Aktiivimallihan on järjetön!
Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.
Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.
En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.
Haluan tietää! Vaalit lähenevät.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole tehnyt sitä vaadittavaa tuntimäärää täyteen? Kesällä vaikka tehnyt pihatöitä tutuilla, niin aika nopeasti olisi tullut se 18h/3 kk täyteen. Ja silti olisi pystynyt hakemaan töitä.
Harvat tutut maksavat täyttä palkaa pihatöistä eläkemaksuineen yms.
Harvalla tutulla on edes varaa maksaa pihatöistä oikeaa palkkaa + työnantajakuluja. Tuskin edes tietävät mitä työnantajakuluja heidän tulisi maksaa.
Tietysti työtön voi alkaa laskuttamaan työstään, mutta siinä on aina se riski, että TE-pulju tuomitsee päätoimiseksi yrittäjäksi ja sitten ei saakaan enää päivärahaa ennenkuin on yrittäjänä saavuttanut työssäoloehdon.
Katso palkka.fi. Sitä kautta on työntekijän helppo hoitaa asiat. Kotitalousvähennyksen takia monilla on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin keväällä työttömäksi ja nyt sain ensimmäisen aktiivimallileikatun päivärahan. Ei mitään järkeä. Hain koko kesän ja alkusyksyn töitä aivan urakalla, en vain tullut mihinkään valituksi.
Mikä hyöty tuosta aktiivimallin kepistä pitäisi olla? Minulla se ainakin vaikuttaa vain niin suututtavasti, että pitää pinnistellä, että viitsin siitä huolimatta hakea töitä edelleen. Ei siis todellakaan kannusta.
En kannattanut aktiivimallia töissä ollessakaan, mutta jotenkin nyt vasta, kun itseen vaikuttaa, tajuan todella, kuinka äärihölmö se on. Ketkä typerykset sen takana ovat? Siis hallitus tietenkin, mutta miksi? Mikä puolue sen erityisesti halusi.
Persut ovat mallin takana Kokoomuksen piiskatessa niitä tekemään likaisen työn. Eli Persut, Siniset, Kokoomus ja Keskusta ovat mallista vastuussa.
Oppositiosta sitä kannattavat kaikki muut paitsi Vihreät ja Vasemmistoliitto.
No eikö Rinne ole monta kertaa sanonut, että jos demarit pääsee valtaan aktiivimalli(t) perutaan.
Onhan Rinne hölpöttänyt ties sun mitä. Toki demarit peruisivat aktiivimallin ja ottaisivat käyttöön jo esittelemänsä, joksenkin vastaavan aktiivimallin, jolla on vain eri nimi.
Sen Rinne on ainakin selvästi luvannut, että aktiivimallin tukileikkuri poistetaan. Mutta totta on, että Rinteen poliittiset näytöt Stubbin hallituksesta eivät olleet kovin rohkaisevia, niin että jos Sdp taas uudelleen päätyy samaan hallitukseen Kokoomuksen kanssa, niin saavatkohan silloinkaan mitään positiivista aikaan.
Oletko tutustunut demarien malliin? Jos on vähänkään järkeä, siitä näkee heti, että sama paketti eri kääreessä. Se niiden perustaso olisi tämä nykyinen aktiivimallin leikkaama taso. Älkää menkö demarihalpaan. Kok ja demarit ovat yhtä ja samaa.
Jos puhutaan vaan aktiivimallin leikkurista, niin senhän poistaminen olisi kai ihan yksinkertaista, uusi hallitus voisi vaikka ihan ensitöinään sen tehdä, jos halua on. Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on sitten toinen asia, luulisin että sen tekemiseen kuisi vuosia. Jos aktiivimallin muuttamista/perumista ei ole mitenkään kytketty tähän laajempaan sosiaaliturvan uudistamiseen, niin sitten voisin kuvitella, että hallituksen vaihtuessa tähän saadaan joku positiivinen muutos demarienkin johdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat mallin takana Kokoomuksen piiskatessa niitä tekemään likaisen työn. Eli Persut, Siniset, Kokoomus ja Keskusta ovat mallista vastuussa.
Antti Rinne on luvannut lopettaa aktiivimallin jos SDP on seuraava hallitus.
