Laitoshuoltaja Daniel saa 1 400 euroa kuussa käteen
Bruttopalkka 1800€. Asuu helsingissä vaimonsa kanssa. Pakollisten menojen jälkeen (vuokra ym) jää ruokiin ja harrastuksiin 800€. Tuosta ilosta hänellä on tullut työoeräisiä vaivoja kuten käsi- ja polvivaivaa, mikä rajoittaa hänen liikkumistaan.
Sitten ihmetellään kun työ ei oikein houkuta, tai töissä ei viihdytä pitkään ja haaveillaan "ennenaikaisesta" eläköitymisestä.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 800e ruokaan ja harrastuksiin jotenkin vähän? Minulla jää samaan tarkoitukseen kuusta riippuen 150-220 euroa...
Miksi sinulla jää noin vähän? Kenties se on väliaikaista ja raha tulee ilman raskasta, fysiikkaa kuormittavaa työtä.
Aivan, koska ainoastaan fyysisesti kuormittava työ on oikeaa työtä ja henkisesti kuormittavan työn tekijät valittavat turhasta - itsepä ovat ammattinsa valinneet?
Itsepä opiskelijat ovat opiskelun valinneet. Ehkä ilmaisen rahan vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 800e ruokaan ja harrastuksiin jotenkin vähän? Minulla jää samaan tarkoitukseen kuusta riippuen 150-220 euroa...
Miksi sinulla jää noin vähän? Kenties se on väliaikaista ja raha tulee ilman raskasta, fysiikkaa kuormittavaa työtä.
Aivan, koska ainoastaan fyysisesti kuormittava työ on oikeaa työtä ja henkisesti kuormittavan työn tekijät valittavat turhasta - itsepä ovat ammattinsa valinneet?
Eli lääkäriksi haluavatkin kylmästi vain siivoojiksi ja laitoshuoltajiksi, ettei tarvitse yhteiskunnan maksaa koulutuksen ajalta tukia?
En ota kantaa siihen, onko 1800 bruttona liian vähän tuollaisesta sairaalan laitoshuoltajan työstä (luultavasti on). Mutta 800/euroa kuussa kulujen jälkeen on mielestäni todellakin riittävä summa elämiseen. Itselläni jää saman verran. Eihän siitä hirveästi säästöön saa, enkä kauheasti yritäkään säästää. Mutta en pihistele ruuassa, ostan uusia vaatteita ja tavaroita. Käyn matkoilla, juuri kesällä olin Lontoossa. Lisäksi ihmettelen, kuinka iso vuokra ja muut kuukausittaiset kulut tällä jutun parilla on. Itselleni jää palkasta käteen n. 1530-1550 e/kuussa. Ja asun myös Helsingissä, sinkkuna. Joten pariskunnalta kuvittelisi jäävän enemmän rahaa käyttöön. Tässä ei tietysti kyllä kerrottu mitään naisen tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi mene osa-aikatöihin äläkä valita.
Kuinka sinä luulet, että osa-aikatöihin mennään noin vaan? Ei niihin mennä yhtään sen helpommin kuin kokoaikatöihinkään.
No nosta se laina sit. Jos olet se korkeakoulussa opiskeleva. Tehän saatte lainasta "hyvitystä" 30% jos valmistutte määräajassa. Otat opintolainaa vaikka 9000€ ja valmistut ajoissa niin takaisin pitää maksaa 6000€ tai jatka valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet?
Eli sinustako työssäkäynti esim. laitoshuoltajana on parempi vaihtoehto elämässä kuin opiskella korkeakoulussa? Tämä Daniel käy töissä päivässä sen 7h 30 min, minä istun koulunpenkillä vähintään 8h päivässä ja kotona teen koulutöitä vielä 2-3 tuntia.
Kuuluu opiskeluun. Mulla laitoshuoltajana julkkarilla palkka 2100 (päivätyö, ikälisät) ja FM:nä Kelan leivissä 2300. Ensimmäisellä rahoitin toisen.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa siihen, onko 1800 bruttona liian vähän tuollaisesta sairaalan laitoshuoltajan työstä (luultavasti on). Mutta 800/euroa kuussa kulujen jälkeen on mielestäni todellakin riittävä summa elämiseen. Itselläni jää saman verran. Eihän siitä hirveästi säästöön saa, enkä kauheasti yritäkään säästää. Mutta en pihistele ruuassa, ostan uusia vaatteita ja tavaroita. Käyn matkoilla, juuri kesällä olin Lontoossa. Lisäksi ihmettelen, kuinka iso vuokra ja muut kuukausittaiset kulut tällä jutun parilla on. Itselleni jää palkasta käteen n. 1530-1550 e/kuussa. Ja asun myös Helsingissä, sinkkuna. Joten pariskunnalta kuvittelisi jäävän enemmän rahaa käyttöön. Tässä ei tietysti kyllä kerrottu mitään naisen tuloista.
Minä saisin tuosta 800 eurosta säästöön vähintään 200e/kk...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lääkäriksi haluavatkin kylmästi vain siivoojiksi ja laitoshuoltajiksi, ettei tarvitse yhteiskunnan maksaa koulutuksen ajalta tukia?
Lääkäriksi opiskeleva voi nostaa sitä opintolainaa jota ei tarvitse maksaa kokonaan takaisin jos valmistuu määräajassa.
Voisiko joku kertoa jutun lähteen; missä se on julkaistu aiemmin, kun minusta tuntuu, että se on jostain kopsattu tänne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, minulla jää 150 €, ei tuolla rahalla harrasteta, mutta syön hyvin ja terveellisesti, tietty kaikki mahdollinen tarjouksista.
Tervesin huonommin anaitseva puoliso, jonka on turha mistään tuesta edes haaveilla
En ymmärrä teidän kaltaisia ihmisiä. Se, että te olette tyytyneet pieniin tuloihin ettekä edes yritä tehdä asialle mitään ja olette sitä mieltä että ihan ok maksaa noin vähän palkkaa ja siitä ei saisi edes valittaa. Sinäkin voisit muuttaa omaan asuntoon, olisit oikeutettu tukiin, että käteen jää 490€.
Olen ennemmin köyhä kuin elätti!
"Joo kyllä minä pärjään helposti tuolla 800€ jäisi säästöönkin"
No tässä kun lukee näitä kommentteja, niin en ihmettele yhtään miksi suomessa ei nosteta palkkoja ja miksi kansan ostovoima on romanian tasolla. Suomalaiset ansaitsee pask*nsa. Päättäjät tietää, että orjakansalle voi antaa keppiä niin paljon kun huvittaa, ei ne valita vaan sopeutuu ja tyytyy.
Vierailija kirjoitti:
No tässä kun lukee näitä kommentteja, niin en ihmettele yhtään miksi suomessa ei nosteta palkkoja ja miksi kansan ostovoima on romanian tasolla. Suomalaiset ansaitsee pask*nsa. Päättäjät tietää, että orjakansalle voi antaa keppiä niin paljon kun huvittaa, ei ne valita vaan sopeutuu ja tyytyy.
Työstä pitää maksaa sen vaativuuden ja arvon mukaan. Se, ken tekee työtä johon kykenee kehitysvammainenkin, ei voine odottaa samaa palkkaa kuin korkeakoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, minulla jää 150 €, ei tuolla rahalla harrasteta, mutta syön hyvin ja terveellisesti, tietty kaikki mahdollinen tarjouksista.
Tervesin huonommin anaitseva puoliso, jonka on turha mistään tuesta edes haaveilla
En ymmärrä teidän kaltaisia ihmisiä. Se, että te olette tyytyneet pieniin tuloihin ettekä edes yritä tehdä asialle mitään ja olette sitä mieltä että ihan ok maksaa noin vähän palkkaa ja siitä ei saisi edes valittaa. Sinäkin voisit muuttaa omaan asuntoon, olisit oikeutettu tukiin, että käteen jää 490€.
Olen ennemmin köyhä kuin elätti!
no älä valita sitten ja älä ihmettele jos joku ei mene töihin mikäli se ei nosta elintasoa. Sä varmaan tekisit mielelläsi töitä ilmasiksi?
Danielille terveisiä että kotihoidossa kahdessa vuorossa joulut ja juhannukset jne töissä saan kaikilla mahdollisilla lisillä käteen 1800€. Ja hoitajana vastuussa asiakkaan terveydestä, siivoan ne eritteet ja teen siis kaikki laikkarinkin työt hoitotyön lisäksi. Palkkaero siis 400€ joka kattaisi muka paljon suuremman vastuun, vuorotyön haittalisät jne. Verotus tässä toki suurin syy. Harkitsen vakavasti oman itseni takia pienemmän vastuun työtä, eli siirtymistä laitoshuoltajaksi. Palkkaero kun ei juuri tunnu ja päivätyönkin saisi. Auton voisi myydä jne. Päivähoitomaksun alennus pienemmällä palkalla kaventaa eroa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt ongelmana se, että ihan oikeesti ne hoitajien palkat pitäisi saada ensin nostettua. Sairaanhoitaja tuolla neurosalissa(päivätyöläinen) saa käteen ehkä sen 1800 e. Ei niitä siivoojien palkkoja kuitenkaan vissiin voi yli hoitajien palkkatason nostaa.
Tosiasiassa tällaisia kuriositeetteja on vähän. Se hoitaja saa päivystys-, lisätyö-, ylityö- ja vuorotyökorvauksia niin, että heidän keskipalkkansa on 3500e kieppeillä. Sitä kun sitten verrataan sen neurokirurgin palkkaan (ei välttämättä kuin 8000e/kk ennen veroja), alkaakin vertailu tuntua ikävältä. Kun se kirurgi kuitenkin on vastuussa kaikesta ja tekee myös toimenpiteet, eikä vain seiso ja ojentele instrumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työstä pitää maksaa sen vaativuuden ja arvon mukaan. Se, ken tekee työtä johon kykenee kehitysvammainenkin, ei voine odottaa samaa palkkaa kuin korkeakoulutettu.
Hmm. Aika monella korkeakoulutetulla jää käteen verojen jälkeen palkastaan 800€. - Laitoshuoltajan työ ei ole työ, johon itse (korkeakoulutettuna) uskaltaisin palkata kenen tahansa, joka erottaa rätin imurista, luultavasti vietitit viittamalla edellä kehitysvammaisiin.
Ai mitä kuriositeetteja? Hoitajia ilman lisiä? Älä puhu potaskaa. Monet leikkausosastot toimivat vain päivisin, kuten esim. se millä minä työskentelen, sanoohan sen nimikin päiväkirurgia.
Täällä apinan hommia tekevät ihmiset valittavat kun heille ei makseta yhtä paljon kuin niille, jotka tekevät oikeasti hankalia hommia joissa ihan oikeasti ollaan vastuussa suurista rahoista tai ihmisten terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oiken, että tuonkin palkkaa leikataan tulevaisuudessa kun tulee maakuntauudistus ja sote?
Mitenkä ne voi palkkoja koskea???
Mikä tuo tuollainen toimitilahoitaja on, tietääkö joku?