Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleistuki EI OLE PERUSTULO: osa-aikatyöläiseltä leikkaantuu työmarkkinatuesta se, mitä ansainnut

Vierailija
02.02.2026 |

"Jos saat palkkaa esimerkiksi 1 000 euroa kuukaudessa, yleistuen määrä pienenee 500 euroa. Palkan ansiosta kokonaistulosi ovat silti 500 euroa enemmän kuin pelkkä yleistuki."

Mutta siis myös 500 euroa pienemmät, koska siitä on vähennetty se 500 euroa. Lisäksi vaikuttaa asumistukeen alentavasti (lihavoitu on oma tekstini).

https://www.kela.fi/ajankohtaista/hallitus-suunnittelee-yleistukea-mita…

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten summa voi olla samaan aikaan suurempi mutta pienempi?

Vierailija
2/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi osa-aikaisen palkasta menee iso osa bussilla tms. kulkemiseen, kun harvoinpa se työpaikka osuu alle 10 km:n säteelle itsestä.

Yleistuki jatkaa lannistavalla ja passivoivalla linjalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suurempi. Kela vain yrittää häivyttää tosiasiat. 

1000 - 500 = 500.  Lisäksi töihin kulkemiseen menee useimmiten iso osa palkasta bussilippuina tms.

AP

Vierailija
4/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi osa-aikaisen palkasta menee iso osa bussilla tms. kulkemiseen, kun harvoinpa se työpaikka osuu alle 10 km:n säteelle itsestä.

Tässä valtion velkaantumistilanteessa odotat, että valtio lisäisi tukiasi noin vain?

Vierailija
5/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa jotain veronalaista tukea, niin töistä saatavista tuloista voi jäädä enemmän käteen verovähennyksien takia. Siitä ei toisaalta ole kovin paljon hyötyä, jos työmatkoihin alkaa mennä osa tuloista.

Vierailija
6/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän, että tuet ovat pienet ja erilaiset kannustinloukut estävät pienten osa-aikaisten töiden vastaanottamisen. Mun mielestä järjestelmän tulee kannustaa töiden tekemiseen ja työn tekemisen täytyy olla aina kannattavaa, eikä työn tekemisestä saa tulla kohtuutonta viivettä tukien maksamiseen.

Mutta sori, en ymmärrä silti tätä, että palkkatyö ei saisi ollenkaan vaikuttaa tukiin. Eikö palkkatyön ole tarkoitus tehdä tuet tarpeettomiksi? Hitto vie, voisin minäkin tähän kuukausipalkkani päälle ottaa työmarkkinatuen ja toimeentulotuen sekä maksimiasumislisän verran harrastusrahaa. 

Vierailija
7/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000 - 500 = 500.  Lisäksi töihin kulkemiseen menee useimmiten iso osa palkasta bussilippuina tms.

AP

Voi jestas että olet tyhmä !!!!! Minun mies saa kuukaudessa nettona noin 3500, eli sinun lokiigalla häviää 500 töissä käymällä ? Minä olen käynyt osapäivä työssä, palkka oli noin 1300/kk ja mielestäni sain enemmän kuin kotona. 

Vierailija
8/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Niinhän se kuuluukin mennä. Sosaiaalituet on tarkoitettu van lyhytaikaiseksi avuksi jos henkilö ei jostain vakavasta syystä johtuen pysty huolehtimaan itsestään. Ei sellaiselle joka kykenee tienaamaan itse, mitään tukia makseta.

Vierailija
9/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhtään mikään ei ole edelleenkään muuttumassa?

Vierailija
10/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän, että tuet ovat pienet ja erilaiset kannustinloukut estävät pienten osa-aikaisten töiden vastaanottamisen. Mun mielestä järjestelmän tulee kannustaa töiden tekemiseen ja työn tekemisen täytyy olla aina kannattavaa, eikä työn tekemisestä saa tulla kohtuutonta viivettä tukien maksamiseen.

Mutta sori, en ymmärrä silti tätä, että palkkatyö ei saisi ollenkaan vaikuttaa tukiin. Eikö palkkatyön ole tarkoitus tehdä tuet tarpeettomiksi? Hitto vie, voisin minäkin tähän kuukausipalkkani päälle ottaa työmarkkinatuen ja toimeentulotuen sekä maksimiasumislisän verran harrastusrahaa. 

