Onko tässä sopivasti vai liikaa 3,5-vuotiaalle joululahjoja???
Eli ollaan hommattu tytölle seuraavat lahjat:
-Duplo prinsessalinna + 2 kpl liittyviä pikkupakkauksia
-Muumitalo
-Muumit ja lumikuningatar
-Elias pelastuslaiva
-Prinsessarooliasu
-FP:n lääkärilaukku
-Sleich eläimiä 2 kpl
-Muumilotto
-Pieni Transformers-robotti
-Muumi pc-peli Syysjuhla
Minun mielestäni tossa alkaa olla jo liikaa, mutta miehen mielestä sopivasti. Mitä mieltä olette?
Kommentit (99)
On monenlaista tekemistä: rooliasua, lautapeliä, PC-peliä... Riittää puuhaa pitkäksi aikaa. Ainoastaan tuo Muumitalo ja Prinsessalinna syövät toisiaan, jos ne annetaan yhtaikaa. Säästäisin toisen ehdottomasti synttäreille, niin että lapselle jää enemmän aikaa nauttia toisesta lelusta.
Ei muuten mielestäni liikaa lahjoja, jos sukulaisilta ei tosiaan ole tulossa lisää.
Leluja tuli aivan liikaa. Lapset jaksoivat ehkä kerran leikkiä 70 euroa maksaneella lelulla ja sitten se hautautui muiden lelujen alle. Menin keväällä hakemaan lelujätesäkkiä varastosta ja hiiret olivat paskoneet pitkin pussia. Nakkasin kaikki lelut roskiin. Tänä vuonna sovimme sukulaisten kanssa, että kukaan ei osta yli 30 euroa maksavaa lahjaa ja lelujen määrää myös rajoitettiin. Onhan se nyt aivan tyhmää, että lapsiperheet ja eläkeläiset käyttävät kaikki rahansa lahjoihin, joita lahjan saajat eivät edes osaa arvostaa.
PS: Minä en todellakaan saanut useiden tuhansien markkojen lahjoja pienenä 70-/80-luvulla, vaan saatoin saada esim. yöpaidan, konvehtirasian, kirjan ja luistimet, ja olin maailman onnellisin pikkutyttö.
Aivan sairasta, että joutuu lahjoja roskiin heittämään.
Eikö teidän kerskakuluttajien mielessä, jotka haluatte että jouluna on paljon rojua, koskaan käy pelko mihin tämä hulluus johtaa. Vai suljetteko kaiken vain kylmästi mielestänne ja nautitte tavaramäärästä kun vielä voitte vai oletteko yksinkertaisesti liian tyhmiä käsittääksenne mihin liiallinen kuluttaminen johtaa?
plus vielä synttärilahjat, sukulaisten lahjat... Ei tulisi mitään. Olen kieltänyt sukulaisia antamasta lahjoja ja itse ostamme vain yhdet toivotut. Jotain tarpeellista saatetaan lisäksi antaa, kuten vaatteita.
Eihän lapsi opi edes kiintymään leluihin ja leikkimään lelulla monipuolisesti, jos leluja tulee tuollainen järjetön määrä. Mihin tämä typerä kertakäyttökulttuuri johtaa? Millaisia aikuisia tulee lapsista, jotka oppivat hylkäämään lelun heti parin kerran leikkimisen jälkeen?
Millaisia ovat aikuiset jotka ostavat lapsilleen hirveästi lahjoja? En näe minkäänlaista rakkautta lahjojen tolkuttomassa ostamisessa, vaan näen ostoshysteriaa, syyllisyyden tunnetta, pätemisen tarvetta, välinpitämättömyyttä ympäristöstä, kerskakulutusta, täydellisyyden tavoittelua.
Ap! Lahjalistasi on kohtuuttoman pitkä. Vaikka tuollaiseen kuluttamiseen olisi varaa, siinä ei ole mitään järkeä.
esim. isovanhemmilta muita leluja saa.
Toiveet on pienet ja ne on kerrottu mummulle ja kummeille. Ei tuon ikäinen ymmärrä tuollaisen lahjavuoren päälle!
Itse ostan sitten muuten vaan joskus jotain pieniä lahjoja.
kolme kertaa enemmän. Mitä enemmän halpaa krääsää paketeissa, sen ihanampi joulu....ja luonto kiittäää.
meidän 3,5-vuotias saa meiltä vanhemmilta 3 lahjaa.
Viimejouluna hän sai 48(!!!!!) pakettia ja se oli aivan kamalaa.
Mummit lellii ainoan lapsenlapsen piloille, siihen kummien yms lahjat.
Tänän jouluna sanoimme jo lokakuussa, että otamme vastaan tytölle max 4 pkt/mummi ja yhden jokaiselta kummilta. Muilta (jos haluavet muistaa) toivoimme yhteisesti toppahaalaria.
Itse ostimme yhden paketin, sellaisen pienoiskeittiön astioineen.
jos kaikki lapsen lahjat olisi tossa, niin olisi kai ihan sopiva määrä, mutta oletan, että tyttö saa lahjoja myös isovanhemmilta, tädeiltä, sediltä, ystäviltänne, kummeilta jne...
siitä syntyy jo aika jättikasa...
Jos tuossa olisi kaikki mitä lapsi saa, olisi järkevyyden rajoissa just ja just.
fleeceasu ja rattikelkka. Isovanhemmilta saa autoradan ja muutama lautapeli ostetaan koko perheelle.
Ja on ihan varmasti riittävän kunnollinen joulu : )
Jos teistä tuntuu, että on liikaa niin jonkunhan voi laittaa sivuun ja antaa muulloin (esim. kun tulee sisäpäiviä tms).
Mukavaa Joulua!
Minä jättäisin tuosta listasta ainakin puolet pois. Jos lapsi oppii jo noin nuorena tuollaiseen tavarapaljouteen, ei hän sitten enää murkkuikäisenä osaa olla tyytyväinen mihinkään.
" Yksi lahja olisi kyllä riittänyt."
Oli aivan tosissaan. Tyttö meni nimittäin aivan hämilleen lahjojen suuresta määrästä eikä osannut iloita kuin ensimmäisestä lahjasta; jo toinen lahja keskeytti ensimmäisellä leikkimisen, ja sen jälkeen olikin vain väsynyttä sekoilua. Me vanhemmat avasimme tytön lahjat nro 5-30 (tms järtsi määrä) hiljakseen ja annoimme tytön yrittää leikkiä rauhassa ekoilla uusilla tavaroillaan.
Ja onko mitään järkeä ostaa sekä prinsessalinnaa, että muumitaloa, eikö jompikumpi olisi riittänyt?
Meillä saman ikäinen saa vanhemmiltaan neljä " pienempää" pakettia (kirja, joulusuklaata yms.) ja isovanhempien kanssa on sovittu, että he ostavat yhdet vähän isommat lahjat (kuten muumitietokoneen). Meistä se riittää hyvin. Etenkin, kun joka joulu tulee vielä yllärilahjoja sellaisiltakin ihmisiltä, joiden ei edes odoteta meidän lapselle mitään tuovan... Ja koska pojalla on muutama viikko joulun jälkeen jo synttärit, niin sitten tulee taas lisää. Leluvuori sen kuin paisuu paisumistaan.
tästä listasta jättäisin ehdottomasti seuraavat pois.
-Pieni Transformers-robotti
-Muumi pc-peli Syysjuhla
lisäksi onhan tytöllä syntymäpäivätkin joskus??!!!
eli pitääkö kaikki lahjat antaa jouluna? säästä jotain edes synttärilahjaksi.
itse olen koko ikäni, varhais aikuiseksi asti saanut älyttömän paljon lahjoja!! siis todella paljon. kun olin 18 sain vieläkin monia kymmeniä paketteja. sen jälkeen en ole toivonut mitään, enkä oikeasti halua mitään.
todella ahdistavaa..
joulussa pääasia ei ole meillä edes lapselle, ne lahjat! tarpeeksi kaupallinen homma jo muutenkin.
liikaa suomeksi sanottuna mielestäni
Kummallekin pari kalliimpaa ja todella toivottua lahjaa...muutama pikkupaketti esim. barbi ja joku toivottu auto (tyttö ja poika siis meillä) sitten pyjamat..vaatteita, kirjoja. Siinä on useampi paketti avattavaksi, mutta tarpeellista yritän niihin ujuttaa..esim. talvitakit kummallekin..kengät..meillä lapset tykkäävät uusista vaatteistakin.