Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi paheksuu kohtuullista alkoholin käyttöä

Vierailija
16.09.2018 |

Onko jollain kokemusta siitä että isompi lapsi, joka jo vähän tietää alkoholin vaikutuksista alkaa tarkkailla vanhempien juomista? Meillä on aina käytetty alkoholia kohtuudella (korkeintaan pari annosta lapsen läsnä ollessa enkä muulloinkiaan muutamaa enempää) mutta nyt 11-vuotias suuttuu tästä meille. Viikonloppuisinolen tuon verran juonut (mies myös) eikä asia kuulemma haittaa perheen toista lasta,13 vuotiasta. Ollaan keskusteltu mikä on kohtuullista ja ettei humalassa saa olla jne. Mutta hän silti haluaa ettei ollenkaan juoda. Miten selitän kohtuukäytön, tuntuu että puolustelee? Pitääkö lopettaa vai käyttää kuten ennenkin ja näyttää , että käyttö on kohtuullista kuten aina ollut? Entä kun käydään vaikka tuttavilla ja sielläkin aikuiset juo kohtuudella? En voi ehkä kieltää sukulaisilta ja tuttavilta normaalia käyttöä vaikka viikon pituisella yhteisellä reissulla. Lapsi on herkkä ja miettii monia asioita. Hyvä kun kertoo meille asiasta mutta mitä tekisitte?

Kommentit (395)

Vierailija
121/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä alkoholistin selittelyä.

Näinpä. Ihan pari vaan otetaan joka viikonloppu, korkeintaan muutama. Juu juu.

Ei lasten nähden pidä vetää hiprakoita, ei varsinkaan joka viikko. Luulisi että perheelliset aikuiset keksisivät järkevämpääkin tekemistä vapaa-ajalleen. Alkoholismi haisee aloituksesta tänne asti.

Itseasiassa epäterve suhtautuminen alkoholiin haisee sinun kommenteistasi. 

On surullista, ettei sinun elmässäsi ole mahdollista ottaa lasillista alkoholia, ilman että pitää "vetää hiprakoita" ja käyttää kaikki vapaa-aika tähän. 

Vierailija
122/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten pitää juoda? Mikä siinä on niin tärkeää?

Ei ole pakko juoda eikä se ole tärkeää, silti päätän itse juonko vai enkö.

Vaikka lapsesi ahdistuisi siitä? Onnetonta!

Pitäisin kyllä kummallisena sitä että lapsi ahdistuu siitä että jokainen aikuinen päättää ja joutuu päättämään tuollaisista asioista itse. Ehkä lapsen ahdistukselle on siinä vaiheessa parempi tehdä jotakin kuin olla ottamatta saunaolutta.

Tuollaiset selittelijät eivät yleensä tee yhtään mitään lapsen ahdistukselle, koska he eivät ota lapsensa sanomisia tosissaan. Itsestä täysin riippuvaista ihmistä on helppo kohdella miten tahansa.

Niinkö sinusta?! Minusta ei lainkaan, päinvastoin, eikä varmasti suurimmasta osasta vanhemmista. Nyt alkaa huolestuttaa lastesi puolesta. Miksi koet noin? Onko sinua itseäsi kohdeltu lapsena huonosti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juot siis liikaa. Ihan selvä merkki on tuo, että lähheiset kiinnittää huomiota. Nyt korkki kiinni ja selitykset pois.

Ainoastaan lapsi kiinnittää huomion tähän vähäiseen juontiin. Ei muut.

Vierailija
124/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten läsnäollessa ehdoton maksimi on YKSI annos. 

Not.

Vierailija
125/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ahdistaa niin juot todenäköisesti tilanteeseen nähden liikaa, tai käytöksesi muuttuu muusta syystä kohtuuttoman paljon. Kokeile vähentää tai lopeta kokonaan, ei se alkoholinkäyttö mikään itsetarkoitus ole. Jos elämä tuntuu tyhjältä etkä pärjää iman niin hae apua. Turvattomuuden tunne aikuisten humalatilan takia jättää jälkiä lapseen. Mukava ja läsnäoleva yhdessäolo perheen kanssa voittaa pikkuhiprakan 6-0.

Vierailija
126/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä jotka julistatte että "meillähän ei lapsi määrää aikuisten tekemisiä". SE ON LASTENKIN KOTI!

Edelleenkin mielestäni aikuisella on ongelma jos ei muutamasta drinkistä voi luopua. Juokaa ennemmin vaikka vissyä. Tai sitten käy muualla illanvietossa.

Se on lastenkin koti, mutta he eivät ole päättävässä asemassa.

Vierailija
127/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä jotka julistatte että "meillähän ei lapsi määrää aikuisten tekemisiä". SE ON LASTENKIN KOTI!

Edelleenkin mielestäni aikuisella on ongelma jos ei muutamasta drinkistä voi luopua. Juokaa ennemmin vaikka vissyä. Tai sitten käy muualla illanvietossa.

Olen eri, mutta eikö sinua yhtään ihmetytä lapsen huoli ap:n ja miehensä säännöllisestä juomisesta. Miksi täällä moni kuittaa sen niin, että kuuluu vain ikään arvostella vanhempien elintapoja ilman syytä. Voisiko olla, että vanhemmat oikeasti eivät osaa käyttää alkoholia täysin kohtuudella, ainakin jotain se kertoo, että alkoholi on mukana joka viikonloppu ja joka lomareissu ja muutenkin aina kun vain mahdollista. Minä ainakin kuuntelisin jo 11-vuotiasta ja pohtisin, että onko juomiseni ihan kohtuullista vai juuri ja juuri kohtuuden rajoissa ja se joskus häiritsee lasta. Kun on niin monta muutakin asiaa mitä voi vapaailtanaan tehdä, että voisiko sitä vapaaehtoisestikin jättää joku viikonloppu juomatta. Ei tarvitse täysin raitistua, mutta kyllä lapsella hyvin voi olla syytä huoleensa ja ap:n juominen ei ehkä ole niin kohtuullista kuin luulee. Itsetutkiskelun paikka minun mielestä.

Vierailija
128/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse henkilökohtaisesti en näe ongelmaa, vaikka vanhemmat joskus humaltuvatkin. Ei se lapsi siitä rikki mene. Meillä lapsuuden perheessä alkoholi kuului osana sosiaalista elämää. Vieraita kutsuttiin kylään ja kylässä käytiin. Niin äiti, isä kun vieraatkin ottivat alkoholia kohtuullisesti, eikä se kyllä meitä lapsia haitannut yhtään. Ehkä päinvastoin, oli mukavaa kun vanhemmat rentoutuivat, olivat iloisia jne. Koskaan ei pelottanut, ei ahdistanut eikä mitään muutakaan nykyajan "ongelmia". 

Itse olen noudattanut tuota vanhempieni tapaa käyttää alkoholia.  Omat lapseni ovat jo aikuisia, eikä hekään ole traumatisoituneet meidän alkoholin käytöstä.

Lapselle voi kyllä selittää miksi äiti/isä käyttäytyy vähän eri tavalla kun normaalisti. On juonut alkoholia, joka vaikuttaa päihdyttävästi, mutta ei ole vaarallista.

Tietysti, jos alkoholi vaikuttaa negatiivisesti, se korkki kannattaa pitää kiinni, oli lapsia tai ei.

Vierailija
129/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai ne pari juoda lapsen mentyä nukkumaankin? Puhuisin kyllä asian lapsen kanssa tarkasti läpi joka tapauksessa.

Vierailija
130/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta eikö sinua yhtään ihmetytä lapsen huoli ap:n ja miehensä säännöllisestä juomisesta. Miksi täällä moni kuittaa sen niin, että kuuluu vain ikään arvostella vanhempien elintapoja ilman syytä. Voisiko olla, että vanhemmat oikeasti eivät osaa käyttää alkoholia täysin kohtuudella, ainakin jotain se kertoo, että alkoholi on mukana joka viikonloppu ja joka lomareissu ja muutenkin aina kun vain mahdollista. Minä ainakin kuuntelisin jo 11-vuotiasta ja pohtisin, että onko juomiseni ihan kohtuullista vai juuri ja juuri kohtuuden rajoissa ja se joskus häiritsee lasta. Kun on niin monta muutakin asiaa mitä voi vapaailtanaan tehdä, että voisiko sitä vapaaehtoisestikin jättää joku viikonloppu juomatta. Ei tarvitse täysin raitistua, mutta kyllä lapsella hyvin voi olla syytä huoleensa ja ap:n juominen ei ehkä ole niin kohtuullista kuin luulee. Itsetutkiskelun paikka minun mielestä.

Voisiko yhtään olla että lapsi tosiaan turhaan on huolissaan parista oluesta? Täällä jo lynkataan perhe liian alkoholinkäytön takia.

Vierailija
131/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko yhtään olla että lapsi tosiaan turhaan on huolissaan parista oluesta? Täällä jo lynkataan perhe liian alkoholinkäytön takia.

Miten lapsen huoli poistuu sillä, että vanhempi toteaa lapselle, että hänellä on oikeus juoda, jos tekee mieli? Lastensuojelussa todennäköisesti oltaisiin kiinnostuneita selvittämään miten perheen asiat oikein ovat, jos lasta vanhempien käytös huolettaa.

Vierailija
132/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jättäisin sen ensimmäisenkin juomatta, jos lapsi reagoi asiaan noin. Me vanhemmat juomme kotona yhden annoksen viiniä (se ei ole edes lasilinen) kaksi-kolme kertaa kuukaudessa ruuan kanssa. Lapset eivät reagoi tähän. Isäntä juo oluen pari kertaa viikossa. Itse reagoin tähän, lapset ei. Mielestäni se on typerää rasvamaksan hankkimista. Ja mielestäni mieheni ei tarvitsisi juoda lasten nähden ainakaan toista olutta. Tekee sen toisinaan.

Kun olimme 9-vuotiaan tytön kanssa lomalla kahdestaan ja ääneen mietin minkä viinilasillisen otan listalta tyttäreni sanoi, ettei sinun tarvitse ottaa mitään viiniä. Miksi tarvitsisi. Niinpä ja otin vettä. Olisin herkällä korvalla, jos lapsi ei halua aikuisen juovan. Kyllä se yksikin annos saattaa muuttaa käytöstä vaikkei sitä itse huomaa. Kyllä minulla aikuisella naisella ainakin viinilasillinen tuntuu.

Kyllä niitä sosiaalisia tilanteita juomiseen tarjoutuu ilman, että sitä pitää tehdä lasten nähden.

Vierailija
133/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisiköhän tuo jotenkin ikään? Muistaakseni Keijo Tahkokallio on kirjoittanut tästä, että kun alakouluikäisiä valistetaan milloin mistäkin, he ottavat sen ihan tosissaan, mutta se, mitä tapahtuu sitten teinivuosina, on asia erikseen. (Siis tämä oli jotain valistuksen tai sen ajankohdan kritisointia.) Joka tapauksessa ainakin omissa lapsissani huomaan ja olen huomannut, että alakouluikäisenä se maailma on vielä aika mustavalkoinen, harmaan sävyt tulevat vasta myöhemmin. Eli lapsen huoli on mielestäni ihan normaali, mutta ei sen takia tietenkään pidä mennä muuttamaan ihan kohtuullisia juomatapoja. Totta kai on hyvä selventää lapselle, kuinka paljon on sitten ehkä liikaa ja millainen käytös on jo humalaista käytöstä jne. Voi olla, ettei lapsi oikein ymmärrä tätä vielä.

Vierailija
134/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään taas yksi syy minkä takia olen vela.

Aikuiset ryömivät lasten oikkujen tahtiin kuin olisivat lapsia itsekin, ja lapset päättävät aikusten elämästä kaiken. Edes olutta ei saa enää juoda! Kaiken lisäksi armeijallinen muita vanhempia on sitä mieltä, että lapsen harjoittama tyrannia on ihan oikein.

Huh, taidanpa nakata seuraavat e-pillerit alas oluen kanssa.

N26

Vierailija
135/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsen huoli poistuu sillä, että vanhempi toteaa lapselle, että hänellä on oikeus juoda, jos tekee mieli? Lastensuojelussa todennäköisesti oltaisiin kiinnostuneita selvittämään miten perheen asiat oikein ovat, jos lasta vanhempien käytös huolettaa.

Kyllä, mutta lastensuojelussa varmasti ymmärretään että vanhemmat voivat elää elämäänsä kuten parhaaksi katsoo, jos ja kun kyseessä ei ole päihdeongelma. 

Lasta on turha kuitenkaan pumpulissa pitää ja hänen pelkojaan ruokkia jättämällä kaikki huolta aiheuttavat asiat pois elämästään.

Alkoholi kohtuullisesti käytettynä on aivan yhtä mitätön asia kuin vaikka kirjan lukeminen. Lapsi ei tykkää että vanhempi katsoo televisiota/lukee ja vanhempihan sitten lopettaa koska lapsi ei tästä pidä? Lapsi huolestuu kun isä ajaa moottoripyörää, isähän sitten myy moottoripyörän? Esimerkkejä on vaikka kuinka monta. 

Vierailija
136/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyisiköhän tuo jotenkin ikään? Muistaakseni Keijo Tahkokallio on kirjoittanut tästä, että kun alakouluikäisiä valistetaan milloin mistäkin, he ottavat sen ihan tosissaan, mutta se, mitä tapahtuu sitten teinivuosina, on asia erikseen. (Siis tämä oli jotain valistuksen tai sen ajankohdan kritisointia.) Joka tapauksessa ainakin omissa lapsissani huomaan ja olen huomannut, että alakouluikäisenä se maailma on vielä aika mustavalkoinen, harmaan sävyt tulevat vasta myöhemmin. Eli lapsen huoli on mielestäni ihan normaali, mutta ei sen takia tietenkään pidä mennä muuttamaan ihan kohtuullisia juomatapoja. Totta kai on hyvä selventää lapselle, kuinka paljon on sitten ehkä liikaa ja millainen käytös on jo humalaista käytöstä jne. Voi olla, ettei lapsi oikein ymmärrä tätä vielä.

Näin. Meidän 9 v itseasiassa oli välissä huolissaan siitä kun kävin iltahämärällä lenkillä vaikka maalla asummekin hyvin rauhallisessa kylällä. Puhuttiin asia läpi ja todettiin lenkin olevan aivan turvallinen. Koulussa oli puhuttu yksin pimeällä kulkemisesta.

Vierailija
137/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on äärimmäisen fiksu ja tarkka, ihana lapsi. <3

Miksi ette ole vamiita luopumaan alkoholista hänen takiaan tai edes vähentämään? Miksi sinulle ja teille on tärkeämpää juoda tuo "kohtuu" määränne ja pitää siitä noin tiukasti kiinni? Miksi se on tärkeämpää kuin lapsenne hyvinvointi ja menee lapsen edelle?

Todennäköisesti kohtuukäyttönne ei ole enää kohtuun rajoissa, vaikka niin luulet. Jos se on noin merkittävässä roolissa, että se lasta häiritsee ja sinä/te pidätte siitä noin kynsin hampain kiinni, sen käytössä ON teillä ongelma.

Olisitko valmis menemään puhumaan tästä aiheesta vaikka perheneuvolaan, työterveyteen tai johonkin AA-ryhmään? Jos et, koska mitään ongelmaahan ei mielestäsi ole, "paitsi nuoremmalla lapsella, joka herkkä" (mielestäsi), peli on aika selvä. Jos olet valmis, sinulla on toivoa.

Vierailija
138/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... mä en tiedä nyt tästä ap:n tapauksesta, mutta kerron omastani. Mun äiti on aina ollut omasta mielestään alkoholin kohtuukäyttäjä. Minua se kuitenkin lapsena, nuorena ja aikuisenakin vielä ahdisti. Äitini ei ole mikään juoppo, tai rähjäinen alkoholisti. Ei ollenkaan. Hän juo usein, mutta vain muutaman. Tai sitten joskus viikonloppuna tai juhlapäivänä ottaa vähän enemmän. Mutta ei silti ole pelottava tai väkivaltainen, mitään sellaista. En vaan voinut sille mitään, että minua tuollainen ahdisti. En tykännyt kun äiti joskus viikonloppuisin soitti, ja kuulin heti äänestä että oli pienessä hiprakassa. Jossain vaiheessa aloin vähentää äidillä vierailua, koska ahdistuin siitä, että siellä todennäköisesti otetaan sitä alkoholia. Tämä siis jo ihan sen ikäisenä, että asuin omillani. Halusin ehkä vaan sanoa, että ei sen tarvitse aina olla sellaista kuola poskella ryyppäämistä, niin se voi silti olla ahdistavaa.

Vierailija
139/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapsenne olemaan puuttumatta toisten asioihin. Muuten voi olla vaikea tulevaisuus.

Vierailija
140/395 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuukäyttö voi sitten ajan mittaan muuttua jokapäiväiseksi kaikkia muita häiritseväksi juomiseksi. Ja tähän tietysti ”kohtuukäyttäjät” ajattelevat ettei mulle noin käy. Vaan niin on monelle käynyt. Ja suurimmat kärsijät ovat aina lapset. On todella typerää puhua tässä yhteydessä, että lapset määräävät. Tai verrata lenkkeilyyn yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä