Mitä ajatuksia herättää 8 lapsen äiti?
Olen tullut äidiksi 24v, 25v, 27v, 29v, 34v, 37v, 42v. Kerran olen saanut kaksoset. :)
Rakkaat lapseni ovat syntyneet vuosina 1990, 1991, 1993, 1995, 2000, 2003, 2008.
Kotiäitinä olen ollut 24-32v, 34-40v, 42-45v. Meillä on 10 henkinen suurperhe. Mieheni työskentelee poliisina ja minä sairaanhoitajana.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi :) mutta kuitenkin hienoa, että joku jaksaa. Mäkin halusin suurperheen, mutta kolmen lapsen jälkeen totesin, että nämä riittää. Enempää ei ole paukkuja antaa
Voihan siinä kolmannen ja neljännen välissä olla vuosia!
No ei mieskään enää innostu. Olen iloinen, että voimme jo matkustaa ilman sitä, että aina pitää miettiä missä voi vaipat vaihtaa ym.
Välillä mietin jo kahden kanssa, että en ehdi harrastaa tai nähdä ystäviäni niin paljon kuin haluan. Kuinka Sitten 8 lapsen kanssa..?
Ensimmäinen ajatukseni oli varmaankin, että minkälaiset eväät tuollaiset lapset saa elämään. Itse tahdon tarjota lapsilleni mahdollisimman paljon. En usko, että 8 lapsen kanssa paljoa matkustellan tms
Eihän sulla ole kun yksi alaikäinen. Muut lienee elättää itsensä jo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sulla ole kun yksi alaikäinen. Muut lienee elättää itsensä jo.
Lapsiaika menee lopulta kuitenkin niin nopeasti ohi. Tässäkin perheessä on ollut vilskettä kymmenen vuotta sitten. Nyt rauhallista kun lapset omillaan.
Ihailen, ja kannustan olemaan välittämättä kaiken maailman vihaajista. Jos olet lestadiolainen, niin se on ihan hienoa ja ok. Terkuin ei-lestadiolainen uskovainen ja vain viiden lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin jo kahden kanssa, että en ehdi harrastaa tai nähdä ystäviäni niin paljon kuin haluan. Kuinka Sitten 8 lapsen kanssa..?
Ensimmäinen ajatukseni oli varmaankin, että minkälaiset eväät tuollaiset lapset saa elämään. Itse tahdon tarjota lapsilleni mahdollisimman paljon. En usko, että 8 lapsen kanssa paljoa matkustellan tms
Miksi matkustelu olisi joku tavoite. Omassa lapsuudenperheessä oli kaksi lasta, eikä matkusteltu koskaan. En vielä yli viiskymppisenäkään ole paljonkaan matkustellut kuten eivät lapsenikaan. Olen tyytyväinen suomalainen juntti, en halua olla kansainvälinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi matkustelu olisi joku tavoite. Omassa lapsuudenperheessä oli kaksi lasta, eikä matkusteltu koskaan. En vielä yli viiskymppisenäkään ole paljonkaan matkustellut kuten eivät lapsenikaan. Olen tyytyväinen suomalainen juntti, en halua olla kansainvälinen.
Tässäkin varmaan on perheillä erilaisia kiinnostuksen kohteita. Me tykkäsimme miehen kanssa jo ennen lapsia tehdä reissuja.
Hienoa, että jollain on voimia suurperheeseen. Me ollaan tällänen perusperhe ; kaksi lasta . Ehkä kolmas menisi, mutta sitten miettisin, että se tarvitsee myös kaverin kun nuo kaksi on niin läheisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi :) mutta kuitenkin hienoa, että joku jaksaa. Mäkin halusin suurperheen, mutta kolmen lapsen jälkeen totesin, että nämä riittää. Enempää ei ole paukkuja antaa
Voihan siinä kolmannen ja neljännen välissä olla vuosia!
Eiköhän se lapsiluku ole jokaisen oma asia. Jos jollekin riittää 3 niin miksi tulla sanomaan, että voihan neljännen ja kolmannen välissä olla vuosia.
Sukulaiseni on päättänyt pysyä yksilapsisena perheenä, he kuulevat jatkuvasti tätä "sä oot vielä niin nuori, että ehdit kyllä hankkia lisää lapsia"
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku hankkii lapsia. Ne lapset maksavat narisijoidenkin eläkkeet. Ongelma on, ettei lapsia synny tarpeeksi.
Etkö ole huomannut, että lasten hankkiminen on usein perinnöllistä?
Ei siinä ehdi muiden eläkkeitä maksella.
Onko koulu mennyt hyvin lapsilla?
Onko ollut varaa kouluretkiin ja tarpeellisiin koulutarvikkeisiin?
Ovatko lapset saaneet harrastaa?
Ovatko vakuutukset kunnossa, niin että jos vanhemmille jotain sattuu, eivät lapset joudu taloudellisesti tiukalle?
Missä kunnossa äidin keho on?
Vierailija kirjoitti:
Onko koulu mennyt hyvin lapsilla?
Onko ollut varaa kouluretkiin ja tarpeellisiin koulutarvikkeisiin?
Ovatko lapset saaneet harrastaa?
Ovatko vakuutukset kunnossa, niin että jos vanhemmille jotain sattuu, eivät lapset joudu taloudellisesti tiukalle?
Missä kunnossa äidin keho on?
Mulla muutama läheinen 4 lapsen vanhempi ja niistäkään kukaan ei harrasta
Itselleni luonto on arvo sinänsä ja toivon että jälkipolville maapallolta säilyisi koskematonta luontoa ja myös ihan lähimetsiä kaupungissakin asuville. Maailmassa olisi puhtaita vesistöjä ja eläimillä mahdollisuus lajityypillisiin asuinympäristöihin.
Oman kotikaupunkini lähimetsät on pääosin rakennettuja ja koko ajan on uhkaa rakentamisesta vapaille rannoille. Lisäksi vesistö (itämeri) likainen ja voi olla ettei tulevaisuudessa siinä voi enää uida vaarallisen levän vuoksi.
Itse ajattelen että maapallo on saari, jossa tosiaan kaikki rajallista. Mitä ennemmän ihmisiä sitä enemmän joudutaan kaatamaan metsiä, valjastamaan vesistöjä, synnyttämään jätettä, tehotuottamaan ja saastuttamaan yms.
Lisääntyminen sinällään on ihan ok ja hallitusti tärkeää, mitä odottaisinkin länsimaalaisella lukutaitoiselta ja koulutetulta ihmiseltä.
Myöskään loputon talouskasvu ei ole mahdollista eikä toivottavaa.
Ajattelen että toivottavasti osaat kasvattaa lapsista pärjääviä ja toimeentulevia ihmisiä. Jos et osaa ja niistä tulee tuilla eläviä luusereita niin ajattelen paljon kielteisemmin.
Että äitiys on ap:lle tärkeää ja pitää lapsista. Tärkeää työtä teet.
Minäkin haluaisin no en 8 mutta ehkä 7 lasta. Lapset ovat ihania. Tosin haluaisin sen verran isoilla ikäerolla, että isommat on jo muuttaneet pois kotoa, kun nuorimmat syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap:n elämäntilanne kahdeksan lasta, mies poliisi ja hän itse sairaanhoitaja.
Olet ottanut jonkun toisen (mahdollisesti tuntemasi ihmisen) perheen tähän.
Kukaan ei laita vanhempien ammatteja, lasten lukumäärää, syntymävuosia, työhistoriaa näin tarkalleen (kysyttäväksi/kommentoitavaksi).
Kyllä laittaa, jos on tarpeeksi hölmö.
Ei mitään. Asia ei minulle kuulu! 2 aikuisen lapsen äitinä ja kummallakin on 3 lasta.
Eihän tossa mitään jos kasvatat lapsistasi töissä käyviä veronmaksajia hieno homma. Jos niistä kasvaa tukien varassa eläviä niin olet vahingoksi koko suomelle