Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
Työn ja perheen yhteensovittamisen vastuu on työnantajalla ja julkisella vallalla, ei suinkaan asiaan osattomilla työkavereilla. Kai sä auton omistajana viet autottomat työkaverisi mennen tullen töihin ja sieltä kotiinsa? Kun pitää joustaa ja olla kaikille kiva. Ja kun sulla on auto, niin sähän joudat ajelemaan sillä vaikka koko iltapäivän. Eihän sulla ole kiirekään kotiin, koska sulla on se auto, jolla hurautat sinne sitten ihan hetkessä.
Ja toi loppukaneetti, ei sulla ainakaan ymmärrys ole lasten myötä kasvanut?
Vierailija:
Tällainenko on asenne työpaikoilla? Kovasti puhutaan työn ja perheen yhdistämisestä, mutta kyllä raa' alta kuulostaa ap:n asenne. Tuollaisesta työyhteisöstä äänestäisin jaloillani.No, ehkä ymmärrät sitten joskus, jos saat vielä omia lapsia.
Vierailija:
Mutta työpaikalla jatkuvan erityiskohtelun vaatiminen on itsekkyyttä.
Pieniä lapsia ei kenelläkään työelämään osallistuvalla ole kovin montaa vuotta. Koska lapset kasvavat.
Ja kun se tilanne on sinulla ohi, se alkaa taas jollain maijalla tai pirkolla.
lapsi.
Ei munkaan äitini juuri koskaan saanut lomaa heinäkuussa, kun siihen aikaan rakennusalalla lomat olivat heinäkuussa ja kaikkien sellaisten äijien vaimot vaatimassa heinäkuuksi omiakin lomia. Lapset olivat jo yläasteella, mutta mitä siitä... Minä väitän, että suuri osa vanhemmista käyttää sumeilematta törkeästi hyväksi lasten olemassaoloa vaatiakseen omasta mielestään parhaimman kuukauden lomakuukseen.
Vierailija:
Noin sen kuuluukin toimia. Itsellä on nyt loma kesäkuun puolivälistä eteenpäin ja ens vuonna aion ottaa sen heinäkuun puolivälistä eteenpäin.
JA Lapsia ei oo, mies on.Oon sen verran itsekäs, että jos en saisi lomaani samaana aikaan mieheni kanssa, jäisin törkeästi saikulle mieheni loman ajaksi ja lomailisin sitten " sairaana" .
Jos ette leiki mun säännöilläni niin mä en leiki teidän kanssa :P
Ei AP varmaan tätä ajanut takaa, koska reiluun loma-aikojen jakoon kuuluu se, että mitkään perhesuhteet eivät vaikuta siihen, koska lomansa saa.
Milläs verukkeella ajattelit sairasloman huijata? Näinkö pitäisi sitten toimia niiden äitienkin, joiden lasten päiväkoti on kiinni sen heinäkuun? Tai joiden mies sattuu olemaan lomalla silloin?
No totta kai pidän lomani parhaaseen mahdolliseen aikaan ja nautin siitä, että saan sen silloin kun haluan. Selitän mitä selitän. Niinhän te sinkutkin selittelette omaa itsekkyyttänne sillä, kun ei ole tullut ketään sopivaa vastaan - kun todellisuudesssa olette niin joustamattomia ja itsekkäitä, ettei kukaan sovi kuvioon -lapset kaikkein vähiten. Ihan ilolla tervehdin heinäkuuta ja kaikkia muitakin lomiani.
Ja itse asiassa olen useinkin kuskannut autottomia ihan auttamisen ilosta, hoitanut naapurin lapsia kun on ollut tarvis päästä jonnekin... mutta ehkä sitä on sitten niin vaikea ymmärtää, hyvää tahtoa?
Vierailija:
Työn ja perheen yhteensovittamisen vastuu on työnantajalla ja julkisella vallalla, ei suinkaan asiaan osattomilla työkavereilla. Kai sä auton omistajana viet autottomat työkaverisi mennen tullen töihin ja sieltä kotiinsa? Kun pitää joustaa ja olla kaikille kiva. Ja kun sulla on auto, niin sähän joudat ajelemaan sillä vaikka koko iltapäivän. Eihän sulla ole kiirekään kotiin, koska sulla on se auto, jolla hurautat sinne sitten ihan hetkessä.Ja toi loppukaneetti, ei sulla ainakaan ymmärrys ole lasten myötä kasvanut?
Vierailija:
Tällainenko on asenne työpaikoilla? Kovasti puhutaan työn ja perheen yhdistämisestä, mutta kyllä raa' alta kuulostaa ap:n asenne. Tuollaisesta työyhteisöstä äänestäisin jaloillani.No, ehkä ymmärrät sitten joskus, jos saat vielä omia lapsia.
lapseton Maija joustaa perheenäiti Päivin takia kun Päivin lapset on pieniä, ja sitten taas Päivi joustaa Maijan takia kun Maijalla on lapsia tai muuten vuoro pitää loma heinäkuussa.
Mutta kun käytännössä se menee niin, että perheenäiti Päivi pitää ensin loman lasten takia heinäkuussa ja sen jälkeen sen takia että on tottunut pitämään loman aina heinäkuussa. Ja Maija, sinkku, joka voi viettää juhannusta lokakuussa, ihan hyvin siis voi, joustaa Päivi-perheenäidin takia, jonka jälkeen päiväkotilapsia alkaa olla juuri työhön palanneella Paula-perheenäidillä, ja Maija voi taas joustaa, koska " eihän tässä ole kyse kuin parista vuodesta" , sanoo Paula. Päivi taas katselee ikkunasta eikä tee elettäkään sanoakseen että olisi kyllä hänen vuoronsa joustaa, vuorostaan.
Tajusin juuri että tässä on yksi ongelma lisää naisten työllistyvyyteen lastenhoito-ongelmiin vedoten. Kohdistakaa ne joustopyynnöt työnantajaan eikä työkavereihin. Reilu työnantaja joustaa hankkimalla riittävän määrän kesätuuraajia.
Vierailija:
Vierailija:
Mutta työpaikalla jatkuvan erityiskohtelun vaatiminen on itsekkyyttä.Pieniä lapsia ei kenelläkään työelämään osallistuvalla ole kovin montaa vuotta. Koska lapset kasvavat.
Vierailija:
Pieniä lapsia ei kenelläkään työelämään osallistuvalla ole kovin montaa vuotta. Koska lapset kasvavat.
Eikö teidän työpaikalle palkata uutta henkilöstöä? Onko sinun lapsesi ainoat teidän työpaikalla? Eikö muilla ole tulossa lapsia tai harkinnassa mahdollisesti? Et voi tarkastella tilannetta vain tämän hetkisen statuksen valossa.
mutta en tulkitse itselläni olevan mitään erivapauksia perheen takia. Mutta sattuu olemaan ymmrätäväinen pomo, äiti itsekin, joka antaa ilman mukinoita minun pitää lomani silloin, kun pojalla ei ole hoitopaikka. Lapseton kollegani saa valita sitten muista ajankohdista. Ei sille vaan voi mitään, että ei 1,5-vuotiasta voi jättää yksin kotiin. Jos ei kollegani kestä sitä, ei vaan voi mitään.
Jos oot mukava ja joustava työkaveri, varmaan monestikin saat vaihdettua huonon lomavuoron jonkun kanssa. Jos taas lähdet siitä ajatuksesta, että perhe on itseoikeutettu syy erityiskohteluun, saat heinälomasi just tasan vain silloin kun kierto osoittaa.
Kannustaa samalla ystävällisyyteenkin.
Vierailija:
No totta kai pidän lomani parhaaseen mahdolliseen aikaan ja nautin siitä, että saan sen silloin kun haluan. Selitän mitä selitän. Niinhän te sinkutkin selittelette omaa itsekkyyttänne sillä, kun ei ole tullut ketään sopivaa vastaan - kun todellisuudesssa olette niin joustamattomia ja itsekkäitä, ettei kukaan sovi kuvioon -lapset kaikkein vähiten. Ihan ilolla tervehdin heinäkuuta ja kaikkia muitakin lomiani.
Minulla on aviomies, mutta lapset eivät vielä kuulu meidän suunnitelmiin. Kiva, että selittämällä saat itsellesi etuja, jotka eivät sinulle kuulu. Opetathan lapsellesikin tuon selittämisen taidon?
ap
Vierailija:
mutta en tulkitse itselläni olevan mitään erivapauksia perheen takia. Mutta sattuu olemaan ymmrätäväinen pomo, äiti itsekin, joka antaa ilman mukinoita minun pitää lomani silloin, kun pojalla ei ole hoitopaikka. Lapseton kollegani saa valita sitten muista ajankohdista. Ei sille vaan voi mitään, että ei 1,5-vuotiasta voi jättää yksin kotiin. Jos ei kollegani kestä sitä, ei vaan voi mitään.
Itselläni taas pakko pitää kesä ja heinäkuussa lomaa vaikka mielellään olisin kesät vaikka töissä ja pimeillä kurjilla säillä lomalla . Mutta tasan ei käy onnen lahjat !
Pidätkö lomasi niin, että lapsesi on silti hoidossa? Meillä ilman muuta on selvää, että koska minulla on kk lomaa, on lapsikin silloin kotona. Ja koska jos en vie lasta nimenomaan heinäkuussa hoitoon, vapaudumme hoitomaksusta, on tuo aivan selvä valista. Ei tulisi mieleenkään pitää lomaa elokuussa ja maksaa siltä ajalta 200 euroa.
