Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....

Vierailija
13.09.2018 |

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kommentit (308)

Vierailija
101/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin Kuvalehdessäkin on artikkeli Tytistä

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat-sanat/tytti-peltonen…

Minusta iso ongelma tuossa on se, että elastusmaksut tulevat Kelalta. Ja silloinhan ne ovat sitä matalinta tasoa. Mihin se isä häipyi?

En myöskään ymmärrä, että miksi YT-neuvotteluiden jälkeen (tai edes lähäriksi valmistuttuaan) Tytti ei miettinyt kokonaistalouttaan. Kannattiko uudelleenkouluttautua matalapalkka-alalle? Kyllähän assarin duuneja pk-seudulla on, aktiivisiakin työnkuvia jos unettomuus on ongelma. Tai jos lähärin töitä halusi tehdä, niin sitten muutto pois Espoosta heti valmistumisen jälkeen, jonnekin missä voi asua edullisemmin.

Minusta ajatusmalli on outo, kahden teinin yksinhuoltaja ei voi tuolla koulutuksella saada kaikkea - mielekästä työtä, edullisen asunnon pk-seudulta, hyvän palkan, jne. Kurjaa toki, että näin on, mutta ei se elämä niin hehkeätä olisi Keski-Euroopassakaan olisi noilla spekseillä.

Vierailija
102/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en mäkään toimistossa tee mitään. Muuten vaan menin sinne kaiveleen nenää seiskalta aamulla, ja lähdin kuuden aikaan sit kotiin kun kukaan ei ollu enää keittämässä kahvia mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän nyt tähän väliin Keskon keräyksen. Todella paskaa työtä, mutta suht kevyttä tietyillä alueilla. Ei ole henkisesti tai fyysisesti raskasta jos kestää monotonisen työn. Liksa 40 tuhatta vuodessa. Aivan varmasti vähemmän kuluttavaa kuin hoitotyö.

Tarkoitatko niitä, jotka keräävät nettiostoksia kaupoissa? Ainakin viime kerralla, kun Helsingin Kaaren Prismaan etsittiin keräilijöitä, vaatimuksena oli "hyvä fyysinen kunto". 

Minä en ole päässyt kauppoihin, kun aina niillä on hakijoina vähintään sata muuta, joilla on jo kokemusta kauppatyöstä. Eivät siis suostu opettamaan esim. kassan käyttöä. Tai ehkä nuoret pääsevät, mutta minä olen kohta viisikymppinen. 

Vierailija
104/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki omakin työni on periaatteessa aika helppoa, mutta minun tilalle olisi silti vaikea löytää henkilöä, joka pystyisi kaiken tarvittavan osaamaan ja ylipäätään tietämään, mitä täytyy tietää.

Joku taas luulee liikoja omasta tärkeydestään :D.

Vierailija
105/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. kirjoitti:

Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.

Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!

Miksi ihmeessä et ole jo lähtenyt? Itse en hetkeäkään tekisi mitään huonostipalkattua töitä, jos työ itsessään vielä olisi rankkaa. Tällä hetkellä palkka n. 3500€ ja sellaista "helppoa toimistotyötä", mutta tarkoitus on kohta vaihtaa yli 4000€ töihin. En todellakaan ymmärrä näitä palkasta valittajia; jos palkka on huono, niin silloin valittamisen sijaan vaihdetaan!

No itseasiassa olenkin lähtemässä ja on uusi ala suunnitteilla 😊 Niin on moni muukin lähtenyt. Niinkuin uutisista voi lukea; tilalle koulutetaan nyt hoitajia 4 päivän perehdytyksellä 😂

Viiminen sammuttakoon valot. Minä en aio viiden vuoden päästä hoitaa enää yhtään ketään muuta kuin korkeintaan oman perheeni jäseniä.

Itse olen hoitotyössä, erikoissairaanhoidossa. Työkaverit ovat Eestistä (3), Indonesiasta (2), Venäjältä (1), Afrikasta (2) (en halua kertoa tarkemmin mistä masta) ja Filippiineiltä (1). Joten tulijoita riittää. Myös lääkärit ovat Venäjältä, Eestistä ja Lähi-idästä. Suomalaissyntyiset lääkärit hakeutuvat yksityislääkäriasemille koska työ on helpompaa eikä tarvitse päivystää.

Vierailija
106/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin köyhällä.

Kaksi viikkoa on maaginen rajapyykki, kun ne on korkattu on hiukan parempi olla, ruoka hankitaan heti rahapäivänä että riittää koko kuun.

Töissä ollessa sama juttu kuin eläkkeelläkin mutta silloin ei asiaa ajatellut niin paljon.

Ehkä joskus mielipahaa kun mitään ei jäänyt.

Vierailija
107/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistän nyt tähän väliin Keskon keräyksen. Todella paskaa työtä, mutta suht kevyttä tietyillä alueilla. Ei ole henkisesti tai fyysisesti raskasta jos kestää monotonisen työn. Liksa 40 tuhatta vuodessa. Aivan varmasti vähemmän kuluttavaa kuin hoitotyö.

Tarkoitatko niitä, jotka keräävät nettiostoksia kaupoissa? Ainakin viime kerralla, kun Helsingin Kaaren Prismaan etsittiin keräilijöitä, vaatimuksena oli "hyvä fyysinen kunto". 

Minä en ole päässyt kauppoihin, kun aina niillä on hakijoina vähintään sata muuta, joilla on jo kokemusta kauppatyöstä. Eivät siis suostu opettamaan esim. kassan käyttöä. Tai ehkä nuoret pääsevät, mutta minä olen kohta viisikymppinen. 

Ei, kerätään Keskon varastolla tavaroita jotka lähtevät kauppojen hyllyille. Mitään koulutusta ei tarvita, ainoastaan tavallinen fyysinen kunto. Ei kassan käyttöä, ei asiakaspalvelua, ei mitään. Pelkkää monotonista tavaroiden nostelua. Ei tarvitse edes puhua kenellekkään töissä jos ei huvita.

Vierailija
108/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. kirjoitti:

Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.

Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!

Miksi ihmeessä et ole jo lähtenyt? Itse en hetkeäkään tekisi mitään huonostipalkattua töitä, jos työ itsessään vielä olisi rankkaa. Tällä hetkellä palkka n. 3500€ ja sellaista "helppoa toimistotyötä", mutta tarkoitus on kohta vaihtaa yli 4000€ töihin. En todellakaan ymmärrä näitä palkasta valittajia; jos palkka on huono, niin silloin valittamisen sijaan vaihdetaan!

No itseasiassa olenkin lähtemässä ja on uusi ala suunnitteilla 😊 Niin on moni muukin lähtenyt. Niinkuin uutisista voi lukea; tilalle koulutetaan nyt hoitajia 4 päivän perehdytyksellä 😂

Viiminen sammuttakoon valot. Minä en aio viiden vuoden päästä hoitaa enää yhtään ketään muuta kuin korkeintaan oman perheeni jäseniä.

Itse olen hoitotyössä, erikoissairaanhoidossa. Työkaverit ovat Eestistä (3), Indonesiasta (2), Venäjältä (1), Afrikasta (2) (en halua kertoa tarkemmin mistä masta) ja Filippiineiltä (1). Joten tulijoita riittää. Myös lääkärit ovat Venäjältä, Eestistä ja Lähi-idästä. Suomalaissyntyiset lääkärit hakeutuvat yksityislääkäriasemille koska työ on helpompaa eikä tarvitse päivystää.

Eipä kuule noitakaan se perustason hoitotyö kiinnosta. Eipä paljon näy ulkomaalaisia päiväkodissa muutenkuin pakollisissa työelämän tutustumisissa tms. työkkärin pakoittamana.

Vierailija
109/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin olen sitä mieltä että hoitajien palkat pitäisi olla noin 1,5x  nykyisestä, mutta tekijöitä silti riittää joten turha korottaa palkkoja.

Miten tyhmä kommentti. Ei auta, vaikka kukaan suomalaisnainen ei enää ikinä lähtisi hoitajaksi. Jo nyt tekijöitä on tuotu mm. Filippiineiltä, koska heille kelpaa huonompikin palkka. Heidätkö haluat syyllistää? Varmasti moni heistä ei edes tajua tulevansa tänne palkkoja polkemaan. 

Vierailija
110/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Onpa kerrassaan typerä kommentti. Mitä luulet suomalaiselle terveydenhuollolle käyvän tuolla asenteella että "järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla"? Kuka siis hoitaa sairaat jos ksikki lähtevät alalta it-hommiin? Hoitoalalla tehdään äärimmäisen tärkeää, arvokasta ja korvaamatonta työtä. Pöyristyttävää että joku arvostaa alan työntekijöitä noin vähän!!!

Vierailija
111/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vieläkään rahat riitä niin sitten ajamaan taksia.

Ajattelitko kustantaa noille pojille ajokortit? Oi, kuinka kilttiä!

Ei kun se muíja ajamaan. Sitä paitsi kyllä somaleillekin ilmaiset autokoulut maksetaan niin miksei tolle valittajaämmälle.

ItSe olet surkea kateellinen valittajaämmä!

Vierailija
112/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kerätään Keskon varastolla tavaroita jotka lähtevät kauppojen hyllyille. Mitään koulutusta ei tarvita, ainoastaan tavallinen fyysinen kunto. Ei kassan käyttöä, ei asiakaspalvelua, ei mitään. Pelkkää monotonista tavaroiden nostelua. Ei tarvitse edes puhua kenellekkään töissä jos ei huvita.

Tajusinkin kommenttini lähettämisen jälkeen, että ehkä tarkoitit tavallisissa varastoissa työskenteleviä. Yritin pari kertaa päästä varastotyöhön. Se oli jotain kevyempää hommaa, ei trukilla ajoa tms. Se sama paikka ilmoitettiin auki muistaakseni kolme tai neljäkin kertaa noin puolen vuoden aikana. Laitoin rekryfirmaan hakemuksen. Laitoin toisenkin. Meilasin perään ja kysyin, ettetkö voisi harkita minua? Tulisin mielelläni. Pyörittelivät vain sanoja. Kuulemma prosessi vielä kesken, palaamme asiaan ja "jos sinulla on jotain kysyttävää, niin ota reippaasti yhteyttä sähköpostiin se-ja-se". Eivät sitten koskaan kuitenkaan antaneet mitään infoa asiasta, saati että olisin päässyt haastatteluun. 

Että näin helppoa on päästä varastotöihin. Kiitos, että kerroit. 

Vierailija
113/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin olen sitä mieltä että hoitajien palkat pitäisi olla noin 1,5x  nykyisestä, mutta tekijöitä silti riittää joten turha korottaa palkkoja.

Miten tyhmä kommentti. Ei auta, vaikka kukaan suomalaisnainen ei enää ikinä lähtisi hoitajaksi. Jo nyt tekijöitä on tuotu mm. Filippiineiltä, koska heille kelpaa huonompikin palkka. Heidätkö haluat syyllistää? Varmasti moni heistä ei edes tajua tulevansa tänne palkkoja polkemaan. 

Huh okei. Väitätkö että palkat olisivat paskat jos yksikään suomalainen ei suostuisi opastamaan näitä filippiiniläisiä hoitajia? Ei kai hoitajaksi pääse ihan ilman koulutusta.

Mitä sitten jos hoitajan paikan vievät ulkomaalaiset? Oletko rasisti? Suomi pitää kiinni hoidon laadusta kynsin ja hampain, se on selvä. 

Mikä pakko on olla hoitaja? Miksette tee jotain muuta, ihan turhaakin työtä? Useimmissa paikoissa on parempi liksa kuin hoitajilla. Koitan vain sanoa ettei kenenkään ole pakko olla hoitaja! Töitä riittää alalla kuin alalla tänä päivänä.

Vierailija
114/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma häpeä. Pk-seudulla on asuminen kallista ja se on perussyy nro 1.

Vierailija
115/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusinkin kommenttini lähettämisen jälkeen, että ehkä tarkoitit tavallisissa varastoissa työskenteleviä. Yritin pari kertaa päästä varastotyöhön. Se oli jotain kevyempää hommaa, ei trukilla ajoa tms. Se sama paikka ilmoitettiin auki muistaakseni kolme tai neljäkin kertaa noin puolen vuoden aikana. Laitoin rekryfirmaan hakemuksen. Laitoin toisenkin. Meilasin perään ja kysyin, ettetkö voisi harkita minua? Tulisin mielelläni. Pyörittelivät vain sanoja. Kuulemma prosessi vielä kesken, palaamme asiaan ja "jos sinulla on jotain kysyttävää, niin ota reippaasti yhteyttä sähköpostiin se-ja-se". Eivät sitten koskaan kuitenkaan antaneet mitään infoa asiasta, saati että olisin päässyt haastatteluun. 

Taidat olla yli-ikäinen. Puhuttelen tässä uusia hoitajia ja naisia yleensäkin ettei sotkeennu hoitoalalle ennen kuin palkka on kohdillaan. Ei kukaan ota yli 35-vuotiasta varastotyöntekijää.

Vierailija
116/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla yli-ikäinen. Puhuttelen tässä uusia hoitajia ja naisia yleensäkin ettei sotkeennu hoitoalalle ennen kuin palkka on kohdillaan. Ei kukaan ota yli 35-vuotiasta varastotyöntekijää.

Kyllä niitä +35-vuotiaitakin on otettu Keskolle uutena keräämään.

Vierailija
117/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh okei. Väitätkö että palkat olisivat paskat jos yksikään suomalainen ei suostuisi opastamaan näitä filippiiniläisiä hoitajia? Ei kai hoitajaksi pääse ihan ilman koulutusta.

Mitä sitten jos hoitajan paikan vievät ulkomaalaiset? Oletko rasisti? Suomi pitää kiinni hoidon laadusta kynsin ja hampain, se on selvä. 

Mikä pakko on olla hoitaja? Miksette tee jotain muuta, ihan turhaakin työtä? Useimmissa paikoissa on parempi liksa kuin hoitajilla. Koitan vain sanoa ettei kenenkään ole pakko olla hoitaja! Töitä riittää alalla kuin alalla tänä päivänä.

Huoh, en minä ole hoitaja. En missään väittänyt niin. Onko jotenkin vaikea uskoa, että heitä puolustavat muutkin? Minulle on se ja sama, minkä maalainen työt täällä tekee, kunhan palkkoja ei pyritä pitämään heidän avullaan keinotekoisesti matalana. 

Töitä riittää alalla kuin alalla? Salli minun nauraa. Olen etsinyt töitä kaksi vuotta, ihan laidasta laitaan. Koulutusta on, kokemusta on. En kelpaa enää. Ilmeisesti ikärajoite. 

Vierailija
118/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti olenkin yli-ikäinen, ja lisäksi liian pienikokoinen. Ei voi mitään. Onneksi viihdyn työttömänäkin. 

Vierailija
119/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, en minä ole hoitaja. En missään väittänyt niin. Onko jotenkin vaikea uskoa, että heitä puolustavat muutkin? Minulle on se ja sama, minkä maalainen työt täällä tekee, kunhan palkkoja ei pyritä pitämään heidän avullaan keinotekoisesti matalana. 

Töitä riittää alalla kuin alalla? Salli minun nauraa. Olen etsinyt töitä kaksi vuotta, ihan laidasta laitaan. Koulutusta on, kokemusta on. En kelpaa enää. Ilmeisesti ikärajoite. 

Niin en itsekään ottaisi vanhaa yli 50-vuotiasta varastolle töihin tai ahtaajaksi. Nuoret ovat paljon paljon tehokkaampia, ja se on luonnollista!

Suomessa on työntekijän markkinat. Jos on nuori, voi päästä mihin vain. Jos on vanha, pääsee vain oman alansa töihin.

Tietenkin yli 50-vuotiaat ovat hankalasti työllistettäviä. Näin se menee.

Itse ajan työntömastoa ja joka viikko saan työntarjouksen jostain paikasta. Siis todellinen perusduuni ilman mitään pätevyyttä. Tiedostan että alani automatisoidaan nopsaan, mutta eiköhän tässä vielä ~5 vuodeksi ole töitä.

Vierailija
120/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin itse asiaan, itse mietin että onko 2150 e brutto oikeasti _todella_ pieni palkka? Olin mieltänyt että pieni palkka olisi jotain 1600-1800. Saako palkkansa päälle vielä tukia esim asumistuki? En väitä että olisi iso palkka mutta hmm, jotenkin tuntuu monilla olevan ajatuksena että kaikilla pitäisi olla sama elintaso.