Laitoshuoltaja Daniel saa 1 400 euroa kuussa käteen
Bruttopalkka 1800€. Asuu helsingissä vaimonsa kanssa. Pakollisten menojen jälkeen (vuokra ym) jää ruokiin ja harrastuksiin 800€. Tuosta ilosta hänellä on tullut työoeräisiä vaivoja kuten käsi- ja polvivaivaa, mikä rajoittaa hänen liikkumistaan.
Sitten ihmetellään kun työ ei oikein houkuta, tai töissä ei viihdytä pitkään ja haaveillaan "ennenaikaisesta" eläköitymisestä.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka 1800€. Asuu helsingissä vaimonsa kanssa. Pakollisten menojen jälkeen (vuokra ym) jää ruokiin ja harrastuksiin 800€. Tuosta ilosta hänellä on tullut työoeräisiä vaivoja kuten käsi- ja polvivaivaa, mikä rajoittaa hänen liikkumistaan.
Sitten ihmetellään kun työ ei oikein houkuta, tai töissä ei viihdytä pitkään ja haaveillaan "ennenaikaisesta" eläköitymisestä.
Daniel olisi voinut opiskella enemmän niin olisi päässyt kevyempiin hommiin ja paremmalle palkalle. Ammatinvalinta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daniel olisi voinut opiskella enemmän niin olisi päässyt kevyempiin hommiin ja paremmalle palkalle. Ammatinvalinta kysymys.
Mut sit maksaa enemmän veroja niin hyöty käytännössö pyöreä 0
Vierailija kirjoitti:
Daniel voisi ihan hyvin ottaa toisen työn ohelle. Siivoaminen on helppoa, meidänkin toimistolla siivooja vähän vaan pyyhkii pölyjä, tyhjentää roskakorit ja nopeasti lakaisee lattiat. Helppo duuni kyseessä. Illaksi voisi tuo daniel mennä vaikka töihin.
Ei kyllä ole mikään helppo työ. Raskas työ fyysisesti. Kun itse siivosin päivät niin ei siinä kyllä paljon enää illaksi olisi minnekään toiseen duuniin kyllä enää voimat riittäneet. Ja tätä on monet ihmiset sanoneet. Yksikin kaverini oli kerran kesätöissä siivoamassa ja sanoi aina, että on ihan loppu päivän jälkeen, vaikka oli hyväkuntoinen nuori. Ei sillä, että myöskään hoitajien työ olisi kevyttä, yhtä raskasta heilläkin. Itse myös pidän Suomen palkkatasoa aika kehnona. Siitä saa jo hyvän kuvan, kun miettii esim juuri niitä palvelutalojen henkilökuntaa aina laitoshuoltajista, lähihoitajien kautta sairaanhoitajiin. Ei hyvältä näytä. Toivon myös, että ihmiset arvostaisivat myös siivoojien työtä. Sellaiset kommentit, että siihen kykenevät vammaisetkin ovat minusta ikäviä. Ehkä tämä joissakin työpaikoissa pitäisi paikkansa ( toimistot yms), mutta kyllä siivojienkin työ tärkeää esim juuri vanhainkodeissa ja sairaaloissa ihan jo sen takia etteivät taudit leviä yms. Minusta se työ ei ole mitenkään alempi arvoista kuin muutkaan "duunarihommat". Ja tälläkään en tarkoita mitään pahaa, kun itsekin olen (ainakin vielä) ihan "duunari".
Niin? Danielilla on katto päänsä päällä ja ruokaa, mitä muuta muka tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jää verojen jälkeen palkkaa käteen 1300€. Siitä sitten maksetaan yhtiövastike, puhelinlasku, nettimaksu ja kodinkoneen osamaksu, joka oli nyt hankittava edellisen tilalle. Joudun ajamaan töihin autolla, joten paljon rahaa kuluu dieseliin varsinkin näillä hinnoilla missä nyt ollaan. Ruokaakin pitää ostaa ja muita välttämättömyyksiä kuten hygieniatuotteet, siivoustuotteet, wc paperit yms kodin tarvikkeet. Useilmiten loppukuusta olen jo aivan varaton, ja mieheni joutuu antamaan minulle omasta pussistaan rahaa, jotta pystyn käymään ilman häntä ruokakaupassa. En osta turhaan kalliita tuotteita, ihan perus ruokaa ja perus wc paperia, en kaikkein kalliempia. Asunne toki pikkukylällä, joten kauppalasku on suurempi verrattuna siihen, kun pääsee käymään kaupungissa isossa marketissa, sielläkin harvoin.
"Siitä sitten maksetaan yhtiövastike"
Lopetin lukemisen tuohon. Et kai vertaa tilannettasi normiköyhään? Sulla on sentään omistusasunto ja yhtiövastike on aina paljon edullisempi kuin vuokra.Niin mutta vuokraan saa asumistukea.. noilla tuloilla ainakin puolet.
Yhtiövastikkeeseen saa myös asumistukea. Mut ai niin sulla on mies niin etpä saa 😂 danielilla on vaimo joten ei sekään saa mitään tukia.
Ja se vaimo varmaan maksaa sitten puolet siitä vuokrasta?? Lapseton pariskunta, riittää hyvin joku 500e / kk kämppä. 250e kk, aika sama kun moni yhtiövastike.....
Daniel ei tosiaankaan ole köyhyyttä nähnytkään, tiedän tyypin...varakkaita on enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Daniel ei tosiaankaan ole köyhyyttä nähnytkään, tiedän tyypin...varakkaita on enemmän kuin tarpeeksi.
joo ihan oikein ettei rankkaa työtä tekeville makseta siedettävää palkkaa kun daniel on oikeasti varakas...,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vaikuttaa yhteiskunnalliseen tilanteeseen, koska jonkun muun sitten tuo työ, tuolla palkalla on tehtävä?
Minä en enää oikein ymmärrä näitä palkkaeroja.
Miksi yhdelle maksetaan työstä x € ja toisella 4x € ja jollekin kolmannelle 0,5x €?
Aikasemmin olen ollut tyytyväinen siihen selitykseen, että ihmiset tekevät erilaista työtä ja jotkut työt ovat vaativampia kuin toiset.
Se on ihan ok, että vaativammasta työstä maksetaan enemmän.
Aina se ei kuitenkaan niin mene. Itse olen ainakin saanut huonointa palkkaa niistä töistä, jotka ovat olleet raskaimpia ja vaativimpia.
Joskus sanotaan, että tuloksen perusteella maksetaan palkkaa. Mutta näissäkin se menee usein niin, että sille maksetaan parasta palkkaa joka osaa parhaiten perustella miksi hänelle pitää maksaa enemmän. Tai ihan vaan sille joka kehtaa pyytää eniten.
Omalla kohdallani palkka nousi huomattavasti sen jälkeen kun aloin laskuttamaan työstäni.
Pystyn laskuttamaan saman hinnan minkä vuokratyöfirmat laskuttavat asiakkailtaan. Erona vaan on se, että siitä laskusta ei tarvitse maksaa vuokrafirman kuluja, vaan pelkästään omat työeläkemaksut, verot ja muut byrokratian vaatimat kulut.
Tätä vaihtoehtoa kannattaa muidenkin matalapalkka-aloilla työskentelevien harkita.
Itse päädyin tähän ratkaisuun jäätyäni työttömäksi ja huomattuani ettei kukaan palkkaa minua enää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo kyllä minä pärjään helposti tuolla 800€ jäisi säästöönkin"
No tässä kun lukee näitä kommentteja, niin en ihmettele yhtään miksi suomessa ei nosteta palkkoja ja miksi kansan ostovoima on romanian tasolla. Suomalaiset ansaitsee pask*nsa. Päättäjät tietää, että orjakansalle voi antaa keppiä niin paljon kun huvittaa, ei ne valita vaan sopeutuu ja tyytyy.
