Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
Yllättävän vähän on ollut nurinoita, itse asiassa sen palaverin jälkeen ei ole ainakaan minun korviini kantautunut mitään... tietysti jos selän takana puhutaan, niin ei varmaankaan ihan heti kantaudu minun korviini. Mutta täällä kirjoitettujen viestien perusteella odotin todellista sotaa, mutta sellaista ei tullutkaan. Ilmeisesti meidän työpaikan äidit ymmärtävät tämän kierron reiluuden.
Ja mitä tulee siihen, että " ymmärrän asian, kun minulla on omia lapsia" , niin itse asiassa ei ole mitään ymmärtämistä. Peli on kaikille reilu. Edelleenkin toistan sitä, että ei ole työkavereiden ongelma, jos jostain syystä ette halua laittaa lastanne varahoitoon kesällä.
Vierailija:
Esitin asiani asiallisesti perustellen, miksi tällainen kiertojärjestelmä olisi kaikkein paras meidän työpaikalle. Ja miten tämä perheellisten tyrannia heikentää työilmapiiriä. Ja esimies oli samaa mieltä kanssani. Seuraavassa viikkopalaverissa hän aikoo esitellä lomien kiertojärjestelmän, joka otetaan käyttöön tänä kesänä. Kaivettiin esille viime kesän lomalistat ja hän jo totesikin, että minulla näyttäisi sitten kesäloma alkavan juhannuksesta. Mielenkiintoista nähdä, miten perheellisten naamat venähtää...Oikeudenmukaisuus ja reiluus kunniaan muidenkin työpaikoilla.
Täällä niin kovi on sitä mieltä, että ap on oikealla asialla, ja tavallaan onkin, en kiellä sitä. Mutta sitä en voi sanoa, etteikö ap:n viesteistä paistaisi katkeruus läpi. Vai miten voi tulkita viestin " laitan ihan vaan piruuttaan lomani heinäkuulle, niin siinähän sitten mammat nikottelee" . Kuulostaa vähän katkeroituneelta.
Ihmiset hoi, jutelkaa nämä asiat työpaikoillanne, esimiestenne ja työkavereidenne kanssa, niin ei tarvitse urputtaa joka kesä samaa asiaa.
Ja ihan oikeasti, haluatteko heinäkuun vain siksi, että joidenkin perheellisten on se pakko ottaa, kun varahoitoa ei ole (joo joo, tiedän ettei olisi tarvinnut laittaa lasta yksityiselle perhepäivähoitajalle- tyhmä minä), vai onko heinäkuu teidän mielestä tosissaan se Suomen ainoa kesälomakuukausi?! Minusta ei, vaan kesä- ja elokuu ovat ihan yhtä hyvät. Toukokuu on ehkä vähän vähemmän kesäinen, eli sen saisi minusta tiputtaa kesälomakuukausista kokonaan pois. Paitsi että nyt on kyllä mahtavat säät ; )
Vierailija:
Ap vouhkaat täällä mutta ei sulla ole rohkeutta kuitenkaan suutas avata töissä . Eli mitä valitat ?
Hän oli kuvitellut, että tämä aikaisempi järjestely oli ok kaikille, mutta kun toin epäkohdan esille, niin asiaan tulee muutos. Kohta ei ole minulla mitään valitettavaa, muista en tiedä.
Vierailija:
Lopeta jo tää provo. Kukaan usko tätä sepustusta. On niin imelää niin imelää.
ap
Vierailija:
Täällä niin kovi on sitä mieltä, että ap on oikealla asialla, ja tavallaan onkin, en kiellä sitä. Mutta sitä en voi sanoa, etteikö ap:n viesteistä paistaisi katkeruus läpi. Vai miten voi tulkita viestin " laitan ihan vaan piruuttaan lomani heinäkuulle, niin siinähän sitten mammat nikottelee" . Kuulostaa vähän katkeroituneelta.
Ihmiset hoi, jutelkaa nämä asiat työpaikoillanne, esimiestenne ja työkavereidenne kanssa, niin ei tarvitse urputtaa joka kesä samaa asiaa.
Ja ihan oikeasti, haluatteko heinäkuun vain siksi, että joidenkin perheellisten on se pakko ottaa, kun varahoitoa ei ole (joo joo, tiedän ettei olisi tarvinnut laittaa lasta yksityiselle perhepäivähoitajalle- tyhmä minä), vai onko heinäkuu teidän mielestä tosissaan se Suomen ainoa kesälomakuukausi?! Minusta ei, vaan kesä- ja elokuu ovat ihan yhtä hyvät. Toukokuu on ehkä vähän vähemmän kesäinen, eli sen saisi minusta tiputtaa kesälomakuukausista kokonaan pois. Paitsi että nyt on kyllä mahtavat säät ; )
välitä. Katkeruudesta ei ole kyse, vaan siitä että haluan oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Osaisitko sinä tai joku muu katkeruudesta / kateudesta syyttelevä perustella väitteensä? Eipä ole vielä kuulunut perusteluita.
Vierailija:
Ap ehkä olet omasta mielestäs kyvinkin suurella asialla kun itsekkäästi toimit mutta jos itse saat lapsia niin se kääntyy sua vastaan
Eikö sinusta se perheelliset ole itsekkäitä, kun haluavat aina tehdä oman mielensä mukaan?
ap
Tosin itse niin mielelläni lomailisin pimeillä kurjilla säillä : )
Kouluikäiset eivät saa ns. hoitopaikkoja kesällä mistään (tarhat kiinni ja kouluikä esteenä) ja suomen hyvinvoinnin mukaan lapsi ei saisi olla pitkiä aikoja yksin kotona, siksi meillä ainakin pomo antaa lomat parhaisiin aikoihin.
Osalla myös kiertää lomat, mutta lapsiperheiden vanhemmilla hieman vaihtelevat aloitusajankohtaa joka vuosi.
Ja TIETENKIN SE ON NÄIN: Lasten paras on tulevaisuus!!
Aikuiset itsekkäästi monesti jyrää omia asioitaan ja lapsethan siinä kärsii ja joutuu joustamaan .
Vierailija:
Kohta ei ole minulla mitään valitettavaa, muista en tiedä.
minäminäminä. Et varmaan anna täydessä bussissakaan istumapaikkaasi vanhukselle, koska olet maksanut siitä yhtä paljon, ja sinulla on yhtä suuri oikeus istua siinä. Kummalla on sille istumapaikalle todellinen tarve?
Vierailija:
Vierailija:
Kohta ei ole minulla mitään valitettavaa, muista en tiedä.minäminäminä. Et varmaan anna täydessä bussissakaan istumapaikkaasi vanhukselle, koska olet maksanut siitä yhtä paljon, ja sinulla on yhtä suuri oikeus istua siinä. Kummalla on sille istumapaikalle todellinen tarve?
Ei ole reiluudesta tietoakaan. Kysyn jälleen kerran, että eikö perheellisten minäminä-asenne ole ollenkaan tuomittavaa?
ap
ps. kuljen autolla :)
Vierailija:
MUN PITÄÄ SAADA - MUISTA VIIS . OMAPAHAN ON ASIANSA KUINKA ONGELMANSA HOITAVAT !
Kuulostaako ap tutulta ?
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Kohta ei ole minulla mitään valitettavaa, muista en tiedä.minäminäminä. Et varmaan anna täydessä bussissakaan istumapaikkaasi vanhukselle, koska olet maksanut siitä yhtä paljon, ja sinulla on yhtä suuri oikeus istua siinä. Kummalla on sille istumapaikalle todellinen tarve?
Ei ole reiluudesta tietoakaan. Kysyn jälleen kerran, että eikö perheellisten minäminä-asenne ole ollenkaan tuomittavaa?
ap
ps. kuljen autolla :)
Toki, jos perheellisen asenne on minäminä, niin se on yhtä tuomittavaa. Mutta jos kyse on LAPSEN hyvinvoinnista, asia on aivan eri. Se ei ole työntekijän itsekkyyttä vaan velvollisuudentuntoa niitä kohtaan, jotka eivät itse kykene itseään puolustamaan.
ps. jotenkin arvasinkin, että kuljet autolla;) No, annatko tietä ambulanssille, joka tulee pillit huutaen takaasi, vaan ajatteletko, että sulla on ihan yhtä kiire töihin ja yhtä suuri oikeus käyttää sitä tietä;)?
täällä ei näköjään kaikki osaa sisäistää
lukemaansa.
Tai sitten mammat pelkäävät oman lomansa
puolesta...jos vaikka joutuukin pitämään sen
oman loman jo toukokuussa,kun on jo viimeiset
15 vuotta saanut pitää sen heinäkuussa....
Mielestäni paras ratkaisu on se että
jokainen laittaa toiveen milloin pitää
lomansa...ja kun/jos tulee
päällekkäisiä toiveita niin kaikki joustaa omalla
sarallaan...
Ja todellakin olen ap:n kanssa samaa mieltä,että
kesälomaan myös siihen heinäkuuhun
on kaikilla oikeus VUOROTELLEN!!!
T: kolmen pienen lapsen äiti!!!
Vierailija:
Toki, jos perheellisen asenne on minäminä, niin se on yhtä tuomittavaa. Mutta jos kyse on LAPSEN hyvinvoinnista, asia on aivan eri. Se ei ole työntekijän itsekkyyttä vaan velvollisuudentuntoa niitä kohtaan, jotka eivät itse kykene itseään puolustamaan.
ps. jotenkin arvasinkin, että kuljet autolla;) No, annatko tietä ambulanssille, joka tulee pillit huutaen takaasi, vaan ajatteletko, että sulla on ihan yhtä kiire töihin ja yhtä suuri oikeus käyttää sitä tietä;)?
Mutta ymmärrätkö, että se lapsesi hyvinvointi EI ole työkavereittesi vastuulla. Työkavereillasi ei ole mitään velvollisuuksia lapsiasi kohtaan. Työpaikalla ollaan ensisijaisesti työntekijöitä, ei äitejä tai isiä.
Aika ontuva vertaus tuo ambulanssijuttu... kukaan ei kuole, jos perheelliset eivät saa pitää heinäkuussa lomiaan.
Vierailija:
Mielestäni paras ratkaisu on se että
jokainen laittaa toiveen milloin pitää
lomansa...ja kun/jos tulee
päällekkäisiä toiveita niin kaikki joustaa omalla
sarallaan...
Ja todellakin olen ap:n kanssa samaa mieltä,että
kesälomaan myös siihen heinäkuuhun
on kaikilla oikeus VUOROTELLEN!!!T: kolmen pienen lapsen äiti!!!
Niin, kun olen viimeiset 15 vuotta joustanut ja ollut joulut ja heinäkuut töissä, että perheelliset saavat ne vapaaksi, niin kuvittelen VUOTOSTANI nyt pienten lasten äitinä saavani muutaman kesän ajan pitää ne lomani heinäkuussa. Kun lapset eivät tarvitse minua kotona, voin taas pitää lomani muulloinkin.
Vierailija:
Aika ontuva vertaus tuo ambulanssijuttu... kukaan ei kuole, jos perheelliset eivät saa pitää heinäkuussa lomiaan.
No, kun ap ei kuulemma matkusta bussissa eikä joudu miettimään,k antaisiko istumapaikan sitä tarvitsevalle vanhukselle, niin ei tullut nyt parempaakaan vertausta mieleen noin niinkuin yksityisautoilijalle;)
Mutta arka ja ujo lapsi voi saada pysyviä traumoja, jos joutuu vieraaseen paikkaan, vieraiden lasten ja hoitajien keskelle. Ja äidin velvollisuus on pitää lapsensa puolta. Daa.
Vierailija: