Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....
Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?
Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
Peltonen työskentelee psykiatrisessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.
Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.
Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.
”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html
Kommentit (308)
Lähihoitaja. kirjoitti:
Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!
Turha valittaa. Jos koet että panoksestasi pitäisi maksaa enemmän niin pyydä lisää palkkaa. Jos et saa niin sitten hakeudut toiseen työhön mistä maksetaan enemmän. Jos et saa parempipalkkaista työtä niin katso peiliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.
Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.
Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?
Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.
Jos haluaa mieluummin olla työssä, josta pitää ja jossa on surkea palkka, kuin työssä, josta ei pidä mutta jolla tulee toimeen, se on oma valinta. Silloin on turha valittaa ja syyllistää muita, jotka ovat valinneet toisin. Ei se toimistotyökään mitään herkkua ole, mutta itsensä ja etenkin jälkeläisensä pitää elättää.
Typerä kommentti.
Kyseessä on tärkeä työ, jolla on merkittävä vaikutus koko yhteiskunnalle.
On hyvin tärkeää, että joku tekee sen työn.
Jos Tytti olisi eri alalla, tekisi joku muu hänen työnsä, ja hänellä olisi tiukkaa taloudellisesti.
Ongelma tässä on liian pienet palkat, ei se että yksittäiset ihmiset tekisivät oikeita tai vääriä valintoja.
Itse teen hyvin palkattua toimistotyötä IT-alalla, mutta osaan arvostaa myös pienipalkkaisia ihmisiä.
Lähihoitaja. kirjoitti:
Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.
Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!
Mulle miehenä ihan outo ajatusmaailma lähtökohtaisesti. Kun mietin mitä alaa alan opiskelemaan, karsin pois alipalkatut alat.
Jos naiset eivät yksinkertaisesti hakeutuisi hoitajiksi, olisi pakko palkkoja korottaa. Nyt te itse olette kusseet homman koska koko ajan koulutetaan lisää sairaanhoitajia, joten oikeaa työvoimapulaa ei tule. On vain alimiehitettyä jokaisessa paikassa ja alipalkattua.
Tietenkin olen sitä mieltä että hoitajien palkat pitäisi olla noin 1,5x nykyisestä, mutta tekijöitä silti riittää joten turha korottaa palkkoja.
Meinasin jo kommentoida että lapsistahan saisi vaikka mitä asumistukea ja toimeentulotukeakin, mutta tosiaan, toinen on jo aikuinen ja toisestakin lapsilisä loppu 🤔 19v kannattaisi kyllä mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.
166,6 euroa per lärvi kuukaudessa, eli 41 euroa viikossa. En tosin huomioinut säästöjä mitä tulee isompien pakkausten ostoista mutta silti, tuo 40 on aika se minimi millä ne työttömät ja muut Keskustan "ihmisroska" syö.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. kirjoitti:
Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.
Mulle miehenä ihan outo ajatusmaailma lähtökohtaisesti. Kun mietin mitä alaa alan opiskelemaan, karsin pois alipalkatut alat.
Jos naiset eivät yksinkertaisesti hakeutuisi hoitajiksi, olisi pakko palkkoja korottaa. Nyt te itse olette kusseet homman koska koko ajan koulutetaan lisää sairaanhoitajia, joten oikeaa työvoimapulaa ei tule. On vain alimiehitettyä jokaisessa paikassa ja alipalkattua.
Tietenkin olen sitä mieltä että hoitajien palkat pitäisi olla noin 1,5x nykyisestä, mutta tekijöitä silti riittää joten turha korottaa palkkoja.
Tämä kommentti oli täyttä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti paljon rajummat lakkoilut kuin se että kerran käydään Arkadianmäellä vuodessa. Siinä vaiheessa kun ihmishenkiä rupee olemaan uhattuna tai jopa kuolemaan lakkoilun johdosta niin hallitus kuuntelee. Ikävää mutta totta tämä on ainoa tapa saada ne korruptoituneet sikariherrat kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. kirjoitti:
Tämä kommentti oli täyttä asiaa.
Niin on, harmi että empaattisia hoitajia käytetään hyväksi. Aina löytyy joku hoitaja joka suostuu venymään ylitöihin tai vaihtamaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti paljon rajummat lakkoilut kuin se että kerran käydään Arkadianmäellä vuodessa. Siinä vaiheessa kun ihmishenkiä rupee olemaan uhattuna tai jopa kuolemaan lakkoilun johdosta niin hallitus kuuntelee. Ikävää mutta totta tämä on ainoa tapa saada ne korruptoituneet sikariherrat kuuntelemaan.
Kyllä. Mutta hoitajat ovat henkisesti sitoutuneet hoitamaan potilaitaan eivätkä yksinkertaisesti kehtaa jättää heitä pulaan. Siksi palkat ovat mitä on koska tekevät moraalisesta pakosta töitä.
Eri asia jollain satamatyöläisillä koska eihän kukaan tavaraan kiinny.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.
Minullakin on ripsenpidennykset. Itselläni ei ollut niihin varaa, mutta sainkinne hyvältä ystävältäni lahjaksi. Tämän Tytti Peltosenkaan ripsenpidennyksistä ei voi päätellä yhtään mitään.
"Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään."
No miksi Tytti ei menisi sinne toimistoon istuskelemaan ja tekemään "ei mitään" 3500€:n palkalla?
Ai niin, kun tarvitaan sopivaa koulutusta ja osaamista. Jota tämä "ei mitään" - tekevä on hankkinut useita vuosia.
Minä muutin pääkaupunkiseudulta pois hoitajana. Nyt pärjää hyvin. Minäkin teen kyllä keikkaa välillä, mutta panen ne palkat aina rahastoon itselle vanhuudenturvaksi. Eli vuositulot n. 55 000, kun käy tekemässä keikkatöitä viikonloppuisin ja öisin.
Asumisesta maksan 450 euroa kuukausi. Pieni kaksio.
Hoitajan töitä on paljon muuallakin, kuin pääkaupungissa. Näin olen saanut eläkertymääkin kasvatettua, kun käyn täällä tekemässä lisätöitä. Ei tarvitse valittaa köyhyyttä
Lähihoitaja. kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ole jo lähtenyt? Itse en hetkeäkään tekisi mitään huonostipalkattua töitä, jos työ itsessään vielä olisi rankkaa. Tällä hetkellä palkka n. 3500€ ja sellaista "helppoa toimistotyötä", mutta tarkoitus on kohta vaihtaa yli 4000€ töihin. En todellakaan ymmärrä näitä palkasta valittajia; jos palkka on huono, niin silloin valittamisen sijaan vaihdetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.
166,6 euroa per lärvi kuukaudessa, eli 41 euroa viikossa. En tosin huomioinut säästöjä mitä tulee isompien pakkausten ostoista mutta silti, tuo 40 on aika se minimi millä ne työttömät ja muut Keskustan "ihmisroska" syö.
Paitsi että jutussa kerrotaan vanhimman lapsen muuttaneen pois kotoa. Mutta äiti silti ostaa aina välillä tälle ruokaa. Eli tosiasiassa heillä menee noin 250 euroa per lärvi kuukaudessa ruokaan. Kyllä, on mukavaa jos vanhempi voi/haluaa auttaa kotoa pois muuttanutta lasta. Mutta ei palkkoja voida sen mukaan määritellä. Jutussa myös kerrottiin, että kyseinen nainen maksaa oman kolmion lainaa. Sekä vielä kotona asuva lapsi käy viikonlopputöissä, joilla ostelee vaatteita ja käy leffassa.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ole jo lähtenyt? Itse en hetkeäkään tekisi mitään huonostipalkattua töitä, jos työ itsessään vielä olisi rankkaa. Tällä hetkellä palkka n. 3500€ ja sellaista "helppoa toimistotyötä", mutta tarkoitus on kohta vaihtaa yli 4000€ töihin. En todellakaan ymmärrä näitä palkasta valittajia; jos palkka on huono, niin silloin valittamisen sijaan vaihdetaan!
No itseasiassa olenkin lähtemässä ja on uusi ala suunnitteilla 😊 Niin on moni muukin lähtenyt. Niinkuin uutisista voi lukea; tilalle koulutetaan nyt hoitajia 4 päivän perehdytyksellä 😂
Viiminen sammuttakoon valot. Minä en aio viiden vuoden päästä hoitaa enää yhtään ketään muuta kuin korkeintaan oman perheeni jäseniä.
Anteeksi vaan Tytille ja hänen kaltaisilleen, eikö ollut aikanaan mielessä kuinka huonosti palkattua ja raskasta hoitotyö on? Muitakin vaihtoehtoja olisi varmaan ollut.
Jos hoitoalalle yleensäkin haluaa kannattaa vaan suoraan suunnata lääkäriopintoihin, muu ei maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitoa kun tarvitsevat ne varakkaatkin eikä yksityissektori edes tarjoa laadukasta erikoissairaanhoitoa, joten sitä ei saa edes rahalla muuta kuin julkiselta puolelta.
Tuo on kanssa yksi ongelma. Onhan joku yksityinen syöpäsairaala olemassa, Socrates tms. Mutta tarvittaisiin ehdottomasti esim. yksityinen synnytyssairaala.
Nyt te kaikki, jotka kehoitatte hoitajia vaihtamaan alaa, koska ovat typeriä kun tekevät raskasta työtä pienellä palkalla.
Kertokaa mikä on se helppo toimistotyö, josta maksetaan reilu 3000e ja avoimia työpaikkoja riittää? Ja ihan nyt konkreettisia esimerkkejä siitäkin, mitä se hyväpalkkainen ja helppo toimistotyö pitää sisällään käytännössä, millaisia työtehtäviä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt te kaikki, jotka kehoitatte hoitajia vaihtamaan alaa, koska ovat typeriä kun tekevät raskasta työtä pienellä palkalla.
Kertokaa mikä on se helppo toimistotyö, josta maksetaan reilu 3000e ja avoimia työpaikkoja riittää? Ja ihan nyt konkreettisia esimerkkejä siitäkin, mitä se hyväpalkkainen ja helppo toimistotyö pitää sisällään käytännössä, millaisia työtehtäviä?
Mene vaikka kerääjäksi Keskolle? Saan helposti 3000 bruton joka kuukausi. Pakkasvarastossa saisin vielä enemmän. Saati sitten yövuorossa.
Työ on sitä että nostelet laatikoita isolta lavalta rullakkoon. Mitä paremmin teet sitä enemmän saat lisää. Maksimissaan n 800 euro kuussa lisää. Peruspalkka 2088 euroa /kk. :) Siihen vuorolisät, olosuhdelisä ja mahdolliset ylityöt. Eipä ole koskaan alle 40 tuhannen alle jääneet vuosiansiot.
Mene muihin hommiin, ei sua kukaan estä. Jos olisit tehnyt niin alunperinkin, sun ei tarvitsisi nyt valittaa.