Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??

Vierailija
04.05.2006 |

Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.

Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!

Kommentit (359)

Vierailija
341/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No, kun ap ei kuulemma matkusta bussissa eikä joudu miettimään,k antaisiko istumapaikan sitä tarvitsevalle vanhukselle, niin ei tullut nyt parempaakaan vertausta mieleen noin niinkuin yksityisautoilijalle;)

Mutta arka ja ujo lapsi voi saada pysyviä traumoja, jos joutuu vieraaseen paikkaan, vieraiden lasten ja hoitajien keskelle. Ja äidin velvollisuus on pitää lapsensa puolta. Daa.

Tietysti matkustan joskus bussillakin ja kyllä annan vanhukselle paikan, jos ei ole vapaita tarjolla. Sekin on minusta aika ontuva vertaus, sillä bussimatka kestää ehkä parikymmentä minuuttia, mutta loma kestää sen 4 viikkoa.

Ja varmaankin ymmärrät, että lapsesi traumat eivät ole työkavereidesi ongelma. Ehkä kannattaa lasta totuttaa myös vieraisiin ihmisiin, en tiedä. En viitsi antaa lastenkasvatusohjeita, kun ei ole omia.

Vierailija
342/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ehkä kannattaa lasta totuttaa myös vieraisiin ihmisiin, en tiedä. En viitsi antaa lastenkasvatusohjeita, kun ei ole omia.

et tiedä, et ymmärärrä - äiti tietää lapsensa tarpeet ja tekee valintansa niiden mukaan. Joten sikäli tätä keskustelua onkaan turha jatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, esikoisen syntymän jälkeen mulla ei ole ollut mitään minäminäminä -meininkiä, mutta sen sijaan mulla on kyllä lapsilapsilapsi -meininki. myös loma-ajoissa.

Hän on ylpeä tästä, ollaan mekin :).

Vierailija
344/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Työpaikalla ollaan ensisijaisesti työntekijöitä, ei äitejä tai isiä.

Tähän tarvittaisiin laajempaa asennemuutosta, myös sitä, että työnANTAJA ottaa työntekijäidensä tarpeet huomioon (siis kaikkien, ei toki vain niiden, joiden lasten päiväkodit on heinäkuun kiinni ja isovanhepia ei ole eikä muitakaan hoitajia ja varahoito on laadutonta tai mahdottoman matkan takana). Tällä hetkellä työntekijän selkänahasta otetaan lyhytnäköisesti kaikki irti, ajattelematta tätä hetkeä pidemmälle. Onhan niitä elämäntilanteita muitakin , kuin vain pikkulapsiaika, jolloin on erilaisia tarpeita.

Vierailija
345/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

et tiedä, et ymmärärrä - äiti tietää lapsensa tarpeet ja tekee valintansa niiden mukaan. Joten sikäli tätä keskustelua onkaan turha jatkaa.

Vierailija
346/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tähän tarvittaisiin laajempaa asennemuutosta, myös sitä, että työnANTAJA ottaa työntekijäidensä tarpeet huomioon (siis kaikkien, ei toki vain niiden, joiden lasten päiväkodit on heinäkuun kiinni ja isovanhepia ei ole eikä muitakaan hoitajia ja varahoito on laadutonta tai mahdottoman matkan takana). Tällä hetkellä työntekijän selkänahasta otetaan lyhytnäköisesti kaikki irti, ajattelematta tätä hetkeä pidemmälle. Onhan niitä elämäntilanteita muitakin , kuin vain pikkulapsiaika, jolloin on erilaisia tarpeita.

Vierailija
347/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun a) miehellä se on joka tapauksessa aina heinäkuussa ja b) lastemme päiväkoti on kiinni heinäkuussa. Ja c) voin itse päättää, milloin lomani pidän, sillä olen esimiesasemassa.

Vierailija
348/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Kukas nyt inttää;)? Ja itse lapsistani huolehdinkin, juuri näin, pitämällä heidän puoliaan:)

Vierailija
349/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ap: Kukas nyt inttää;)? Ja itse lapsistani huolehdinkin, juuri näin, pitämällä heidän puoliaan:)

Jos yhtään tunnet työlainsäädäntöä, niin tiedät, että työnantaja ei saa asettaa työntekijöitä eriarvoiseen asemaan esim. perhesuhteiden perusteella. Ei ole muiden työntekijöiden velvollisuus joustaa, jotta sinä ja perheesi saatte parhaimmat loma-ajat. Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo kunniaan ja työpaikoilla käyttöön lomien kierto. Toivottavasti opetat myös lapsellesi nämä asiat etkä pelkästään tuollaista itsekästä asennetta.

ap

Vierailija
350/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaiken aikaa noin 1/6 työvoimasta on pikkulasten vanhempia ja 5/6 ei. Ja nyt lisääntymisiässä ovat sitä paitsi pienet ikäluokat. Kun uusia pikkulapsiperheitä tulee, vanhat ehtivät seuraavaan elämänvaiheeseen. Siis kukin joustaa vuorollaan.

Meidän työpaikalla työntekijät ovat hyvin pitkälti saman ikäisiä ja perheellisiä..Eli ei todellakaan tuossa suhteessa kuin sinä sanot.

Meillä on ollut kiertävä systeemi koko ajan ja hyvin toimii =) Toki voi lomatoiveita tehdä, mutta jos moni haluaa heinäkuulle, katsotaan edellisen vuoden lomia.

Minun mielestäni kenenkään ei tarvitse antaa mitään perusteluita sille, mihin kohtaan lomansa haluaa (myös lapsettomilla voi olla erittäin hyvät syyt haluta se heinäkuu). Tasa-arvoisin ratkaisu todella on tuo kiertävä systeemi! Kaikista pahin tilanne on se, että laitetaan työntekijät keskenään sumplimaan (=tappelemaan) lomat ja ne, ketkä eivät osaa pitää puoliaan, ei saa ikinä niitä parhaimpia lomakuukausia.

Vierailija
351/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun a) miehellä se on joka tapauksessa aina heinäkuussa ja b) lastemme päiväkoti on kiinni heinäkuussa. Ja c) voin itse päättää, milloin lomani pidän, sillä olen esimiesasemassa.

Vierailija
352/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kollegoitani lomailemaan perheeni tilanteen huomioiden. Sehän olisi itsekkyyden huippu. Lapseni päiväkoti on heinäkuussa kiinni. Olemme mieheni kanssa pitäneet lomia eri aikaan, yhtenä kesänä palkkasimme tutun hoitajan kotiin pariksi viikoksi jne. Varahoitoon en ihan pieniä veisi, mutta sekin on mahdollista myöhemmin. Tänä vuonna minulle osui kolme viimeistä viikkoa heinäkuusta. Näistä kaksi siirsin elokuulle, jotta lapseton työkaverini voi paneutua heinähäihinsä.

Sitä paitsi minulle kelpaa loma milloin vain. Loma on lomaa - satoi tai paistoi. Se on ihan asenteesta kiinni.

Tiedän, että tätä " päiväkoti on kiinni" -fraasia käytetään myös tekosyynä. Mieheni töissä nainen vaati tällä verukkeella tänäkin kesänä heinäkuussa lomaa, koska mies ei voi tuolloin lomailla. Muuta kautta tiedän, että ko. mies lomailee nimen omaan heinäkuun...

Vierailija
353/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomana minua ei haitannut tippaakaan, vaikka loma olisi ollut syyskuussa, se oli aivan samantekevää. Olisi aika kamalaa, jos koululaiset olisivat heitteillä koko kesän 10 tuntia päivässä yksinään, kun vanhemmat töissä, ja lomamme olisi sitten, kun he ovat koulussa. Kyllä kai lapsellakin on oikeus edes vanhempiensa huolenpitoon kesäaikana?

Vierailija
354/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olet kyllä tavattoman lapsellinen, ap. Minä joustin vuosia tuossa loma-asiassa nurkumatta, koska ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole kamalasti joustomahdollisuuksia.

Vierailija
355/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täällä vedottiin päiväkoti-ikäisiin lapsiin, mutta kun se ei tunnu menevän läpi, niin siirryttiin kouluikäisiin lapsiin ;)

Eli montakohan vuotta niiden lapsettomien pitääkään joustaa? ;)

Vierailija
356/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juuri ekaluokan päättänyt 7-8-vuotias on aika pieni olemaan 10 tuntia päivässä yksinään koko kesän.

Vierailija
357/359 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitettua. Ei pidä itsekkäästi aina olettaa, että juuri sen suosituimman heinäkuun voisi tuolla varjolla pitää

Vierailija
358/359 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi pomosi ymmärsi mitä ajoit takaa.

Vierailija
359/359 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen kyllä todella onnellinen etten enään ole tollasten ap:n kaltasten kanojen kanssa samassa työpaikassa. Vaan olen yks. yrittäjä ja päätän itse koska pidän lomani!

Lapseni eivät ole koskaan olleet päivähoidossa, mutta voin vaan kuvitella vanhempien tuskaa saada lapsilleen hyvää hoitopaikkaa myös kesän ajaksi. Ja sit täytyy viel jaksaa kuunnella tollasten omaan perseeseen tuijottajia päivästä toiseen.

Olen sitä mieltä, et loma on loma, ku ei tarvii töitä tehdä ja saa olla koko perheen kanssa yhdessä. Oli se kuukausi vaikka syyskuu.

-> neljän lapsen äiti