Suomen kielen sanat, jonka merkitystä et tiedä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttö. Miten jossain lähtökohtaisesti pahassa sanassa voi olla osana "hyvä"-sanan johdos?
Koska tässä tämä "pahis" käyttää jotakuta toista OMAKSI hyväkseen. Ei siis viitata hyväksikäytön uhriin, vaan nimenomaan tekijään.
Ymmärrän, että sana on sinällään vähän outo, samalla logiikallahan hyväksikäytön uhri olisi pahastikäytetty. Mutta tajusit varmaan pointin :)Kyllä minä ymmärrän tuon, mutta en hyväksy hyvä-sanaa tässä yhteydessä, kun kyse on väkivallasta ja pahantekemisestä. Tajusit varmaan pointin. Sanoilla on suuri voima ja siksi pitäisi puhua vain sitä, mitä tarkoittaa.
Et voi olla tosissasi. Kanssasi on varmaan rasittavaa keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappo on vaikka tuohesta tehty pieni " astia"' jolla voi ottaa vettä vaikka joesta, tai lähteestä. Yleensä olen vain taittanut sen tuohen hiukan kartioksi, ja kepin nokkqan.
Eiks se ole nappo?
Nappo on tavallinen vesikauha. Ei tuohesta tehty.
Meillä käytiin kotona joskus kiivasta, vaikkakin leikkimielistä, keskustelua siitä, mikä sen oikea nimi on. Meillä nimittäin isä sanoi "nappu." Miehen kotona se oli "naappu." Ja murtellisesti se oli "noappu." Ja sitten oli vielä se "nappo." Keskusteltiin siis saunakauhasta, joka meillä siihen aikaan oli sellainen tavallinen muovinen. Päätettiin, että meillä se se on kauha.
Tuohesta tehty juoma-astia on lippi. Tai oikeastaan tuohilippi.
Vierailija kirjoitti:
Kunnas löytyi Kotuksen vanhojen sanojen sanakirjasta, uudempi oli valitettavasti pois käytöstä jostain syystä. Vanhassa ei ole o-alkuisten jälkeisiä saatavilla tällä hetkellä eli saloa en löytänyt.
kunnas s.
korkia kukkula, mäki, ypälet, kenkku, kunna, typpälet, nystyrä1540 1600 1650 1700 1750 1810
mäki, kumpu
JlisP 62 högd, backe, Paldamo
G I 499c högd, backe, kulle, collis, cacumen; ~ korkia kukkula, mäki, ypälet, kenkku, kunna, typpälet, nystyrä
Gan 1784 48 Yxi Susi seiso korkialla kunnaalla
Gan 1786 13 Lähde ulos Libanosta Libanonin ljukkahalda Korkialda kunnahaldahttp://kaino.kotus.fi/vks/?p=article&word=kunnas&vks_id=VKS_dd7e92500c2…
”Jo Karjalan kunnailla lehtii puu, jo karjalan koivikot tuuhettuu. Käki kukkuu siellä ja kevät on, vie kaipuuni sinne mun pohjaton...”
”Jo Karjalan kunnailla lehtii puu, jo karjalan koivikot tuuhettuu. Käki kukkuu siellä ja kevät on, vie kaipuuni sinne mun pohjaton...”
Missä koulussa olette olleet kun ei suomea osata eikä maantietoa biologiaa . Oi oi .
Job saatana ja jumala ,juutalaisten saatana on pääosassa . Saatana otti sen omaisuuden . Löi paiseita . Sama kun faaraoita löi ja Israelia vitsauksiin ja heitti Babyloniaan . Jeesusta kiusasi ja meni Juudakseen joka oli varas . Saatana on ihan pää osassa myös Ilmestyskirjassa kun se joutuu lopulta tulijärveen .
Vierailija kirjoitti:
Niin tietääkö joku, mikä on salo? Alkoi vaivaamaan.
Syrjäinen suuri metsäalue.
Vierailija kirjoitti:
Kunnas on vikipedian mukaan pieni maankohouma, korkeudeltaan alle 10m. Leino runoili unten kukkivista kunnaista.
Vierailija kirjoitti:
hinttapuli
Olen kuullut version hanttapuli. Kuvaa kaiketi liki kelvotonta, epäilyttävää, huonotapaista mieshenkilöä. Mikä ettei hinttapulikin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Rotinat. Tämä esiintyi toisessa ketjussa.
Rotinat on viemisiä tuoreelle äidille, taitaa olla karjalainen tapa. Ilmeisesti ainakin kahvileipää kuten rotinarinkeli. Ei tarvitse synnyttäneen leipoa itse tarjottavaa vauvaa katsomaan tulleille. Sana tulee kai venäjän kielestä radilas tai jotain sinnepäin, kielen osaajat tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttö. Miten jossain lähtökohtaisesti pahassa sanassa voi olla osana "hyvä"-sanan johdos?
Koska tässä tämä "pahis" käyttää jotakuta toista OMAKSI hyväkseen. Ei siis viitata hyväksikäytön uhriin, vaan nimenomaan tekijään.
Ymmärrän, että sana on sinällään vähän outo, samalla logiikallahan hyväksikäytön uhri olisi pahastikäytetty. Mutta tajusit varmaan pointin :)Kyllä minä ymmärrän tuon, mutta en hyväksy hyvä-sanaa tässä yhteydessä, kun kyse on väkivallasta ja pahantekemisestä. Tajusit varmaan pointin. Sanoilla on suuri voima ja siksi pitäisi puhua vain sitä, mitä tarkoittaa.
Et voi olla tosissasi. Kanssasi on varmaan rasittavaa keskustella.
Hyväntekeväisyys tulee sanoista olla tekevinään hyvää. Se jos mikä ON r a s i t t a v a a !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai näitä jos alkaa pohtia...
Ymmärrän, että on lihava ja liha.
Mutta entäpä esim. kalteva... onko kantasana kalte ja jos on, mikä se sellainen on?
On. Sanasta kaltto, joka tarkoitti vinoa, kieroa.
Liittyykö tähän se ruuankäsittelytermi kaltata?
Enpä usko. Eiköhän kaltata tule ruotsin samaa merkitsevästä sanasta skålla.
Tanskalainen maajussi kalttaa tämän tästä. Olennainen asia siinä oli, et kääntelee sitä kuumaa lihaa, ettei se alapuoleltaan lämpene liikaa - kalttauksen jälkeen - menee helposti liha pilalle, jos ei sitä opettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viita
Tämä kiinnostaa minuakin. Eikö kukaan tiedä?
Eräs sukulainen käyttää sanontaa ”riehuu kuin viitapiru”, en ole koskaan tullut kysäisseeksi, että mikäs se sellainen oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappo on vaikka tuohesta tehty pieni " astia"' jolla voi ottaa vettä vaikka joesta, tai lähteestä. Yleensä olen vain taittanut sen tuohen hiukan kartioksi, ja kepin nokkqan.
Eiks se ole nappo?
Joissakin länsimurteissa kyllä.
Rotinat. Tämä esiintyi toisessa ketjussa.