Hitto vie, niin minäkin, veikkoseni!

Vierailija
11/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis voit saada 

A) pelkkää yleistukea 800 e/kk

B)  palkka 1000 e ja yleistukea 300 e, yhteensä 1300 e/kk

C) pelkkä palkka 1000 e/kk

Mikä näistä luvuista A,C vai C on suurin?

Mitä tulee asumistuen pienenemiseen: jos tienaisit 1844 e/kk, et saisi asumistukea ollenkaan. Kauhea ajatus, vai mitä.

Vierailija
12/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto vie, niin minäkin, veikkoseni!

Jumpe, miten huisia olisi, jos saisimme palkkamammonan päälle vielä muikeat Bonus Rahat!

Vierailija
13/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä valtion velkaantumistilanteessa odotat, että valtio lisäisi tukiasi noin vain?

Odotan ja oletan että valtio leikkaisi turhaa julkiselta ja kaiken mahdollisen ulkomaille menevan rahavirran.

Vierailija
14/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli osa-aikatyötä tekemällä saa saman rahan käteensä kuin kokonaan työttömänä. 

Vierailija
15/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se saa vaikuttaa tukiin. Edellinen malli olikin se 300e suojaosa, jolloin tienattu euro vähensi tukea 50snt, PAITSI köyhimmillä, jotta heilläkin on kannattavampaa ottaa kaikki työ vastaan. 

Logiikkasi toimii täydellisessä maailmassa jossa työtä on halukkaille ja sillä tulee toimeen. Vasemmiston vaatima 15e minimipalkka ja täystyöllisyys olisi hieno juttu, mutta sitä odotellessa täytyy sovittaa yhteen ne realiteetit että markkinat eivät tarvi meidän kaikkien työpanosta ja joidenkin työpanosta osa-aikaisesti, ja nälkään ei kuitenkaan sopisi tappaa niitä ihmisiä jotka eivät ole tätä järjestelmää valinneet. 

Itse saan parin tonnin bruttopalkkaa mutta en ole katkera 1500 tienaavalle joka saa muutaman kympin asumistukea enkä toimeentulotukiasiakkaalle joka saa ilmaiset reseptilääkkeet. Sen sijaan mietin kuinka tämä paletti voi pyöriä jos miljoonatuloilla maksetaan pienempää veroprosenttia kuin hyväpalkkaisesta työstä. Ja jos näiden miljonäärien jatkuva rikastuminen hyväksytään itsestäänselvänä.

Vierailija
16/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli osa-aikatyötä tekemällä saa saman rahan käteensä kuin kokonaan työttömänä. 

Kuinka paljon enemmän kuin tyttömyysturva sun pitäisi tienata, että olisit valmis käymään töissä?

Vierailija
17/17 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan parin tonnin bruttopalkkaa mutta en ole katkera 1500 tienaavalle joka saa muutaman kympin asumistukea enkä toimeentulotukiasiakkaalle joka saa ilmaiset reseptilääkkeet. Sen sijaan mietin kuinka tämä paletti voi pyöriä jos miljoonatuloilla maksetaan pienempää veroprosenttia kuin hyväpalkkaisesta työstä. Ja jos näiden miljonäärien jatkuva rikastuminen hyväksytään itsestäänselvänä.

En minäkään ole kade. En, vaikka olen kausityötön n. 2 kk vuodesta ja iso osa tuosta ajasta menee tuetta (koska omavastuuajat ja lopputiliin maksetut korvaukset, joita viranomainen jaksottaa työttömyysajalle). Päin vastoin, olen sitä mieltä, että kun minä kerran pystyn itseni muun vuoden palkkatulolla elättämään, niin se on ihan oikeus ja kohtuus.

Ehkä minä en siksi ymmärräkään sitä, että esim. tonnin palkka ei saisi vaikuttaa tukiin. Minun mielestäni kun sillä tonnin palkalla elätetään itseään se, mitä pystytään, ja tukea saadaan siihen päälle sitten sen verran, kun tarvitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän