Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimallihan on järjetön!

Vierailija
17.09.2018 |

Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.

Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.

En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.

Haluan tietää! Vaalit lähenevät.

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tekivät aktiivimallin aikaiseksi mutta idea oli minun sanoi ketä vain sitä taikka tätä ja aktiivimalli tulee viellä saamaan suomalaiset aktiivisiksi työntekijöiksi niin vapaalla kuin töissä raataessa koska mikään ei voita työtä jossa saa olla aktiivinen.

Ihmisen keho ja mieli pystyy antamaan monen kymmenen kertaisen työmäärän sielustaan ja ihmiset käyttävät vain 10prosenttia jos sitäkään elämiseen ja aktiivinen elämä auttaa sen tason nostamiseen...wikipediasta voit lukea vaikka 5tiibetiläistä riitiä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Viisi_tiibetiläistä_riittiä

Aktiivimalli on paljon parempi kuin aktiiviton malli. Tanskassa asiat ovat monimutkaisempia eikä meillä ihmisillä ole aikaa katsoa yleisestikään mitä muut tekevät jos olemme viisaita.

Jos tälläiseen näin älykkääseen yhteisöön jota olemme 5miljoonalla ei saada jotain herätettä niin silloin hyväveliverkostot kaatavat systeemin sokeaksi ja epäinhimillisern suuntaan jossa työnteko on vain ällöttävää.

Voin taata että lidl työntekijät ovat onnellisempia kuin citymarketin työntekijät ja ne tekevät enemmän töitä kuin citymarketin työntekijät. Vaikka et saisi töitä ja sinulta ollaan leikattu 4,65% työttömyysedusta niin voit tutustua 5tiibetiläiseen riitiin ja aloittaa terveet elämäntavat jotta saat aikaiseksi enemmän mahdollisuuksien tullen joita tulee enemmän nuorentuessasi.

Suht koht tälläistä raatamista työelämäni historia on ollut.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Viisi_tiibetiläistä_riittiä

Vierailija
42/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana on, että kun ennen pitkää poltat käämisi kafkamaiseen pompotteluun, sinun katsotaan olevan kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Ja kas, yritykset saavat ilmaistyöntekijän! Näin se menee...

Perusasiat kuntoon eli kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan joko itse (usein paja) tai hankkivat sitä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä (martat, 4h jne). Itse olen ollut leffaryhmässä ja ruuanlaittokurssilla ja mielestäni en tehnyt hyödyllistä työtä kuin itselleni.

Niinpä. Kuntouttavaa järjestetään sosiaalitoimen asiakkaille eli ei todellakaan kaikille työttömille.

Tuleehan työttömästä "sosiaalitoimen asiakas" siinä vaiheessa, jos aktivointisuunnitelmassa sovitaan kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei kai sosiaalitoimen aiempi asiakkuus ole mikään edellytys.

No, aktivointisuunnitelmaa pitää olla tekemässä sosiaalitoimen työntekijä, joskus mukana myös te-toimiston edustaja. Lain mukaan sosiaalitoimen on ennen aktivointisuunnitelmaa tehtävä palvelutarvearvio.

Ei tarvitse olla, mulla ei ainakaan ollut. Nämä on vanhaa perua. Asioita hoidetaan nykyään fiksummin. Näin siis Tampereella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koka ne mulkut ottaa sen eduskunnassa käsittelyyn? se kansalaisaloite siis. Kohtahan loppuu jo hallituskausi noilla urpoilla muutenkin.

Vierailija
44/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana on, että kun ennen pitkää poltat käämisi kafkamaiseen pompotteluun, sinun katsotaan olevan kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Ja kas, yritykset saavat ilmaistyöntekijän! Näin se menee...

pääsee neljäks tunniks keräilemään risuja ja jauhamaan paskaa.

Just hyvä!

Vierailija
45/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisinta mallissa on se, ettei sitä sovelleta maahanmuuttajiin lainkaan. Heillä juoksee sossuedut samaan super hyvään malliin.

Niillä ole koskaan mitään velvoitteita minkään tukien eteen. On rasistista patistella kamelikuskeja töihin. Aino ja kumppanit pitävät lemmikkiensä puolia, että saavat lorvia ja perseillä.

Vierailija
46/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tykkään tehdä ulkona töitä. Tykkään. Oikeen pyysin jatkoaikaa. Ennen talvea kuitenkin loppuu.

Nuorille huonompi tilanne mutta mä olen 7 vuoden päästä eläkkeellä.

Vierailija
47/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran viikossa puhumassa sitä paskaa. Saan siitä korvaukset + 60 bussirahaa+ 80 korotettua PV rahaa/kk.

Ja sen 9€ kerta, n 160€ kk enemmän kuin peruskorvauksilla, mun mielestä ihan ok 4 tuntia viikossa käyttää siihen. Ja lisäksi voin käydä koululla syömässä aktiivipäivinä.

Vierailija
48/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisinta mallissa on se, ettei sitä sovelleta maahanmuuttajiin lainkaan. Heillä juoksee sossuedut samaan super hyvään malliin.

Ja jostain ne rahat on tälle paremmalle väelle revittävä... Onko tämä nyt taas sitä että valkoisen miehen pitää maksaa esi-isiensä orjamarkkinat ja onkin nykyään etnisen laakereillaan makaavan väen töitä painava orja.

Vierailija
49/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Miksi valehtelet?

Vierailija
50/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ole koskaan mitään velvoitteita minkään tukien eteen. On rasistista patistella kamelikuskeja töihin. Aino ja kumppanit pitävät lemmikkiensä puolia, että saavat lorvia ja perseillä.

Kyllä niitä kameleita on ihan monta sukupolvea elänneiden perussuomalaistenkin keskellä.

Tämä on juuri sitä rasismia että jotkut päättäjät vaikuttivat asioihin ja politiikkaan niin että juuri niitä ei haluttuja kameli reppureissaajia tuli euroopan halki kuin oikeasti sotaa kärsiviä piti ottaa suomeen. Näille päättäjille ketkä ovat tämän takana niin heille mielivalta on tärkeää koska he eivät ole oikeasti mitään.

Vierailija
51/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt vuosia määräaikaisia työsuhteita/pätkätöitä. Joskus harvoin joutunut turvautumaan hetkeksi työttömyysturvaan. Nyt tuli paha tilanne. Ilmoittauduin työnhakijaksi. Työkkärillä ei ole tarjota alaani liittyviä töitä, joten haen niitä itse aktiivisesti. Samalla teen niitä työpätkiä. Työnhakuni päättyi ennen kuin ehdin tehdä mitään. En huomannut viestiä, kun tosiaan niitä töitä hain ja tein. Yritin uudelleen, sama juttu. Olen akateeminen, itseni todella hyvin työllistänyt ihminen. En tajua miksi minun pitäisi viettää aikaani kirjoittelemalla TE-keskuksen nettisivuille jotain jonninjoutavia, kun työllistymistäni se ei edistä lainkaan. Siis ihan hevonpaskaa. Te-toimiston pitäisi olla se, josta saan sitä tukea, jotta voin hakea uutta työtä. Nyt minun pitäii jonkun, kenen mieliksi kuluttaa aikaani päivittelemällä jotain suunnitelmia. Ei vittu oikeesti. Se jonka aivopieruja nämä uudistukset ovat, sietäisi viraltaan välittömästi. Ei tukea, vaan kyykytystä, rangaistuksia ja epäolennaisuuksien pipertämistä hänelle (heille) loppuiäksi, kiitos.

Vierailija
52/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, ei ongelmaa. 

En sitten tajunnut mennä vain noihin paikkoihin, joihin en tullut valituksi. Anteeksi typeryyteni. En tiennyt sen olevan noin helppoa.

Tämä aloittajalta. Ja vaikka sinne töihin vain mennään, niin haluaisin tietää, ketkä tuon typerän mallin takana olivat?

Juhana Vartiaisen ideoima koko kyykytys.

Vierailija
53/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maa hanmu uttaja saa työttömyysetuutta, myös hänen aktiivisuuttaan seurataan kuten kaikkia muitakin joita aktiivimalli koskee. Tämän voit tarkistaa sekä Kelalta että Te-toimistosta.

Vierailija
54/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisinta mallissa on se, ettei sitä sovelleta m-ahanmuuttajiin lainkaan. Heillä juoksee sossuedut samaan super hyvään malliin.

Ei pidä paikkaansa. Miksi valehtelet?

Juu kyllä kai niillä aktiivimallit pitäisi olla kanssa, mutta käytännössä välttyvät siltä koska heille löytyy palvelua joka paikasta. On kotoutumiskoulutusta ja muutakin koulutusta, siinä missä k4ntikselle tarjotaan eioota. Vieraat ensin.

Vierailija
55/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallin syyt. Vaikka se oli ideani niin sen syyt? Mitkäköhän ne mahtoi olla. Ne ketkä sen tekivät aktiiviseksi sen aktiivimallin niin voisivat vastata tähän että mitkä ne syyt olivat?

Please? Olen itse liian täynä tätä.

Konkreettista syytä tosin pitää etsiä ja löytää. En jaksa toistella minulle tärkeitä asioita jolla ollaan satutettu minua.