Sen kun näkisi. Jos lakkauttaa, niin jotain muuta tulee tilalle. Nythän sillä on kiire tukea sote-mallia sen verran, että se saadaan läpi. Rinne tietää, että seuraavassa hallituksessa hänen täytyy ihan itse allekirjoittaa leikkauslista, eikä se ole kaunista katsottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku huuteli että on helppoa tehdä 18h kolmessa kuukaudessa töitä. Meinaatko oikeasti että kaikille 233 000 työttömälle on näitä paikkoja?
Kaikki te "mene töihin" ja "onhan niitä töitä kun vaan menee" pitää ymmärtää, että jos avoimia työpaikkoja oli 2018 toisella kvartaalilla vajaa 50 000, niitä töitä ei ole kaikille 233 000 vaikka kuinka haluaisi. Piilotyöpaikkoja on oletettavasti toinen 50 000, mutta silti työmarkkinoiden ulkopuolelle jää väistämättä yli 100 000 ihmistä.
Mä en ymmärrä miksi valtiota ja virastoja johdetaan kuin yrityksiä, kun valtion, kuntien ja päättäjien ensisijainen motiivi pitäisi olla kansalaisen mahdollisimman hyvä vointi ja menestys. Ei tämä maa ole olemassa valtion budjettia varten.
Mielenilmaus 1.10. klo 12:00
Mennään kaikki työttömät silloin töihin.
Katsotaan miten käy.
Kaikki työttömät voisivat pakkautua eduskuntasalin täysistuntoon. "Me aktivoiduttiin nyt, me tultiin tänne töihin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku huuteli että on helppoa tehdä 18h kolmessa kuukaudessa töitä. Meinaatko oikeasti että kaikille 233 000 työttömälle on näitä paikkoja?
Kaikki te "mene töihin" ja "onhan niitä töitä kun vaan menee" pitää ymmärtää, että jos avoimia työpaikkoja oli 2018 toisella kvartaalilla vajaa 50 000, niitä töitä ei ole kaikille 233 000 vaikka kuinka haluaisi. Piilotyöpaikkoja on oletettavasti toinen 50 000, mutta silti työmarkkinoiden ulkopuolelle jää väistämättä yli 100 000 ihmistä.
Mä en ymmärrä miksi valtiota ja virastoja johdetaan kuin yrityksiä, kun valtion, kuntien ja päättäjien ensisijainen motiivi pitäisi olla kansalaisen mahdollisimman hyvä vointi ja menestys. Ei tämä maa ole olemassa valtion budjettia varten.
Mielenilmaus 1.10. klo 12:00
Mennään kaikki työttömät silloin töihin.
Katsotaan miten käy.
Kaikki työttömät voisivat pakkautua eduskuntasalin täysistuntoon. "Me aktivoiduttiin nyt, me tultiin tänne töihin"
"Ei, ei me tätä tarkoitettu, teidän pitää menää keräämään käpyjä 9€ "korvauksilla"
"Tää on MEIDÄN "työpaikka", täällä me juodaan kahvia, nostellaan palkkioita, kulukorvauksia ja ajellaan taksilla. Pääasiassa me vaan kinastellaan kuin pikkulapset ja jauhetaan pas"kaa, juodaan taas kahvia ja sitten pireskellään torkkupeittojen alla kellarissa."
TEIDÄN pitää nyt mennä keräämään käpyjä, tai tulee karenssia.
Totta. Järjettömän hyvä kokeilu. Tämä hallitus yrittää sydämensä pohjasta saada työttömille töitä - vaikka olisivat kovin työtä vieroksuviakin! Hyvä niin..
Sillä tarmolla ja aktiivisuudella minkä käytätte töiden välttelyyn voisitte saada jopa töitä. Itse olin n.8 päivää työtön. Kun muuta ei just sillä liikkumalla ollu näkösällä menin kävelymatkan päässä olevaan puljuun ja kysyin paikan työkokeiluun. Siitähän saa oikeasti enemmän päivärahaa ja 9euroo ilman veroo.
Tein 6kk sopimuksen heti ja 8h palkalla. Työpaikkaa ei luvattu mutta koska se ei ollu alan ainoo pulju, arvelin töitä löytvän kuhan ne ensin opin. Ja näin kävikin. Nyt oon vakitöissä toisessa paikassa.
Mutta teinkin hyvin työni, ja opettelin jopa omaa aikaa käyttäen alaa.
Oisin toisaalta voinut maata sohvalla ja nurista.
Vierailija kirjoitti:
Sillä tarmolla ja aktiivisuudella minkä käytätte töiden välttelyyn voisitte saada jopa töitä. Itse olin n.8 päivää työtön. Kun muuta ei just sillä liikkumalla ollu näkösällä menin kävelymatkan päässä olevaan puljuun ja kysyin paikan työkokeiluun. Siitähän saa oikeasti enemmän päivärahaa ja 9euroo ilman veroo.
Tein 6kk sopimuksen heti ja 8h palkalla. Työpaikkaa ei luvattu mutta koska se ei ollu alan ainoo pulju, arvelin töitä löytvän kuhan ne ensin opin. Ja näin kävikin. Nyt oon vakitöissä toisessa paikassa.
Ja nyt sitten äänestät kokoomusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persuvihaaja taas valehtelee. Mallin takan on Hetemäen työryhmä, jossa ei ollut lainkaan Perussuomalaisedustusta. Sen sijaan Perussuomalaiset äänestivät mallia vastaan.
Persut oli mallin takana vielä hallituksessa ollessaan. Kelkka kääntyi vasta kun puolue jakaantui ja persut heitettiin hallituksesta. Kaikki tämän tietää, joten turha yrittää ulista että persut vastustaa aktiivimallia. Ne vastustaa sitä vain siksi, että se on hallituksen aloite. Ei siksi että ne sitä oikeasti vastustaisi. Nehän vihaa erityisesti sinisiä eikä halua olla mistään samaa mieltä. Ei ne siis aktiivimallissa mitään työttömiä ajattele. Yleensäkin persuille on se ja sama miten työttömiä kyykytetään. Maahanmuuttohan niillä pääasia on. Mikään muu ei edes mahdu mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä sopimuksen sä teit? Eihän työkokeilusta mitään palkkaa makseta, eikä sitä yleensä edes tehdä kuin 1-3kk kerrallaan. Se on työkokeilua, ei mikään työpaikka. Tuohon 6kk sopimukseen pitää yleensä olla suht hyvä syy. Ja pitää kyllä olla vähän tyhmä, jotta lähtee tekemään firmalle ilmaista työtä puoleksi vuodeksi. On niitä muitakin reittejä päästää uudelle alalla, kuin toimia ilmaisena orjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisin toisaalta voinut maata sohvalla ja nurista.Siis minkä sopimuksen sä teit? Eihän työkokeilusta mitään palkkaa makseta, eikä sitä yleensä edes tehdä kuin 1-3kk kerrallaan. Se on työkokeilua, ei mikään työpaikka. Tuohon 6kk sopimukseen pitää yleensä olla suht hyvä syy. Ja pitää kyllä olla vähän tyhmä, jotta lähtee tekemään firmalle ilmaista työtä puoleksi vuodeksi. On niitä muitakin reittejä päästää uudelle alalla, kuin toimia ilmaisena orjana.
Siis 8h paikalla. En saanut palkkaa. Kyllä saa olla 6kk samassa paikassa. Ja voit pitää tyhmänä mutta mulla on nyt vakituinen työpaikka. Onko sulla?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "8h palkka" (palkattomasta)työkokeilusta?
Kansa haluaa tietää ennen äänestämistä ketkä räätälöivät aktiivimallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, ei ongelmaa.
Miten niihin töihin noin vain mennään. Valitaanko työpaikka, mihin halutaan töihin ja sitten mennään paikan päälle ja sanotaan, että no, minä nyt tulen tänne töihin. 🤣 Voihan ajat olla muuttuneet, mutta ainakin itselläni joku muu (=työnantaja) on tehnyt sen päätöksen, että pääsenkö töihin vai en.
Täällähän oli joskus se kerrassaan erinomainen neuvo että "senkus istahdat kassalle kaupassa käydessä"
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, ei ongelmaa.
K...pää lue aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyöty on se, että maksava taho säästää kun sinä kärsit.
Mutta minunhan on pitänyt nyt vain elää tiukemmin, eli tuo reilu satanen on pois kauppiailta ja palvelujen tarjoajilta.
Siis mikä reilu satanen? Eihän se ole kuin muutama kymppi.
Aktiivimalli on yritysmalli. Tällä pyritään säästämään työkkärituista , ja saamaan ilmaistyövoimaa yrityksille. Hui hitto.
No tottakai se on järjetön. Järkevien uudistusten tekemiseen vaadittaisiin järjellisten ihmisten työpanosta. Sellaisia ei eduskunnassa istu, valitettavasti.
Reilu satanen nettona? Pärjäät kyllä, päivärahasi on aika iso.