Työstä pitää maksaa sen vaativuuden ja arvon mukaan. Se, ken tekee työtä johon kykenee kehitysvammainenkin, ei voine odottaa samaa palkkaa kuin korkeakoulutettu.
Mietihän tuota kun joudut leikattavaksi. Jos jopa suusuojan käyttämättömyys voi aiheuttaa vakavan infektion, niin mitä tekeekään huonosti siivottu leikkaussali tai likaiseksi jääneet leikkausvälineet... Miten kävisi, jos ne lääkärit itse joutuisivat siivoamaan, voisi tulla muutama potilaskuolema lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vaikuttaa yhteiskunnalliseen tilanteeseen, koska jonkun muun sitten tuo työ, tuolla palkalla on tehtävä?
Niinpä.
Siellä on sitten joku toinen daniel tekemässä niitä töitä, jos Daniel opiskelee vaikka lääkäriksi.
Jonkun ne raskaat työt on joka tapauksessa tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jää verojen jälkeen palkkaa käteen 1300€. Siitä sitten maksetaan yhtiövastike, puhelinlasku, nettimaksu ja kodinkoneen osamaksu, joka oli nyt hankittava edellisen tilalle. Joudun ajamaan töihin autolla, joten paljon rahaa kuluu dieseliin varsinkin näillä hinnoilla missä nyt ollaan. Ruokaakin pitää ostaa ja muita välttämättömyyksiä kuten hygieniatuotteet, siivoustuotteet, wc paperit yms kodin tarvikkeet. Useilmiten loppukuusta olen jo aivan varaton, ja mieheni joutuu antamaan minulle omasta pussistaan rahaa, jotta pystyn käymään ilman häntä ruokakaupassa. En osta turhaan kalliita tuotteita, ihan perus ruokaa ja perus wc paperia, en kaikkein kalliempia. Asunne toki pikkukylällä, joten kauppalasku on suurempi verrattuna siihen, kun pääsee käymään kaupungissa isossa marketissa, sielläkin harvoin.
Itselläni on vain kotihoidontuki. Mutta meillä lasketaan yhteen koko perheen tulot. Pikkuisen eri asia kuin esim. sinkun tulot ja menot.
Normaali laitoshuoltajan palkka. Ainakin kunnallisella.
Tuttu virsi. Lastenhoitajana brutto 2000e/kk, käteen 1500e/kk. Etenkin naiset on kautta aikain tehneet lähes ilmaista tai ilmaista hoitotyötä muutenkin, siksi sitä ei arvosteta ja suorastaan oletetaan että joku tekee sen edelleen pilkkahintaan vaan hyvää hyvyyttään.
Edelleen näkee ilmoituksia jossa haetaan lastenhoitajaa sanoilla "ei tarvitse olla koulutettu MUTTA vastuullinen, luotettava, täsmällinen, paljon kokemusta omaava, paljon aktiviteetteja keksivä, lapsen kehitystä ymmärtävä, ruuanlaittotaitoinen, valmis tekemään myös pieniä kotitöitä ja mielellään myös voisi lenkittää perheen koiran samalla. Tarvitaan aamuhoitoa, iltahoitoa, viikonloppuhoitoa ja satunnaisesti yöhoitoa, kutsutaan tatvittaessa paikalle. Työ sopii lapsirakkaalle ihmiselle, valitettavasti emme voi maksaa mitään isoja summia, mutta laita viestiä jos kiinnostuit!". Joopa, ihan sama kuinka paljon tykkäät muiden lapsista, sillä ei laskuja makseta. Ehkä se putkimieskin tykkää rassailla putkia, mutta silti kukaan ei kyseenalaista miksi se velottaa 50e/tunti.
Olen myös harkinnut että alan yrittäjäksi ja laskuttamaan itse työstäni. Lastenhoitajista on monessa paikassa huutava pula, voisi hyvin myydä omaa osaamistaan vähän eri hinnoilla kuin 12e/h - verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800 ruokaan ja harrastuksiinhan on todella paljon! Nyt taitaa olla laitoshuoltajalla elämäntavat viturallaan
kyllähän tolla pärjää. Jutun miehellä ei ole esim autoa. Jos olisi lapsi huollettavana ei toi summa riittäisi mihinkään.
Eikö elämän pitäisi olla muutakin kuin pärjäämistä?
Tietysti se on hyvä että hengissä pysyy, mutta eikö muita vaatimuksia saisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa siihen, onko 1800 bruttona liian vähän tuollaisesta sairaalan laitoshuoltajan työstä (luultavasti on). Mutta 800/euroa kuussa kulujen jälkeen on mielestäni todellakin riittävä summa elämiseen. Itselläni jää saman verran. Eihän siitä hirveästi säästöön saa, enkä kauheasti yritäkään säästää. Mutta en pihistele ruuassa, ostan uusia vaatteita ja tavaroita. Käyn matkoilla, juuri kesällä olin Lontoossa. Lisäksi ihmettelen, kuinka iso vuokra ja muut kuukausittaiset kulut tällä jutun parilla on. Itselleni jää palkasta käteen n. 1530-1550 e/kuussa. Ja asun myös Helsingissä, sinkkuna. Joten pariskunnalta kuvittelisi jäävän enemmän rahaa käyttöön. Tässä ei tietysti kyllä kerrottu mitään naisen tuloista.
Minä saisin tuosta 800 eurosta säästöön vähintään 200e/kk...
Säästäminen.
Siinäpä hieno elämäntarkoitus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siitä sitten maksetaan yhtiövastike"
Lopetin lukemisen tuohon. Et kai vertaa tilannettasi normiköyhään? Sulla on sentään omistusasunto ja yhtiövastike on aina paljon edullisempi kuin vuokra.
Ei omistusasunto ole jossain kasvukeskuksen ulkopuolella mikään rahasampo. Se laina ja vastike voi olla likimain samsn kuin vuokra. Sen arvo paremminkin laskee ja yhtiövastike voi räjähtää remonttien myötä. Tietysti kun on oienemmät asumiskulut niin ei ole ihan niin tiukilla kuin pk seudulla. Pk seudun asuminen on tosiaan jo hulluutta. Jo rahkeita niin tekee viisaiten kun lähtee opiskelujen jälkeen nuorena katselemaan uutta asuinmaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 800e ruokaan ja harrastuksiin jotenkin vähän? Minulla jää samaan tarkoitukseen kuusta riippuen 150-220 euroa...
On. Pitää huomioida, että jutun mies tekee työtä joka tuhoaa terveyden. Jos jäisi työttömäksi ja eläisi yhteiskunnan tukien varassa saisi käteen vain 300€ vähemmän. Jos olet opiskelija, niin voi voi mene osa-aikatöihin äläkä valita. Tai nosta laina. Jos olet työtön niin sulle pitäisi jäädä 490€ ja jos olet tyhmä etkä osaa hakea tukia niin oma syy.
Itsellä oli sama tilanne, mutta tokihan tein niin, että lopetin duunin määräaikaisuuden jälkeen ja aloin tehdä ko. paikkaan keikkavuoroja sen 300 egeä edestä, eli 4-6 vuoroa kuussa. Ei vaikuta 300 tukiin ja näin tienasin saman käteen jäävän palkan, mutta ostin järjestelyllä itselle aika paljion lisää vapaata....
Sijoitat siis omaan tulevaisuuteesi, työllistettävyyteesi ja tulevaan palkkaan. Opiskelusi ei vielä hyödytä yhteiskuntaa mitenkään. Sen sijaan ilman laitoshuoltajia terveydenhuolto pysähtyisi. T. Akateeminen keskipalkkainen