Vierailija
56/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee. Kaveri ollu työtön 8kk ja etsii jatkuvasti duunia. Sille tuli just postissa 6kk työkokeilu. Eli se ei kelpaa normaaliin työhön Te-Toimiston mielestä. Ei tietenkää mene mihinkään työkokeiluun se on ihan varma. 8kk aikana ihminen on siis luhistunut normaalista palkkatyöstä. 

Meidän firma ei palkkaa ketään oikealla palkalla enää. Kesäduunarit oli aktiivimallilaisia. Ei edes niillekään tarjottu kesätyötä oikealla palkalla. Meidän työpaikka pyörii ilmaisvoimalla, kun tarvitaa saikkutuuraajaa, lomatuuraajaa tai muuten vaan kiireapulaista. Toi 18h riittää just hyvin kaikkeen ja jos yli menee, niin seuraava uhri sisään jatkamaan mihin edellinen jäi. 

Tos just juteltiin safkiksella, että pomo se on säästänyt pitkän euron tän mallin takia ja itse odotellaan sitä sitä "tuotannollisista syistä" johtuvaa kengän kuvaa otsaan. 

Naapurifirmassa sama homma. Sielläkin duunarit hieroo päitään, että mitähän tulee tapahtuu, kun ukkoo tulee ovesta sisään tekee samat duunit ilmaseks.

Mitä sekoilet? Ei postissa voi tulla 6kk työkokeilua. Halutessaan työtön hankkii itse paikan ja neuvottelee te-toimiston kanssa, että pääseekö ja kuinka pitkäksi aikaa.

Toisekseen, ei ole työnantajalle ilmaista palkata työntekijöitä 18 tunniksi. Ihme työ sulla, jos perehdytys ei vie aikaa ja 18 t riittää työn loppuunsaattamiseen.

Taisit keksiä tämän ihan omasta päästäsi, vai?

mulle kilahti luukusta myös tollane paperi. puolvuotta työkokeilua ja olen ollut työtön vuoden verran. kaveri joka myös työtön ollu 18h hommissa ja se kysy työtä sieltä, niin ei tippunu. siel oli kans noita muita 18h kiertolaisia. et kyl tää ihan todellisuutta on. 

Vierailija
57/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maa hanmu uttaja saa työttömyysetuutta, myös hänen aktiivisuuttaan seurataan kuten kaikkia muitakin joita aktiivimalli koskee. Tämän voit tarkistaa sekä Kelalta että Te-toimistosta.

Somput ja nämä 2015 maahantunkeutuneet Irakilaiset eivät tule koskaan edes kuulumaan työvoiman piiriin. Niillä on omat vastikkeettomat sosiaaliedut hautaan saakka.  Jotain voisi niiltäkin vaatia tukien eteen, esim. Suomenkielen oppimisen, mutta sekin on liikaa vaadittu. Siitä pitävät ainot huolta.

Vierailija
58/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä pajalla, jolla itse käyn, on myös maa hanm uuttajia.

Vierailija
59/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somput ja nämä 2015 maahantunkeutuneet Irakilaiset eivät tule koskaan edes kuulumaan työvoiman piiriin. Niillä on omat vastikkeettomat sosiaaliedut hautaan saakka.  Jotain voisi niiltäkin vaatia tukien eteen, esim. Suomenkielen oppimisen, mutta sekin on liikaa vaadittu. Siitä pitävät ainot huolta.

Jos vaikka ottaisit ensin asioista selvää ja soittaisit sitten suutasi. Ikävä yrittää keskustella ihmisen kanssa jonka viestit eivät perustu faktaan vaan mutuiluun.

Vierailija
60/140 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusasiat kuntoon eli kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan joko itse (usein paja) tai hankkivat sitä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä (martat, 4h jne). Itse olen ollut leffaryhmässä ja ruuanlaittokurssilla ja mielestäni en tehnyt hyödyllistä työtä kuin itselleni.

Niinpä. Kuntouttavaa järjestetään sosiaalitoimen asiakkaille eli ei todellakaan kaikille työttömille.

Tuleehan työttömästä "sosiaalitoimen asiakas" siinä vaiheessa, jos aktivointisuunnitelmassa sovitaan kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei kai sosiaalitoimen aiempi asiakkuus ole mikään edellytys.

No, aktivointisuunnitelmaa pitää olla tekemässä sosiaalitoimen työntekijä, joskus mukana myös te-toimiston edustaja. Lain mukaan sosiaalitoimen on ennen aktivointisuunnitelmaa tehtävä palvelutarvearvio.

Ei tarvitse olla, mulla ei ainakaan ollut. Nämä on vanhaa perua. Asioita hoidetaan nykyään fiksummin. Näin siis Tampereella.

Aivan, Tampereellahan on se kokeilu vuoden loppuun. Mutta ei toimi koko Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi