Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
Elämä ei ole aina reilua, mutta ihminen sopeutuu kyllä. Helvetti että tälläisestäkin voi tehdä elämänsä vaikeaksi =D
Mitäs sanotte tähän?
Vakiyökkönä viikko työtä- viikko vapaata systeemillä teet luultavasti esim. 7joulua perä jälkeen töitä, koska viikonpäivien kierto on hidas, koskee muitakin pyhiä. Ja so? Itse olen duunini valinnut, jos alkaa vituttaa vaihdan hommia.
ääshole=sh
Vierailija:
Ensinnäkin vuosilomalaki ja työehtosopimus ei tunne sellaista pykälää, että perheellisten pitäisi saada parhaat loma-ajat. Toisekseen kunnilla on velvollisuus järjestää päivähoito, jos oma päiväkoti on kiinni (katsokaas, se subjektiivinen päivähoito-oikeus... taisi kalahtaa mammoilla omaan nilkkaan). Kolmannekseen otan yhteyttä työsuojelupiiriin lomien epäreilusta määräytymisestä johtuen, jos nämä kaksi edellä mainittua ei auta.JA MINÄ OLEN JOUSTANUT TYÖSSÄNI JO MONTA VUOTTA! MUTTA NYT RIITTI!!
ap
ja kyllä lastenkin täytyy saada lomaa päiväkodista. Onneksi meillä työnantaja on sitä mieltä että lapset ensin ja sitten muut asiat, jotenne kenellä on pieniä lapsia saa lomat silloin kun tarvitsee ja luonnolisesti nämä nuoremmat tai lapsettomat työntelkijät (yleensä nuoremmat) saavat samat edut sitten kun on lapsia hoidettavana ja silloin yleensä niiden muiden lapset on jo isompia.
Se taas on sinun ongelmasi, jos _sinä_ et suostu viemään lapsiasi varahoitopaikkaan. Ei muiden tarvitse sen vuoksi olla aina lomailematta siinä kuussa, kun _sinä_ haluat olla vapaa, koska _sinulle_ on niin vaikeaa tehdä poikkeusjärjestelyitä. Arvaa johtuuko juuri sinunlaisistasi, että lapsettomat inhoavat juuri sitä " heinäkuu mulle vapaaksi, lapsi ei ole hoidossa" -lätinää? -terveisin yksi perheellinen.
Vierailija:
ja kyllä lastenkin täytyy saada lomaa päiväkodista. Onneksi meillä työnantaja on sitä mieltä että lapset ensin ja sitten muut asiat, jotenne kenellä on pieniä lapsia saa lomat silloin kun tarvitsee ja luonnolisesti nämä nuoremmat tai lapsettomat työntelkijät (yleensä nuoremmat) saavat samat edut sitten kun on lapsia hoidettavana ja silloin yleensä niiden muiden lapset on jo isompia.
Vierailija:
Se taas on sinun ongelmasi, jos _sinä_ et suostu viemään lapsiasi varahoitopaikkaan. Ei muiden tarvitse sen vuoksi olla aina lomailematta siinä kuussa, kun _sinä_ haluat olla vapaa, koska _sinulle_ on niin vaikeaa tehdä poikkeusjärjestelyitä. Arvaa johtuuko juuri sinunlaisistasi, että lapsettomat inhoavat juuri sitä " heinäkuu mulle vapaaksi, lapsi ei ole hoidossa" -lätinää? -terveisin yksi perheellinen.Vierailija:
Vierailija:
Se taas on sinun ongelmasi, jos _sinä_ et suostu viemään lapsiasi varahoitopaikkaan. Ei muiden tarvitse sen vuoksi olla aina lomailematta siinä kuussa, kun _sinä_ haluat olla vapaa, koska _sinulle_ on niin vaikeaa tehdä poikkeusjärjestelyitä.
Aivan, se on minun ongelmani, ja ratkaisen sen pitämällä lomani silloin, kun lapseni hyvinvointi sitä vaatii.
Jos työnantajasi oikeasti haluaisi pistää lapset etusijalle, se hankkisi kesätuuraajia niin että kaikki perheelliset voivat lomailla kun haluavat. Tai että oikeastaan kaikki voivat lomailla kun haluavat. Harva työntekijä itselleen ottaa mitään vaivaa tai kustannuksia siitä että haluaa silti saada kivan maineen lapsiystävällisenä työnantajana.
Vierailija:
Vierailija:
Ensinnäkin vuosilomalaki ja työehtosopimus ei tunne sellaista pykälää, että perheellisten pitäisi saada parhaat loma-ajat. Toisekseen kunnilla on velvollisuus järjestää päivähoito, jos oma päiväkoti on kiinni (katsokaas, se subjektiivinen päivähoito-oikeus... taisi kalahtaa mammoilla omaan nilkkaan). Kolmannekseen otan yhteyttä työsuojelupiiriin lomien epäreilusta määräytymisestä johtuen, jos nämä kaksi edellä mainittua ei auta.JA MINÄ OLEN JOUSTANUT TYÖSSÄNI JO MONTA VUOTTA! MUTTA NYT RIITTI!!
ap
Vierailija:
Jos työnantajasi oikeasti haluaisi pistää lapset etusijalle, se hankkisi kesätuuraajia niin että kaikki perheelliset voivat lomailla kun haluavat. Tai että oikeastaan kaikki voivat lomailla kun haluavat. Harva työntekijä itselleen ottaa mitään vaivaa tai kustannuksia siitä että haluaa silti saada kivan maineen lapsiystävällisenä työnantajana.
(siellä elokuu on lomakuukausi). Tämä ei tietenkään koske kaikkia aloja. Kun minä olin lapseton (mutta perheellinen) vietin lomani koska halusin. Vaikka 2 viikkoa heinäkuussa ja 2 elokuussa. Meillä esimies hoiti järjestelyt niin että jokainen sai lomansa haluamaansa aikaan. Myös työt oli jyvitetty niin että hommat hoitivat ne, jotka olivat töissä. Nyt lapsellisena meillä on tarha heinäkuun kiinni, lapset ovat kotona joko minun tai miehen kanssa, yht. 8 viikkoa sillä lomat on meillä eri aikaan. Yhteistä lomaa ei miehen kanssa ole, mikä nyt ei suuresti haittaa sillä ei meillä ole rahaa matkustella. Mies vie lapset huvipuistoon omalla lomallaan ja minä maauimalaan.
Jos haluttaisiin olla tasapuolisia, olisi kesätuuraajia niin paljon että perhetaustasta riippumatta jokainen työntekijä voisi valita loma-aikansa.
Olen tosissani, ei se mulle mitään lomaa olisi, jos ei olisi miehen kanssa yhtä aikaa. Ei voisi edes matkustaa minnekkään yhdessä.
Onneksi ei tartte hakea saikkua, koska mieheni pystyy järjestämään lomansa mun lomien mukaan.
Itse pidin kesälomat 10 v. sen mukaan, mitä pienten lasten äideiltä jäi. Ja mielestäni se oli ymmärrettävää, koska ei ollut mitään pakkoa pitää tiettyyn aikaan. Nyt itse saan kierrättää lomiani kesä-elokuu akselilla. Tänä vuonna esim. perheellä ei ole yhtään yhteistä lomaa. Toinen lapsi koulussa, toinen päiväkodissa. Mieheni on eri aikaan lomalla kuin minä, hänen on taas PIDETTÄVÄ loma heinäkuussa. Minä en saanut tänä kesänä lomaa heinäkuulle. Loma on tietty aina loma, mutta loma perheen kanssa parasta. Mieti sitä, sinä joka haluat viettää lomasi juuri heinäkuulla jostakin kumman syystä. Elokuu on kesän lämpimintä aikaa. Jos ei olisi kouluikäisiä ja itse saisin valita, koko elokuu on parasta kesää yleensä aina, vedet lämpenee jne...
loma heinäkuussa, esim. halu lähteä matkalle sukulaisen/ystävän kanssa, jonka loma on mahdollinen vain heinäkuussa...
Meilläkin työpaikalla lomatoivomuslistalla oli JOKAISELLA (niin perheellisten kuin sinkkujenkin) toiveena heinäkuu. Meidän perheellä ei ole vuosiin ollut koko perheen yhteistä lomaa kuin enintään viikko, koska haluamme tarjota lapsille mahdollisimman pitkän ja rauhallisen kesäloman ja tämän vuoksi miehen kanssa vuorottelemme.
On muuten mielenkiintoista, että toisaalta täällä on lähes pyhänä asiana " LAPSEN PARAS" , ainakin silloin, kun halutaan puolustella kotiäitiyttä, mutta kun mietitään " lapsen parasta" kesälomajärjestelyjen suhteen, niin silloin pitäisi olla valmis työntämään lapset mukisematta milloin mihinkin varahoitopaikkaan ventovieraiden hoidettavaksi. Kyllähän oman päiväkodinkin hoitajien saati perhepäivähoitajien on saatava pitää lomansa. Ei ole todellakaan järkevää pitää kaikkia hoitopaikkoja auki heinäkuussa, koska hoidettavien lapsien määrä on silloin niin pieni.
Lähes kaikki ovat jossain vaiheessa elämäänsä siinä tilanteessa, että on pieniä lapsia. Eikö tuota minäminä-vaihetta voisi itse kukin säästää siihen tilanteeseen, jolloin ihan oikeasti on syy esittää erityistoivomuksia? Kyllä pienten lasten äiditkin ovat valmiita taas joustamaan sitten, kun lapset ovat kasvaneet!
tv utelias kotiäiti, joka on samaa mieltä kuin ap!
Vierailija:
Jos se ei nykyoloissa onnistu, ei voine pienten lasten äitinä palata työelämään. Onko kukaan varahoidon valittaja ja heinäkuun vaatija ollut missään yhteydessä kotikuntaansa kertoakseen ettei homma toimi ja se aiheuttaa ongelmia työelämässä, joka ei ole vastuullinen päivähoidosta? En usko että kukaan.Kohdistakaa vaatimuksenne oikeisiin tahoihin. Vaikka helpoin on tietty vaatia työkaverilta kun soittaa oikein virkapuhelu tai tehdä enemmänkin. Kunnat vierittävät mielellään ongelmanratkaisuvastuun päivähoidosta työelämälle, jos se lomajärjestelyin vain onnistuu ja ovat onnellisia, jos toiset työntekijät koetaan velvollisiksi joustamaan sen sijaan että kunta täyttäisi lakisääteisen velvollisuutensa. Palstan esimiesesimerkit ovat osoittaneet, että työnantaja ei todellakaan jaksa ottaa vastuuta perheen ja työn yhteensovittamisesta vaan se kaatuu tavallisille työntekijöille. Palstalle kirjoittaneet esimiehet eivät ole esittäneet yhtään mitään muuta ratkaisua asiaan kun sen että hankkikaa itsellennekin esimiesasema, niin voitte toimia miten teille parhaaksi on. Hyvin ammatillista ja realistista.
kun omat lapset ovat pieniä ja kesähoitoa on vaikea järjestää...
Eli lomat alkavat kiertää. Yllättävän rauhallisesti palaveri sujui. Pari perheellistä protestoi juuri tuolla päiväkotien sulkemisella, mutta pakko heidänkin oli myöntää, että se ei ole työkavereiden ongelma. Näin ollen minä aloitan lomani juhannuksesta neljä viikkoa eteenpäin. Ensi vuonna sitten heinäkuun lopulta eteenpäin.
Reilu peli.
t. ap
ps. tosin saas nähdä alkaako kahvipöytäkeskustelut käymään kuumana ja alkaako selän takana supattelu.
Vierailija:
Eli lomat alkavat kiertää. Yllättävän rauhallisesti palaveri sujui. Pari perheellistä protestoi juuri tuolla päiväkotien sulkemisella, mutta pakko heidänkin oli myöntää, että se ei ole työkavereiden ongelma. Näin ollen minä aloitan lomani juhannuksesta neljä viikkoa eteenpäin. Ensi vuonna sitten heinäkuun lopulta eteenpäin.Reilu peli.
t. ap
ps. tosin saas nähdä alkaako kahvipöytäkeskustelut käymään kuumana ja alkaako selän takana supattelu.
siinähän lapseton sitten verorahoistasi makselet meidän työttömyyskorvauksia - minulla ei ainakaan tekisi tiukkaakaan lomailla lasten kanssa ympäri vuoden, jos ei asiat muuten järjesty:)
Vierailija: