Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....

Vierailija
13.09.2018 |

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kommentit (308)

Vierailija
81/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt te kaikki, jotka kehoitatte hoitajia vaihtamaan alaa, koska ovat typeriä kun tekevät raskasta työtä pienellä palkalla.

Kertokaa mikä on se helppo toimistotyö, josta maksetaan reilu 3000e ja avoimia työpaikkoja riittää? Ja ihan nyt konkreettisia esimerkkejä siitäkin, mitä se hyväpalkkainen ja helppo toimistotyö pitää sisällään käytännössä, millaisia työtehtäviä?

Mene vaikka kerääjäksi Keskolle? Saan helposti 3000 bruton joka kuukausi. Pakkasvarastossa saisin vielä enemmän. Saati sitten yövuorossa.

Työ on sitä että nostelet laatikoita isolta lavalta rullakkoon. Mitä paremmin teet sitä enemmän saat lisää. Maksimissaan n 800 euro kuussa lisää. Peruspalkka 2088 euroa /kk. :) Siihen vuorolisät, olosuhdelisä ja mahdolliset ylityöt. Eipä ole koskaan alle 40 tuhannen alle jääneet vuosiansiot.

Kiitos, pidän ihan tosissani tämän mielessä kun palaa käämi nykyiseen työhön.

Vierailija
82/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.

Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”

https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kateudesta voisit alkaa kirjoittamaan blogia, esim. Miten selviän kateudesta. Hyvä blokkaaja voi ansaita mukavasti. Ps. Vaikka toimistossa maksettaisiinvähemmän, sinun palkkasi ei nouse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt te kaikki, jotka kehoitatte hoitajia vaihtamaan alaa, koska ovat typeriä kun tekevät raskasta työtä pienellä palkalla.

Kertokaa mikä on se helppo toimistotyö, josta maksetaan reilu 3000e ja avoimia työpaikkoja riittää? Ja ihan nyt konkreettisia esimerkkejä siitäkin, mitä se hyväpalkkainen ja helppo toimistotyö pitää sisällään käytännössä, millaisia työtehtäviä?

Mene vaikka kerääjäksi Keskolle? Saan helposti 3000 bruton joka kuukausi. Pakkasvarastossa saisin vielä enemmän. Saati sitten yövuorossa.

Työ on sitä että nostelet laatikoita isolta lavalta rullakkoon. Mitä paremmin teet sitä enemmän saat lisää. Maksimissaan n 800 euro kuussa lisää. Peruspalkka 2088 euroa /kk. :) Siihen vuorolisät, olosuhdelisä ja mahdolliset ylityöt. Eipä ole koskaan alle 40 tuhannen alle jääneet vuosiansiot.

Ja sori, ei ole tietenkään toimistotyö mutta tehtävään on ~viikon opastus. Kannattaa harkita sitä alaa ennen kuin lähtee kouluttautumaan. :)

Vierailija
84/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.

Suomalainen porvari pystyy tuntemaan katkeruutta köyhän jolla ei rahat riitä ruokaan ruoka-apu kassista ja vielä suurempaa raivoa herättää että joku köyhä nainen tuhlannut muutaman kympin ripsipidennyksiin.Toki kampaajalla käynnin kustannukset säästysivät jos kotona oleva poika ajaisi äitinsä tukan vaikka 9 millin sängeksi.

Ääripääargumentti menee ihmisille läpi aina.

Vierailija
85/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, pidän ihan tosissani tämän mielessä kun palaa käämi nykyiseen työhön.

Kannattaa miettiä. Osassa varastoalaa maksetaan ihan poskettomia hintoja koska harva suostuu tekemään "paskaduuneja". Aivot narikkaan ja pakettia käteen, rahaa tulee. :) Eikö ole uskomatonta?

Vierailija
86/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Taitaa olla kova työvoimapula it-alalla, jos sinne pääsee sellaisetkin, jotka eivät ymmärrä mihin hoitajia tarvitaan. 

Vierailija
87/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.

Ja adidasta päällä. Itselläni ei ole niihin varaa edes kirppareilla :D

t: 6€/pvä

Minä olen Adidaksen ja muiden merkkien vaatteita ostanut lahjakorteilla, joita saa kyselyihin vastaamisesta. Ahkerasti kyselyitä täyttämällä tienaa vuodessa useita satoja euroja.

Kirpputorilta en osta vaatteita vaan kaiken aina uutena.

Vierailija
88/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä. Osassa varastoalaa maksetaan ihan poskettomia hintoja koska harva suostuu tekemään "paskaduuneja". Aivot narikkaan ja pakettia käteen, rahaa tulee. :) Eikö ole uskomatonta?

Jos se luokitellaan raskastyöksi niin ei siihen aivan kaikki kotiäidit sovellu. Itse sain lihatehtaalla myös sen reilu tonnin per pari viikkoa palkkaa ilman mitään sen kummempia kouluja mutta työ oli sekä raskas- että kylmätyötä. Ranteet, hartiat ja niskat paukkui siellä kaikilla ja jokaikisellä pitkäaikaisemmalla oli leikkausarvet ranteissa ja olkapäissä.

Vierailija
89/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Taitaa olla kova työvoimapula it-alalla, jos sinne pääsee sellaisetkin, jotka eivät ymmärrä mihin hoitajia tarvitaan. 

Kaikkihan lähtee naisten empatiasta. Ei kenenkään ole PAKKO olla hoitaja, mutta hoivaamisvietti on niin vahva että alalle hakeudutaan. Jokainen varmaan tietää että palkka on surkea. 

Silti naiset hakeutuvat hoitoalalle runsain joukoin. Ehkä kannattaisi olla hakematta alalle niin pulaa alkaisi hoitajista olla ja palkat nousisivat, koska hoitajat ovat pakollisia yhteiskunnalle?

Voisin itsekin pestä vanhusten perseitä jos liksa olisi kohdillaan. Eipä ole joten koodaan mieluummin. 

-eri

Vierailija
90/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. kirjoitti:

Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.

Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!

Miksi ihmeessä et ole jo lähtenyt? Itse en hetkeäkään tekisi mitään huonostipalkattua töitä, jos työ itsessään vielä olisi rankkaa. Tällä hetkellä palkka n. 3500€ ja sellaista "helppoa toimistotyötä", mutta tarkoitus on kohta vaihtaa yli 4000€ töihin. En todellakaan ymmärrä näitä palkasta valittajia; jos palkka on huono, niin silloin valittamisen sijaan vaihdetaan!

No itseasiassa olenkin lähtemässä ja on uusi ala suunnitteilla 😊 Niin on moni muukin lähtenyt. Niinkuin uutisista voi lukea; tilalle koulutetaan nyt hoitajia 4 päivän perehdytyksellä 😂

Viiminen sammuttakoon valot. Minä en aio viiden vuoden päästä hoitaa enää yhtään ketään muuta kuin korkeintaan oman perheeni jäseniä.

Eiköhän tulevaisuudessa hoitajat korvata roboteilla. Kuitenkin paljolti sellaista hommaa, joka on helppo robotin tehdä.

Vierailija
91/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi toimelias hoitaja 50v, joka tekee päivät töitä päivystyksessä ja yöt vanhustenpalvelutalossa. 6h unilla mennään sinne n. 60000 vuosiansioihin. Terveloa myös minunkin puolesta pois sieltä pääkaupunkiseudulta. Ja molemmat lapseni muuten käyvät töissä (16v ja 19v)

Älä puhu paskaa. Et ehtisi nukkua 6h vuorojen välissä, vaikka molemmat työpaikkasi olisivat samassa talossa, missä asut. Aamuvuoro 7-15, yövuoro 21-07. Ilmeisesti teleporttaat itsesi töistä kotiin ja taas työpaikalle. Ikäisesi ei edes jaksaisi mokomaa rytmiä. Jotain rajaa tälle uhoamiselle.

Vierailija
92/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se luokitellaan raskastyöksi niin ei siihen aivan kaikki kotiäidit sovellu. Itse sain lihatehtaalla myös sen reilu tonnin per pari viikkoa palkkaa ilman mitään sen kummempia kouluja mutta työ oli sekä raskas- että kylmätyötä. Ranteet, hartiat ja niskat paukkui siellä kaikilla ja jokaikisellä pitkäaikaisemmalla oli leikkausarvet ranteissa ja olkapäissä.

Se on totta etteivät kaikki sovellu, mutta miksi pitäisi maksaa hyvää liksaa kevyestä työstä johon on paljon halukkaita? Eihän siinä ole markkinataloudellisesti mitään järkeä.

Vierailija
93/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peruspalkan päälle tulee joitain lisiä niin vuositulot voisi olla jotain 30 000 e luokkaa. Kiinnostaako tyttiä etsiä kuumeisesti lisätöitä ja ponnistella ansaitakseen euroja joista saa maksaa veroa yli 45%? Sitä se progressio teettää noinkin ”pienillä” tuloilla.

Vierailija
94/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo helppo nyt on suhteellinen käsite monessa työssä. Helppoa sen jälkeen, kun on pitkään opiskellut, osaa asiansa ja kestää paineita ja valitusta. 

Toki omakin työni on periaatteessa aika helppoa, mutta minun tilalle olisi silti vaikea löytää henkilöä, joka pystyisi kaiken tarvittavan osaamaan ja ylipäätään tietämään, mitä täytyy tietää.

Noissa yli 3000€ töissä on yleensä se haaste, että kukaan ei tule konkreettisesti kertomaan mitä tehdä, vaan se pitää ihan itse tietää..

Vierailija
95/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo helppo nyt on suhteellinen käsite monessa työssä. Helppoa sen jälkeen, kun on pitkään opiskellut, osaa asiansa ja kestää paineita ja valitusta. 

Toki omakin työni on periaatteessa aika helppoa, mutta minun tilalle olisi silti vaikea löytää henkilöä, joka pystyisi kaiken tarvittavan osaamaan ja ylipäätään tietämään, mitä täytyy tietää.

Noissa yli 3000€ töissä on yleensä se haaste, että kukaan ei tule konkreettisesti kertomaan mitä tehdä, vaan se pitää ihan itse tietää..

Niinpä. Tämä oli vähän se omakin pointti, että kun ei ole mitään yleisesti hyväpalkkaista JA todella helppoa työtä. Saatika että sellainen työ jokaiselle halukkaalle riittäisi. Kuitenkin aina toitotetaan, että miksi teet niin rankkaa työtä heikolla palkalla kun olisi tarjolla paljon helpompaa, mistä rahaa tulisi suunnilleen ovista ja ikkunoista. Kun toisille se hoitotyö on juurikin luonnollista ja sen homman osaa hyvin, toinen on nero tietokoneiden kanssa ja hänelle varmaan onkin helppo työ koodailla kaiket päivät ja siitä nyt tosiaankin saakin sitten hyvän palkan. Mutta kun se mikä on toiselle helppo työ, ei ole helppo kaikille muille. Ei mene kaikille jakeluun.

Vierailija
96/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itse olen automatisoinut lähes kaikki hommat crontabilla nniin ongelma on lähinnä se että miten saan ajan kulumaan. Toki nuo työt voisi tehdä käsin mutta silloin olisi todella hidasta.

Vierailija
97/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda Tytti päivätyö kolmivuoroon, sillä tienaa pienipalkkainenkin. Jos noin säännöllisen pieni tulotaso, olet varmaan psyk päiväpolilla tai mt-toimistossa töissä.

Vierailija
98/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tämä oli vähän se omakin pointti, että kun ei ole mitään yleisesti hyväpalkkaista JA todella helppoa työtä. Saatika että sellainen työ jokaiselle halukkaalle riittäisi. Kuitenkin aina toitotetaan, että miksi teet niin rankkaa työtä heikolla palkalla kun olisi tarjolla paljon helpompaa, mistä rahaa tulisi suunnilleen ovista ja ikkunoista. Kun toisille se hoitotyö on juurikin luonnollista ja sen homman osaa hyvin, toinen on nero tietokoneiden kanssa ja hänelle varmaan onkin helppo työ koodailla kaiket päivät ja siitä nyt tosiaankin saakin sitten hyvän palkan. Mutta kun se mikä on toiselle helppo työ, ei ole helppo kaikille muille. Ei mene kaikille jakeluun.

Pistän nyt tähän väliin Keskon keräyksen. Todella paskaa työtä, mutta suht kevyttä tietyillä alueilla. Ei ole henkisesti tai fyysisesti raskasta jos kestää monotonisen työn. Liksa 40 tuhatta vuodessa. Aivan varmasti vähemmän kuluttavaa kuin hoitotyö.

Miksi hoitajat eivät vaihda tänne? Koko ajan paikkoja vapaana koska vaihtuvuus on suurta. Pitääkö työn olla mielekästä? Todella harva ihminen maailmassa nauttii työstään ja saa siitä hyvää korvausta.

Tietenkin Keskollakin on rajoitettu määrä paikkoja ja keskittyy pk-seutuun, mutta silti. Aivan varmasti näitä perusduuneja on ympäri Suomea hyvällä liksalla. "Hyvällä" tarkoitan parempaa kuin hoitajan palkka.

Vierailija
99/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Jos haluaa mieluummin olla työssä, josta pitää ja jossa on surkea palkka, kuin työssä, josta ei pidä mutta jolla tulee toimeen, se on oma valinta. Silloin on turha valittaa ja syyllistää muita, jotka ovat valinneet toisin. Ei se toimistotyökään mitään herkkua ole, mutta itsensä ja etenkin jälkeläisensä pitää elättää.

Uskon, että on tosi tosi rankkaa, mutta miksi valitat turhaan omasta valinnastasi? 

Vierailija
100/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Jos haluaa mieluummin olla työssä, josta pitää ja jossa on surkea palkka, kuin työssä, josta ei pidä mutta jolla tulee toimeen, se on oma valinta. Silloin on turha valittaa ja syyllistää muita, jotka ovat valinneet toisin. Ei se toimistotyökään mitään herkkua ole, mutta itsensä ja etenkin jälkeläisensä pitää elättää.

Uskon, että on tosi tosi rankkaa, mutta miksi valitat turhaan omasta valinnastasi? 

Tuskin tarkoitti että on rankkaa. Enemmänkin että on tylsää, täysin turhaa puurtamista. :) Maksetaanhan ahtaajillekkin tajuttomia palkkoja vaikka työ ei ole mitenkään elintärkeää.