Mikä ihme päähänpinttymä tämä on, että loma pitää olla yhteen menoon 4 viikkoa. Siitähän ne ongelmat juuri syntyvät. Hyvä kompromissi on se, että jokainen saa osan lomasta silloin kuin haluaa ja osan joutuu sitten pitämään tilanteen mukaan. Sama sääntö koskisi sekä perheellisiä että perheettömiä. Perheelliselle se toisi helpotusta jo siten, että kun äiti voisi pitää 2 vkoa heinäkuussa ja isä toiset 2, niin kummankaan ei omalla työpaikallaan tarvitsisi tapella koko heinäkuusta. Juuri tästä pilkkomisesta on mielestäni hyötyä perheellisellekin, koska molemmilla vanhemmilla on lomaongelmia omilla työpaikoillaan. Myöskään lapsettomille ei olisi kohtuutonta jakaa lomaa eriin, koska heilläkin useimmilla on puolison lomat myös otettava huomioon. Omalla työpaikallani tämä toimii lähes tähän tapaan. Tuntuu oikeudenmukaisemmalta, että jokainen voittaa vähän ja häviää vähän, kuin että joltain menee yksi kesä ihan perseelleen kun loma on kokonaisuudessaan huonoon aikaan.
Itse olisin aivan valmis tällä tavalla joustamaan, jos muutkin ovat. Mutta aina riittää niitä, joiden mielestä loma ei ole lomaa jos sitä ei ole 4 vkoa putkeen. Itse myös joustan lomista mielelläni, jos koen, että saan siitä " hyvityksen" sitten vaikka seuraavana kesänä. Ja puhun nyt sekä lapsettoman että lapsellisen näkökulmasta, koska kokemusta on molemmista. Se on vaan hirvittävän vaikeaa valvoa, että lomat jakautuvat vuodesta toiseen oikein, kun pomot vaihtuu ja työntekijät vaihtuu. Siksi olisi paras jakaa yksi kesä kerrallaan! Lienee oikeudenmukaista myös määräaikaisten näkökulmasta, jotka eivät ole joka kesä arpajaisissa mukana.
pitää lomanpätkiä, kuin oikeasti lomailla 4 vkon ajan kerralla. Ei tulisi mieleenkään pilata lomaani pätkimällä!!!
Päivähoitomaksua peritään enintään yhdeltätoista kuukaudelta vuodessa. Jos sen lisäksi lapsi on poissa kuukauden kaikki kalenteripäivät, maksu on puolet hoitomaksusta. Heinäkuu on maksuton kuukausi. Lue esim. Helsingin kaupungin sivuilta, jos et muuten usko. Ja _vaikka_ hoito maksaisikin ylimääräistä (mitä se ei siis tee), niin se vaan on, että lapsista koituu kustannuksia.
Vierailija:
Pidätkö lomasi niin, että lapsesi on silti hoidossa? Meillä ilman muuta on selvää, että koska minulla on kk lomaa, on lapsikin silloin kotona. Ja koska jos en vie lasta nimenomaan heinäkuussa hoitoon, vapaudumme hoitomaksusta, on tuo aivan selvä valista. Ei tulisi mieleenkään pitää lomaa elokuussa ja maksaa siltä ajalta 200 euroa.
Kun JOKAINEN joustaa ja tinkii vähän omista haluistaan on suurin osa tyytyväisiä. Näin se vaan on. Kyllä vaan itse ottaisin ennemmin 2 vkoa heinäkuulla plus 2 vkoa kesäkuun alussa tai elokuun lopussa kuin vaikka koko loman kesäkuussa. Ja meidän työpaikalla aika moni on ollut tyytyväinen kun on saanut viikonkin heinäkuussa ja sitten loput 3 joskus muulloin. Mut sitten jos joku itsekäs ihminen (lapsellinen tai lapseton) pitää koko ajan kiinni siitä 4 vkoa juhannuksesta -vaatimuksestaan, asettaa se muut aika kohtuuttomaan asemaan.
Mikään lakihan ei myöskään velvoita työnantajaa myöntämään lomaa yhtäjaksoisesti, joten reiluinta on kun kaikkien toiveet huomioidaan -ja jokaisen toiveesta toteutetaan niin suuri osa kuin mahdollista.
Ja uskokaa tai älkää: omalla työpaikallani tämä on todella toiminut melko hyvin, eli kukaan ei ole jäänyt kokonaan " ilman" . Vuosi on hemmetin pitkä aika odottaa, että oikeus toteutuu. Jos uhraudun nyt ottamaan oman lomani touko-kesäkuussa ei minulla ole mitään takeita siitä, että uhraukseni palkitaan sitten seuraavana kesänä. Sen verran tapahtuu aina muutoksia työpaikalla vuodessa. (Ainakin omassani.)
t. Se loman pätkijä
Vierailija:
se rikastuttaa elämää monella muullakin tavalla:)