ja pas"ka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana on, että kun ennen pitkää poltat käämisi kafkamaiseen pompotteluun, sinun katsotaan olevan kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Ja kas, yritykset saavat ilmaistyöntekijän! Näin se menee...
Perusasiat kuntoon eli kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan joko itse (usein paja) tai hankkivat sitä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä (martat, 4h jne). Itse olen ollut leffaryhmässä ja ruuanlaittokurssilla ja mielestäni en tehnyt hyödyllistä työtä kuin itselleni.
Niinpä. Kuntouttavaa järjestetään sosiaalitoimen asiakkaille eli ei todellakaan kaikille työttömille.
Ei se ole mikään ongelma työkkärille laittaa ketä tahansa heidän asiakastaan sosiaaliohjaajan tapaamiseen ja sitä kautta kuntouttavaan.
Eikä sekään riitä. Minä sain lähetteen kuntoutuslaitokseen kuntoutusselvitystä varten ja siis työkokeiluihin jne. Lähdöt sain sieltä kun totesivat, että olen niin vaivainen ettei minusta ole töihin. Pitäisi mennä tutkimuksiin, mutta lääkäri ei tee tutkimuksia kun käski vaan tuonne ja sanoi, että siitä se ura urkenee. Kyse fyysisistä vaivoista ja en tiedä mistä, kun ei tutkita mutta mm. kusen housuuni jos ei olisi vaippoja. Siis ihan makaamassa kun olen ja ihan rauhassa yskimättä tms. niin pissat alkaa vaan valua. Olen siis työtön ja aktiivimalli iskee minuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.
Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.
En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.
Persut ovat mallin takana Kokoomuksen piiskatessa niitä tekemään likaisen työn. Eli Persut, Siniset, Kokoomus ja Keskusta ovat mallista vastuussa.
Oppositiosta sitä kannattavat kaikki muut paitsi Vihreät ja Vasemmistoliitto.
No eikö Rinne ole monta kertaa sanonut, että jos demarit pääsee valtaan aktiivimalli(t) perutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat mallin takana Kokoomuksen piiskatessa niitä tekemään likaisen työn. Eli Persut, Siniset, Kokoomus ja Keskusta ovat mallista vastuussa.
No eikö Rinne ole monta kertaa sanonut, että jos demarit pääsee valtaan aktiivimalli(t) perutaan.
Onhan Rinne hölpöttänyt ties sun mitä. Toki demarit peruisivat aktiivimallin ja ottaisivat käyttöön jo esittelemänsä, joksenkin vastaavan aktiivimallin, jolla on vain eri nimi.
Vierailija kirjoitti:
N6 kirjoitti:
Oon 3. Kk sairaslomalla TYÖtapaturman takia (tapaturmaa ei siis olisi edes sattunut, jos en ois töissä ollut), ja nyt kuulin, että aktiivimalli vaikuttaa myös s-lomalla olevaan. Töitä en siis pysty ottamaan vastaan, koska loukkasin käteni. Voiko joku kertoa, mitä järkeä tässä on?
Ei vaikuta, sairaslomallahan sinä saat sairasetuutta, et työttömyysturvaa. Työtapaturman aiheuttamasta sairaudesta saa korvausta työeläkelaitokselta. Ei niitä koske työttömyysturvalaki mitenkään.
Niin nyt saankin vak yhtiöltä, mut jahka sen lopettavat, vaik en ois työkykyinen ni tulee koskemaan minuakin. Työsuhteeni on jo loppunut joten niin myös s ajan palkka.
Eihän se nyt mikään järjetön ole.
.
Jani Toivolakin hankkii yli 3 sataa kuukaudessa, kun asuu aktiivisesti kahta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen työttömyyskassassa, ja aivan alusta alkaen oli täysin päivänselvää, että aktiivimallin 1. ja ainoa tarkoitus oli fiskaalinen, eli säästetään työttömyysturvasta. "Vastalahjana" hallitus lyhensi omavastuupäivien määrän viiteen, kun oli ensin pidentänyt sen seitsemään. Alun perin oli tarkoitus ripotella niitä omavastuupäiviä sinne maksatuksen sekaan, siis tyyliin työttömyyden alkaessa 5 päivää, kolmen kuukauden päästä yksi päivä, seuraavan kolmen kuukauden päästä taas yksi päivä jne. Tämä ei mennyt läpi, joten rakenneltiin tällainen edunleikkaushimmeli, joka periaatteessa vastaa yhden päivän etuutta per kolme kuukautta.
Eduskunnan käsittelyssä rakenneltiin hommaan poikkeuksia ja tapoja välttää leikkaus, koska pitihän siitä näön vuoksi saada "aktiivisuuteen" kannustava. Vuosi sitten muutama taho yritti kovasti herättää asiasta keskustelua, muttei ketään kiinnostanut, kun Kokoomuksen Sossu-Patet sun muut oli aivopesseet kansan ajattelemaan, että tottakaihan työttömiä pitää aktivoida!
Nyt ap ja moni muu on herännyt huomaamaan, että eihän aktiivimalli palkitse aktiivisuudesta työnhaussa; ei se palkitse edes onnistumisesta. Se pelkästään rankaisee siitä, ettei onnistu työnhaussa.
Toivottavasti mahdollisimman moni aktiivimallin uhri lukee tämän!!!
Voi kun voisi jakaa jokaikiselle ministerille ja kanisterille, jotka panevat työttömiä halvalla. Meillä on kuulkaa järki päässä vaikka työttömiä ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Rinne hölpöttänyt ties sun mitä. Toki demarit peruisivat aktiivimallin ja ottaisivat käyttöön jo esittelemänsä, joksenkin vastaavan aktiivimallin, jolla on vain eri nimi.
Sen Rinne on ainakin selvästi luvannut, että aktiivimallin tukileikkuri poistetaan. Mutta totta on, että Rinteen poliittiset näytöt Stubbin hallituksesta eivät olleet kovin rohkaisevia, niin että jos Sdp taas uudelleen päätyy samaan hallitukseen Kokoomuksen kanssa, niin saavatkohan silloinkaan mitään positiivista aikaan.
Hain 3 vuotta töitä opintojen oheen ja elänyt omilla rahoilla. Nyt sain keikkahommaa. Joten sä saat ap ees jotain tukiaisia, mä en. Samaa leipää me syyään.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, ei ongelmaa.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3272187/tyottomien-mielenilmaus-menkaa-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen Rinne on ainakin selvästi luvannut, että aktiivimallin tukileikkuri poistetaan. Mutta totta on, että Rinteen poliittiset näytöt Stubbin hallituksesta eivät olleet kovin rohkaisevia, niin että jos Sdp taas uudelleen päätyy samaan hallitukseen Kokoomuksen kanssa, niin saavatkohan silloinkaan mitään positiivista aikaan.
Oletko tutustunut demarien malliin? Jos on vähänkään järkeä, siitä näkee heti, että sama paketti eri kääreessä. Se niiden perustaso olisi tämä nykyinen aktiivimallin leikkaama taso. Älkää menkö demarihalpaan. Kok ja demarit ovat yhtä ja samaa.
N6 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N6 kirjoitti:
Oon 3. Kk sairaslomalla TYÖtapaturman takia (tapaturmaa ei siis olisi edes sattunut, jos en ois töissä ollut), ja nyt kuulin, että aktiivimalli vaikuttaa myös s-lomalla olevaan. Töitä en siis pysty ottamaan vastaan, koska loukkasin käteni. Voiko joku kertoa, mitä järkeä tässä on?
Ei vaikuta, sairaslomallahan sinä saat sairasetuutta, et työttömyysturvaa. Työtapaturman aiheuttamasta sairaudesta saa korvausta työeläkelaitokselta. Ei niitä koske työttömyysturvalaki mitenkään.
Niin nyt saankin vak yhtiöltä, mut jahka sen lopettavat, vaik en ois työkykyinen ni tulee koskemaan minuakin. Työsuhteeni on jo loppunut joten niin myös s ajan palkka.
Niin, sitten kun sairaslomasi loppuu et ole enää lain tarkoittamalla tavalla työkyvytön. Silloin olet työtön ja sinua koskee aktiivimalli kuten kaikkia muitakin.
Yksi valtava suomalaisen järjestelmän, ja samalla myös aktiivimallin, epäkohta on se, että työttöminä roikkuu jopa parikymmentä tuhatta ihmistä, jotka ovat todellisuudessa työkyvyttömiä. Usein ensimmäinen työkyvyttömyyseläke hylätään, koska lausuntoja tekevät lääkärit eivät ymmärrä hölkäsen pölähtävää eläkelainsäädännöstä eikä vakuutuslääketieteestä. Minäkin olen maksanut työttömyysetuuksia sadoille ihmisille, joilla on useita diagnooseja ja työnantajan lausunto, jossa todetaan työntekijän olevan täysin kyvytön mihinkään firman hommiin. Jep, aktiivimallia päälle vain!
Jännä yksityiskohta eläkesysteemistä: näyttää olevan sitä vaikeampaa saada työkyvyttömyyseläkettä, mitä useampi vaiva on. Jos on vain yksi selkeä diagnoosi, saa helpommin myönteisen päätöksen.
Se työttömyyskassassa työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maa hanmu uttaja saa työttömyysetuutta, myös hänen aktiivisuuttaan seurataan kuten kaikkia muitakin joita aktiivimalli koskee. Tämän voit tarkistaa sekä Kelalta että Te-toimistosta.
Somput ja nämä 2015 maahantunkeutuneet Irakilaiset eivät tule koskaan edes kuulumaan työvoiman piiriin. Niillä on omat vastikkeettomat sosiaaliedut hautaan saakka. Jotain voisi niiltäkin vaatia tukien eteen, esim. Suomenkielen oppimisen, mutta sekin on liikaa vaadittu. Siitä pitävät ainot huolta.
Jos vaikka ottaisit ensin asioista selvää ja soittaisit sitten suutasi. Ikävä yrittää keskustella ihmisen kanssa jonka viestit eivät perustu faktaan vaan mutuiluun.
Laita itse faktoja pöytään. Nuo Irakilaiset eivät tule koskaan työllistymään mihinkään ja varmaan tajuat sen itsekin, tai tajuatko?
Jännä että monella on kuitenkin työperäinen oleskelulupa tai työpaikka.
Mene vaikka katsomaan laivasiivousta Turkuun. Siellä varmaan 70 % työntekijöistä on irakilaisia....joista 68%:n työsopimus ei kestä päivänvaloa....
Väität siis että SOL ja N-clean teettävät hämäräbisnestä? Aika kova väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole tehnyt sitä vaadittavaa tuntimäärää täyteen? Kesällä vaikka tehnyt pihatöitä tutuilla, niin aika nopeasti olisi tullut se 18h/3 kk täyteen. Ja silti olisi pystynyt hakemaan töitä.
Harvat tutut maksavat täyttä palkaa pihatöistä eläkemaksuineen yms.
Harvalla tutulla on edes varaa maksaa pihatöistä oikeaa palkkaa + työnantajakuluja. Tuskin edes tietävät mitä työnantajakuluja heidän tulisi maksaa.
Tietysti työtön voi alkaa laskuttamaan työstään, mutta siinä on aina se riski, että TE-pulju tuomitsee päätoimiseksi yrittäjäksi ja sitten ei saakaan enää päivärahaa ennenkuin on yrittäjänä saavuttanut työssäoloehdon.
Vierailija kirjoitti:
N6 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N6 kirjoitti:
Niin, sitten kun sairaslomasi loppuu et ole enää lain tarkoittamalla tavalla työkyvytön. Silloin olet työtön ja sinua koskee aktiivimalli kuten kaikkia muitakin.
Yksi valtava suomalaisen järjestelmän, ja samalla myös aktiivimallin, epäkohta on se, että työttöminä roikkuu jopa parikymmentä tuhatta ihmistä, jotka ovat todellisuudessa työkyvyttömiä. Usein ensimmäinen työkyvyttömyyseläke hylätään, koska lausuntoja tekevät lääkärit eivät ymmärrä hölkäsen pölähtävää eläkelainsäädännöstä eikä vakuutuslääketieteestä. Minäkin olen maksanut työttömyysetuuksia sadoille ihmisille, joilla on useita diagnooseja ja työnantajan lausunto, jossa todetaan työntekijän olevan täysin kyvytön mihinkään firman hommiin. Jep, aktiivimallia päälle vain!
Jännä yksityiskohta eläkesysteemistä: näyttää olevan sitä vaikeampaa saada työkyvyttömyyseläkettä, mitä useampi vaiva on. Jos on vain yksi selkeä diagnoosi, saa helpommin myönteisen päätöksen.
Se työttömyyskassassa työskentelevä
Yksi ongelma on se, että työttömän on lähes mahdoton saada eläkepäätöstä.
Se B-lausunnon kirjoittaminen eläkehakemukseen kuuluu työterveyslääkärille, eivätkä muut lääkärit mielellään niitä ala kirjoittelemaan.
Itse olen saanut hoitavan lääkärin (minulla on hoitosuhde yliopistosairaalaan) harkitsemaan B-lausunnon kirjoittamista eläkehakemusta varten. Kovasti hän on sitä jankuttanut, että "me ei kirjoiteta näitä lausuntoja, nämä kuuluvat työterveydelle". Pitkin hampain on nyt antanut jonkinlaisen suostumuksen kun ei minulla ole sitä työterveyslääkäriä.
Lääkäri kuitenkin haluaa, että minulle tehdään ensin työkyvyn arviointi sairaalassa, ja sitä saan odottaa ainakin ensi vuoteen.
Eläkeyhtiöt myös sanovat suoraan, että yleensä hylkäävät työttömien hakemukset, sillä eihän työttömällä ole työtä josta voisi jäädä eläkkeelle Q-Q
Siinä sitä sitten roikutaan TE-toimiston listoilla, vaikka työkykyä ei ole enää jäljellä.
Pitäisi löytää työpaikka, että pääsee eläkkeelle. Se vaan on aika vaikeaa kun työkyvyttömyys näkyy päälle päin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku huuteli että on helppoa tehdä 18h kolmessa kuukaudessa töitä. Meinaatko oikeasti että kaikille 233 000 työttömälle on näitä paikkoja?
Kaikki te "mene töihin" ja "onhan niitä töitä kun vaan menee" pitää ymmärtää, että jos avoimia työpaikkoja oli 2018 toisella kvartaalilla vajaa 50 000, niitä töitä ei ole kaikille 233 000 vaikka kuinka haluaisi. Piilotyöpaikkoja on oletettavasti toinen 50 000, mutta silti työmarkkinoiden ulkopuolelle jää väistämättä yli 100 000 ihmistä.
Mä en ymmärrä miksi valtiota ja virastoja johdetaan kuin yrityksiä, kun valtion, kuntien ja päättäjien ensisijainen motiivi pitäisi olla kansalaisen mahdollisimman hyvä vointi ja menestys. Ei tämä maa ole olemassa valtion budjettia varten.
Mielenilmaus 1.10. klo 12:00
Mennään kaikki työttömät silloin töihin.
Katsotaan miten käy.