Onko tässä sopivasti vai liikaa 3,5-vuotiaalle joululahjoja???
Eli ollaan hommattu tytölle seuraavat lahjat:
-Duplo prinsessalinna + 2 kpl liittyviä pikkupakkauksia
-Muumitalo
-Muumit ja lumikuningatar
-Elias pelastuslaiva
-Prinsessarooliasu
-FP:n lääkärilaukku
-Sleich eläimiä 2 kpl
-Muumilotto
-Pieni Transformers-robotti
-Muumi pc-peli Syysjuhla
Minun mielestäni tossa alkaa olla jo liikaa, mutta miehen mielestä sopivasti. Mitä mieltä olette?
Kommentit (99)
Me ostetaan jokaiselle lapselle 2 isompaa lahjaa ja lisäksi 3 pientä esim. pyyhe, kirja tms...
Jokaisella on 3 kummia, ja yleensä heiltä tulee paketit, elleivät sitten osta kimpassa jotain vähän kalliimpaa.
Mun äidiltä ja isältä saavat jotain yhteistä, kuten lautapelin.
Miehen vanhemmat ostaa yleensä kaksi pakettia kullekkin, toisessa on jotain vaatetta ja toisessa lelu.
Siihen lisäksi minun hyväystäväni muistaa heitä jollain yhteisellä lahjalla.
Lahjoja kertyy siis jokaiselle noin kymmenen + yhteiset lahjat.
ja tänä jouluna saa meiltä yhden, kummeilta yhden ja miehen ja mun siskoilta yhteensä 3.
Me ja kummit ostetaan jotain muutaman kympin arvoista ja siskot yleensä antaa kirjan tai jotain vastaavaa.
lahjoja ei tarkoita samaa kuin paljon leluja!! Se ei tunnu täällä menevän perille! Minusta jouluun kuuluu pakettien avaaminen ja " lelukrääsän" (nekin yleensä valittan tarkoin) lisäksi paketeista löytyy vaikkapa sukkia, ulkoilupuku, mummon kutomat villasukat, kiva suihkusaippua, pussilakanat, kylpypyyhe, yöpaita, pipo, lapset, sukkahousut, college-puku, piirustuslehtiö, värikynät, lautanen & muki, lastenhuoneeseen kello, luistimet, valokuva-albumi, muumikeksejä jne...
Eli tuolla linjalla paketteja kertyy paljon, mikä on tarkoituskin!
Ja oikeasti, meillä lapset iloitsevat oikeasti kivoista sukkahousuista tai vaikkapa nalle puh-makaronista, jos sellaista paketista ilmestyy!!
Siis aivan turha toitottaa että lahjavuoren saavat lapset eivät osaa arvostaa lahjojaan!
T:39 taas kerran
Leluja tulee pari ja nekin juuri niitä toivottuja, lisäksi tulee yllärinä jotain pientä ja yleensä jotain tarpeellista ja lisäksi voi olla joku ei niin tarpeellinenkaan.
Paketeista voi tulla kaivattu lompakko, kalenteri, lukuvalo, säärystimet, harrasteväline, oppimista edestävä tuote, leffalippuja, kausikortti ym minkä puutteen äiti on pistänyt korvantaakse syksyn mittaan.
Paketteja tulee siis enemmän kun pari, mutta koskaan ei lapset ole joutuneet niitä sentään avaamaan läkähdyksiin asti.
Itsekin avaan mielelläni paketteja ja otan iloisena vastaan pörrösukkia, sydänkynttilää, WC-paperirullista tehtyä kynätelinettä ym. ja näen lasten kasvoilla jännittyneet ilmeet: nyt äiti avaa mun paketin, mitähän se tykkää lahjasta?
Meillä 3,5 vuotias saa varmaan:
- baby born-nuken tai jonkun vastaavan
- pulkan/rattikelkan
- jonkun lautapelin
- yhden dvd:n
- käteen sopivan moottoripyörän
Isovanhemmilta tulee 3-5 pakettia. Pehmoleluja 2, leikkiastioita, luistimet jos löytävät ja yöpuku.
Kummit ostavat yhteensä 2 pakettia yleensä.
Lisäksi muilta sukulaisilta tulee noin 3 pakettia.
Prinsessalinnaa ja Muumitaloa ei todellakaan tarvita molempia. Trasformers-robotti on isompien juttu, samoin Muumi PC-peli.
Meillä samanikäisellä on yksi ainoa toivomus, Hot Wheels rekka. Kuusi pakettia hän saa meiltä vanhemmilta, ja siinäkin on niin paljon, että harkitsen jonkun jättämistä synttärilahjaksi kevääseen. Mummolasta saa paketin, kummeiltaan ei varmaan mitään kun ei saanut viime vuonnakaan.
Plus sukulaisten ostamat. Viime vuonna lahjoja oli lähemmäksi 30kpl/lapsi ja kun lapsia on perheessämme kolme, oli lahja vuori aika huikea.
Tänä vuonna vähensimme tarkoituksella lahjojen määrää huomattavasti ja sukulaisetkin antavat tänä vuonna vain noin yksi/kaksi lahjaa per lapsi. Tänä vuonna olen myös rajoittanut lahjojen kokoa ja ostanut vain yhden ison lahjan lasta kohden, esim. esikoiselle Little pet shop talon ja keskimmäinen saa ison työkalu pöydän työkaluineen.
Esikoisen ollessa ainoa lapsi, en edes laskenut kuinka paljon hän sai lahjoja. Niitä oli todella paljon ja isoja. Esim. ollessaan 2,5v hän sai Jouluna ison leikki keittiön, nuken hoitokeskuksen, uudet nukenvaunut, sekä vinon pinon hieman pienempiä lahjoja. Lahja perinne juurtaa juurensa omasta lapsuudestani, kun kuusen juuri oli täynnä aina täynnä lahjoja. Lapsiakin oli kuitenkin useampia joten kukin sai noin 8 lahjaa.
Meillä minä haluaisin ostaa lapsille kaikki näkemäni ihanat lelut ja vaatteet, mutta onneksi mies laittaa vastaan. Jos mies ei sanoisi mitään ostoksistani, meille ei mahtuisi enää sisään kaiken tavaran keskelle.
Nyt Joulu siivousta tehdessäni löysin kaapeista noin kaksi ikean kassillista pieniä vaatteita ja kenkiä, sekä yhden kassillisen leluja joilla ei koskaan leikitä.
Nykyään en osta paljon mitään leluja muulloin kuin Jouluna ja syntymäpäivillä (ja jos sattuu olemaan liian kiusaavassa Alessa). Jotain pientä/halpaa ostan muulloinkin, mutten mitään isompia/kalliimpia leluja kuitenkaan.
Mikä muuten olisi hyvä iso lahja 1,5v pojalle joka tykkää cars autoista (ja autoista yleensä, sekä Puuha-Petestä? Missä myydään esim. Puuha-Peten työkaluja tai jotain muuta kuin niitä ainaisia pieniä ajoneuvoja ja hahmoja?
samanlaisen satsin sai meidän tyttö ollessaan samanikäinen. Kyllä lapsille pitää lahjoja ja leluja jouluksi ostaa, kunhan vaan on niihin varaa.
Meillä on yksi huone erikseen nuorempien lasten leikki huoneena. Heitä kun ei voi vielä noin nuorina päästää keskenään yläkerrassa oleviin huoneisiinsa leikkimään, vaan heidän on oltava vielä jatkuvasti valvonnan alaisina.
6-vuotias tyttöni sanoi, että tuota minäkin haluan. Sanoin hänelle, että sitä tulet saamaan ja tunsin iloa siitä, että lapsi on oivaltanut mikä meille vanhemmillekin on tärkeää. Eivät kaikki lapset ole niin ahneita, että vain hirveä lahjavuori saa heidät onnelliseksi. Ostimme juuri hänelle yhden hyvän pelin, ja isovanhemmilta ja sukulaisilta tulee muutamia lahjoja. Tärkeintä meidän joulussamme ovat aika sukulaisten kanssa, hyvät ruoat, siisteys, joulusauna, yhteiset kävelyretket, raittius, yhteiset musiikkihetket, rakkaus, Kauneimmat joululaulut ja joulukirkko... Otamme kaikkeen leipomiseen, koristeluun ja valmisteluun lapset mukaan.
sekä isovanhemmilta isomman yhteislahjan ja kummeilta pari pientä.
Oma samanikäinen lapsi saa meiltä vanhemmilta vain 2 lahjaa. Miksikö? Tiedämme, että saa ne kamalat lahjavuoret jokatapauksessa isovanhemmiltaan ja enoiltaan. Emme halua kasvattaa lastamme siihen, että saisi kaiken haluamansa ja vähän päälle. Joulu on jo nyt tarpeeksi materialistinen juhla. Minusta itseasiassa olisi kaikkein paras, jos saisi vain 1-3 lahjaa yhteensä kaikilta. Tämä vaan ei taida onnistua nykyaikana.
Ainakin meilläpäin..ja paketeista löytyy myös vaatetta, pyjamaa, kirjoja..lelujen lisäksi. Muulloin ei tule ostettua leluja. Mitä se muiden napaa kaivaa, jos joissain perheissä lapsi avaa useamman kuin yhden lahjan? Ja meillä ainakin lelut menneet aina kiertoon, sitten kun ei tarvitse enää. Ostettu laadukkaita ja kestäviä tavaroita.
Itse sain pienenä tyttönä aina kaiken mitä keksin toivoa. Muistan eräänkin joulun, kun sain lahjaksi 2 barbia ja niille vaatteita,barbin auton,rannekellon, stereot, kosketinsoittimen yms. Lahjoja oli tosi paljon ja mitä teinkään, kun avasin lahjat menin naapuriin leikkimään että vanhemmat saa ryypätä rauhassa. Ei sillä kauhealla lahjamäärällä ollut mulle mitään merkitystä, siksipä en yritä omia lapsiani lahjoa, vaan vetän heidän kanssaan aikaa.
Silloin myös lapsi osaa arvostaa lahjoja. Nykyän varmaan tavaravuorella yritetään ostaa lapselle hyvä mieli ja joulu, mutta eihän se siitä synny.
Aivan liikaa!! no jokaisen oma asia, miten tuhlata rahansa, mutta ajatelkaa vähän ees luontoa, kiitos
saa sitten tutut omilleen, kun käy tarpeettomaksi..
niin niillä ei ole hänelle kovin suurta merkitystä, vähempikin riittäisi. Siksipä me ostetaankin vähemmän. En väitä,e ttä ne jotka ostavat paljon lahjoja, viettäisivät aikaa vähemmän lastensa kanssa, mutta kun lapsi ei oikeasti tarvitse tai välttämättä edes halua niin paljon. Ei p ieni lapsi pysty keskittymään noin suureen lahjamäärään.
85
Muutaman lahjan periaate on muutenkin mainio aikana, jolloin maapallo hukkuu peehen kiihtyvällä tahdilla.
saavat molemmat meiltä yhden " isomman" lahjan joka on esim. nukke ja siihen käytetään korkeintaan 30¿. Sitten jotain pienempää, Barbin vaatteita tai joku pehmolelu. Saavat todennäköisesti isältäni pari lelua ja sitten isoäidit lahjovat pääasiassa vaatteilla. Mitähän mä arvioisin, kyllä varmaan saavat 15 pakettia kumpikin.
300 ¿ on mun mielestä todella paljon yhden lapsen joululahjoihin. Isoin lahja ikinä lapsilleni on ollut synttärinä kimppalahja - sellainen n 85 ¿ legojuttu ja siihen osallistuivat äitini ja isäni myös. Oli tosi tykätty ja toivottu.