Laitoshuoltaja Daniel saa 1 400 euroa kuussa käteen
Bruttopalkka 1800€. Asuu helsingissä vaimonsa kanssa. Pakollisten menojen jälkeen (vuokra ym) jää ruokiin ja harrastuksiin 800€. Tuosta ilosta hänellä on tullut työoeräisiä vaivoja kuten käsi- ja polvivaivaa, mikä rajoittaa hänen liikkumistaan.
Sitten ihmetellään kun työ ei oikein houkuta, tai töissä ei viihdytä pitkään ja haaveillaan "ennenaikaisesta" eläköitymisestä.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 800e ruokaan ja harrastuksiin jotenkin vähän? Minulla jää samaan tarkoitukseen kuusta riippuen 150-220 euroa...
On. Pitää huomioida, että jutun mies tekee työtä joka tuhoaa terveyden. Jos jäisi työttömäksi ja eläisi yhteiskunnan tukien varassa saisi käteen vain 300€ vähemmän. Jos olet opiskelija, niin voi voi mene osa-aikatöihin äläkä valita. Tai nosta laina. Jos olet työtön niin sulle pitäisi jäädä 490€ ja jos olet tyhmä etkä osaa hakea tukia niin oma syy.
Elän yhteiskunnan tukien varassa eikä mulle ole IKINÄ jäänyt 500e käteen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä apinan hommia tekevät ihmiset valittavat kun heille ei makseta yhtä paljon kuin niille, jotka tekevät oikeasti hankalia hommia joissa ihan oikeasti ollaan vastuussa suurista rahoista tai ihmisten terveydestä.
Apinan hommia? eli mitä? Oikeasti hankalia hommia? eli mitä? Meillä ainakin kaupan alalla käsitellään suuria summia viikottain, kuukausittain tilataan tavaraa myytäväksi kymmenillä tuhansilla euroilla/osasto, vältetään hävikkiä ja kyylätään päiväyksiä ettei saada syytettä ihmisten sairastuttamisista. Työ on oikeasti fyysisesti raskasta kun 7-10h nostellaan painavia laatikoita ylös ja alas, ergonomiasta viis veisaten, työskennellään viileässä ja pakkasessa, kuumassa ja liassa, melussa, unohtamatta sitä että on jatkuvasti järjetön kiire ja jos joku sairastuu, hänen työnsä kaatuu toisten niskaan sillä sijaista ei palkata koskaan. Palkasta jää käteen erilaisten lisien kanssa 1600€/kk. Jokaisella on selkä-, käsi- ja jalkaongelmia, kortisonipiikkiä haetaan vuorotellen. Verenpainelääkitys on jokaisella. Asiakkaan näkökulmasta meillä ei ole kiire ja puuhastellaan muutama tunti, vaikka todellisuus on ihan toinen. Moni järkyttyisi jos tietäisi mitä tämä on. Ei pitäisi arvostella kenenkään työtä apinanhommaksi jos ei ole sitä työtä koskaan tehnyt itse. Ei voi tietenkään verrata hoitoalaan, siellä kun ollaan ihmishengestä vastuussa mutta ei tämäkään mitään helppoa puuhastelua ole. Meillä siivoojatkin huristelee koneilla pitkin myymälää ja puuhastelee, rauhallisesti lakaisevat lattioita muutaman tunnin, samaan aikaan kun me toiset menemme puolijuoksua täyttä työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää oikein ymmärrä näitä palkkaeroja.
Miksi yhdelle maksetaan työstä x € ja toisella 4x € ja jollekin kolmannelle 0,5x €?
Aikasemmin olen ollut tyytyväinen siihen selitykseen, että ihmiset tekevät erilaista työtä ja jotkut työt ovat vaativampia kuin toiset.
Se on ihan ok, että vaativammasta työstä maksetaan enemmän.
Aina se ei kuitenkaan niin mene. Itse olen ainakin saanut huonointa palkkaa niistä töistä, jotka ovat olleet raskaimpia ja vaativimpia.
Joskus sanotaan, että tuloksen perusteella maksetaan palkkaa. Mutta näissäkin se menee usein niin, että sille maksetaan parasta palkkaa joka osaa parhaiten perustella miksi hänelle pitää maksaa enemmän. Tai ihan vaan sille joka kehtaa pyytää eniten.
Omalla kohdallani palkka nousi huomattavasti sen jälkeen kun aloin laskuttamaan työstäni.
Pystyn laskuttamaan saman hinnan minkä vuokratyöfirmat laskuttavat asiakkailtaan. Erona vaan on se, että siitä laskusta ei tarvitse maksaa vuokrafirman kuluja, vaan pelkästään omat työeläkemaksut, verot ja muut byrokratian vaatimat kulut.
Tätä vaihtoehtoa kannattaa muidenkin matalapalkka-aloilla työskentelevien harkita.
Itse päädyin tähän ratkaisuun jäätyäni työttömäksi ja huomattuani ettei kukaan palkkaa minua enää töihin.
Miten vpi laskuttaa omasta työstä? Kuvitellaan jos olen vaikka laitoshuoltaja, niin miten käytännössä voin laskuttaa omasta työstä?
Toivttavasti se joka kutsuu toisten työtä apinan hommiksi niin ei itse koskaan joudu leikkaukseen tms. On meinaan melko tärkeetä että sali on kunnolla siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä apinan hommia tekevät ihmiset valittavat kun heille ei makseta yhtä paljon kuin niille, jotka tekevät oikeasti hankalia hommia joissa ihan oikeasti ollaan vastuussa suurista rahoista tai ihmisten terveydestä.
Meillä siivoojatkin huristelee koneilla pitkin myymälää ja puuhastelee, rauhallisesti lakaisevat lattioita muutaman tunnin, samaan aikaan kun me toiset menemme puolijuoksua täyttä työpäivää.[/
Muuten hyvä kirjoitus, mutta itsekin arvostelet siivoojien työtä helpoksi. Eikö voitaisi vain arvostaa kaikkea työtä, mitä vertailu hyödyttää? Katkeroittaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jää verojen jälkeen palkkaa käteen 1300€. Siitä sitten maksetaan yhtiövastike, puhelinlasku, nettimaksu ja kodinkoneen osamaksu, joka oli nyt hankittava edellisen tilalle. Joudun ajamaan töihin autolla, joten paljon rahaa kuluu dieseliin varsinkin näillä hinnoilla missä nyt ollaan. Ruokaakin pitää ostaa ja muita välttämättömyyksiä kuten hygieniatuotteet, siivoustuotteet, wc paperit yms kodin tarvikkeet. Useilmiten loppukuusta olen jo aivan varaton, ja mieheni joutuu antamaan minulle omasta pussistaan rahaa, jotta pystyn käymään ilman häntä ruokakaupassa. En osta turhaan kalliita tuotteita, ihan perus ruokaa ja perus wc paperia, en kaikkein kalliempia. Asunne toki pikkukylällä, joten kauppalasku on suurempi verrattuna siihen, kun pääsee käymään kaupungissa isossa marketissa, sielläkin harvoin.
"Siitä sitten maksetaan yhtiövastike"
Lopetin lukemisen tuohon. Et kai vertaa tilannettasi normiköyhään? Sulla on sentään omistusasunto ja yhtiövastike on aina paljon edullisempi kuin vuokra.Ei omistusasunto ole jossain kasvukeskuksen ulkopuolella mikään rahasampo. Se laina ja vastike voi olla likimain samsn kuin vuokra. Sen arvo paremminkin laskee ja yhtiövastike voi räjähtää remonttien myötä. Tietysti kun on oienemmät asumiskulut niin ei ole ihan niin tiukilla kuin pk seudulla. Pk seudun asuminen on tosiaan jo hulluutta. Jo rahkeita niin tekee viisaiten kun lähtee opiskelujen jälkeen nuorena katselemaan uutta asuinmaata.
Niin, aina on mahdollista että pitää remontoida jne. Silkkaa tyhmyyttä on hommata oma asunto tuppukylästä se on ihan omaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 800e ruokaan ja harrastuksiin jotenkin vähän? Minulla jää samaan tarkoitukseen kuusta riippuen 150-220 euroa...
On. Pitää huomioida, että jutun mies tekee työtä joka tuhoaa terveyden. Jos jäisi työttömäksi ja eläisi yhteiskunnan tukien varassa saisi käteen vain 300€ vähemmän. Jos olet opiskelija, niin voi voi mene osa-aikatöihin äläkä valita. Tai nosta laina. Jos olet työtön niin sulle pitäisi jäädä 490€ ja jos olet tyhmä etkä osaa hakea tukia niin oma syy.
Elän yhteiskunnan tukien varassa eikä mulle ole IKINÄ jäänyt 500e käteen.
Aijaa. Miten se on mahdollista? Itse saan asumistukea ja toimeentulotukea. Kun maksan vuokran, veden- ja sähkön jää minulle käyttörahaa 487€ joka kuukausi.
Ihan liikaa.
Tuon työn oppii kuka tahansa. Kyseisen työn palkkaus on 10% liian suuri. Just noiden ylisuurien palkkojen takia kuntasektori on kusessa. Hoitajilla myös liian hyvät lisät työnkuvaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Apinan hommista puheen ollen, kerropas sinä viisaampana meille muille, että miten sen kirurgin "sotkema" leikkaussali siellä sairaalassa siivotaan leikkauksen jälkeen, kuka sen tekee ja onko sillä mielestäsi mitään tekemistä ihmisten terveydestä vastuussa olemiseen? Jätetään palkkaus pois, sillä apinakin tietää, etteivät kirurgin ja laitoshuoltajan palkat luonnollisestikaan voi samalla tasolla olla.
Kyllä 800e on ihan hyvä summa kuukaudessa elämiseen. 200e viikossa/ eli noin 30e päivässä.
800 euroa ruokaan ja muuhun? Siis mitä ihmeellistä tossa nyt on? Itselläni on moninkertaisesti suurempi palkka mutta en saa ruokaan ja muuhun poltettua kuin 400-500e kuukaudessa.
Vierailija ® kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinan hommista puheen ollen, kerropas sinä viisaampana meille muille, että miten sen kirurgin "sotkema" leikkaussali siellä sairaalassa siivotaan leikkauksen jälkeen, kuka sen tekee ja onko sillä mielestäsi mitään tekemistä ihmisten terveydestä vastuussa olemiseen? Jätetään palkkaus pois, sillä apinakin tietää, etteivät kirurgin ja laitoshuoltajan palkat luonnollisestikaan voi samalla tasolla olla.
Tein kesätöinä sairaalasiivousta useammankin kesän ja sijaisuuksia luokanopettajan opiskelun ohessa. Työtä oli myös ruoanjakaminen osastoilla. Perehdytys hommaan oli pari tuntia, käytiin läpi millä aineella mikäkin tahra pestään. Muuten pyyhittiin vaan märällä luutulla paikat. Työ oli helppoa ja kivaa, eikä työpäivän jälkeen tarvinnut kotona miettiä mitään niihin liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija ® kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein kesätöinä sairaalasiivousta useammankin kesän ja sijaisuuksia luokanopettajan opiskelun ohessa. Työtä oli myös ruoanjakaminen osastoilla. Perehdytys hommaan oli pari tuntia, käytiin läpi millä aineella mikäkin tahra pestään. Muuten pyyhittiin vaan märällä luutulla paikat. Työ oli helppoa ja kivaa, eikä työpäivän jälkeen tarvinnut kotona miettiä mitään niihin liittyvää.
Et vastannut itse kysymykseen, joten kysyn uudestaan: miten sen kirurgin "sotkema" leikkaussali siellä sairaalassa siivotaan leikkauksen jälkeen, kuka sen tekee ja onko sillä mielestäsi mitään tekemistä ihmisten terveydestä vastuussa olemiseen?
Minä tienaan tuon verran. Avopuoliso opiskelee, joten onneksi asumistuki hieman helpottaa taloudellisesti. Yksin asuessani tekisi todella tiukkaa. Paikkakunnallani korkeat vuokrat, kauemmaksi ei viitsi muuttaa koska ei ole omaa autoa. Työ on muutenkin uuvuttavaa, että en jaksaisi pitkiä työmatkoja. Lisäksi työskentelen pätkinä määräaikaisena, joten en voi tietää missä olen puolen vuoden kuluttua. Ajokorttiin en saa säästettyä rahaa, koska maksan opintolainaa pois ja säästöt hupenevat (pesukone hajoaa, puhelin lakkasi toimimasta, polkupyörästä puhkesi kumi jne). Lisäksi työttömänä ei ollut varaa ostaa laadukkaita perus vaatteita, joten joudun nyt kustantamaan työvaatteita itselleni. Keväällä piti ostaa tuulitakki ja - housut, mukavia housuja töihin, kesällä shortseja ja paitoja, syksyksi nyt sadetakki ja kumisaappaat ja joitain perusvaatteita. Enhän minä työttömänä tarvinnut mitään kun olin vain kotona.
Työskentelen varhaiskasvatuksessa avustajana. Palkka saisi olla korkeampi, tai työsopimus edes vakituinen määräaikaisuuden sijasta. Uuvuttava työ, määräaikaisuudet ja palkan pienuus kyllä ketuttaa. Hankala lähteä suunnittelemaan elämää pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet?
Eli sinustako työssäkäynti esim. laitoshuoltajana on parempi vaihtoehto elämässä kuin opiskella korkeakoulussa? Tämä Daniel käy töissä päivässä sen 7h 30 min, minä istun koulunpenkillä vähintään 8h päivässä ja kotona teen koulutöitä vielä 2-3 tuntia.
Minä olen tehnyt molempia, ollut siivooja (en laitoshuoltaja, se on eri asia) ja opiskellut korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
800 ruokaan ja harrastuksiinhan on todella paljon! Nyt taitaa olla laitoshuoltajalla elämäntavat viturallaan
No hän asuu vaimonsa kanssa, ei yksin. Minä asun yksin, palkka noin 1400 käteen, tai alle. Vuokra ja lainat, ei jää kovin paljoa laskuihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt ongelmana se, että ihan oikeesti ne hoitajien palkat pitäisi saada ensin nostettua. Sairaanhoitaja tuolla neurosalissa(päivätyöläinen) saa käteen ehkä sen 1800 e. Ei niitä siivoojien palkkoja kuitenkaan vissiin voi yli hoitajien palkkatason nostaa.
Ai miksei? Jokainen ala neuvottelee erikseen. Molempien palkkoja saisi nostaa. Useimmat sairaanhoitajat tienaavat kyllä huomattavasti!! enemmän kuin tuon 1800. Lisät vaan unohdetaan aina mainita.
Täytyy myös muistaa, etteivät kaikki työssäkäyvät köyhät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Jos vaikkapa asuvat omistusasunnossa tai on omaisuutta. Se ei ole kaikille siis vaihtoehto.
Vai "apinan hommaa" :) No kiitos, tuossa mun työn arvostus näkyikin taas. Haluaisin nähdä kun apina tekee mun työt, siivoaa sairaalassa eristyshuoneet ja jakaa ruoan oikein potilaille joilla on melkein jokaisella jotain erityisruokavaliota...
Kun valmistuin restonomiksi sain paikan apulaisravintolapäällikkönä pienestä perheyrityksestä. Nettopalkka oli alle 1000€ ja siitä sitten makselin vuokrat niin käyttörahaa jäi alle 500€. Se oli kuulkaa paska palkka! Tukia olisin varmaan saanut jos olisin ymmärtänyt hakea mutta ei tullut mieleen kun olin kuitenkin töissä.